Loading...
dk

Den første uge i Model S | Tesla Forum

KS
KS Oct 6 '13

Fik min Model S leveret for 1 1/2 uge siden, og selve leverancen og den første dag har jeg skrevet om tidligere, så det undlader jeg her.

Bilen har nu fået kørt i alt små 1800 km på en uges tid, så det er tid til en opdatering.

Først og fremmest vil jeg sige at bilen er fantastisk at køre i - man kan slet ikke få nok af den lydløse fart. Efter en uges tid, har jeg erfaret at man især skal være opmærksom ved kørsel i områder med lav hastighed - for bilen er en total sniger. Folk opdager slet ikke man kommer kørende, så det kræver større opmærksomhed fra førerens side.

Dernæst vil jeg sige at bilen til tider er farlig - ikke så meget for mig som fører at bilen, men den trækker meget opmærksomhed og folk vender sig om for at se hvad det var der kommer forbi. Dette gælder både forså vidt angår fodgængere, men desværre også cyklister og ikke mindst andre bilister, som dermed mister opmærksomheden på trafikken.. Jeg har oplevet førere i andre biler der har filmet (under kørsel) med deres telefon ud af vinduet, for at fange et par billeder af bilen, for slet ikke at tale om alle de der "blot" tager billeder inde fra deres biler. Hvis nu absolut folk skal tage billeder af bilerne, kan de så ikke gøre det når både vi, og de selv holder stille.

I forbindelse med parkering forskellige steder er jeg adskillige gange blevet mødt af særdeles interesserede tilskuere, der har spurgt ind til bilen, og man skal altså lige vænne sig til at et stop altså kan tage lang tid. Derfor når du får din Model S, så stop kun hvis du har god tid, for det er rigtigt tit at man får et par spørgsmål med på vejen - eller ihvertfald på parkeringspladsen. Personligt syntes jeg det er helt i orden, og jeg er sikker på at vi der ligger og kører rundt i Model S, bliver de bedste sælgere Tesla overhovedet har. Folk er utroligt begejstrede for designet på bilen eksternt, men når de så får lov til at stikke hovedet indenfor, så falder de naturligvis over den kæmpe skærm. Når man så begynder at fortælle om performance - og driftsøkonomien ved kørsel, så må de hjem og regne på om de hænger sammen for dem.

Både i forbindelse med arbejde - hos faste kunder og øvrige, har jeg naturligvis fået lov til at give prøveture, og jeg vil skyde på at de første 25 har været med ude en tur. Det er kun nødvendigt med en kort tur - naturligvis med en smule accelleration og så tilbage, så er folk overbevist om at Model S ikke kun er en bil - men Bilen. Har set adskillige "Tesla Grin" - der fremkommer under accelleration, men heldigvis dog ikke oplevet nogle blive køresyge. De fleste mener at en tur i bilen kan sammenlignes med en god forlystelse. Selv vil jeg sige at accellerationen er fed - men den koster vildt i strømforbrug. Personligt syntes jeg nu at det er sjovere at se hvor meget man kan få ud af batteriet.

Når man kører en Model S som en almindelig bil, så er mine erfaringer så vidt:

Holder man hastigheden på landeveje omkring de 80 så holder EPA ratingen på 480 kilometer helt fint - jeg har enddog formået at komme højere op end dette, men så blev der også kørt pænt. Ingen vilde accellerationer - ingen cruise control, og en forsigtig for på pedalen.

Jeg kører normalt fra Køge til Fredericia og tilbage 1 gang om ugen, og en sådan tur på små 170 kilometer koster i godt vejr 40,3 kWh - vel og mærke ved at holde hastigheden på 130 hele vejen - og 110 i disse zoner (måske lidt mere) Lige omkring de 130 km/t høres en svag summen fra motor/inverter/dæk som jeg lige skal have vendt med SC i løbet af ugen, for jeg syntes det er lidt for meget for en ellers støjfri bil.

