https://www.youtube.com/watch?v=eT7KKxoAvvk
Mon P100DL kommer til at ændre på dette...?
https://www.youtube.com/watch?v=eT7KKxoAvvk
Mon P100DL kommer til at ændre på dette...?
Jeg læste artiklen og afspillede (næsten i modvilje) videoklippet. Og jeg var tæt på at poste klippet selv.
Men indholdet er for tåbeligt. Fremvisningen af den kroatiske elbil er ok, men at teste bilen mod to andre "tilfældige" køretøjer giver ikke anden information end hvad man kan læse sig til; at den er hurtig.
De 3 køretøjer er så vidt forskellige på næsten alt, på nær 4 hjul.
Hvad er tungest, en papflyttekasse fra jem&fix, eller en 20 fods stålcontainer ?
La Ferrari er den absolut hurtigste Ferrari så vidt jeg ved. Det er da lidt imponerende at en flok elbils nørder er i stand til at producere en bil der klart slå den.
Eller bare efter et par starter, eller på en ganske almindelig dag, hvor elbilen ikke lige har fået trukket stikket ud fra laderen =)
@SimonHN - Rimac har en motor på hvert hjul med dertilhørende dedikeret inverter, så de kan styre krafterne til hvert hjul utroligt præcist, det tror jeg har en ganske fornuftig indvirkning på dens evner i sving.
Rimac var i Vejle for et par år siden hvor de viste Concept One frem i forbindelse med en Euro tour. Her havde jeg havde lejlighed til at sidde i bilen og diskutere med folkene bag. Det er fuldstændig rigtigt som P85DK skriver, at de har indbyggede motorer i hjulene og dedikerede inveretere og de kan sætte en række modes ift. hvormeget de trækker fra batterierne osv. Derudover er der fyldt med knapper i cockpittet, stort i en uoverskuelig konfiguration. Men det er for mig at se en sindsyg bil. Der er ingen bagrude, men kun de 2 sidespejle og hvorfor skal man bygge sådan en bil for at bevise man er hurtigst. Der har jeg sku mere respekt for at man gør det i en brugbar bil som Model S/X. Ekvivalenten til Concept One var Roadsteren, hvor man satte sig for at bevise at El-biler havde potentiale som kunne overbevise folk om at de kunne noget og at det var her fremtiden lå - men det blev det kun gjort fordi der var en opfølger der hed Model S. Og Roadsteren ko m altså for snart 10 år siden.
Jeg blev i sin tid tilbudt at købe en Concept One, men takkede nej. Hvis de ikke får omsat deres teknologi til noget brugbart er det en dead-end
arghhh ;-)
0-300 km/t
La Ferrari: 15 sek.
Rimac Concept S: 13.1 sek
De arbejder lidt anderledes med batterierne end Tesla, det er 650V og de har 600 kWh på baghjulene og 500 kWh på forhjulene, plus at de har 2 gear på baghjulene.
Vildt og sikkert helt ubrugeligt i hverdagen, men jeg vil nu gerne have en
Ja gear gør jo en masse ift at overføre moment, men giver jo også en mere kompliceret maskine.
Helt enig i det ubrugelige, men pirrer til alt andet end pengepungen :-)
Holdbarhed ved high performance elbiler er vi jo allerede bekendt med ;-) Kan dog godt forestille mig at 1.800Nm kan være særdeles ubamhjertlig ved tandhjulene i et gear
Jeg er dog mest bekymret for om de har udviklet et godt nok traction control, for man har ikke en jordisk chance for at styre 1.800Nm der river i fire hjul.
Jeg var ude at køre en helt ny 'bovlam' BMW M6 i lørdags og det var fuldstændigt latterligt hvor livelig den bagende er, jeg var mere end glad for at komme tilbage i en P85D'eren :-)
Nu bliver det selvfølgelig et spørgsmål om hvad du mener med op i fart - men indtil 300 km/t er det stadig den batteridrevet bil som er hurtigst hele vejen.
Rimac:
0-100 = 2,5s
diff: 3,1s
0-200 = 5,6s
diff: 7,5s
0-300 = 13,1
La Ferrari:
0-100 = 2,7s
diff: 4,2s
0-200 = 6,9s
diff: 8,1s
0-300 = 15s
Dine kommentarer om omgangstiderne lyder noget forudindtaget ;-) Jeg har den holdning at de skal have lov til at prøve det før jeg udtaler mig om hvorvidt de lyver :-)
Jeg tror nu også Rimac har rimeligt styr på det. De har bla. hjulpet Koenigsegg med deres One:1 så vidt jeg ved.
Jf. nedenstående links kommer Model S P100D rigtigt nok ikke til at slå Rimac 0-100 km/t tid men det er tæt på :-)
https:///...k-quickest-car-ever/
https://www.en.wikipedia.org/wiki/Rimac_Automobili#Concept_S
Den larmer lidt, men Tesla kunne lære lidt af Rimac når det kommer til performance info og indstillinger. Det ville være fedt hvis Tesla lavede speciel performance screens til P modellerne.