Loading...
dk

CHAdeMO ladning | Tesla Forum

T3S7A
T3S7A Feb 3 '15

Maho. 
CHAdeMO adapteren, er blot en adapter, så du kan få CHAdeMO stikket til at passe i din Tesla (type 2)

Så virker kun på CHAdeMO stander (Clever de har vel 20 stk i DK som er rene CHAdeMO, ellers er de med kombination af Type 2 22kW), så der skal betales dyre domme.. 

kajakaj
kajakaj Feb 3 '15

@Martin: Med standard UMC-ladekablet der følger med bilen kan man max lade 16A 400V AC-strøm uanset om man har dobbeltlader eller ej. Chademoladeren bruges til standere der leverer DC-strøm.

T3S7A
T3S7A Feb 3 '15

kajakaj. Mange af de stander er kombi stander - så der har man også muligheden for 22kW Type 2. Så ikke nødvendigvis et krav at have en CHAdeMO adapter med for at lade på disse. 

kajakaj
kajakaj Feb 3 '15

Ja  mange af dem har både type 2 stik og chademo stik. Iflg. goingelectric.de er der 40 chademo i DK og 596 totalt i Europa - alle 50 Kw DC. Og ja - der er langt flere type 2 22 Kw. Samme hjemmeside siger 182 i DK og 3559 total i Europa. 132 Tesla Superchargere i Europa nu.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Feb 3 '15
Maho
Maho Feb 3 '15
Så blev man så klog, takker :-)
DITB
DITB Feb 4 '15

Med det "tykke blå type-2 kabel" der følger med vores biler i Hong Kong (som jeg mener sku være ret magen til dem i Danmark bortset fra at de er højrestyrede), kan man lade med op til omkring 22 kW når man har dobbeltlader. Den præcise effekt afhænger mest af spændingen, hvis der f.eks. er 230-240V vil det være noget mere end 22kW. Steve West som er den svjv eneste ejer af Model S i New Zealand (egen import), har med 240V ladet med op til 23kW på AC.

I Hong Kong er spændingen i nettet typisk 210-220V, jeg har set ned til 207V AC indikeret i bilen. Det hurtigste jeg har ladet på AC er 95 km/t og der var spændingen vist lige omkring 220.

I Japan har de allerede ChaDeMo adapter (vist det eneste sted man kan få den til Model S), da den leveres med alle Model S (og det siden start i efteråret 2014). Men da de biler følger USA standarden kan denne adapter IKKE bruges på andre biler en dem der leveres til Japan og Nordamerika. Selv med denne adapter er der mange ChaDeMo der IKKE duer. På trods af standardisering af ChaDeMo er der åbentbart forskelle på fabrikater af ladestationer - så forvent ikke at man kan bruge samtlige ChaDeMo i Europa når - en gang - Tesla Motors får lavet adaptere til vores biler også.

Citat fra kajakaj

@Martin: Med standard UMC-ladekablet der følger med bilen kan man max lade 16A 400V AC-strøm uanset om man har dobbeltlader eller ej. Chademoladeren bruges til standere der leverer DC-strøm.

DITB
DITB Feb 4 '15

"Østen" er nok lidt bredt defineret. Japan følger USA med at ha 110 volt i nettet, og deres stik er også samme som i USA (næsten). Der er nogle få andre forskelle men ellers følger de USA meget mere end de følger Europa - og det meste af resten af Asien, for den sags skyld.

Hong Kong, Kina og Australien, hvor Tesla Model S også sælges, følger EU standarden da nettet er 220V. En anden vigtig forskel er at i USA bruges 3 faser mest i industrien. Det er de færreste private boliger som har tre faser, og det samme gælder Japan. Derfor er det noget mindretype-1 stik på USA/Canada/Japan biler kun til en fase, til gengæld kan den vist lade med 80A på denne ene fase?

I Hong Kong er der også 3 faser nogen steder - de fleste offentlige ladere er dog med 1 fase. Så vidt jeg forstår er de fleste offentlige ladere i Danmark 3-fasede, bortset fra opladning i en almindelig 220V stikkontakt selvfølgelig.

