Loading...
dk

Lade med 16A på et mormorstik? | Tesla Forum

Jabba
Jabba Aug 12 '16

Et elektricitetsnewbie spørgsmål:

Jeg koblede en "mormorstik til 16A rød CEE adapter" til min UMC og koblede den til strømmen derhjemme. Med andre ord var det ikke den medfølgende sorte 230V UMC adapter. Efterfølgende kunne jeg indstille bilen til at suge op til 16A (jeg droslede dog hurtigt ned til 10A for en sikkerheds skyld). Jeg troede 13A ville være max på 1 fases 230V?

Er det fordi at jeg satte stikket i det grønne udtag som vist på billedet? Altså et kombistik på en 3 fases/400V installation? Sikkert et dumt spørgsmål, men som nævnt er elprincipper ikke min stærke side.  

Forummets indlæg er redigeret af Jabba Aug 12 '16
DeaconWP
DeaconWP Aug 12 '16

Hej Jabba.

Din Tesla vil indstille sig til at lade med maks ampere, i forhold til, hvilket stik du sætter i dit ladekabel. (UMC).

UMC'en føler, hvilket stik du bruger, og når den røde dims er sat i, vil den tillade bilen at lade med 16 ampere.

I det grønne stik, som du har billede af, vil der være en 16 amperes sikring foran, da det sikkert er forsynet med 16 amperes sikringer, grundet det røde stik. Men det er ikke derfor, den vil lade med 16 ampere, det er fordi du bruger det røde stik i ladekablet, og så bruger en adaptor fra dansk husholdningsstik til rødt CEE stik..

Hvis du nu havde brugt det medfølgende stik til 230 volt, ville du ikke kunne lade med 16 ampere, men sikkert kun 13 ampere.

Derfor kan du drage fordel af, at du altid laver dine adaptorer til at ende i et rødt CEE stik, som din bils UMC så kan proppes i.

Skulle du så være koblet til et 16 amperes udtag, (blåt CEE eller som i Frankrig, et Schuko på 16 ampere), så vil du kunne trække de 16 ampere på den enkeltfase installaton, som du er koblet til.

Det betyder så også, at du er nødt til selv at skrue ned for ladestrømmen, hvis der ikke er en 16 amperes sikring før stikket. Jeg har på campingpladser i Frankrig været ude for både 6, 10 og 16 amperes blå CEE stik, som jeg så bare justerede ladestyrken efter. Alle mine adaptorer er lavet med rødt CEE hun stik.

Med hensyn til det stik du har på billedet, vil jeg ikke anbefale, at du trækker 16 ampere i det grønne stik gennem længere tid. De stik jeg har haft åbnet af den type har ikke alle været med interne ledninger i tilstrækkelig kvalitet til, at jeg ville trække meget mere end strømmen til en hæk klipper.

Men det røde kan du sagtens trække alle 16 ampere i.

mdv
mdv Aug 12 '16

Hej Deacon,
Hvordan finder man ud af om et blåt CEE er 6, 10 eller 16 amperes? 
Jeg prøvede en del stik på diverse campingpladser i Tyskland og Frankrig og kom vist desværre til at brænde et par af dem af, indtil jeg fandt ud af jeg skulle skrue meget ned for amperene i bilen. 
- Undskyld campingpladser - det er jeg oprigtig ked af!
For at undgå det fremover, så det ville være rart at vide, hvad man kan sætte den til.  

Kiefer
Kiefer Aug 12 '16

Et blåt CEE udtag er enten dimensioneret til 16 eller 32A. Du kan se forskel på størrelsen af stikket. Problemet med campingpladser er så bare at de deler måske en 3-4 pladser om en stander med 3-4 blå 16A CEE udtag, men der er kun trukket 16A hen til standeren. 

På mine svigerforældres campingplads er de for første gang begyndt at tage betaling pr. kWh i stedet for en fast pris pr. døgn. Det har indtil videre givet dem en kæmpe besparelse. Mest fordi de fleste gæster er nærige hollændere der pludselig ikke længere har behov for elvarme og en masse andet elektronik i campingvognen :-)

Men her er det, det samme, en stander deler 4 ublå CEE 16A udtag men der er kun trukket 16A til standeren. Skulle man have haft trukket 63A til hver eneste stander, ja det havde slet ikke kunnet lade sig gøre rent økonomisk. Nu har man trukket 2,5mm2 kabel til få kroner pr. meter i stedet for 16mm2 kabel til 100 kroner meteren. 

Jabba
Jabba Aug 12 '16
Deacon, tak for god forklaring. Jeg havde lidt på fornemmelsen at det var som du nævner.

Jeg lader altid med det røde CEE stik og det var kun for at teste adapteren at jeg ladede med mormorstikket. Så der er ingen risiko at jeg trækker 16A på andet end det røde.

Af ren og skær nysgerrighed, hvor mange kW ville man ellers være i stand til at lade med hvis man trak 16A på 230V/1 fase stik?
DeaconWP
DeaconWP Aug 13 '16

Jabba: Den er nem: 230 volt gange 16 ampere gange 1 fase giver 3,68 kW.

mdv: Selve stikket er designet og godkendt til 16 ampere, når det er den standard størrelse vi bruger i DK.