Vind har også betydning for ydeevnen på batteriet. Jeg har oplevet at kraftig sidevind tager på batterikapaciteten - ikke voldsomt, men det kan ses. Bilen er ikke super sidevindsfølsom, men heller ikke upåvirket af dette - tror det er fordi bilen er så stor som den er.

Har også kørt i kraftigt regnvejr, og dette kan også ses på batteriforbruget - vil anslå at kørsel i kraftig regn tapper ca 10% mere på batteriet end når der køres på tilsvarende tørre veje, måske en smule mere. Dette må være fordi rullemodstanden naturligvis bliver større når vandet skal fortrænges fra vejbanen.

Ladning af bilen har foregået upåklageligt hjemme hvor jeg har en stander fra Clever monteret - og kan lade med op til 32A, men der er tit hvor bilen kun sluger 27A. Ikke at det er noget problem, da opladningen fra det forbrugte niveau til en standard opladning tager mellem 1 og 2 timer. Har i forbindelse med ladning på arbejde måtte konstatere at også dette fungerer fint. Har både hos faste og mindre faste kunder, kunnet få adgang til et 400V 16A stik, så jeg har kunnet få strøm til også at kunne komme tilbage igen. Har dog oplevet at skulle "dele" et 16A 400V stik med en Opel Ampera, og selvom ladestyrken blev skruet ned på 8A i begge biler, så måtte laderen til Model S alt for tit skulle genstartes (kabel ud og ind) hvorimod ladningen til Opel'en fungerede uden problemer, men den trækker heller ikke lige så meget power. Så her måtte jeg flytte bilen til en anden plads, for at få "eget" 16A udtag, hvorefter det så bare kørte.

Har endnu ikke prøvet at lade på en 230V installation, da jeg simpelthen syntes det vil være for pinligt at skulle fiske ladestikket udleveret sammen med Model S - til brug for 230V ladning op. Da adapteren til 230V opladning ikke er klar endnu - blev den leveret med et "billigt" gråt konverterstik fra Shuko til dansk model fra Bauhaus - et af de rigtigt grimme og billige stik, og jeg nægter simpelthen at tage det frem, med mindre det bliver ultra nødvendigt. Har i stedet fået lovning på at Jan fra Elbilsupport vil skaffe en adapter fra blå CEE stik til rød CEE stik, altså fra 230V til 400V, men de skulle lige laves først. Dermed vil det blive muligt at anvende de blå CEE stik, som findes i havne, på campingpladser og i flere byer (gratis) til at lade på.

Har fået APP'en til iPhone til at fungere rigtigt godt, og den "lystrer" nu hver gang - dette har dog krævet at jeg har konstant 4G dækning via en lille mobilrouter - fra Telia - i bilen tændt hele siden - hvorfor jeg mangler et 12V udtag enten i handskerummet eller i bagagerummet. Men når der er god internetforbindelse er der ingen problemer med styring af bilen via iPhone app'en.

Nu er jeg en smule bidt af teknologi (og måske derfor Model S tiltaler mig så meget), og jeg har installeret et par applikationer på en computer hjemme. Den ene er VisualTesla, som kan bruges fra PC'en til at styre min Model S. Herfra kan man lige som på APP'en til telefonen styre både aircon og ladning, men man kan også schedulere ladning og se simple grafer over data opsamlet mens programmet kører.

Har også installeret applikationen TeslaMS på en lille server hjemme. TeslaMS opsamler data fra bilen, og logger kørt hastighed, distance, energiforbrug, ladning og GPS lokation. Data samles op flere gange i minuttet, og lagres i en lille database, hvorfra en lille web applikation derefter kan visualisere forbrug, regen og ladning. Desuden kan ens kørte ture vises på Google Maps efterfølgende - minut for minut, og man har dermed fuld dokumentation over kørselsforbruget. Ja, jeg er måske en smule miljøskadet - men arbejder altså med dataopsamling og visualisering, så det er lige mig. Til dem som er interesserede i dette laver jeg en lille vejledning andetsteds i forum, om hvorledes TeslaMs hentes og konfigureres på din egen computer, så i selv har muligheden for dette. Der er steder på nettet hvor man kan få dette som en service, men dette kræver at man deler sit MyTesla login, og dermed har andre adgang til at vide hvor din bil er - og låse den op, hviklet jeg ikke syntes er smart. TeslaMS er helt gratis, ligesom de komponenter der kræves for at få det op at køre også er. Det eneste det kræver er en PC'er der er tændt helt tiden - og i mit tilfælde har jeg for lang tid siden skaffet en FitPC som stort set ikke bruger strøm, som jeg nu anvender til dette formål.


