Loading...
dk

overvejelser om opgradering... | Tesla Forum

P85DK
P85DK Sep 8 '16

Basis modellerne vil altid holde prisen bedre end top modellerne i kroner og ører, det procentvise prisfald vil over tid være med en lille fordel til basis modellerne. Det virker bare voldsomt på top modellerne, da det i rene kroner og ører er betydeligt mere.

En ting der er værd at huske, som jo ikke umiddelbart er tydeligt, er de prisstigninger der har været i løbet af de seneste par år. Det har hjulpet en lille smule på afskrivningen på de 'ældre' modeller.

Jeg forstår ikke din skuffelse over rækkevidden - 70'eren har vist sig at have tæt på 70 kWh, mens 85 og 90'erne har ca. 81 og 86. Så en 90 har ca. 20% mere batterikapacitet og rækkevidden er ca. 20% længere, så det stemmer ganske fint overens - hertil kommer, som du selv er inde på, en betydelig bedre performance. Jeg ville ikke kalde det skuffende, men nok mere imponerende at de kan øge effekten så meget og samtidig have noget som er næste lige så effektivt.

mbk
mbk Sep 9 '16
Citat fra NT_nogas

Men priserne hos Tesla ligger nok stadig en ca 80.000kr over brugtpriser fra bilbasen. (hvilket nok er klart, da de skal give fornyet garanti osv

Brugtpriserne hos Tesla var faktisk ret lave i starten af året. Det kan nævnes at de solgte en 2013 S85 til 450k og en P85 Signature til 500k, begge med omkring 90k km (Mm?) på tælleren men med masser af udstyr. Det er de markant laveste priser vi har set. Ham med P85'eren lagde den da også hurtigt på bilbasen til 565k.

Man kan følge lidt med inde på https://ev-cpo.com/

Der kan man f.eks. se at deres billigste S60'er har været til salg siden Januar. Hvis man sorterer på liggetid er DK også overrepræsenteret, så der er måske lidt fedtspil fra Tesla' side.

At denne: https://www.tesla.com/da_DK/preowned/5yjsa7e22ff110910

Kostede 786.650 i starten af året men står til 840.000 nu.

Forklaringen ligger vist i at de har taget SIXT leasing bilerne tilbage, og så satte de deres nuværende biler op i pris, og indførte SIXT biler til højere end deres normale CPO udregnede priser. Ja, de startede vel til nypriser anno 2015, måske lidt højere end deres cost-priser, hvis man tror SIXT fik rabatter.

Man kan også se at deres 70D\ere har stået til ca. 769k, 724k, 709k og nu 673k. De andre biler har lign. spring. Men der er ikke røget vildt mange, der var 42 på et tidspunkt lige da SIXT bilerne blev tilføjet og nu er der 31. Det er hovedsageligt S70 der er blevet udtyndet.

Jeg synes det er lidt spændende at følge med i, og er måske lidt data nørd. På et tidspunkt samlede jeg bilbasens Tesla priser op i en nosql database og lavede statistik. Men tabte lidt interessen da jeg fandt ud af at jeg hovedsageligt sorterede efter billigste pris.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Sep 9 '16
koden
koden Sep 9 '16
Citat fra MrCoffee Husk også at gummiet ryger sig en tur på en P85, jeg kom til at slide mine op efter 6 mdr. Da alle lige skulle have et Tesla-smile, nu holder de væsentlig længere :)
jeg har godt nok ikke et P foran min 90D...
men på 23000 km har jeg kun brugt 1 mm af mine 19" michelin vinterhjul
(som har været på hele tiden).
det til trods for at jeg ikke er typen der kører specielt "pænt" :-)

Synes jeg er et ok slid.

