Loading...
dk

Webside med CO2/kWH graf | Tesla Forum

sjensen
sjensen Jun 27 '14

På baggrund af data fra energinet.dk har jeg lavet en webside der viser deres tal for udledningen af CO2 fra produktionen af strøm. Indenfor den sidste uge har vi ved 200 Wh/km nemt kunne ramme 30g/km og de seneste dage med dårlig vind har vi været omkring 60g/km. En VW Up! er officielt 98g.

Planlægger at udvide den med tal for solceller og vindmøller.

URL: el-bil.appspot.com

Data opdateres hver 15. minut. Tak til energinet for data.

Kiefer
Kiefer Jun 27 '14

Fin side og god fin statistik, når du nu sammenligner med en VW UP skal du huske Well-to-Wheel tallet også, tallet for en UP giver jo kun den mængde CO2 fra selve bilen, og ikke i produktionsmiljøet. Hvis jeg ikke husker meget forkert er det vist en 15-25g/co2 der skal tillægges for selve produktionen af benzinen.

/Martin

Bluecoffee
Bluecoffee Jun 29 '14
Meget fin side, tak for den. Men også lidt overraskende - dels at belastningen svinger så voldsomt over døgnet, dels at det åbenbart ikke altid er mest miljøvenligt at lade om natten, som jeg ellers havde bildt mig selv ind. Nogen der har et bud på, om man kan bruge de historiske data til at finde optimale ladetidspunkter? Og et andet spørgsmål: hvor store udsving er der egentlig i CO2 -udledningen mellem forskellige landsdele?
sjensen
sjensen Jul 3 '14

Grafen har nu fået en grøn linie der sammenligner produktionen fra solceller og vindmøller med el-forbruget. Lige nu dækkes halvdelen af el-forbruget af vedvarende energi. Også disse data er fra energinet.dk

Samme URL: http://el-bil.appspot.com/

Ligesom Bluecoffee havde jeg også forventet et mønster med mindre CO2 om natten, men import fra Norge og Sverige spiller sikkert også ind.

sjensen
sjensen Aug 10 '14

100% vindmølle-strøm i dag.

Hele det danske el-forbrug dækkes lige nu af vindmølle-strøm. Når CO2 udledningen ikke er nul skyldes det at diverse kraftværker kører og vi eksporterer derfor strøm.

Opladning efter kl. 16 i dag har givet en CO2 udledning på ca 30g pr km.