Loading...
dk

Trafikradio | Tesla Forum

MOS
MOS Aug 23 '16

Jeg har nu haft min Model S i over ½ år og jeg har endnu ikke oplevet, at den er kommet med automatiske trafikmeldinger via trafikradio. Jeg har sat det til at være aktivt, så jeg forstår ikke, hvorfor det ikke virker. Jeg har også prøvet at slå trafikmeldinger fra, men så virker det naturligvis stadig ikke.

I min gamle bil, var der stort set trafikmeldinger i radioen hver dag på vej til/fra arbejde.

Er der nogen, der har oplevet noget tilsvarende eller har en god forklaring på, hvorfor jeg ikke kan få det til at virke i Tesla'en?

KimT
KimT Aug 23 '16

Vi har de sidste 2 lørdage kørt Silkeborg - Gråsten, hvor der om formiddagen har været MEGET trafik på motorvejen (turen har taget 1 time ekstra). Og jeg kan sige at på P4 - FM der sendes der traffikradio.

PS har ikke prøvet på DAB da P4 tit falder up på DAB - P3 har vi ingen problemer med på DAB

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 23 '16
TS70DMS
TS70DMS Aug 23 '16

Hej MOS det virker kun hvis du bruger radioen med FM båndet, køre du på DAB eller via Spotify får du ingen meldinger fra trafik radio.

MOS
MOS Aug 23 '16

@ TS70DMS

Det kan meget vel være, at du har ret i, at trafikradio kun virker, hvis man hører FM radio. Jeg har stort set ikke brugt FM radioen, da den skratter for meget. Synes DAB lyder bedre. Jeg må lige prøve at køre et par ture, hvor jeg hører FM radio og så må vi se, om der ikke pludselig kommer trafikmeldinger...

Jeg undrer mig dog over, at Tesla ikke har lavet det sådan, at man får trafikmeldingerne, uanset om man hører DAB, Spotify, Tunein eller musik fra andre medier. I min gamle bil fik jeg trafikmeldinger uanset hvilken station radioen stod på og også hvis jeg hørte CD. Men det kan jo være, at Tesla har vurderet, at trafikmeldinger ikke er interessante for sikkerhed/trafikafvikling, hvis man hellere vil lytte til et andet medie end FM radio. Hmm...!

MOS
MOS Aug 23 '16

@ Nostromo

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan TMC virker. Men i min gamle bil fik jeg trafikmeldinger - også når jeg hørte CD. Så må det vel rent teknisk også kunne lade sig gøre at få trafikmeldinger, selvom man hører musik fra andre medier, såsom DAB, Spotify m.m. Eller er der noget, jeg har misforstået forkert? ;-)

Jeg forestiller mig, at Tesla's FM radio kunne programmeres til konstant at lytte til TMC signalerne (sådan skjult i baggrunden). Og selvom der afspilles musik fra andre medier, så kunne den automatisk skifte over og afspille trafikmeldingerne. Hvorfor ikke?

MOS
MOS Aug 23 '16

@ Nostromo

Hvis du ikke bryder dig om, at trafikmeldingerne "brager ud", kunne du jo lejlighedsvis slå trafikmeldinger fra - f.eks. når du hører Volbeat eller andet skrald ;-). Funktionen er der jo netop for, at man kan slå det til og fra.

Jeg synes i øvrigt, at Torben Lund Kudsk fra FDM har en god pointe.

Jeg tror, vi indtil videre må affinde os med at gå glip af trafikmeldingerne og nøjes med at holde øje med de gule/røde linjer på kortet og evt. lade navigationen bestemme den hurtigste rute. Det virker bare lidt underligt at skulle køre en større omvej uden egentlig at vide, præcis hvorfor man gør det.