Loading...
dk

Bedste køb på brugtmarkedet :) | Tesla Forum

MSThomsen
MSThomsen Jul 25 '16

Hej Folkens...

Først og fremmest er det fantastisk at læse de mange indlæg på dette forum. Hold nu fast jeg har haft stor glæde af jeres vidensdeling, så stort tak herfra :)

Jeg står nu i den situation, at jeg har en Audi A5, som skal have skiftet automatgearkasse efter kun 120.000km. Det er mit liv for kort til, så nu springer jeg på Tesla fremadrettet.

Jeg søger en brugt model i første omgang, og gerne med noget resterende serviceaftale på. Dog ikke et krav, men det kunne være lækkert.

Jeg er interesseret i en med autopilot, og lav kilometer. Min smertegrænse er 600-650k.

Hvad kan folk anbefale via bilbasen eller tilbyde privat.

Er der nogle gode køb på bilbasen pt...

Der var eksempelvis en P85+ med alt i udstyr samt 2 år serviceaftale tilbage til 565k, men den er røget :(

ErikBH
ErikBH Jul 26 '16
Citat fra MSThomsen

Jeg er interesseret i en med autopilot, og lav kilometer. Min smertegrænse er 600-650k.

[..] Der var eksempelvis en P85+ med alt i udstyr samt 2 år serviceaftale tilbage til 565k, men den er røget :(

Tillykke med dit valg - når du først har fået den er du ikke i tvivl længere.

P85+'eren var en 2013 model (annonncen sagde 2015, men motorregisteret sagde 2013), dvs. uden AP.

Jeg vil mene at lav km ikke spiller sammen med AP og 650.000kr. Jeg tror du skal slække på dine krav eller finde nogle flere penge :-/.

AP biler er produceret fra oktober 2014 og leveret sent november 2014 og frem.

vh, Erik 

mbk
mbk Jul 26 '16

Ud fra billedet har denne tli S85 med 40.000 km til 580.000 dkr AP hardware

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/85-5d/2919884

Dog har den på billedet 21" fælge og i billedteksten står der 19", så man skal nok sikre sig der ikke er andre forskelle mellem billede, tekst og bil. Du kan se om en bil har autopilot hardware ved at den har en radar midt i den sorte rist for neden i fronten  og et kamera i toppen af vinduet. Selvom den har AP hardware er det måske ikke låst op, det koster vist i omegn af 25.000, jeg har ikke lige det præcise tal ved hånden.

Ellers er en f.eks. 70D fra Tesla selv til ca. 660k også rimelig attraktiv, de har AP hardware og nogle af dem er også låst op, forskellen mellem 70 og 85 er ikke så vildt stor.. I praksis er et 70er batteri 69 kWh fysisk og et 85 omkring 79 kWh, jeg har ikke lig linket, men der er nogle der har skildt dem ad. 70D'eren med 4-hjulstræk er lidt mere effektiv end 85 med kun baghjulstræk. En 85D er så selvfølgelig dem begge overlegen, og 90D endnu mere :) Tesla giver ny garanti på bilerne, så det er jo også værd at tage med!!

https://www.teslamotors.com/da_DK/models/preowned

webercarbmann
webercarbmann Aug 7 '16

MSThomsen  - gode råd fra mbk. Vi har ikke fortrudt købet af en 70D. Jeg synes personligt at pre. AP bilerne er for dyre i forhold til hvad man får.  Vælg en D for totalt overlegent vejgreb! De spiser Audi`er til forret... :) 

koden
koden Aug 19 '16

godt nok mange brugte de har til salg.. Hmm.. hvor kommer de fra?

Folk der har købt X eller bare en ny S

jeg troede egentlig at 70D,85D og 90D var lige hurtige.

hvad gør 70D 1 sek. langsommere?

P85DK
P85DK Aug 19 '16

Det mindre batteri, et 70 batteri kan ikke levere lige så mange kW som et 85/90 - eller det påstår nogle så at det teoretisk godt kan og at det er en FW begrænsning

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 19 '16
DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '16

Batteriet består af nogle moduler, der hver især leverer en spænding, og en strømstyrke. Og de kan hver især indeholde et bestemt antal kilowatt timer: kWh.

Det giver også en bestemt effekt: kW, fra hvert modul, som så kan omregnes til hestekræfter: HK.

Batteriet er sammensat med disse moduler, således at de sættes i serie, og jo flere moduler der er i batteriet, jo højere spænding er der på polerne.

Det gør så, at det effekt. kW, som man kan tække ud er større, for ved samme strømstyrke (modulerne sidder i serie) så blev spændingen højere og effekten er jo spænding gange strøm.