Med hensyn til D eller ikke D, så har jeg svært ved at forestille mig selv i en uden D.
4 hjul står bare sindssyg godt fast.
Forummets indlæg er redigeret af koden Sep 9 '16
P85DK
P85DK Sep 9 '16

Den helt store forskel på D og ikke D er traction control - og dermed dækslid. Traction control er langt mere aggressiv på D modellerne, så det skal være pænt vådt før du får lov til at lave minimal hjulspin, mens på ikke D modellerne er traction control mere 'løs' i det.

Hvis der var en mere 'løs' traction control på D modellerne, så ville de også lave hjulspin, i en grad der ville gøre dem ukontrolerbare, da det vil være alle 4 hjul :-)

Ellert
Ellert Sep 9 '16

nbk fedt at du fører statistik med prisuviklingen. Jeg har en sjælden udgave... Nemlig en P85+ med autopilot fra sept 2015. Og vil gerne opgradere til en P90D ludicrous. Eller evt en P85d og selv opgradere til ludicrous. Kan du fortælle om prisudviklingen på disse biler på bilbasen. Min egen er svær. da der er meget få P85+ med fuldt udstyr og autopilot samt fuld garanti fra tesla (den kom med 18000 km fra tesla Tyskland i september men er fra marts 2015. Og stort set alle P85+ er fra 13 eller 14 med mange km og uden autopilot og kort garanti.

P85DK
P85DK Sep 10 '16

Du kan 'lave' en P85DL for ca. 850.000 ved at købe en brugt P85D. Priserne på P90D og P90DL er alt for dyre i forhold til de 17 km teoretisk rækkevidde du får ekstra. Performance mæssigt så er P85DL og P90DL stort set ens.

Som du selv siger, så er din svær, men desværre nok mest for dig :-( At den er lidt nyere og at den har autopilot er nok ikke meget værd i forhold til de andre P85+ som er til salg. Der var også en grund til at de stoppede med at sælge den, da en almindelig 85D havde samme performance som deres tidligere performance top model, så var folk ikke interesseret i at købe den mere - det koster desværre på gensaslgsværdien, men det fik du jo fordel af da du købte den :-)

mbk
mbk Sep 10 '16
@Ellert, jeg stoppede med at lave statistikken, det var nok en kombination af at Model 3 blev præsenteret og der stadig er et stykke mellem Model S pris og hvad jeg har det godt med at betale for en bil. Og ja...  Så vil jeg savne anhængertræk, selvom jeg sagtens kan se at det måske ikke passer til bilen. 

Et bud, alder og små km hjælper dig. Men der er jævnt mange P85'ere på bilbasen, og dem der virkelig kigger efter de ekstra detaljer som (+) og er villig til at betale for det overvejer jo nok også 85D og P85D. Der er en P85 med masser af udstyr og AP til 600k, og der var en lign sort P85 med mindre km med AP, den blev taget hurtigt, den stod til 620k.
Så mit bud er højere end de to og under 85D, som starter ved 710k.
Din er selvfølgelig bedre end de andre P85 derinde, men der er en del af dem.
edge
edge Sep 10 '16
@NT_nogas Min P85D er til reparation hos Crashpoint Aarhus, og jeg har nu i 3 uger kørt rundt i deres lånebil, en Ford Fiesta diesel. Prøv det i stedet for, og din S70 vil føles ubegribeligt hurtig ;-)
NT_nofuel
NT_nofuel Sep 12 '16

P85DK: skuffelsen er nok pga. at batterikapaciteten ikke bliver på lige fod udnyttet som ved 70kwh batteripakken, men den kamel har de fleste jo også slugt nu. Men det sætter ikke en stopper for mulighederne for opgradering, men mere spekulationer omkring batteriteknologien i 85 og 90, da 90'eren efter sigende skulle have en nyere teknologi/kemi som måske kan have bedre fremtidsmuligheder. fx. kunne man vel håbe på at tesla frigiver mere kapacitet af 90kwh batteripakken til fremdrift og ikke reservere næsten 10kwh til "systemet"! 

