Loading...
dk

Opladning i Italien på 3-polet + jord stik | Tesla Forum

TT_Tesla
TT_Tesla Jun 26 '16

I Italien har de tilsyneladende mange steder 400V 16A i en såkaldt Delta-forbindelse (4-polet), som er forskellige fra den 400V 16A (5-polet) opsætning vi har i Danmark, som er en Star-forbindelse (undskyld ved ikke hvad vi kalder disse på dansk).

Forskellen er generelt at Delta-forbindelsen ikke har en Neutral ledning, og derfor udgør en udfordring når vi vil lade vores Tesla, som tjekker på om der er en Neutral ledning.
(I Italien sælges Tesla i øvrigt med samme 400V 16A stik som i DK).

Mange steder finder man lige ved siden af det 4-polet udtag et blåt 230V 16A udtag – og her i ligger løsningen.
Vi kan selvfølgelig blot oplade vha det blå stik, men med kun en fase tager det jo længere tid.

Men det blå udtag har en Neutral ledning, og da Delta 400V forbindelsen er baseret på en total afbalancering af den 3 faser, vil Neutral ledningen i princippet ikke ”rigtigt” komme i brug i nedenstående løsning.

Min løsning består af en kombination af det 4-polet røde stik og det blå stik.

Fra det 4-polet stik trækkes de 3 faser og jordforbindelsen, mens der kun trækkes Neutral forbindelse fra det blå-stik. Dette samles i et 5-polet mellemled, som vores almindelige chargekabel kan sættes til.

Hermed kan vi oplade på 3 faser J - hvilket jeg netop har gjort her i Toscana hvor vi er på ferie.

Hvis man vil forberede sig hjemmefra kan det 4-polet stik købes fra fx computersalg ( https://www.computersalg.dk/i/1350248/cee-stikpropper-h6-380-415-v-ac-16a?sq=cee+stik+4-polet )

En billigere løsning er at købe stikket hos Leroy Merlin: https://www.leroymerlin.it/ , som vel kan sammenlignes lidt med Harald Nyborg. Her kan man købe mange typer af stik, fx også det 3 benet italienske stik både i 10A og 16A versionerne.

Håber at ovenstående kan være til hjælp for andre, men brug er selvfølgelig på eget ansvar.

God sommer

Tim

krabbe
krabbe Jun 26 '16
Har selv problemet med ladningen i Italien, (Peschiera del Garda ) heldigvis er vi ikke så langt fra Affi SuC, så vi planlægger os ud af det, ville blot gerne have forladt hytten med nok strøm til at nå hele vejen til Brenner passet

Forsøgte her på Camping pladsen (hvor der jo i princippet er rigeligt med strøm tilgængeligt) med at lade via det blå camping stik (på en plads til campingvogne osv., apapteren lyste grønt, men efter 30-40 sek døde den, teste igen på en anden plads, med samme resultat.

Efter henvendelse i receptionen, (prøvede jeg med et stik de havde, ) der virkede det til at fungere uden at slå fra, men ladesastigheden gik efter et minut fra ca 7kmt til 1-2 Kmt

Det kunne selvfølgelig godt virke, har ca 50% tilbage, og kører mod nord igen onsdag, men bilen holdt ikke så sikkert på den plads.

Havde tjekket på plugshare inden vi tog herned, der stod der, at det var en mulighed på vores camping plads (Bella Italia ) men det afviste de i første omgang, og da jeg spurgte ved en anden lejlighed, sagde de okay, hvis det IKKE var en Tesla, (jeg havde tilbudt at betale for den strøm jeg fik) de nævnte selv SuC i Affi. Fik dog algecellerne lov til at teste.