Loading...
dk

Køb af brugt Model S: Hvad skal medfølge ved overtagelsen? | Tesla Forum

Kasebs
Kasebs Aug 21 '16

Hej Tesla-venner

Jeg har den kommende ejer af en Model S, som jeg skal hente næste weekend.
Da den er købt privat (dec 15 model, kørt 7000 km), vil jeg høre, hvad jeg skal sikre medfølger bilen (tilbehør mm.) ved overtagelsen?

• Ladekabel
  • 2 nøgler
  • Andet?

Jeg har søgt rundt og kan umiddelbart ikke finde information herom, så håber i kan hjælpe.

Bh.
Kasper

fmm1000
fmm1000 Aug 21 '16

De fleste Model S ejere har også købt et type to kabel.

Det ville være godt at få med.
Hvad med vinterdæk og fælge.

Kasebs
Kasebs Aug 21 '16

Tak for de hurtige svar. 

Indtil videre har jeg noteret følgende:

• Ladekabel
  • Mormomorstik
  • CEE-stik
  • Tesla pose til kabler
  • 2 stk nøgler
  • Pudseklud til skærmen
  • Papir på bilen
  • Tjekke at Autopilot er aktiveret (er solgt med det)

Har jeg overset noget?

sjensen
sjensen Aug 21 '16

Det er i både køber og sælges interesse at sælgeren i god tid inden overdragelse laver en "nulstilling" hvor ladehistorik, navigation og alle mulige andre indstillinger slettes. Når du overtager bilen skal du slå "remote access" fra og først slå det til igen når du har fået bilen tilknyttet din egen Tesla konto (ellers kan den gamle ejer lukke bilen op og starte den med app'en).

Kasebs
Kasebs Aug 21 '16

Tak for info - rigtig godt at vide. Jeg har opdateret listen med det, som nu lyder således:

• Ladekabel
  • Mormomorstik
  • CEE-stik
  • Tesla pose til kabler
  • 2 stk nøgler
  • Pudseklud til skærmen
  • Papir på bilen
  • Tjekke at Autopilot er aktiveret (er solgt med det)
  • Lav en nulstilling af software
  • Få deaktiveret remote acces
Kiefer
Kiefer Aug 22 '16

Det vil jo stå i annoncen om autopilot er med. Mange skriver f.eks. "forberedt for autopilot" eller "autopilot hardware". Begge dele betyder med stor sandsynlighed at autopilot ikke er aktiveret fra Tesla side.

Om en pudseklud følger med eller ej, ville jeg nok ikke gå så meget op i. Hvis UMC ikke medfulgte ville jeg forlæange nedslag i prisen. Dog tror jeg, jeg ville være ligeglad med om mormor-udgaven fulgte med. Men det er nok lidt op til den enkelte.

Om der er en eller to nøgler. Det er nok noget sælger skal gøre opmærksom på. Men jeg tror ikke du kan forlange at der skal følge to nøgler med til bilen.

Papir på bilen, det giver næsten sig selv, sørg for at få den om-registreret  hurtigst muligt, både for din og sælgers skyld. Jeg er ikke sikker på Tesla vil lade dig få remote adgang til bilen uden en gyldig registreringsattest.

Nulstilling af software, det kan du sådan set selv gøre når du har fået bilen, det samme gælder for remote adgang til bilen. 

Men udover det. Sørg for at gennemgå bilen som en hver anden bil du køber. Specielt ville jeg være opmærksom på hvor længe den måske har stået stille, det vil jeg måske nok ikke være så nervøs for ved en privat handel. det er nok de færreste der sælger en Tesla de ikke har kørt i. Hvis det er en RWD udgave, lyt til motoren, jeg har selv en dec. 15 model der fik skiftet motor efter lige godt 7000km.

Kig specielt på bremserne. En bil der ikke har kørt mere end 7000km på 7-8 måneder, hvor meget har bremserne da været brugt?

Flere oplever problemer med skiver og klodser da de ikke bliver brugt ret meget på grund af regen ved nedbremsning. Kig efter stenslag i forruden. Den er ret dyr at skifte. 

Men vigtigst af alt, bevar din sunde fornuft, også selv om det er en Tesla du er ved at købe, der er mange af dem til salg derude i øjeblikket.

/Martin

Seppe
Seppe Aug 22 '16

Registreringsattest er det eneste der behøves for at skifte ejer og dermed mobiladgang til bilen hos Tesla. Der skal mailes en kopi sammen med kopi af kørekort. Du behøver ikke andre papirer fra bilen af, omend original faktura kan være rar at have i forhold til garanti og sådan.

Kiefer
Kiefer Aug 22 '16

Nostromo: Jeg udleverede ikke andet end registreringsattest da jeg solgte min bil, og den nye ejer havde ikke problemer med at få remote adgang, så at påstå noget andet er vist noget sludder.

Jeg tror også ham der købte min bil var ret ligeglad med om der fulgte en pudseklud med til bilen...

Så jeg synes nu det er ret relevant hvilken er faring jeg havde med at sælge min bl i forhold til hvad der skulle følge med bilen da den blev solgt.

Seppe: Jeg er egentlig lidt i tvivl, nu har jeg ikke købt brugt, når man får skiftet ejer og man som den nye ejer har adgang til bilen remote,følger de dokumenter der hørte til bilen så også med over til den nye ejer?

Jeg kunne ikke længere se de dokumenter jeg havde på bilen under MyTesla da den nye ejer først havde fået flyttet bilen.