mbk: tesla var enige at prisen er steget "en smule", men at nogle af modellerne var prissat forkert, det gav ikke mening af en 90D var billigere end den 85D du linker til, så de retter prisen på siden. bytteprisen for en model 70 ligger omkring de 570-590tkr såfremt den er i pæn stand, så der skal lægges en bundt penge på omkring 280-300tkr for at få den opgraderet til en P85D.

edge: haha en Fiesta diesel kan 70'eren nok godt være konkurrence dygtig mod :) Men hold fast det er som at være tilbage i stenalderen at køre i en almindelig dødelig bil med gearstang og hele molevitten :) 

MKRCPH
MKRCPH Sep 12 '16
Citat fra NT_nogas    

Det der måske er lidt skuffende er at 90'eren kun har en rækkevidde på omkring 420km ved 100% opladning. Tiltrods har 70RWD stadig 360km, så sølle 60km i forskel. 70/70D holder priserne ret godt, mens P85D og 90D har tabt en del værdi. Men priserne hos Tesla ligger nok stadig en ca 80.000kr over brugtpriser fra bilbasen. (hvilket nok er klart, da de skal give fornyet garanti osv) 

Min 70RWD har 375 km ved 100%... Og det kører den faktisk ved motorvejshastighed (110-130kmt)...

P85DK
P85DK Sep 12 '16

@MKRCPH - jeg tror sgu' ikke min P85D kører 375 km ved 110 - 130 på motorvejen. Jeg skal ikke meget op i fart før forbruget er pænt over 220 wh/km ved jævn hastighed i morfar kørsel

@NT_nogas - rigtigt er der nogle forbedringer i 90'er batteriet, men det ser umiddelbart ud til at det er der opgraderingsmulighederne stopper. Der skulle være ret omfattende ændringer i ledninger etc i P100D, så det ikke er muligt at opgradere til det batteri med mindre din bil er en nyere P90DL (og her taler vi april 2016).

mbk
mbk Sep 12 '16
Citat fra NT_nogas

mbk: tesla var enige at prisen er steget "en smule", men at nogle af modellerne var prissat forkert, det gav ikke mening af en 90D var billigere end den 85D du linker til, så de retter prisen på siden. bytteprisen for en model 70 ligger omkring de 570-590tkr såfremt den er i pæn stand, så der skal lægges en bundt penge på omkring 280-300tkr for at få den opgraderet til en P85D.

De 540k var nok mest et bud på hvad brugtmarkedet ville tilbyde. Gad vide hvor vej de vil stille deres priser, hvad med denne, nupris 850k tidligere 779k, det er vel over nypris for bilen:

https://www.tesla.com/da_DK/preowned/5YJSA7E2XFF110752

En 85D med lædersæder og pano kan findes til 690k på bilbasen. Men Tesla må jo sælge deres biler til det de vil, og kan de få prisen, så er det da bare at skrue op. De 'plejede' bare at have ret skarpe priser på demo og CPO vognene.

Men jeg ved ikke om det er det de forventer at få, eller om det bare ser godt ud i deres papirarbejde.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Sep 12 '16
NT_nofuel
NT_nofuel Sep 12 '16

@MKRCPH - tror sgu min 70RWD skal ned af bakke i medvind for at komme op på det forbrug du har der. Selv ved 80/90kmt er jeg oppe på 170-190wh/km og på motorvej er jeg omkring de 210wh/km ved nogenlunde pæn kørsel. Hvordan presser du den ned på det forbrug?

@P85Dk - tænker heller ikke på mulighederne for at få ombyttet selve batteriet fra 90kwh til 100kwh eller lign. men om der ikke vil være større muligheder for at frigive nogle af de reserverede kwh til reel fremgang af bilen. (hvilket vel også vil gavne 85kwh, selvom der ikke er reserveret så meget som der er ved det store batteri)

mbk
mbk Sep 12 '16

@NT_nogas når du snakker om låse batteriet op, kan du så udpensle det lidt mere? 