Mangler på bilen:

Ikke leveret tågelygter (er på Due Bill)
Fugt i baklys

Ting som jeg mangler:

Lakstift (har fået mit første lille stenslag - øv)
Overgangsstik fra 230V til 400V CEE stik
Centerkonsol - mangler en ordentlig plads til min telefon og kaffe under turen til Jylland
Vintermåtter
Tid til at køre mere i bilen

Ting som jeg ikke længere har brug for:

Mine 2 kort til Diesel
Klud til at tørre hænderne i efter tankning.

 

I øvrigt kan billeder ses under FOTO - og der kommer flere når de er taget

Hookmaker
Hookmaker Oct 6 '13
@kzeitsberg, super at endelig høre lidt herhjemmefra, jeg læser det norske elbilforum hver dag, mens jeg venter de næste 4 måneder på min! Skriv endelig mere henad vejen, er meget interesseret i at høre specielt om TeslaMS erfaringer og om hvordan man bruger det. Jeg håber også på at sporten bliver at køre den så effektivt som muligt..:-)
homer
homer Oct 7 '13
Er lidt forvirret over tågelygterne i Tesla s.<br />
Som jeg kan se er de ikke standard og kan ikke tilvælges?
Det er ikke fordi led hjørne lys har taget deres plads?
@kseitzberg
Hvordan afregner du strøm med dine kunder? Den bruger jo mere strøm på opladningen end der lades i kw.
Tager folk det pænt? Havde ikke tænkt jeg ville besvære mine kunder med opladning af bil.
Kunne naturligvis betale dem 4kr/kw som clever tager. Så er de dækket ind økonomisk.
Forummets indlæg er redigeret af homer Oct 7 '13
KS
KS Oct 7 '13
Tågelygter var specificeret da jeg bestilte og de efterleveres derfor når tesla har fået disse eu godkendt. Kan ikke længere bestilles..
Strøm afregnes pt i kager hvilket kunderne som udgangspunkt er gladere for - indtil der kommer liv i de gamle Better Place standere
KS
KS Oct 15 '13

Så er der gået en uges tid mere med min S'er, og jeg smiler stadigvæk.

Den har nu rundet de 3000 kilometer, og fornøjelsen er stadigvæk helt på min side. Er blevet passet op flere gange, og har igen givet adskillige ture i bilen, til kollegaer, venner osv. Og dommen fra alle er helt klar. De behøver ikke engang at sige noget, man kan se det på smilet.

Har fundet en lille bug i softwaren, som venligst er indrapporteret til Tesla. Fejlen er at bilen (men kun når fuldt opladt, og tilsluttet strøm), begynder at lyse i dioderne der viser ladestatus - altså dem ved baglygten, når bilen tilgås fra enten APP'en på mobilen, eller via JavaApi'et jeg bruger til indsamling af data fra bilen. Det er dermed ikke en "kritisk" fejl, men bilen er endnu ikke helt stealth når den lader, som manualerne skriver. Men har fået besked på at der arbejdes på dette i Developement Teamet.

Ellers er jeg igang med at samle data op fra bilen, og regner med at kunne komme med nogle konklusioner med hensyn til hastighed/strømforbrug og elevation i løbet af de næste 14 dages tid. Skal lige have datagrundlaget i orden, inden eg vil begive mig ud i at lave en range calculator.

Men erfaringerne indtil videre er: Jo højere fart - desto højere strømforbrug - men der er tale om meget mere end et fordoblet forbrug ved dobbelt hastighed. Og naturligvis betyder op ad bakke også større forbrug. F.eks bruges der ca 3 gange så meget strøm pr. km op af storebæltsbroen end nedaf.

