Loading...
dk

Åbenbart så er produktionen af Benzin og Diesel CO2 fri | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jul 26 '16

Bjørn Lomborg er altid god for en debat om rigtig brug af ressourcerne i forhold til et bedre miljø og som udgangspunkt er det jo rigtig godt.

http://borsen.dk/nyheder/opinion/artikel/11/146774/artikel.html

Han har i dagens børsen en kronik hvor han sammenligner en Audi A7 Diesel med en Tesla og deres samlede CO2 udledning over 10 år - konklusionen er at de er stort set ens over 10 år, når man indregner CO2 udledningen i forbindelse med produktionen af el.

MEN HOV - Lomborg har mirakuløst glemt (på samme måde som politikerne) at der også er en ganske betydelig CO2 udledning ved produktion af Benzin og Diesel - eller tror de alle sammen at det bare kommer direkte fra jorden under benzin standeren? Hertil skal selvfølgelig regnes en CO2 udledning for transporten af brændstoffet ud til forbrugeren etc. etc. etc. etc. etc.

Mon han ved hvor oksekødet i køledisken kommer fra?

Hans tag line på hans hjemmeside er: Get the facts straight ...

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 26 '16
Trannel
Trannel Jul 26 '16
Han glemte også at fortælle at ca. 40% af den danske elproduktion skabes ved hjælp af vedvarende energi, så i Danmark behøver vi ikke at have dårlig samvittighed over at køre i elbiler.
Hvis hans budskab er et slet skjult forsvar for den etablerede bilindustri, er der større visioner i at ændre den nuværende kulproduktion over i mod miljørigtig el, som vel alle kun kan være enige i.
Hvis budskabet derimod er et forvarsel til politikerne om ikke at genindføre afgiftsfrihed for elbiler, er det forfejlet, idet det nu er tydeligt for alle, at det manglende nettoprovenu var en stor fejl.
Set i globalt perspektiv har han måske ret i sine påstande men det må folk med bedre indsigt i miljøproblemerne kunne gendrive.
/Lennart
Hilbert
Hilbert Jul 26 '16

Bjørn Lommeuld er i min optik en opblæst nar, som er dygtig til at manipulere med tal og skabe opmærksomhed om sin person især hos LA og DF. Ingen teknisk indsigt.

I øvrigt var VE andelen af strøm i DK i 2015 67% og forventes at stige til 82% over de næste 10 år, så hvis vi skal disponere fornuftigt, skal der regnes med ca. 75%.

Lau
Lau Jul 26 '16

Og hvis det bare udelukkende var CO2 som benzin- og dieselbilerne udledte...

jensk2
jensk2 Jul 26 '16

For få år siden havde jeg semi-respekt for Lomborg, fordi han tilsyneladende forsøgte  at rute indsatsen hen hvor gevinsten blev størst. Det er desværre slut nu jvnf. hans indlæg om El-biler og Økologi:-(

Iflg denne rapport: jec/files/documents/report_2014/wtt_appendix_2_v4a.pdf  http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/downloads ;
'koster' det 16-21% af output energien at producere benzin og 18-23% af output energien at producere Diesel.

Så en benzin bils CO2 udledning per kørt kilometer kan tillægges 18% og en diesel bils udledning 20%

Ovenstående er EU's gennemsnitstal og kan simpelt tillægges alle ICE bilers forbrug/udledning.

Så simpelt er det ikke for elbilen der kører i Danmark, grænse regnestykkerne er:

Bedst case:

- Elbil lades langsomt om natten, når det blæser
- Elbil lades om dagen, hos forbruger, som har solceller på taget
- Elbil har for stor batteri kapacitet, så batteri pjat lades, når det er optimalt og kræves kun 50-80% opladet

I ovenstående tilfælde udleder kørslen ingen CO2, da al el er produceret CO2 frit og behandlingen af batteriet forlænger i øvrigt dets praktiske levetid til længere end resten af bilens levetid. Sidstnævnte er mere væsentligt end man umiddelbart tror, fordi produktionen af en elbil, forårsager større CO2 udledning end produktionen af en tilsvarende ICE bil.

Worst case:

- Elbil lades om dagen, i tidsrum, hvor Vind og Solkraft delen af el produktionen er mindst.
- Elbil har utilstrækkelig batterikapacitet, så batteriet cycles med mere end 80% af dets kapacitet og levetid reduceres til den designede levetid (antager 150.000 km)

Ved udregninger baseret på el produktionen i USA, når man her:
http://www.ucsusa.org/...rave-full-report.pdf

frem til:

A: Produktion af en Nisan Leaf angives at udløse 15% mere CO2 end en tilsvarende ICE bil, en Tesla S kan koste op til 68% mere CO2:-(
B: Biler med store batteripakker, som Model S, 'utjevner karbonfotavtrykket sitt i løpet av 18 måneder eller 30.500 kilometer', mens de med mindre batteripakke kan utjevne avtrykket på et halvt år eller 7.800 kilometer.

