Som beskrevet andetsteds var jeg et smut til Kullen søndag. For sjov prøvede jeg Plugshare-appen og fandt faktisk et opladningssted på de kanter: ICA Kvantum i Höganäs. Da vi alligevel skulle købe lôsgodis og andet godt, ville jeg lige prøve.
Ganske rigtigt stod der på p-pladsen 4 fine standere med Schuko. Jeg fik sat mit Schuko-til blå stik i. Dernæst blå-til-rød adapter og endelig teslas eget ladekabel i. Dernæst ind i butikken og bede om at få ladestander 4 startet.
De to søde piger i kiosken så MEGET uvidende ud og først efter udkald i højttalerne og flere telefonopkald, fandt de ud af at slå standeren til.
Via appen kunne jeg se, at den trak 15 A 230 V én fase, og det skulle så give 15 km/t. Ikke alverden, men det var jo også mest for sjov. Mens vi så går rundt og handler, tjekker jeg appen ind i mellem. Efter 2 km ladet - dvs 0,5 kWh, viser appen, at der ikke lades mere. Jeg henvender mig i kiosken igen og beder dem se, om den er slået fra. De slukker og tænder igen. Den får så startet op, men slår fra med det samme. Vi er nu færdige med at handle og kører uden at gøre mere ved det.
Senere har jeg sjusset mig til, at jeg i bilen skal skrue ladestyrken ned til 10A. Bilen prøvede at trække så meget den kunne, og det fik sikkert standeren til at slå fra.
På vej hjem stopper vi i Helsingør for at spise på restaurant. Jeg tjekker Plugshare igen og ser at der skal være en lademulighed på Hamntorget 1. Der kører jeg glad hen - igen mest for at prøve/for sjov. Turistbureauet ligger på denne adresse. Der er en fin parkeringsplads med ledige pladser, men INGEN ladestander, stik eller andet. Jeg både kører og går rundt til fods og undersøger hele Hamntorget ret nøje, uden at kunne finde en stander/stik.
Bottom line: Jeg prøvede to lademuligheder i Sverige, ingen af dem gav mig strøm. Den ene slog fra, og personalet vidste intet - den anden var der simpelthen ikke. I en Tesla er den slags ladestop mest for sjov - vi har jo som regel strøm nok. Men i alle mulige andre el-biler er det jo alvor. Hvis man ikke kan regne med oplysningerne, kan man jo havne i en meget uheldig situation.
Det skal lige siges, at der er kommercielle lademuligheder i Helsingborg på alm. tankstationer med Chademo, type2 og andet godt, så man kan garanteret godt lade. Men det er alligevel uheldigt, hvis man virkelig har brug for opladning og ikke kan stole på oplysningerne i Plugshare.