For S70 har et 'fysisk' plads til Ca. 70 kWh, mens S85 har '80' kWh, 75 har tæt på de 75kWh og S90 har 85kWh. S60 havde 61kWh. Spændende hvor meget der er i en S100, men der går nok noget tid inden sådan et batteri bliver ophugget. 

Der er en gennemgang af batterier etc. her:

http://teslatap.com/undocumented/

Forummets indlæg er redigeret af mbk Sep 12 '16
NT_nofuel
NT_nofuel Sep 12 '16

@mbk - det jeg mener med at låse batteriet op, er at man kan have forhåbninger om at tesla vil sende en sw opdatering der kan frigive den låste/reserverede kapacitet på batterierne. Således 85kwh batteriet vil have 84-85kwh til reel rådighed istedetfor de 78-80kwh som de har nu. I en Tesla bjørn video fortæller han at et 90kwh batteri kun har 80kwh til rådighed til fremdrift. 

mbk
mbk Sep 12 '16
Citat fra NT_nogas

@mbk - det jeg mener med at låse batteriet op, er at man kan have forhåbninger om at tesla vil sende en sw opdatering der kan frigive den låste/reserverede kapacitet på batterierne. Således 85kwh batteriet vil have 84-85kwh til reel rådighed istedetfor de 78-80kwh som de har nu. I en Tesla bjørn video fortæller han at et 90kwh batteri kun har 80kwh til rådighed til fremdrift. 

Tjek link. S85 er et marketings navn for et batteri med fysisk størrelse på Ca. 80kWh. S70 er et marketings navn for et batteri med Ca. 70kWh. Den reelle forskel på de to batterier er mindre end navnet angiver, og er en måde for at kræve merpris. Ligesom P85 og S85 har samme inverter og motor men en prisforskel. Jeg er synes det er okay, måske lidt lumsk angående S70 og S85. Sådan er det jo ofte, en bilproducent sælger samme motor som 90, 110 og 125hk, bare med software til forskel. 
webercarbmann
webercarbmann Sep 12 '16
Citat fra NT_nogas

Det har jeg også tænkt på. Når garantien efter de 8 år udløber, kunne man godt forestille sig at man får adgang til "hele" batteriet, mod at acceptere at man kan komme til at slide ekstra på det. Time will tell....

mbk
mbk Sep 12 '16

Og af de 80kWh på en S85, er en del reserveret for at forlænge levetid, så den har nok måske 75kWh til rådighed for opladning/fremdrift.

Om bilen så burde hedde S75, S80, S85 eller noget tredie ved jeg ikke, man kan også argumentere for at S70 brude hedde S65 osv. Men navn og batteri størrelse er altså ikke 1:1.

mbk
mbk Sep 12 '16

At opgive kWh for et batteri er faktisk lidt spøjst, fordi det er rimelig afhængigt af hvordan batteriet bliver brugt. Hvis man kører hårdt og trækker større strømme kommer der færre kWh ud af batteriet, da det bliver ædt som modstand i batteriet. Så at opgive en Wh uden en strøm er vel i sig selv vildledende.

Der er test af Tesla/Panasonic cellerne her for den nørdede type:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-model-s-18650-cell-test-data.45063/

MKRCPH
MKRCPH Sep 12 '16
Citat fra NT_nogas

@MKRCPH - tror sgu min 70RWD skal ned af bakke i medvind for at komme op på det forbrug du har der. Selv ved 80/90kmt er jeg oppe på 170-190wh/km og på motorvej er jeg omkring de 210wh/km ved nogenlunde pæn kørsel. Hvordan presser du den ned på det forbrug?

På lange ture er jeg somregel aldrig over 200wh/km. Sætter som regel AP 5-10km over hastighedsgrænsen. Mener Sune kører endnu bedre end mig, han har skrevet noget om lidt lavere vægt og ikke Performance-udgaver er tricket...

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »