For få år siden havde jeg semi-respekt for Lomborg, fordi han tilsyneladende forsøgte at rute indsatsen hen hvor gevinsten blev størst. Det er desværre slut nu jvnf. hans indlæg om El-biler og Økologi:-(
Iflg denne rapport: jec/files/documents/report_2014/wtt_appendix_2_v4a.pdf http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/downloads
'koster' det 16-21% af output energien at producere benzin og 18-23% af output energien at producere Diesel.
Så en benzin bils CO2 udledning per kørt kilometer kan tillægges 18% og en diesel bils udledning 20%
Ovenstående er EU's gennemsnitstal og kan simpelt tillægges alle ICE bilers forbrug/udledning.
Så simpelt er det ikke for elbilen der kører i Danmark, grænse regnestykkerne er:
Bedst case:
- Elbil lades langsomt om natten, når det blæser
- Elbil lades om dagen, hos forbruger, som har solceller på taget
- Elbil har for stor batteri kapacitet, så batteri pjat lades, når det er optimalt og kræves kun 50-80% opladet
I ovenstående tilfælde udleder kørslen ingen CO2, da al el er produceret CO2 frit og behandlingen af batteriet forlænger i øvrigt dets praktiske levetid til længere end resten af bilens levetid. Sidstnævnte er mere væsentligt end man umiddelbart tror, fordi produktionen af en elbil, forårsager større CO2 udledning end produktionen af en tilsvarende ICE bil.
Worst case:
- Elbil lades om dagen, i tidsrum, hvor Vind og Solkraft delen af el produktionen er mindst.
- Elbil har utilstrækkelig batterikapacitet, så batteriet cycles med mere end 80% af dets kapacitet og levetid reduceres til den designede levetid (antager 150.000 km)
Ved udregninger baseret på el produktionen i USA, når man her:
http://www.ucsusa.org/...rave-full-report.pdf
frem til:
A: Produktion af en Nisan Leaf angives at udløse 15% mere CO2 end en tilsvarende ICE bil, en Tesla S kan koste op til 68% mere CO2:-(
B: Biler med store batteripakker, som Model S, 'utjevner karbonfotavtrykket sitt i løpet av 18 måneder eller 30.500 kilometer', mens de med mindre batteripakke kan utjevne avtrykket på et halvt år eller 7.800 kilometer.
Jeg ved det er nemmere at argumentere - Lomborg style - når man udelader væsentlige detaljer, men det bliver derefter:-(
Til gengæld kan jeg jo ikke levere mit mere nuancerede budskab på få spalte linier.
/jensk2