Mht enkelt- vs dobbelt lader, så vær opmærksom på at det IKKE kun er "11 kW eller 22 kW" der gælder, der er faktisk en begrænsning på 16A pr lader, pr fase. Det vil sige at man med dobbelt lader får 2 x 3 x 16A = 96A maks, mens man med en enkelt lader får 1 x 3 x 16A = 48A maks. I praksis er 11/22 kW ikke en fast grænse, det er ampere der er begrænset, så med en spænding mellem 210 og 240V AC kan man opleve ladeeffekt på enten under (ca 20kW) eller over (ca 23kW). For enkelt lader, halvdelen af disse værdier.

Dem der siger at de IKKE har brug for dobbelt lader bør dog tænke på at med en enkelt lader - hvis der kun er en fase, er man begrænset til 16A opladning. Dette er nok ikke så relevant i Danmark men der er en del 32A - 1 fase ladestationer i Hong Kong, og dem med enkelt lader bliver svært skuffede når de kun får ca 15 km/t men forventede at få ca 30 km/t.

Vi lavede den her tabel for at illustrere AC ladning af Model S (for Europa/Asien minus Japan):

Citat fra Kiefer

Der er fordi man uden for EU bruger en Type1 forbindelse mellem bil og ladestander, hvor vi i Europa bruger en Type2. 

Jeg troede faktsik også at e brugte Type2 i østen, men det gør de så åbenbart ikke?

/Martin

DITB
DITB Feb 4 '15

Det er jo super gode nyheder - nu har der stået "Coming soon" på Tesla Motors hjemmeside i ca 2 år!

Glæder mig til at prøve en i Hong Kong. I betragtning af at en sådan adapter koster ca det samme som en "stik-kontakt-oplader" på 13A, så er det vel sagtens et "must have" i Hong Kong. I Danmark er de fleste af jer vel i stand til at lade hjemme eller på arbejdet, mens størstedelen af Hong Kongs Model S biler lader ude, typisk på supercharger stationer hvor der ofte er ventetid for at komme til at lade.

Citat fra Ivar

I går modtog jeg min CHAdeMO adaptor, som jeg bestilte sammen med bilen, der blev leveret i maj.  Ganske som på billederne er adaptoren noget klumpet og vejer knap 4 kg.  I praksis fungerer den dog fint.

I dagens afprøvning leverede den på 59 minuter 40 KWH svarende til 209 km kørsel (typical: 205 wh/km) på en time. Ved starten var batteriet lige knapt halvt opladet (43%) og opladningen slutter med 90%.  Jeg er ganske fornøjet over resutatet, da Tesla Supercharger's ladehastighed falder betragteligt, når batteriet er mere end halvt opladet.  Ved starten af opladningen var effekten knap 50 KW, som stort set holdt sig frem til at batteriet var 80% opladet.  Ved opladningen af de sidste procent var effekten faldet til 30 KW og tiden gik.

Der er ingen tvivl om, at CHAdeMO opladning ikke er så hurtigt som Tesla's, men med Clevers omkring 45 CHAdeMO laderstationer, så er det ikke noget dårligt alternativ at have i baghånden.

SQLCPH
SQLCPH Feb 11 '15
Citat fra Ivar

I går modtog jeg min CHAdeMO adaptor, som jeg bestilte sammen med bilen, der blev leveret i maj.  Ganske som på billederne er adaptoren noget klumpet og vejer knap 4 kg.  I praksis fungerer den dog fint.

I dagens afprøvning leverede den på 59 minuter 40 KWH svarende til 209 km kørsel (typical: 205 wh/km) på en time. Ved starten var batteriet lige knapt halvt opladet (43%) og opladningen slutter med 90%.  Jeg er ganske fornøjet over resutatet, da Tesla Supercharger's ladehastighed falder betragteligt, når batteriet er mere end halvt opladet.  Ved starten af opladningen var effekten knap 50 KW, som stort set holdt sig frem til at batteriet var 80% opladet.  Ved opladningen af de sidste procent var effekten faldet til 30 KW og tiden gik.

Der er ingen tvivl om, at CHAdeMO opladning ikke er så hurtigt som Tesla's, men med Clevers omkring 45 CHAdeMO laderstationer, så er det ikke noget dårligt alternativ at have i baghånden.