Jeg ved det er nemmere at argumentere - Lomborg style -  når man udelader væsentlige detaljer, men det bliver derefter:-(

Til gengæld kan jeg jo ikke levere mit mere nuancerede budskab på få spalte linier.

/jensk2

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jul 26 '16
Twinauto
Twinauto Jul 26 '16
Du glemmer en vigtig ting - vi reder ikke jorden ved at køre Tesla, men vi er kraftigt medvirkende til at udvikle "den rigtige løsning" inden for biler.

Hvem ville have troet på de fremskridt vi har set inden for de sidste 5 år, de gamle etablerede mærker har sovet godt ig grundigt i timen - ja, vi har børnesygdomme på vores biler, men de er også udviklet på rekordagtig tid i forhold til ALLE andre biler. Tænk på hvad vi vil opleve fra Tesla de næste 10 år og glem så teoretiske betragtninger fra "gamle" mænd - udviklingen inden for bla EV kører hurtigere, end de kan nå at forfatte en teoretisk afhandling
Metguy2000
Metguy2000 Jul 27 '16

Hvor meget CO2 vore Teslaer udleder ved produktion og efterfølgende brug er en speget affære.

Jeg har f.esk. hele tiden været af den samme overbevisning som Trannl at en stor del af den el jeg lader med kommer fra vindmøller, så da jeg fik min første el deklaration fra DONG, fik jeg kaffen galt i halsen.

https://assets.dongenergy.com/DONGEnergyDocuments/dk/Erhverv/Generel%20deklaration%202015.pdf

Kun 9% af strømmen er fra VE som sol, vind og vand. 20 % A-Kraft. Resten er en skøn blanding of Kul, Brunkul, Olie og Bioaffald. For 2015 bliver det 468 gr. CO2 ækvivalenter per KwH. Med min 85D havner jeg så på omkring 96 gr per kørt km. Et tal der forbedres i bilens levetid, det kan ingen ICE prale af, her går det jo den anden vej.

De 40-100% VE el der refereres til i pressen er produceret, men ikke brugt i DK. Snarere eksporteret, hvor det så er med til at nedbringe CO2 gennemsnittet der. 

Men det vigtige er vel at se fremad, og håbe at Tony Seba's vision med altdominerende solstrøm realiseres. Den gode mand har jo ret i det meste, f.esk. ligger solenergi allerede nede på 4-5 US cents/ kwh nu. Og der installeres massivt i USA, Indien og Kina.  

fmm1000
fmm1000 Jul 27 '16
En stor gruppe forskere har for nyligt undersøgt udledning fra vugget til grav for el og fossilbiler.
Fossilbiler belaster miljøet mindre ved proxduktion, men allerede efter få år har elbilerne indhentet dem pga lavere forbrug.
Raymond
Raymond Jul 27 '16

Metguy: Dongenergy's deklaration er misvisende, det er en standard hvor den danske VE produktion ikke indgår 100%, den eneste rigtige deklaration er hvad du beregnet får ud af stikkontakten og som kaldes miljødeklarationen(begge er udarbejdet af energidanmark.dk, men som sagt er den retvisende miljødeklarationen). http://www.energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Miljoedeklarationer/Sider/Hvor-kommer-stroemmen-fra.aspx, her står "Der findes også en anden opgørelse, en ”Generel deklaration”. Den siger ikke noget om den strøm, som fysisk kommer ud af din stikkontakt. Den er et led i en samlet EU-regnskab over strømproduktion."

Regnskabet er således betydelig bedre og den kære manipulator BL er helt hen i vejret - han har ALDRIG kommet med redelig forskning, der har altid været en agenda og alle ved at han er finansieret af olieindustrien - desuden er han dømt som uredelig forsker af sine peers https://ing.dk/artikel/lomborg-i-klar-strid-med-god-videnskabelig-skik-78511

Hilbert
Hilbert Jul 27 '16

@Metguy2000

Enig med Raymond

Se venligst: http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Miljoedeklarationer/Sider/Miljoedeklarering-af-1-kWh-el.aspx

CO2 ækvivalenter i 1 kWh i 2016 i Danmark var 195 g/kWh.

Så en Tesla udledte ca. 40 gCO2/km i 2016.

Energinets 125%´s tal betragtes af fagfolk normalt som det mest realistiske/repræsentative.

jensk2
jensk2 Jul 27 '16

Bjørn Lomborg har i øvrigt en kritisk 'modsiger' i Soren Larsen-)

http://sorenlarsen.info/blog/comments-to-are-electric-cars-really-green/#comment-48

Advarsel! Meget lang og detaljeret, men ikke nødvendigvis forkert!

