Loading...
dk

Antal KWh pr % på displayet | Tesla Forum

MarkC
MarkC Jun 22 '16

Kære Tesla ejere, 

Med fare for at udstille en ringe fatte-evne, bliver jeg nødt til at spørge:

"Når jeg oplader hos en kammerat, der ikke har bimåler, og jeg gerne vil kompensere vedkommende for hver % jeg lader batteriet på min Tesla, hvordan skal jeg vide, hvor mange KWh der går til hver % jeg lader?" 

Sorry, men jeg fatter det ikke! 

På forhånd tak for svarene
Mark 

Forummets indlæg er redigeret af MarkC Jun 22 '16
jensk2
jensk2 Jun 22 '16

Hej MarkC

Jeg tror slet ikke du skal omregne, altså hvis du har en Smartphone med en Tesla App. Her kan man - indtil man starter ny opladning - se hvad den sidste opladning tilførte af km OG kWh:-) 

Jeg vedlægger billede der viser at jeg sidst optog 11,22 kWh. Samme oplysning findes måske/sikkert på Tesla skærmen også.

mvh

jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jun 22 '16
griffel
griffel Jun 22 '16
Den skriver da hvor mange kWh den har hældt på batteriet i den lille skærm. Det kan fint ses udefra (hvis du ikke åbner døren). Der står "+XX kWh".

Men ellers er det vel bare:
1% af 85kWh = 0,85 kWh, så hvis du lader fra f.eks. 17% til 42% har du ladet batteriet 25% mere op. Det må så give 25x0,85=21,25 kWh

De 85 er vist lidt mindre, men jeg kan ikke huske det reelle antal kWh der kan være i et 85'er batteri
KimT
KimT Jun 23 '16

Hvis du ikke kører med %-visning så vil du ikke kunne se hvor mange kWh du har ladet.

Men hvis du går ind under Controls -> Settings -> Language & Units og ændre Energy & Charging til Energy, så kan du få vist nedenstående billede når du lader. Her kan du se hvor mange kWh du har ladet (der står + 7kWh).

Men du kan også få vist dette tal hvis du f.eks bruger en App som Remote S, den viser altid dette tal. Ligegyldig om din bil viser % eller km

Der står "Added: 7,63 kWh"

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 23 '16
T3S7A
T3S7A Jun 23 '16
Citat fra KimT

Hvis du ikke kører med %-visning så vil du ikke kunne se hvor mange kWh du har ladet.

Hvis man dividere antal km man har fået på med 5, så passer det også meget godt.  

MarkC
MarkC Jun 24 '16
Citat fra jensk2

Hej MarkC

Jeg tror slet ikke du skal omregne, altså hvis du har en Smartphone med en Tesla App. Her kan man - indtil man starter ny opladning - se hvad den sidste opladning tilførte af km OG kWh:-) 

Jeg vedlægger billede der viser at jeg sidst optog 11,22 kWh. Samme oplysning findes måske/sikkert på Tesla skærmen også.

mvh

jens

Hej Jens
Tak for det vedlagte billede. Jeg glæder mig til at se, om min Android telefon viser det samme. 
Venligst,
Mark 
MarkC
MarkC Jun 24 '16
Citat fra griffel Den skriver da hvor mange kWh den har hældt på batteriet i den lille skærm. Det kan fint ses udefra (hvis du ikke åbner døren). Der står "+XX kWh".

Men ellers er det vel bare:
1% af 85kWh = 0,85 kWh, så hvis du lader fra f.eks. 17% til 42% har du ladet batteriet 25% mere op. Det må så give 25x0,85=21,25 kWh

De 85 er vist lidt mindre, men jeg kan ikke huske det reelle antal kWh der kan være i et 85'er batteri
Hej Griffel,
Ja, da jeg indstillede bilen til at vise energi procent, så viste den også KWh i skærmen ved rattet, og tallet kunne ganske rigtigt aflæses udefra. 
Ellers er din ligning ganske fin, den vil jeg da benytte i fremtiden, når jeg vil kloge mig :-) Tak! 
Venligst
Mark 
MarkC
MarkC Jun 24 '16
Citat fra KimT

Men hvis du går ind under Controls -> Settings -> Language & Units og ændre Energy & Charging til Energy, så kan du få vist nedenstående billede når du lader. Her kan du se hvor mange kWh du har ladet (der står + 7kWh).