Hej Ivar 

Jeg har bestilt en Chademo adaptor hos Tesla men den kommer ikke på lager inden jeg skal bruge den d. 27/28 feb. Jeg skal en tur til de yderste af Lolland og ville gerne kunne lade op ved farøbroen.

Er der mon mulighed for at jeg kan leje/låne din adaptor i den weekend?

Gode hilsner

Søren

Kristian70k
Kristian70k Feb 11 '15

er der ikke kun 132 km fra køge?

og der er tybe 2 ved landia

Forummets indlæg er redigeret af Kristian70k Feb 11 '15
SQLCPH
SQLCPH Feb 11 '15
Der er 144 km til langø forsamlingshus fra Køge SuC ;-) dels skal vi på et andet visit i Nakskov og dels er det jo kun en S60 vi har. 300 -320 km bliver lige til øllet da det er fordelt på 2 dage. Men jeg kunne holde en pause på returvejen ved farø og lade med type 2 11kW til jeg kan nå at komme til Køge. Jeg kan desværre ikke regne med at jeg kan lade privat på Lolland.
kajakaj
kajakaj Feb 11 '15

Ja - forstår godt at det kniber lidt med afstanden i en S60. Chademo er den hurtigste lademulighed og ellers 22 Kw type 2, hvis du har dobbeltlader. 400 V 16 eller 32 A finder du nemt på havne eller i industrikvarterer, hvor du kan spørge om lov til at lade. Tager dog noget tid at lade, da du max. kan lade med 16A på det medfølgende ladekabel.= 11 Kw

http://chargemap.com/points/details/ftex-nykbing-falster Chademo

http://chargemap.com/points/details/nykbing-f-sygehus type 2

http://chargemap.com/points/details/lalandia-rdby type 2

http://chargemap.com/points/details/kryers-grd type 2

gunberg
gunberg Mar 5 '15

Hvem har en Chademo-adapter jeg kan låne/leje i påsken? Jeg har forstået på Tesla Service i Kastrup, at de har leveret nogle få stykker i Danmark i år og at der er lange udsigter til at jeg kan få den jeg bestildte i September. Vore påskeplaner er ikke endelige, men i alle tilfælde er det uden for SUC'ernes rækkevidde men med flere Chademo ladestandere.

KS
KS Mar 5 '15

@Gunberg: Min ligger klar til afhentning i morgen

gunberg
gunberg Mar 6 '15

@KenSeitzberg: Spændende. Hvornår bestildte du din og kan jeg låne den i påsken?

KS
KS Mar 8 '15

@Gunberg: bestilte for LANG tid siden ( 27. januar 2014) - lige da den blev annonceret. Kan lånes.. Men jeg har endnu ikke testet det - og det kræver et abonnement til Clever eller en af de andre der tilbyder CHAdeMO ladning.

gunberg
gunberg Mar 11 '15

@KenSeitzberg: Har faktisk ladebrikker til flere udbydere, men det virker som om Plugsurfing er ved at have betalingsaftaler på plads med rigtig mange leverandører i de fleste lande, her under vore nabolande.

Fik lige mail fra Tesla om at de nu er ved at forberede leverancen til mig af CHAdeMO adaptoren, så måske er jeg heldig at nå at få den inden påske. Ellers vil jeg godt lane din Ken.

KS
KS Mar 11 '15
Fik du mailen i dag så er den der om en uges tid. Tog 6 dage for mig
KS
KS Mar 14 '15
Så blev CHAdeMO adapteren prøvet af..
Den virker perfekt, og holder og lader med 46 kw på taget af Føtex.
Ganske nemt.

Find adapteren op af trunken
Slut den til stikket, og lås adapteren.
Sæt den i bilen.
Tryk start på ladestanderen
Lås standeren op med dit clever kort.

Ladning starter og farmand er glad, lille pony ligeså.

Er sikker på den gør glæde i yderområderne.!

Ligesom SC skrues ned for styrken desto nærmere fuldt batteri man kommer.

Men så kort 47 kw, så bedre kan det næsten ikke gøres da jeg ankom med 63% på batteriet.
Sider: « 1 2 3 4 5 »