Man spørger da bare "Campingmutter", når man ankommer. Så ved man, hvilken sikring der er brugt før stikket.

Kuriositet:

Da vi holdt byggedag i Thorning, fortalte vi alle, at der kun var 13 ampere i de røde stik, der forsynede portene i hallen. Og at de alle sad på samme sikring. (man kører ikke alle porte på en gang?)

Det var dog ikke nok til, at alle skruede ned til maks 13 ampere.

Så det er med at kende de lokale forhold, blot ved at spørge.

The_Stig
The_Stig Aug 15 '16

en anden ting er at, man jævnfør maskindirektiv og stærkstrømsreglement ikke må trække fuldlast på stikket I flere timer!

Typisk er husinstallationer dimensioneret til max. 3 timer  og industriinstallationer til kraftudtag er max 6 timer, hvilket også står på den røde del af dit UMC stik - således er det ikke lovligt at fuldlade en tom 85´er med 3x16A da det vil tage mere end 6 timer... med det medleverede ladeudstyr    

Bianco
Bianco Aug 16 '16

Nej, det 6h der står på røde CEE stik betyder at jord er pladseret nederst (at six oclock). 

Kiefer
Kiefer Aug 16 '16

The_Stig: Lige på det punkt er stærkstrømsbekendtgørelsen mere forvirrende end gavnlig. Der står at det skema omkring ledningsstørrelser ikke er gældende hvis man trækker mærkestrømmen i mere end så og så mange timer. Ikke hvad man så skal gære i stedet...

At de så nok har ment at man så skulle gå en størrelse op, er noget andet, men det er ikke det de skriver.

Hvis man så skal tage deres ordlyd og mening, så betyder det jo blot at du efter 5 timer skal afbryde i et millisekund og derefter kan du fuldt lovligt lade i de næste 5 timer igen.

/Martin

P85DK
P85DK Aug 16 '16

har da hørt om et par smeltede installationer rundt omkring, så noget er der nok om det :-)

Oscarsson
Oscarsson Aug 16 '16

Ikke desto mindre er der en god idé at gå omkring kabelføringen og mærk temperaturen. Er den for varm så tag en pause. Lad det ikke og lade hele natten og sov i huset uden du testet. Det kan være helt lovlig installation men som oven beskrevet ikke tænkt at benyttes i mange timer.

Kiefer
Kiefer Aug 16 '16

Det er ikke fordi jeg er uenig i at det kan være problematisk med for små kabler og varme. I Tyskland har det indtil for nyligt (jeg ved ikke om det stadig er det) været fuldt lovligt at bruge op til 16A på et 1,5mm2 kabel. 

Det er også derfor man f.eks. skal holde sig langt væk fra 16A CEE forgreninger og dåser der er købt i f.eks. Harald-Nyborg eller BauHaus. Når man åbner dem, hvil man se der oftest kun er brugt 1,5mm2 kabler og ikke 2,5mm2 kabler.

Den største brandfare er vel som sådan ikke kablerne i sig selv, det er nok mere monteringen, hvis de ikke er skruet helt fast og monteret ordentligt. Så kan de godt nok blive rigtig rigtig varme.

Det er mere her jeg ville sætte ind hvis jeg skulle kontrollere en installation.

/Martin

ABCCC
ABCCC Aug 16 '16
Jeg har smeltet UMC'en til CEE stikket ved at bruge et 10 meter forlængerkabel fra Harald Nyborg. Ledningerne i hunstikket var ikke skruet godt nok på. Jeg ladede endda kun med 10 AMP da jeg var koblet på en ældre komfurinstallation mens jeg var på besøg.

Så det er ikke uden grund ledningerne skal være samlet ordenligt:-)

/Anders
Kiefer
Kiefer Aug 16 '16

Da vi byggede hus her sidste år og brugte en byggestrømtavle fra vores elektriker skete der nøjagtigt det samme. 16A udtaget smeltede da en sådan tavle på ingen måde er bygget til at trække strøm fra på 16A udtaget med 16A i mange timer i træk.

32A udtaget kunne bedre holde til vores beboelsescontainere. Jeg har så nu 45 meter 6mm2 forlængerkabel til overs. Det er så IKKE bare et kabel man liiige smider bag i bilen ;-)

/Martin

Jabba
Jabba Aug 23 '16

Et tillægsspørgsmål:

Hvis jeg nu konstant har et overvågningskamera tilsluttet det grønne mormorstik som vist på billedet, udgår jeg fra at det går ind og påvirker hvor meget jeg kan/skal trække via det røde CEE stik?

Der står DC5V/2A på overvågningskameraet så det bør være minimal strøm det trækker, men bør jeg så skrue ned til 14A i bilen hvis jeg samtidigt suger strøm fra det røde stik?

DeaconWP
DeaconWP Aug 23 '16
Nej, det skal du slet ikke tage hensyn til.

Det du skal regne med er, at de 2 ampere x 5 volt kun er 10 watt. Og det er så også den effekt, ca. som din adaptor/omformer til kameraet sluger, ud af de (230Vx 16A) 3.700 W der er i den fase. Så du skal bare lade med fuld skrald, selvom kameraet er sat til.
Jabba
Jabba Aug 23 '16
Det er super tak. Endnu engang bekræftes jeg i at elektricitetens verden er noget jeg skal studere noget mere.