Raymond
Raymond Jul 27 '16

jensk2: Fin lille blog. Jeg kom til at kalde Bjørn Lomborg for manipulator, det er alt for pænt, han er FORBRYDERISK MANIPULERENDE, der er desværre så mange mennesker som ikke kan gennemskue ham og bruger ham som reference, det er til at få lange no.... af!!

webercarbmann
webercarbmann Jul 27 '16

Ide: 

En model S og en Audi A7 eller lignende moderne oliebrænder kører en tur lige efter hinanden. Audien tankes helt op til kanten. Audien kan få lov til at sætte farten, så er det bare at følge den med 7 længder på fartpiloten. Der kunne fx. køres fra Køge til Rødekro eller omvendt, der er tank og supercharger samme sted begge steder. Når turen er slut tankes Audien igen helt op og der regnes forbrug.... (det er her underholdningen starter.....)  Kan der mon skaffes noget presse til en sådan tur? Hvad med "Detektor" programmet der tjekker facts? Hvad mon Lombrog siger til en invitation? Tesla medvirker sikkert gerne men mon Audi eller Mercedes har lyst? Ellers må der skaffes en udlejnings bil eller måske en ministerbil? 

En anden ting - er der et sted på nettet man kan læse artiklen i Børsen uden at være abonent?   

Hilbert
Hilbert Jul 28 '16

Hvad skulle formålet være med en sådan tur?

Iøvrigt er det vel ikke fair at Teslachaufføren skal køre bagest og "sniffe" Audiens giftige udstødning ;)

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 28 '16

Vel ikke andet end i praksis at modbevise Bjørn Lomborgs manipulerende og urigtige tilgang til de faktiske miljømæssige forhold hos ICE vs EV...

P85DK
P85DK Jul 28 '16

@webercarbmann - jeg tror desværre ikke den vil vise meget andet end at en moderne diesel har en rigtig fin km/l.

Som Metguy2000 henviser til, så er de officielle tal for el-produktion desværre dystre når det kommer til CO/2 udledning.

Da der er så mange forskellige steder at hente officielle tal, så bliver det hurtigt en diskussion om validiteten af tallene end hvad tallene fortæller og her kan alle have ret.

Den største udfordring er nok at finde tal som er retvisende og som alle er enige om er de rigtige tal og så tage diskussionen herfra

rms
rms Jul 28 '16

@Raymond +1

DerHansi
DerHansi Jul 28 '16

P85DK : Jeg  forstår ikke rigtig din melding, bortset fra at du har ret i at tal/statistik kan være et godt sted at "cherrypicke". Men når tossen Lomborg begynder at tage tallene fra de mest svinende værker i Kina, ignorerer at ca. 70 % af den danske EL-forsyning er CO2 neutral ; VInd, sol, vandkraft, A-kraft samt ser helt bort fra at man med simpel incitamentsordning kunne få EL-bilisterne til at lade om natten (hvor forbruget er lavt og behovet for marginalproduktion fra kulfyrende kraftværker dermed mindskes/bortfalder pga. overskudproduktion fra. eks. vind/vand), ja så ryger mit blodtryk altså i vejret. En mere manipulerende debattør skal man heldigvis lede længe efter. Når han så oven i købet påregner en skrotning af de sammenlignede biler, efter 150.000 km, ja så er det jo helt uden for  pædagogisk rækkevidde. Desværre virker det bevidst (han tal bliver jo dårligere og dårligere, jo flere km der regnes på). At man ukritisk giver ham "mikrofontid" med det der tendentiøse bavl, får mig til grundigt at overveje mit børsen abonnement.

God dag til alle Teslaister :-)

P85DK
P85DK Jul 28 '16

@DerHansi - enig, min pointe er at hvis du kan finde officielle danske opgørelser der viser at en gennemsnitlig dansk kWh udleder 463 g CO2 i 2015, så kan vi komme med nok så mange tal der viser at 70% er vindproduceret etc.

https://assets.dongenergy.com/DONGEnergyDocuments/dk/Erhverv/Generel%20deklaration%202015.pdf

Så bliver diskussionen jo mere hvilke tal der er rigtige end hvad de siger.

Lige nu kl. 15.53 står CO2 udledningen på det danske elnet på 367g/kWh - http://energinet.dk/DA/El/Sider/Elsystemet-lige-nu.aspx

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 28 '16
Kiefer
Kiefer Jul 28 '16

webercarbmann: Eller man tager den nye Mercedes E-klasse og lader dem køre samme tur men med auto-pilot, og så ser vi hvornår Mercedes'en kører i grøften :-)

http://www.thedrive.com/tech/4591/the-war-for-autonomous-driving-2017-mercedes-benz-e-class-vs-2017-tesla-model-s?xid=the-drive_socialflow_twitter

Men husk også på at den traditionelle bilindustri har jo indtil nu kunnet komme afsted med lige præcis de værdier de gerne vil vise deres biler udleder...

/Martin

Sider: 1 2 »