Men du kan også få vist dette tal hvis du f.eks bruger en App som Remote S, den viser altid dette tal. Ligegyldig om din bil viser % eller km

Der står "Added: 7,63 kWh"

TAK Kim T for udførlig svar!
DeaconWP
DeaconWP Jun 24 '16

Du kan jo egentlig også bare, hvis han nu kun har en almindelig elmåler, uden solceller, aflæse den elmåler han har, og betale de kWh, som der er målt i den tid du har ladet.

Det var jo ved en kammerat ikke? Så skader det vel ikke at have betalt for et par kWh for meget, som er gået til køleskab, lys og kaffemaskine.

MarkC
MarkC Jun 24 '16
Citat fra DeaconWP

Det var jo ved en kammerat ikke? Så skader det vel ikke at have betalt for et par kWh for meget, som er gået til køleskab, lys og kaffemaskine. 

Hej, jo, jeg er ved en kammerat, og vi er begge sultne efter viden, "hvorfor dit" og "hvorfor dat" er ynglingspørgsmål :-)  

Nikolaj
Nikolaj Jun 24 '16

Husk også at der er strømtab på ca. 20% ved opladning. Det går til temperering af batteriet mv. Hvis du vil nørde det, så kan du jo sammenligne el-måler før og efter en opladning med kWh tallet fra Tesla-displayet under en opladning. 

CanEl
CanEl Jun 24 '16

jeg gik ud fra at tabet var ca. 10%, men fandt at ladesystemet er bedre end det.

jeg har sat seperat elmåler på min lader, og har fundet at ladetab er langt mindre.

om sommeren er det nede i nærheden af 6%

om vinteren er det nærmere 15% (dette er dog uden kabinevarme, kun batterivarme)

da batterivarmen er aktiv i begyndelsen af ladetiden, vil en kort ladetid give et højere tab, end en lang ladetid. læs antal kw.

jeg mener at laderen er mest efektiv omkring 90 % efekt = 9-11kw

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Jun 24 '16
tintin
tintin Jun 26 '16

Jeg skal til Paul McCartney koncert i morgen. Det er en tur fra Sønderborg til Herning og retur uden opladning. Ca 400 km. Er det muligt eller bliver jeg til grin?

KimT
KimT Jun 26 '16

Rødekro - Silkeborg er ca 140km. Denne tur tager pt 40% på en 70d

VH
VH Jun 26 '16
Citat fra tintin

Jeg skal til Paul McCartney koncert i morgen. Det er en tur fra Sønderborg til Herning og retur uden opladning. Ca 400 km. Er det muligt eller bliver jeg til grin?

Jeg ville tage et stop i Rødekro, hvis jeg var dig. 
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 26 '16

Under ideelle forhold kan det godt lade sig gøre. De lover dog en del regn i morgen,  og det kan godt øge forbruget med 10-15%, så jeg ville også tage et 15 min ladestop i Rødekro hvis jeg var dig.

thvestergaard
thvestergaard Jun 26 '16
Lav en 100% opladning hjemmefra umiddelbart inden afgang og kør efter hastighedsgrænsen. Tag evt vej 41 fra Sønderborg. Spar 14km pr vej ved at køre via vej 176. Landevej sparer strøm i forhold til motorvej. Kør inden om Rødekro på vejen hjem og tryk lidt til sidst, hvis du har nok range. Du behøver ikke holde længe i Rødekro for at komme hjem, da batteriet er tomt og varmt. Hvis du har en 70'er skal du nok også indenom Rødekro på udturen.
tintin
tintin Jun 26 '16

Tak for svarene. Det bliver med stop ved Rødekro så. Nok både ud og hjem. 

KimT
KimT Jun 26 '16

Hvis du lader til 100% hjemmefra kan du nok ikke få meget strøm ud af kablet i Rødekro - efter kun 30km

tintin
tintin Jun 26 '16

KimT. Det har du nok ret i. Min Tesla er en P85D og jeg drømmer lidt om at køre lidt fornuftigt til Herning uden stop i Rødekro og så se om jeg kan nå tilbage til Sønderborg uden opladning, vil være lidt sejt. Vi er tre voksne i bilen. Hvis det viser sig svært at nå Rødekro på hjemturen så må vi over Århus.

Sider: 1 2 »