Loading...
dk

På ferie med Tesla | Tesla Forum

Haeften
Haeften Jul 11 '14
Håber nogen kan bruge denne rejseberetning.

Er netop kommet hjem fra en 2300 km tur ned igennem Tyskland - fra Danmark til Munchen og retur. Og lad det være sagt med det samme - det gik over alt forventning....... Men vi Saaaaavnede en SC i Hamborg.
Vi startede ud fra Ry i Østjylland og kørte til SC i Middelfart (84 km nærmere Tyskland)for at have max rækkevidde. Tyskland er denne sommer ved være rimelig godt med, med hensyn til SC, men der et gap imellem Middelfart og den næste SC ved Hohenwarsleben på godt 500 km og det rækker bilen med fire personer og fuld opakning jo ikke helt til :) Eller det var i hvert fald ikke noget vi ville prøve.....
Vi kørte ekstremt pænt fra Middelfart og til Teslas servicecenter i Hamborg, hvor der altid er mulighed for at lade med et Type 2 kabel. Vi kørte kun 90-100 kmt de ca 250 km der er til Hamborg og det var da lidt en lang tur - men uden at lyde bedstefar-agtig så var det faktisk en helt ny og afslappende fornemmelse, bare at trille derudaf på fartpilot og ikke være konstant oppe på mærkerne i bakspejle og sidespejle. Plejer at ræse afsted, så det var underligt. Og bevares, alt med måde. De 250 km var nok med den hastighed :)
Da vi ankom til service centeret i Hamborg var der hele fem udtag til rådighed. Vi havde ca 200 km i typical range til rådighed da vi ankom og jeg ville have mindst 100 km i tanken for at være sikker på at nå den næste SC 285 km væk.
Da jeg har singlelader krævede det et stop på ca 2,5 time. Området ved servicecenteret er måske ikke det mest inspirerende. Det er et gammelt fabriksområde som i dag er udlagt til kontorer, værksted og fitnesscenter. I øvrigt er det et et totalt tjekket fitnesscenter med 25 m pool, så vil man slå tiden ihjel på en sund måde, så kan man gå ind og købe en time eller to. Vi valgte at gå ud og spise og er man til fisk så ligger der inde på området en lækker fiske restaurant (Blue Marin) ellers er der Burger King og McDonnalds i gåafstand. Da de 100 km var kommet på bilen trillede vi pænt afsted igen. Vi valgte at køre af motorvej kombineret med hovedveje og landeveje ved at køre ind over Luneburg og skar dermed ca 40 km af ruten. Ja ja lidt forsigtig er man når man har to unger på bagsædet der glæder sig til ferien og hvor man skal nå et fly i Munchen næste dag.....
Ankom til SC Hohenwarsleben med 40 km tilbage (den fik gas det sidste stykke motorvej) ladede i fin og hurtig stil. Efter 40 min på McDonnalds (vil nu hellere anbefale trucker restauranten der ligger klods op af SC - de har glimrende mad) kørte vi videre imod næste SC.
Ankom til SC i Munchberg med kun 16 km tilbage i typical range. Jeg havde kørt lidt hurtigt og der er mange bakker - så mit råd er at tanke rigeligt i Hohenwarsleben. Tank fuldt op! :):):)
Fra Munchberg kørte vi til den lille by Zell og overnattede på Gasthof Zu Rotes Ross. Et simpelt, men dejligt hotel med kæmpe værelser til familier. Superflinke værter og godt 600 kr for os alle med morgenmad (man kan ikke lade på hotellet).
Næste morgen kørte vi det sidste stræk til Munchen lufthavn. Der er godt 250 km så ingen problem. Vi havde reserveret parkering i P20 som er det P hus der ligger tættest på Terminal 2 og som har LADNING free of charge.
Problemet var bare at da vi kom frem var der ingen pladser ledige. Ikke fordi der var optaget af biler, men fordi man havde spærret af pga en udbygning af ladestationerne. Jeg fik heldigvis fat i en tekniker, som fortalte os at på grund af den store interesse for elladning så udbygger man kraftigt antallet af pladser og at man skifter alle (de forskellige) stik ud med Type2. Jeg fik lov til at holde på en naboplads og her kom mit ti meter CEE forlængerkabel mig til gode.
Med bilen i stik og kontakt til den via app - fløj vi roligt afsted :).
Turen hjem gik med lidt feriedage i Munchen - hvor bilen stod stille - og så ellers retur op igennem Tyskland. For at komme over Hamborg-gappet overnattede vi på Økotel i Hamborg, der har CEE ladning i kælderen (20 euro for en fuld opladning) og der holdte også to andre Teslaer.
Alt i alt en overraskende nem og dejlig tur. Og SC nord for Hamborg et lige på trapperne oplyste en tysker mig ved SC i Hohenwarsleben. Og så er der ingen problemer.
Kiefer
Kiefer Jul 11 '14

Rigtig fin historie, hvad var årsagen til at du sparede på strømmen til Hamborg, var det for ikke at skulle vente dernede alt for længe i forhold til at skulle lade med kun single charger?

Lyder også lækkert med snarlig SC nord for Hamborg, men synes nu ikke rigtig den er markeret ind på supercharge.info. Men det kan vi jo kun håbe den snart bliver.

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Jul 11 '14

Fin beretning, jeg kører til Calais og England d. 30 Juli, så næsten samme vej nedover. Enten lader jeg ved Tesla i 4,5 time eller også overnatter jeg på Radisson i Hamburg, afhængig af afrejsetidspunkt fra kbh. Jeg talte med en Østriger fra St. Anton i Søndags (ved Middelfart) - han sagde: bare giv den gas - han flød fint så snart der var SC'er. 

Bluecoffee
Bluecoffee Jul 11 '14
Jeg har ladet på Radisson i Hamborg. Såvidt jeg husker, har de et 11kw-stik, og det er gratis, hvis man overnatter.
Kiefer
Kiefer Jul 11 '14

Det sjove går lidt af turen hvis du allerede er nød til at overnatte i Hamborg, så bliver det en lang tur gennem Tyskland ;-)

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor Hamborg ikke er blevet prioriteret højere i forhold til mange af de andre de har installeret i Tyskland, så der kunnet have været åbnet for nord/syd trafik allerede inden sommerferien. Noget Tesla egentlig havde lovet tidligere i år.

Men noget kunne tyde på at efterårsferien bliver sjovere i år, hvis "kommer snart" kortet holder vand, kunne det tyde på at det er os der kører til familien i Hamborg og ikke omvendt i år :-)

/Martin 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 13 '14
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Jul 12 '14

Jo mere brugerne presser på, jo hurtigere vil det i sidste ende gå. Kommer en tesla forbi mig kan der gratis lades på 16 og 64 kw, men det er jo som sådan ikke vejen frem :)

Raymond
Raymond Jul 13 '14
Citat fra Hookmaker han sagde: bare giv den gas - han flød fint så snart der var SC'er. 
Husk lige grafen over hastighed/forbrug/tid med SC'er, ligevægten er ved 130km/timen, alt derover bliver brugt på SC'er - men det er selvfølgelig sjovere at køre 160 end 130, men man kommer bare ikke hurtigere frem