Loading...
dk

Autopilot i Norge | Tesla Forum

Basil
Basil Dec 6 '16

Var til service igår med min 2015 model S uden AP.   Fik en låne bil med AP og blev igen en smule interesseret. ifølge Telsa koster det  nu ca 32.000 at få installeret ?

sidst jeg havde tanken lå prisen på 23500.. Nogen der ved et andet land som kan gøre det biligere ?

 

 

ElPeter
ElPeter Dec 6 '16

Jeg har også overvejet det igen efter v8 skulle have forbedret AP. Jeg talte med Tesla i Drammen (Norge) og det koster nu 36.200 NKK og man skal have bilen med derop. Så det bliver desværre mindre og mindre interessant for mig, det eneste jeg reelt er interesseret i er Adaptive Cruise Control

Basil
Basil Dec 6 '16

samme her . Ka ikke forstå at det skal blive så meget dyrere . Det er jo en software opdatering ikke andet .

 

PeterE
PeterE Dec 6 '16

Enig, det er bare en software opdatering - men husk at der ligger 100.000-vis udviklingstimer bag og derved en stor investering. At rulle softwaren ud koster ingenting, men det svarer til at sige at en Microsoft Office pakke kun bør koste det samme som en tom CD til en 10'er :)

garfild78
garfild78 Dec 7 '16

men

Citat fra PeterE

Enig, det er bare en software opdatering - men husk at der ligger 100.000-vis udviklingstimer bag og derved en stor investering. At rulle softwaren ud koster ingenting, men det svarer til at sige at en Microsoft Office pakke kun bør koste det samme som en tom CD til en 10'er :)


Men Microsoft tillader sig heller ikke at tage fuld pris for Windows 97 længere :-)
 
Min pointe er selvfølgelig, at AP er ved at være forældet (min far har samme features i sin sub 300.000 kr SUV fra Nissan), så ligefrem at øge prisen på AP er fra Teslas side i mine øjene underlig. Hvorfor ikke følge markedet? Fair nok, at det skal koste noget - men hvorfor ikke en flad pris på f.eks. 10.000 kr. Lur mig, om de så ikke sælger 3 gange så mange APer. Jeg tror det :-)
mbk
mbk Dec 8 '16
Citat fra garfild78

Min pointe er selvfølgelig, at AP er ved at være forældet (min far har samme features i sin sub 300.000 kr SUV fra Nissan), så ligefrem at øge prisen på AP er fra Teslas side i mine øjene underlig. Hvorfor ikke følge markedet? Fair nok, at det skal koste noget - men hvorfor ikke en flad pris på f.eks. 10.000 kr. Lur mig, om de så ikke sælger 3 gange så mange APer. Jeg tror det :-)

Når hardware og udviklingsomkostninger er betalt, må opgaven jo være at få så mange penge i kassen.

Der må være en eller anden x * y, hvor x er andel 0 - 1, og y er pris, lad os sige 1000 - 100000

Hvis prisen er 50.000 på en Model 3, vil jeg nok undervære det,  og sikkert også mange andre, lad os sige 30% køber det. var prisen 30.000 behøver kun 60% købe det og de har bedre indtjening, og til 20.000 vil 90% måske springe på og igen give højere indtjening. Ved 10.000 vil måske 95% købe det, men der falder indtjeningen markant.

Men jeg er enig, radar assisteret cruise control er alle mandseje om et par år, og det bør blive standard i en Tesla, eller en pris reduceret option for sig.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 8 '16
P85DK
P85DK Dec 8 '16
Citat fra garfild78

men

 Lur mig, om de så ikke sælger 3 gange så mange APer. Jeg tror det :-)

Umiddelbart så tror jeg at flertallet af Model S bliver solgt med AP aktiveret, så ligefrem 3 gange så meget salg ved en lavere pris er nok svært, men mindre der et pæn antal der køber 2 stk til samme bil :-)

Teslas CC og AP er ikke specielt dyre når man taler ekstra udstyr i luksusklassen 

mbk
mbk Dec 8 '16
Citat fra P85DK
Citat fra garfild78

men

 Lur mig, om de så ikke sælger 3 gange så mange APer. Jeg tror det :-)

Umiddelbart så tror jeg at flertallet af Model S bliver solgt med AP aktiveret, så ligefrem 3 gange så meget salg ved en lavere pris er nok svært, men mindre der et pæn antal der køber 2 stk til samme bil :-)

Teslas CC og AP er ikke specielt dyre når man taler ekstra udstyr i luksusklassen 

Du har sikkert ret. Jeg er nok bare ikke vant til luksusklassen. Men de bliver nok nødt til at prissætte det lidt attraktivt i Model 3, for jeg tror der er mange (som jeg) der kommer til at bruge flere penge end normal bilkøb, så ekstraudstyr skal have en spiselig pris, ellers bliver den bare skrabet. 

jramskov
jramskov Dec 8 '16

Jeg har på fornemmelsen at Tesla hardware 2.0 er væsentligt dyrere og mere avanceret end noget andet på markedet.

mbk
mbk Dec 8 '16
Citat fra jramskov

Jeg har på fornemmelsen at Tesla hardware 2.0 er væsentligt dyrere og mere avanceret end noget andet på markedet.

Tror du har ret, men der går tid før det er bedre end v.1. Og der er en masse uafklarede ting omkring lovgivning omkring selvkørende biler som slet ikke er på plads. Bare det at bilen parkerer selv, og så rammer en fodgænger, hvem bærer skylden? 

DeaconWP
DeaconWP Dec 8 '16
Citat fra P85DK
Citat fra garfild78

men

 Lur mig, om de så ikke sælger 3 gange så mange APer. Jeg tror det :-)

Umiddelbart så tror jeg at flertallet af Model S bliver solgt med AP aktiveret, så ligefrem 3 gange så meget salg ved en lavere pris er nok svært, men mindre der et pæn antal der køber 2 stk til samme bil :-)

Teslas CC og AP er ikke specielt dyre når man taler ekstra udstyr i luksusklassen 


 
Når man kigger på prisen i prislisten, så kan du have ret. Men der kommer jo afgift på 30 % oveni i år, og hele 60 % oveni næste år. Og så skal man huske, at man jo sammenligner med en bil, der ellers ville være 150 % afgift oveni tilkøbene. Så det er nok ikke så billigt alligevel, når man sammenligner. Så autopiloten koster i 2017 den nette sum af 109.760 kr.
Hvis man bestiller den med det samme. Ved eftermontering bliver det kun 85.300 kr.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 8 '16
P85DK
P85DK Dec 8 '16

ja ja - det er jo det herlige ved det danske afgiftssystem. Men hvor mange Model S er der blevet solgt i år i DK og hvor meget vil en faktor 3 betyde i denne sammenhæng :-)

Med den softwaremæssige 'eftermontering' har de jo netop tilpasset sig det danske system

mbk
mbk Dec 8 '16
Citat fra P85DK

ja ja - det er jo det herlige ved det danske afgiftssystem. Men hvor mange Model S er der blevet solgt i år i DK og hvor meget vil en faktor 3 betyde i denne sammenhæng :-)

Med den softwaremæssige 'eftermontering' har de jo netop tilpasset sig det danske system

Enig, men er det lovligt at gå fra S60>S75 uden at det skal registreres og betales afgift af det? Og hvordan stiller forsikringen sig, hvis du siger bilen er 150k dyrere fordi du har fået ændret to booleans AP=True, reduced_battery_capacity=False?

P85DK
P85DK Dec 8 '16

Ændring af batterikapacitet er som udgangspunkt ikke at sammenligne med effektforbedring som traditionelt er et afgiftsspørgsmål. Tesla har mulighed for at ændre batterikapacitet uden at forbedre bilens præstationer eller de kan på forhånd sikre at bilens konstruktion er forberedt til den større effekt.

Men på nuværende tidspunkt er det nok et smuthul som Tesla kan udnytte indtil de opdager det inde på Christiansborg.

Forsikringensmæssigt er det vel at sammenligne med ekstraudstyr.

JAndersen
JAndersen Mar 3 '17
Er der nogen der ved? Når man logger ind på My Tesla, så står der at man kan aktiver sin AP ved at købe den der inde, den er jeg helt med på man kan. Den koster pt. 26.400kr incl moms Hvis nu man vælger Norge el. Sverige så er der jo en kurs forskel som er til min side. Kan det lade sig gøre? Jack Andersen
Bokazoit
Bokazoit Mar 3 '17
Quote from P85DK

@garfild78 - tror du ikke det ville være lidt counter productive hvis Tesla begyndte at give favorable tilbud til dem som ikke har valgt AP fra start? Umiddelbart synes jeg det er flot af Tesla at man kan tilkøbe til samme pris som hvis man havde valgt det med fra starten. Jeg ville ikke have været overrasket hvis der havde været en premium oven i ved efter køb. Det ville jo også være med til at motivere folk til at købe det fra starten.

Så alle Idioterne som købte og betalte fået lang næse fordi de betalte fulde pris for AP. Jeg gik direkte efter AP da det gør kørslen langt mere rar. Har lidt svært ved at se hvorfor man skal have en Feature billigere bare fordi man køber på bagkant. 
ElPeter
ElPeter Mar 3 '17

@JAndersen: Hvis den koster 26.400 kr. er det faktisk lidt af et slagtilbud. Jeg betalte ca. 31.000 for retrofit for 3 måneder siden. Hmmm, nå men det går til en god sag må jeg bare tænke på.

Jeg undersøgte Norge, på det tidspunkt var det næsten samme pris i DKK (omregnet med valuta) og man skulle fysisk tage til Norge. Sjovt nok var det ikke nødvendigt fysisk at tage til mit servicecenter her i DK, nok en regel de indfører for at forhindre at folk shopper for meget rundt mellem landene.

Boetker
Boetker Mar 9 '17

Jeg har læst et sted at hvis bilen er fra september 2014 og frem kan man få autopilot, min er fra oktober 2014, hvordan finder jeg ud af om det kan lade sig gøre i min? er der nogle ting man kan kigge efter på/ i bilen? 

KimT
KimT Mar 9 '17

Hvis bilen har sensorer på siden (magen til dem der sidder foran - parkeringssensorer), samt har radaren foran, så burde den have AP - mener også man kan se på stelnummer/VIN om den har det.

MOS
MOS Mar 9 '17

Bilen skal være udstyret med autopilot hardware. Det kan nemmest ses ved at kigge efter, om den har den lille firkantede radar nederst i kølergrillen (som på billedet herunder). Så har den også de små runde ultralyds parkeringssensorer rundt på kofangerne og et kamera øverst i forruden ved bakspejlet. Hvis den har AP hardwaren, kan Tesla nemt aktivere AP ved at skifte en enkelt bit i softwaren. Det er nok den dyreste bit, du nogensinde kommer til at købe - men også den, du bliver mest glad for!

Billedresultat for tesla radar

Sider: « 1 2 3 4 »