Samtidigt er der jo med flere moduler også mere "lager kapacitet". Så derfor følges maks effekten og kapaciteten ad, i et Tesla batteri.

koden
koden Aug 19 '16

Ok tak.. igen gør du os klogere... så når S 100 kommer har vi altså 0-100 på 4 sek. ? :-)

Torben_E
Torben_E Aug 19 '16

Koden og andre.

Hvad gør 70D 1 sek langsommere ? Det kan være SW alene men... jeg mener at huske at 60/70/75 kWh bilerne har 14 moduler i serie hvor 85/90 kWh har 16 moduler i serie. Det fremtidige 100 kWh vil formentlig også have 16 moduler i serie.

Spændingen på et 100% opladet 85/90 kWh batteri er ca 400 V. Det giver 25 V pr modul. Det svarer til 6 x Litium-Ion batterier i serie (type 18650). Dvs 60/70/75 har kun 350 V (14x25V) så jeg går udfra at effektelektronik og motorer er forskellige fra 85/90 érne. 70D eren vekselretter 350 VDC til AC motoren og 85D vekselretter 400 VDC til AC til motoren.

Dvs. det er nok ikke kun SW der begrænser en 70D i forhold til en 85D men i højere grad er det spændingen der er 12,5% lavere Dette reducerer effekten tilsvarende. Jeg vil våge at påstå at strømmen er den samme da det er de samme batterier der sidder i parallelt (blot to moduler mindre). 

Så med mindre at effektelektronikken i en 60/70/75 kWh kan tage 400 VDC fra en 85/90/100 kWh så er en upgrade ikke teknisk muligt uden at skifte effektelektronik og motorer m.v.

Håber i blev klogere.

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Aug 19 '16
jensk2
jensk2 Aug 19 '16

Hej

Enig, begrænsningen kommer fra den lavere spænding fra 14 i stedet for 16 moduler!

(Nu kom den gamle elektroingeniør op i mig IGEN)

Forskellen i den mulige effekt ved 400 volt kontra 350 volt er (400/350)^2. (Altså spændingsforskellen i anden!). Så selv om spændingen på en 85/90D kun er 14% højere end på en 70D er den mulige effekt 31% højere. Passer overordentligt smukt med Tesla effektopgivelser for de to modeller.

I henhold til LinkMyTesla trækker mine to 70D invertere 275KW ud af batteriet ved max acceleration. Alt andet lige vil en 85/90D trække 359KW ud ved samme situation,

Da hver inverter sidder sammen med hver motor, tror jeg ikke at de er forskellige på en 70D og en 90D.

(Lad det så i øvrigt ligge, at min egen 70D fint går fra 0-100 km/t på 5,1 sekund i stedet for de lovede 5,6 sekund. Men de to sparede batteripakker sparer jo omkring 38-48 kg)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 19 '16
P85DK
P85DK Aug 19 '16

Der er ingen tvivl om det batteritekniske er/kan være en begrænsning - men alle modeller er så konsistente i deres accelerationer, at jeg tror SW har mest at skulle sige. De mange CAN-BUS udlæsninger som er på TMC er simpelthen så ens, at selv eksterne forhold har mindre betydning, hvilket fortæller om en standardprogrammering.

Hvis man havde adgang, så vil jeg tro at der kunne optimeres en smule.

@Jensk2 - er det målt med Vbox eller via linkmytesla?

jensk2
jensk2 Aug 19 '16

Målt med linkmytesla, men jo ikke urealistisk, når min bedste tid er 4.9 sec. Men helt enig i at inverter effekt er styret af software - I vores sommerferie ladede vi for første gang over 90%, alligevel var acceleration ikke imponerende/bedre  (selvfølgelig havde vi ferielæs). Men når et batteri opladet til 4 Volt ikke accelererer bedre end samme batteri opladet til 3,7 volt er det ikke ohms low der gælder, men software! Det ændrer ikke ved at maksimal effekten passer perfekt til batterispændingen:-)

mbk
mbk Aug 19 '16

@jensk2

Hmm, kan ikke se hvorfor effekten skulle stige mere end proportionalt med spaendingen, taenker du maaske paa opladningen af en kondensator?

Der kan selvfoelgelig vaere noget jeg har misset, men har jo ogsaa kun skrevet speciale i styring af motor og invertere :D

Anyways, 60,70,85, P85, P85+ og 90 har efter sigende samme motor og inverter, og alle ikke P modellerne er software begraenset. En 60er er forvandlet til P85 performance ved at saette et 85kWh batteri i og aabne op i software. Men det ville jeg nu ikke turde, saa vil jeg meget hellere beholde garanti.

70D, 85D og 90D har samme motor foran og bagi, men bag motoren er mindre end de ovenstaende. P85D og P90D har den lille front motor og den store bagmotor. De to smaa er mere effektivt, dels fordi der kan balanceres front mod bag, men motorer og invertere er ogsaa bare en update. Elon har paa et tidspunkt snakket om at front motoren i S'eren er mere moderne og den der bliver haeldet mest mod naar 3'eren skal have sin(e) motor(er).

