Fik min Model S leveret for 1 1/2 uge siden, og selve leverancen og den første dag har jeg skrevet om tidligere, så det undlader jeg her.
Bilen har nu fået kørt i alt små 1800 km på en uges tid, så det er tid til en opdatering.
Først og fremmest vil jeg sige at bilen er fantastisk at køre i - man kan slet ikke få nok af den lydløse fart. Efter en uges tid, har jeg erfaret at man især skal være opmærksom ved kørsel i områder med lav hastighed - for bilen er en total sniger. Folk opdager slet ikke man kommer kørende, så det kræver større opmærksomhed fra førerens side.
Dernæst vil jeg sige at bilen til tider er farlig - ikke så meget for mig som fører at bilen, men den trækker meget opmærksomhed og folk vender sig om for at se hvad det var der kommer forbi. Dette gælder både forså vidt angår fodgængere, men desværre også cyklister og ikke mindst andre bilister, som dermed mister opmærksomheden på trafikken.. Jeg har oplevet førere i andre biler der har filmet (under kørsel) med deres telefon ud af vinduet, for at fange et par billeder af bilen, for slet ikke at tale om alle de der "blot" tager billeder inde fra deres biler. Hvis nu absolut folk skal tage billeder af bilerne, kan de så ikke gøre det når både vi, og de selv holder stille.
I forbindelse med parkering forskellige steder er jeg adskillige gange blevet mødt af særdeles interesserede tilskuere, der har spurgt ind til bilen, og man skal altså lige vænne sig til at et stop altså kan tage lang tid. Derfor når du får din Model S, så stop kun hvis du har god tid, for det er rigtigt tit at man får et par spørgsmål med på vejen - eller ihvertfald på parkeringspladsen. Personligt syntes jeg det er helt i orden, og jeg er sikker på at vi der ligger og kører rundt i Model S, bliver de bedste sælgere Tesla overhovedet har. Folk er utroligt begejstrede for designet på bilen eksternt, men når de så får lov til at stikke hovedet indenfor, så falder de naturligvis over den kæmpe skærm. Når man så begynder at fortælle om performance - og driftsøkonomien ved kørsel, så må de hjem og regne på om de hænger sammen for dem.
Både i forbindelse med arbejde - hos faste kunder og øvrige, har jeg naturligvis fået lov til at give prøveture, og jeg vil skyde på at de første 25 har været med ude en tur. Det er kun nødvendigt med en kort tur - naturligvis med en smule accelleration og så tilbage, så er folk overbevist om at Model S ikke kun er en bil - men Bilen. Har set adskillige "Tesla Grin" - der fremkommer under accelleration, men heldigvis dog ikke oplevet nogle blive køresyge. De fleste mener at en tur i bilen kan sammenlignes med en god forlystelse. Selv vil jeg sige at accellerationen er fed - men den koster vildt i strømforbrug. Personligt syntes jeg nu at det er sjovere at se hvor meget man kan få ud af batteriet.
Når man kører en Model S som en almindelig bil, så er mine erfaringer så vidt:
Holder man hastigheden på landeveje omkring de 80 så holder EPA ratingen på 480 kilometer helt fint - jeg har enddog formået at komme højere op end dette, men så blev der også kørt pænt. Ingen vilde accellerationer - ingen cruise control, og en forsigtig for på pedalen.
Jeg kører normalt fra Køge til Fredericia og tilbage 1 gang om ugen, og en sådan tur på små 170 kilometer koster i godt vejr 40,3 kWh - vel og mærke ved at holde hastigheden på 130 hele vejen - og 110 i disse zoner (måske lidt mere) Lige omkring de 130 km/t høres en svag summen fra motor/inverter/dæk som jeg lige skal have vendt med SC i løbet af ugen, for jeg syntes det er lidt for meget for en ellers støjfri bil.
Vind har også betydning for ydeevnen på batteriet. Jeg har oplevet at kraftig sidevind tager på batterikapaciteten - ikke voldsomt, men det kan ses. Bilen er ikke super sidevindsfølsom, men heller ikke upåvirket af dette - tror det er fordi bilen er så stor som den er.
Har også kørt i kraftigt regnvejr, og dette kan også ses på batteriforbruget - vil anslå at kørsel i kraftig regn tapper ca 10% mere på batteriet end når der køres på tilsvarende tørre veje, måske en smule mere. Dette må være fordi rullemodstanden naturligvis bliver større når vandet skal fortrænges fra vejbanen.