Men også kraftig regn betyder noget for forbruget - desto mere vand på vejen - desto mere rullemodstand.

Side- og modvind betyder også noget, men erfaringerne omkring temperaturen har jeg endnu ikke. Kan dog se af brug af aircon trækker lidt - måske et par kWh timer.

Der bliver staadigvæk lagt helt vildt mærke til bilen, og har talt med adskillige tilfældige mennesker jeg har mødt på min vej omkring bilen - demoture gives kun til nære venner og kollegaer. Har endda haft et par der overvejede at købe en S'er, og efter at have set den i den virkelige verden, så var de overbevist.

Jeg er helt sikker på at når der kommer flere biler på gaden, så kommer der gang i salget... Så går man i overvejelserne, så er det bare med at trykke på Bestil knappen..

FedthaS
FedthaS Oct 15 '13

Lækkert med en ugentlig opdatering.. Jeg så en hvid Model S i dag på vesterbro go jeg stod som en idiot og gav den "thumbs Up" men tror ikke føren så mig :P det der PT holder mig tilbage fra at invistere i en Model S er at jeg bor i lejlighed i centrum af KBH.. jeg kan PT ikke finde en fornuftig ladeløsning.. Så endten må jeg købe et hus på landet først eller håbe at tesla lætter røven og planter en Super Charger foran min dør :P

LarsR
LarsR Oct 15 '13

Også en stor tak herfra. Glæder mig til at se dine statistik data!

Niels
Niels Oct 22 '13

blot en OT til FedthaS

Hvis du bor uden for søerne i kbh kan man godt leje en garage for omkring 500 kr/md - så står den jo også lunt og godt - jeg har set priser helt ned til 250 kr/md

jeg har set flere udlejnings annoncer på f.eks. Frb/Nørrebro/Østerbro. hvor det var muligt - har dog ikke set nogen på vesterbro, men har omvendt heller ikke ledt.
ikke alle steder er der ladestander - men clever/eon kan måske stille en op, måske også i et p-hus

janlouissvenningsen1973

@kzeitsberg - Super gode beretninger, tak for det ! Jeg er spændt på næste beretning, håber snart du får tid til at dele dine erfaringer efter 14 dage yderligere med din Tesla S :-) - selvom det helt sikkert er langt sjovere at tilbringe tid i Tesla'en, end foran tastaturet.

KS
KS Nov 3 '13

På opfordring:

Har nu været den lykkelige ejer af min Model S i lige over en måned, og er ikke mindre tilfreds med den nu. Det er stadigvæk en fornøjelse at komme ud at køre en tur, også selvom ikke alle af dem er gået lige godt. Havde for 14 dage siden et mindre uheld - hvor jeg ved et højresving i Fredericia havde en lille "kontakt" med en scooterkører der ikke overholdt hans vigepligt i et kryds. Der var grøn pil, og jeg svingede - mens han fortsatte lige ud. Dette resulterede i at han kyssede min højre forskærm, dernæst fik en tur med fodstøtten rundt i fælgen, for at fortsætte ind i kofangeren, som blev hevet af i den forreste højre side. Til alt held kørte ingen af os særligt stærkt (jeg havde en fart af 21 km/t da jeg kørte ind i højresvingsbanen - og 12 km/t i uheldsøjeblikket - scooteren lidt højere).

Så nu er bilen - i disse timer - en tur hos DAS Karosseri i Rødovre, som er autoriseret Tesla workshop i norden, for at få skiftet de berørte dele. Har fået lovning på at det ikke vil kunne ses bagefter, og er lidt spændt på at skulle hente den igen på tirsdag/onsdag. Men kan fortælle at det ikke er den første Tesla som DAS Karosseri har haft besøg af, men nummer 3 i rækken.

I mellemtiden har jeg fået en lånebil, og kan godt fortælle hvor nederen det er igen at skulle køre en bil der larmer. Jeg har lånt en lille Fiesta - diesel - som er en udemærket bil - intet ondt om denne, men hold da op hvor den svær at køre. Jeg må indrømme at jeg har vænnet mig til at suse rundt i Tesla'en. Så det er altså rigtigt svært at skulle til at styre helt 3 pedaler..