/Martin

Airborne
Airborne Aug 22 '16

Det er lidt interessant hvad I har oplevet mht. dokumenterne under My Tesla. Jeg har ikke fået konfigurationsdokumenterne overført til My Tesla da jeg købte  bilen brugt. Det har efterfølgende kostet både mig selv og Tesla noget snak frem og tilbage da jeg ikke er sikker på den eksakte konfiguration (og det er Tesla åbenbart heller ikke). Er der automatisk nedblænding i bakspejlet, memory i sidespejlene, kører de aut. ned så man kan se kantstenen når man bakker osv. Disse funktioner virker ikke ikke på min og måske er de slet ikke indbygget?? Det ville man vel kunne se i konfigurationspapiret.

/Jørgen

KimT
KimT Aug 22 '16
Citat fra Airborne

Er der automatisk nedblænding i bakspejlet, memory i sidespejlene, kører de aut. ned så man kan se kantstenen når man bakker osv. 

Det sker jo ikke automatisk. Du er nød til at smide bilen i bakgear, justere sidespejlene og gemme opsætningen. Så vil sidespejlene fremover justere hver gang du har bilen i bakgear.

Seppe
Seppe Aug 22 '16

Seppe: Jeg er egentlig lidt i tvivl, nu har jeg ikke købt brugt, når man får skiftet ejer og man som den nye ejer har adgang til bilen remote,følger de dokumenter der hørte til bilen så også med over til den nye ejer?

Jeg kunne ikke længere se de dokumenter jeg havde på bilen under MyTesla da den nye ejer først havde fået flyttet bilen.

Der kommer en del dokumenter på, manual osv. men ikke fra starten af, Den indscannede reg. attest bliver også lagt der ind. Men om det lige er alle dokumenter ved jeg ikke. Til at starte med var der ikke noget, de er sådan kommet dryppende hen af vejen. Tror manual og sådan kommer når der kommer en ny revision.

Airborne
Airborne Aug 22 '16

KimT, jeg får slet ikke mulighed for at gemme spejlsetting i profilen, hverken i bak eller normal spejlindstilling. Er biler (fra 2015) uden interiørpakke virkelig uden den funktion og iøvrigt uden nedblænding af bakspejl?

/Jørgen 

griffel
griffel Aug 22 '16

@Airborne

Du får ikke 'tibudt' at gemme spejlsetting - det gør den selv. Bare sæt den i bak og indstil spejlene, så husker den det næste gang, uden at du skal gøre noget.

/Jakob :-)

koden
koden Aug 22 '16

Husk nu pudse klud :-)))

MOS
MOS Aug 22 '16

Der skal også medfølge en aflang, rød pose med førstehjælpskit, advarselstrekant og gul refleksvest.

Derudover 1 stk. hattehylde, 1 stk. afdækning til bagagerumsbund (låget til den nederste del af bagagerummet), samt gulvmåtter. Disse dele er aftagelige, men er sandsynligvis i bilen, men tjek nu alligevel.

Lædermappe i handskerummet til Tesla dokumenter, Tesla kuglepen, Tesla kop og evt. andet merchandise...

Til hver af nøglerne er der en nøglering med læderetui.

Hvis sælger har yderligere adaptere/kabler udover de originale, så vil det være fint at få dem med. F.eks. Chademo, adapter med blåt CEE stik, samt diverse adaptere til brug i andre lande.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 22 '16
griffel
griffel Aug 22 '16

- Jeg har sgu aldrig fået noget merchandise. Hverken nøgleetui eller noget...

koden
koden Aug 22 '16
Citat fra Nostromo

Citat fra koden

Husk nu pudse klud :-)))

Godt du som vanligt har noget at bidrage med!

Takker..min omgang. 
Sorry.. kunne bare ikke lade være..skal nok holde mig i skindet næste gang.
Kiefer
Kiefer Aug 22 '16

MOS: Det med hattehylden kommer an på hvornår bilen er fra. De fleste biler fra 2014 blev leveret uden hattehylde, det var noget der kostede lige godt 3000 kroner ekstra.

Hvad sælger evt. har anskaffet af ekstraudstyr til bilen, må jo være en forhandling om hvad der kan følge med til prisen. Mange af de brugte Teslaer der bliver solgt er jo også af nogen der har valgt at købe en eller flere andre nye Teslaer og som så selv skal bruge meget af det udstyr selv efterfølgende.

/Martin

MOS
MOS Aug 22 '16

@ Kiefer:

Du har sikkert ret mht. '14 modeller. Men nu skrev Kasper jo, at det var en dec. '15 model. Min er også tilfældigvis fra dec. '15, så jeg nævnte bare de ting, jeg lige kunne komme i tanke om, der fulgte med min bil.

Mht. ekstraudstyr, merchandise (og i grunden egentlig også standardudstyr) er det vel altid et spørgsmål om forhandling og pris. Man kan vel godt forestille sig at sælge en bil uden f.eks. sæder eller hjul, hvis bare prisen er rigtig god?!? Men nok ikke super salgsstrategi... :-S

P85DK
P85DK Aug 22 '16

Citat fra Kiefer

Om der er en eller to nøgler. Det er nok noget sælger skal gøre opmærksom på. Men jeg tror ikke du kan forlange at der skal følge to nøgler med til bilen.

/Martin

Selvfølgelig skal du da have 2 nøgler - bilen er leveret med 2 nøgler, hvis du ikke får 2 nøgler så skal du have omprogrammeret og anskaffet 2 nøgler hos Tesla.