Ladning af bilen har foregået upåklageligt hjemme hvor jeg har en stander fra Clever monteret - og kan lade med op til 32A, men der er tit hvor bilen kun sluger 27A. Ikke at det er noget problem, da opladningen fra det forbrugte niveau til en standard opladning tager mellem 1 og 2 timer. Har i forbindelse med ladning på arbejde måtte konstatere at også dette fungerer fint. Har både hos faste og mindre faste kunder, kunnet få adgang til et 400V 16A stik, så jeg har kunnet få strøm til også at kunne komme tilbage igen. Har dog oplevet at skulle "dele" et 16A 400V stik med en Opel Ampera, og selvom ladestyrken blev skruet ned på 8A i begge biler, så måtte laderen til Model S alt for tit skulle genstartes (kabel ud og ind) hvorimod ladningen til Opel'en fungerede uden problemer, men den trækker heller ikke lige så meget power. Så her måtte jeg flytte bilen til en anden plads, for at få "eget" 16A udtag, hvorefter det så bare kørte.
Har endnu ikke prøvet at lade på en 230V installation, da jeg simpelthen syntes det vil være for pinligt at skulle fiske ladestikket udleveret sammen med Model S - til brug for 230V ladning op. Da adapteren til 230V opladning ikke er klar endnu - blev den leveret med et "billigt" gråt konverterstik fra Shuko til dansk model fra Bauhaus - et af de rigtigt grimme og billige stik, og jeg nægter simpelthen at tage det frem, med mindre det bliver ultra nødvendigt. Har i stedet fået lovning på at Jan fra Elbilsupport vil skaffe en adapter fra blå CEE stik til rød CEE stik, altså fra 230V til 400V, men de skulle lige laves først. Dermed vil det blive muligt at anvende de blå CEE stik, som findes i havne, på campingpladser og i flere byer (gratis) til at lade på.
Har fået APP'en til iPhone til at fungere rigtigt godt, og den "lystrer" nu hver gang - dette har dog krævet at jeg har konstant 4G dækning via en lille mobilrouter - fra Telia - i bilen tændt hele siden - hvorfor jeg mangler et 12V udtag enten i handskerummet eller i bagagerummet. Men når der er god internetforbindelse er der ingen problemer med styring af bilen via iPhone app'en.
Nu er jeg en smule bidt af teknologi (og måske derfor Model S tiltaler mig så meget), og jeg har installeret et par applikationer på en computer hjemme. Den ene er VisualTesla, som kan bruges fra PC'en til at styre min Model S. Herfra kan man lige som på APP'en til telefonen styre både aircon og ladning, men man kan også schedulere ladning og se simple grafer over data opsamlet mens programmet kører.
Har også installeret applikationen TeslaMS på en lille server hjemme. TeslaMS opsamler data fra bilen, og logger kørt hastighed, distance, energiforbrug, ladning og GPS lokation. Data samles op flere gange i minuttet, og lagres i en lille database, hvorfra en lille web applikation derefter kan visualisere forbrug, regen og ladning. Desuden kan ens kørte ture vises på Google Maps efterfølgende - minut for minut, og man har dermed fuld dokumentation over kørselsforbruget. Ja, jeg er måske en smule miljøskadet - men arbejder altså med dataopsamling og visualisering, så det er lige mig. Til dem som er interesserede i dette laver jeg en lille vejledning andetsteds i forum, om hvorledes TeslaMs hentes og konfigureres på din egen computer, så i selv har muligheden for dette. Der er steder på nettet hvor man kan få dette som en service, men dette kræver at man deler sit MyTesla login, og dermed har andre adgang til at vide hvor din bil er - og låse den op, hviklet jeg ikke syntes er smart. TeslaMS er helt gratis, ligesom de komponenter der kræves for at få det op at køre også er. Det eneste det kræver er en PC'er der er tændt helt tiden - og i mit tilfælde har jeg for lang tid siden skaffet en FitPC som stort set ikke bruger strøm, som jeg nu anvender til dette formål.
Mangler på bilen:
Ikke leveret tågelygter (er på Due Bill)
Fugt i baklys
Ting som jeg mangler:
Lakstift (har fået mit første lille stenslag - øv)
Overgangsstik fra 230V til 400V CEE stik
Centerkonsol - mangler en ordentlig plads til min telefon og kaffe under turen til Jylland
Vintermåtter
Tid til at køre mere i bilen
Ting som jeg ikke længere har brug for:
Mine 2 kort til Diesel
Klud til at tørre hænderne i efter tankning.
I øvrigt kan billeder ses under FOTO - og der kommer flere når de er taget