Har gjort mig en masse erfaringer og samlet en masse data op fra bilen - det nærmer sig efterhånden 1 million rækker data med forbrugsstatestik fra bilen. Disse data indeholder oplysninger om hastighed, energiforbrug, elevation og GPS koordinater m.v. Er igang med at analysere data. Laver i første gang et udtræk fra systemet, der viser strømforbrug ved 40-50 km/t stigende med 10 km/t indtil 130 (har jo ikke kørt hurtigere end dette :-) ) hvorefter jeg vil fjerne top/bund 10% inden for hvert interval, og dernæst lave et gennemsnit over resten. Dermed kan disse data anvendes til at beregne hvorledes man skal køre/hvor hurtigt man har råd til at køre - for at nå en given distance.

Mine erfaringer/data har også vist at regnvand på vejen også giver en øget rullemodstand - og koster mellem 7-8 procent ekstra når der er meget vand på vejen.

Skal du køre langt, så skal du heller ikke køre med soltaget åbent - dette koster også en væsentligt del mere på batteriet - mere end det koster at have aircon kørende..

Når det kommer til soltaget, så er min erfaring også at når soltaget skal lukkes - så skal hastigheden helst ned på 120 km/t - ellers er det sket flere gange at soltaget efter lukning har støjet da det ikke er lukket helt korrekt - nok pga det enorme undertryk der over bilen når den suser derud af. Holdes hastigheden under 120 - så er der ingen problemer med at lukke. Og man kan sagtens køre med taget åbent med hastigheder over dette uden at det er ubehageligt eller på anden måde støjer for meget.

Har fået tilbageladt ca. 5500 km i løbet af den første måneds tid, og har hjemme ladet 854 kWh, og på arbejde ladet ca 300 kWh - altså ca 1200 kWh - hvilket giver et snit på 218 wh pr. kørt km. Så kan man selv prøve at regne lidt på hvad det samme ville koste i en tilsvarende bil - og det giver en ikke uvæsentlig besparelse i forhold til en bil med brændstofmotor. Det skal siges at jeg kører ganske fornuftigt - men selvfølgeligt også sparker til den engang imellem - det er svært at lade være.. Sammenligner man omkostningen med en bil der er lige så sjov at køre - så mener jeg selv at jeg i brændstof omkostninger har sparet mindst 5000 den første måned.

Jeg ligger og kører mellem Køge og Fredericia 2 gange om ugen - og en sådan tur koster imellem 37,7 og 42 kWh, afhængig af kørselsstil, vind og vejr - men det er reelt muligt at tage turen frem og tilbage på en opladning. Og når der kommer SuperChargers midt på Fyn, så bliver det endnu bedre - så skal man ikke engang tænke på at køre pænt.

Når man ellers snakker om at køre - så kræver det en lille smule tilvænning at køre Tesla'en. Jeg er blevet ekstremt glad for at kunne køre med kun 1 fod - og måske også derfor at lånebil med manuelt gear sucks!. Når man til dagligt ligger og køre - hvad enten dette er motorvej eller landevej, så lærer man hurtigt hvorledes re-gen fungerer, og hvor hurtigt/langsomt den bremser ned ved hjælp af re-gen. Det betyder at jeg i praksis aldrig bruger bremsen i bilen, men altid lader bilen rulle farten af, og kun de sidste par meter anvender bremsen til at stoppe bilen helt. Det betyder også efter min egen mening at man faktisk kører mere sikkert når man kører el-bil - for man holder helt automatisk bedre og mere afstand til de foran kørende - for ikke at skulle anvende bremsen. Også ved bykørsel bliver man en bedre bilist - man ser længere frem i trafikken og når et stopsignal skifter til rødt, så ruller man farten af. Det kan godt være at de bagved liggende biler ikke har fuld forståelse for dette, og har da oplevet af folk blinker med lygterne til en - om det er fordi man ruller langsomt hen til krydset - eller fordi det er en Tesla - det må i selv bedømme. Hvorom alt er - så holder man ihvertfald mere afstand og bruger stort set ikke bremsen.

I starten havde jeg sat Creep til On - hvilket betyder at bilen stille og roligt triller fremad når den er i gear, men har valgt at slå dette fra, da det betyder at man ikke kan rulle farten helt af. Når Creep er sat til - så opfører bilen sig som med automatgear, men det betyder at man ikke kan nøjes med at køre med kun den ene pe(dal Jo, jeg har begge fødder) - men skal bruge bremsen - og det vil jeg helst forsøge at undgå. Jeg har også forsøgt med re-gen sat til lav, også dette er sat tilbage til standard, for at opnå lidt mere bremse effekt med motoren.

Efter at have kørt rundt i bilen i 14 dages tid, og altid have en flaske vand liggende i det åbne rum mellem sæderne, har jeg måtte sande at jeg ligesom syntes der manglede noget opbevaringsplads, og har derfor bestilt og fået leveret en center konsol fra Teslacessories.com. Et nydeligt stykke arbejde, selvom syningerne ikke er helt lige så pæne som Tesla's egne, men det har tilvejebragt en ekstra kopholder og et godt opbevaringsrum til småting - og jeg syntes det pynter rigtigt meget på det ellers store og åbne rum mellem de forreste pladser.

Har også valgt at fjerne badges fra bagsmækken - så nu er det blot en Tesla - ingen Model S eller P85 logoer bagpå, og personligt syntes jeg det er meget kønnere. De var særdeles lette at fjerne - en varmepistol på et kort øjeblik - på lav varme, og så var den dobbeltklæbende tape lige til at fjerne. Skal nok smide et par billeder op, når jeg har bilen hjemme fra pladesmeden og maleren.

Har også fået tonet ruderne en anelse mere end factory-default, og fået lagt folie i bagruden, så denne har næsten samme toning som taget - dog uden at være helt så blå i toningen som taget - dette da der er en metal indstøbt i panoroof. De forreste ruder er kun en anelse mørkere end standard, men giver lige det ekstra jeg syntes der skulle til, uden at det giver en mærkbar visibilitet når man sidder inde i bilen. Fik sat folien på hos Tintshop i Næstved, hvor indehaveren har 10 års erfaring med rudetoning (åbent hus den 6 december), og resultatet er yderst tilfredsstillende. Det tog ca 3 timer sammenlagt og er bestemt det hele værd.

Mangler blot én ting førend jeg syntes bilen er helt perfekt, og det er at få malet fælgene mørkere end for nuværende, men det må blive i løbet af vinteren når jeg alligevel kører rundt på vinterfælge - som også er matsorte..

Kan afslutningsvis nævne en lille ting som jeg er utilfreds med - og det er at jeg har opdateret til version 5.6. Denne opdatering har medført at der er "pillet" i laderen, således den ikke lader med fuld power. På et 16A 400v stil trækkes kun 13A, og hjemme på min 32A 400v ladestander trækkes kun 22A. Dette betyder reelt at ladetiden på bilen er blevet forlænget - ikke noget som jeg ikke kan leve med - men Tesla burde have gjort opmærksomme på dette, da de med fuldt overlæg har sat ladestyrken ned pga nogle kendte problemer ved visse udtag - og især ved svingende strømstyrker. Men de har lovet at det bliver fixet igen med version 5.7, som dog ikke har nogen fast frigivelsesdato endnu.

Ellers må jeg sige - Smiler stadigvæk - og Tesla'en er den bedste bil jeg endnu har haft - og at køre el-bil - som er så stille - det er bare en fornøjelse.

Admin44 Administrator
Admin44 Nov 4 '13

Hej Ken

Super at høre om din Tesla. Kan du ikke også tage et billede af center konsollen nu når du får din Tesla tilbage fra DAS Karosseri. Hvad endte du med at betale for denne for der kommer vel importtold på?

muller
muller Nov 4 '13

Dejligt at høre at bilen stadig lever op til/overgår forventningerne!

Håber at scooterføreren er ok, og har lært at bremse for 10m2 rød kampvogn...

KS
KS Nov 5 '13

Scooterføreren er OK, og har nok lært både at bremse for 2,1 tons bil, og at holde tilbage for rødt. Man ved jo aldrig om der skulle komme en lydløs bil rundt om hjørnet.

janlouissvenningsen1973

Tak for endnu en spændende beretning, også selvom skader aldrig er sjovt :-/ Og fedt med dine observationer ifht. forbrug - men det at den bruger mere energi i regnvejr og modvind er jo ikke anderledes end i en benzin/diesel bil, men selvfølgelig noget der skal tages med i beregningerne indtil SC nettet er udbygget. 

 

Måske du smider et par billeder op når du får det røde lyn tilbage ? 

brianmassesson
brianmassesson Nov 26 '13
Har nu haft min Tesla i en uge. Super lækker. Fantastisk hurtig, især når man ønsker at overhale. Man får meget opmærksomhed. Vi kørte til Berlin i fredags for at teste bilen og shoppe lidt. Vi havde satset på at nå færgen kl. 1745 men da hele Køge bugt motorvejen var et stort uheld fredag eftermiddag kunne vi hurtigt se at færgen kl. 20.00 var mere realistisk. Hvilket var fint nok, så kunne vi få ladet i Nykøbing F. Inden vi kørte på færgen.
Har ikke 100% styr på kwh forbruget men der var 490 km på bilen da vi kørte hjemmefra og 'hældte' 100 km på i Nykøbing og der var 4 km tilbage på batteriet da vi ankom til hotellet. Jeg kørte rigtig pænt, ca. 100-110 på motorvejen hele vejen. Det var ikke specielt morsomt og ligge og rode på 100-110, men ellers var vi bare ikke kommet frem. Problemfri ladning i hotellets parkeringskælder, der var ca. 10 CEE 16 AMP. Udtag vi kunne vælge imellem, det virkede uden problemer. Hvis der havde været supercharger på vejen havde der været en noget sjovere tur, vil jeg tro. På vejen hjem fik vi helt uofficielt lov til at lade på færgen og det var jo fantastisk god service. I det daglige kan jeg ikke se at det bliver nødvendigt for mit vedkommende med superchargere, men på en tur til Berlin er det faktisk et must, medmindre du vil snegle dig afsted eller holde i to time og lade op :-(
gw
gw Dec 2 '13

Brian hvad var din w/km eller hvordan den regner?

490KM hjemmefra skriver du. Hvor er det fra sådan ca, så jeg kan se med på google maps med afstande :)

PeterJ
PeterJ Dec 5 '13

Et smut til Hamborg fra København skulle naturligvis prøves som noget af det første. I orkanen klarer den fine køreegenskaber, men strømforbuget er ca 30-40% over rated forbrug selv ved 85-90km/t. Jeg strandede ved Lillebælt. Alle broer lukker. 100km strøm tilbage og jagten på en lademulighed i Kolding sat ind. Absolut umuligt. Byens ladestandere er enten 220V blå stik typen eller Clevers eller Better Place uden strøm. Kokken på Hotel Trinity i Fredericia kunne hjælpe med det røde 3 fasede stik til papkassepressemaskinen. Han blev så glad for 20 meters prøvetur og en håndfuld frikshentede tyske dåseøl. Der er ikke flere værrelser at få så nu overnatter jeg her i baren og skriver til Jer alle - fortsættelse følger...

TheMark
TheMark Dec 6 '13

et lille tip

slå den over på "Typical Range" da de 490 kun kan opnås i EU Test, eller hvis du kører konstant 80km uden stop, på en lige flad vej

mere realistisk er 400km på en fuld opladning
 

christiandk
christiandk Dec 6 '13
Ej hvor nedtur Peter - håber du fik dig en stiv sjus i baren.
Kiefer
Kiefer Dec 6 '13

Hej.

 

Var alle Clevers ladestandere ude af drift i går?

 

/Martin

Sider: 1 2 3 4 »