Link til 60 > P85 opgradering af wk057:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pack-swap-on-70d-to-90kwh-hp.63420/page-3#post-1394085

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 19 '16
P85DK
P85DK Aug 19 '16

@jensk2 - det var det jeg tænkte ;-) Jeg er sikker på at din 70D nok er hurtigere end de opgivne 5,6s men hvis du skal have et validt tal, så skal du have en vboks på. Her vil du også opdage at der ikke er de store udsving i dine målinger og de udsving der er, er relateret til SOC.

jensk2
jensk2 Aug 21 '16
Citat fra mbk

@jensk2

Hmm, kan ikke se hvorfor effekten skulle stige mere end proportionalt med spaendingen, taenker du maaske paa opladningen af en kondensator?

Hvis du fordobler spændingen over den samme belastning fordobler du også strømmen (U = R x I). Da effekten er strøm gange spænding ( P = U x I), så er dobbelt spænding lig dobbelt strøm og altså fire gange op i effekt! 

Så effekten  P = U^2 / R.  Så den maksimale effekt er proportional med spændingen i anden potens og det lærte vi jo allerede INDEN vi startede på DTU.

/jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 21 '16
mbk
mbk Aug 21 '16

@jensk2

Ohms lov bliver vi ikke uening om, selvom jeg er AAU-mand :)

Jeg ser dog stadig bare at P=UxI, U er 15% (16/14) hoejere, hvorfor bliver strommen stoerre ved seriekoblede batterier?

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 21 '16
DeaconWP
DeaconWP Aug 21 '16

Ganske rigtigt Jens.

Men her i dette emne, er der ikke en forhøjet strøm, som resultat af den højere spænding til rådighed.

Man kan ikke trække mere strøm ud, blot fordi der bliver flere celler stablet ovenpå hinanden i serie. Så der er kun en proportional udvikling i effekten fra batteriet.

jensk2
jensk2 Aug 21 '16

Altså!  Tesla oplyser 334 HK for 70D og 428 for 85D. Forholdet i spænding er 16/14 altså1,14. Forholdet i effekt er 428/334 lig1,28. 1,14 i anden potens er 1,30, som er overordentlig tæt på 1,28 og overordentlig tæt på anden potens af spændingen. Så der må altså trækkes mere strøm ud i en 85D!. 

Og vi ved jo at der kan trækkes endnu mere strøm ud af batteriet, ellers kunne vi ikke få mere effekt i en P85D med samme batteri som 85D

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 21 '16
mbk
mbk Aug 21 '16
Citat fra jensk2

Altså!  Tesla oplyser 334 HK for 70D og 428 for 85D. Forholdet i spænding er 16/14 altså1,14. Forholdet i effekt er 428/334 lig1,28. 1,14 i anden potens er 1,30, som er overordentlig tæt på 1,28 og overordentlig tæt på anden potens af spændingen. Så der må altså trækkes mere strøm ud i en 85D!. 

Og vi ved jo at der kan trækkes endnu mere strøm ud af batteriet, ellers kunne vi ikke få mere effekt i en P85D med samme batteri som 85D

Der er trækkes mere strøm ud, men det er ren software begrænsninger fra Teslas side til at differentiere deres produkter. 
En 85 og P85 er den samme bil, samme batteri, samme inverterer, samme motor, så det er en software begrænsning.
Din udregning er kortslutningsstrømmen, og den snakker vi jo slet ikke om, for den ville brænde batteriets sikring over. Effekt begrænsningen er sat efter software. Nogle af modellerne får så lov til at gå lidt tættere på grænserne. Det giver sikkert mere slid og garanti arbejde, men  de tager jo so også en ret heftig betaling for at gå fra en 70 til 85kWh.

Den nye 60 fortæller jo også historien, at Tesla prøver at differentiere produkterne med software. 
Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 21 '16
jensk2
jensk2 Aug 21 '16

Selvfølgelig snakker vi ikke om korslutningsstrøm her. Vi snakker om den strøm der skal trækkes ved de to spændinger for at tilvejebringe den opgivne effekt.

Konkret må en 70D trække mindst 813 Ampere ved 302 Volt for at yde 245kW = 334 Hk. En 85D må trække mindst 909 Ampere ved dens nominelle 346 Volt for at yde 314kW = 428Hk . (Spændingerne er Tesla's egne nominelle batterispænding i Deres manual)

Selvfølgelig er det softwaren, der bestemmer, men Deacons bemærkning, at det alener er spændingen eller software der giver effekt forskellen, kan simpelthen ikke lade sig gøre!.

Sider: 1 2 »