Loading...
dk

overvejelser om opgradering... | Tesla Forum

mbk
mbk Oct 3 '16
@canel 
Jeg ved godt der er skiftet mere, men hvis man skulle lave en minimal opgradering og designe det som et Retrofit kunne man sikkert slippe billigere. Styretøj og PC er vist rundt regnet det samme.. Legenden wk057 gjorde det, og har en detaljeret gennemgang http://skie.net/...rofit+on+Classic+P85.
jensk2
jensk2 Oct 3 '16
Citat fra mbk

Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor denne 70D ikke er blevet nappet http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70d/2963187

Måske fordi den 'mangler' glastag.

Ja, måske er soltaget et must?. De rigtig 'grønne' købere burde hæfte sig ved at soltaget er tungt (diskuteres rund omkring om det er op til 70kg) samt at bilen er noget nemmere at varme op om vinteren uden soltaget. Så en 70D uden soltag er nok tæt på den mest 'brændstof' økonomiske Tesla:-)

Specielt når tillægges at man ikke fristes til at køre med alt muligt gods på taget (verdens dårligste sted til bagage).

/jens

mbk
mbk Oct 3 '16
Citat fra jensk2
Citat fra mbk

Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor denne 70D ikke er blevet nappet http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70d/2963187

Måske fordi den 'mangler' glastag.

Ja, måske er soltaget et must?. De rigtig 'grønne' købere burde hæfte sig ved at soltaget er tungt (diskuteres rund omkring om det er op til 70kg) samt at bilen er noget nemmere at varme op om vinteren uden soltaget. Så en 70D uden soltag er nok tæt på den mest 'brændstof' økonomiske Tesla:-)

Specielt når tillægges at man ikke fristes til at køre med alt muligt gods på taget (verdens dårligste sted til bagage).

/jens

Du har vel ret i begge dele. På den anden side er det lækkert med lidt ekstra sidehøjde på bagsædet hvis man skal have voksne med, og når den nu ikke må have trailer er det måske lækkert med tagboks hvis man nu skal have mere med end der kan være i bilen. Jeg synes nu det er flot at kunne se himlen inde fra bilen, selvom det angiveligt giver noget mere støj. D'eren er mere effektiv, men man mister selvfølgelig lidt bagage plads foran og får i stedet en hyletone. D'eren er selvfølgelig bedre i dårligt vejr, selvom det er meget sjældent jeg har haft problemer med min forhjulstrukken bil. Jeg bor på en svag bakke, og hvis der er meget sne må jeg nogen gange bakke op ad vejen, det er nu ikke mere end et par gange hvert andet år. Så er jeg kørt fast på blødt underlag, men det var nu med trailer, bilen kunne sagtens komme fri da den blev spændt af. Traileren var læsset med brænde, så det var ret træls at skulle tømme den og så fylde den igen på bedre underlag.

Gad vide hvor meget forskel der er i rækkevidde mellem en S70D og S85 i praksis, hvis de bliver kørt ens, det er nok ret tæt, 70'eren har jo 14/16 af batteriet i en 85'er men er måske 5-10% mere effektiv?

mbk
mbk Oct 3 '16

Prøvede lige en S60, S70D og S85 alle med 19" og med standard indstillinger på https://evtripplanner.com/planner/2-7/

Jeg skrev odense > alicante ind.

S60:

Distance    2,740.8 km
Driving Time    27:03
Charging Time    9:57
Total Trip Time    37:00
Total Energy Used    510.5 kWh
Average Efficiency    186 Wh/kmh

S70D:

Distance    2,717.7 km
Driving Time    26:48
Charging Time    7:45
Total Trip Time    34:33
Total Energy Used    494.3 kWh
Average Efficiency    182 Wh/km

S85:

Distance    2,693.1 km
Driving Time    25:58
Charging Time    7:22
Total Trip Time    33:20
Total Energy Used    557.0 kWh
Average Efficiency    207 Wh/km

Prøvede også lige en S90D for sanity check:

Distance    2,689.0 km
Driving Time    25:45
Charging Time    6:54
Total Trip Time    32:39
Total Energy Used    540.1 kWh
Average Efficiency    201 Wh/km

Hmm, synes det er vildt at S60 og S70D skulle være så meget mere effektiv end S85 og S90D..

Ville tro at S70D og S90D var ret tæt. Måske beregneren bruger forkerte tal. km tallet springer lidt fordi den selv får lov at vælge ladestop, og det er forskelligt hvor mange de behøver. Hvis tallene stemmer Trykkede også en S70 ind, den havde 17min længere ladetid på samme rute som S70D..

DavidS90D
DavidS90D Oct 3 '16

Kører du en "tur" fra Thyborøn og 250km sydpå til Tyskland med de samme biler får du følgende:

S60=133, S70D=129, S85=145, S90D=141 (Wh/km) 

Model X meget højere og Roadster meget lavere.

Laver du den samme "undersøgelse" på Jurrasictest.ch får du nogle andre (højere) værdier.

Kør og vær glad :-)

PS: Det sjoveste og bedste vil være en IRL test af de forskellige modeller.

mbk
mbk Oct 4 '16

Tesla kan åbenbart blive ved med at finde brugte biler, nu er der 30 stk på deres hjemmeside igen. Denne 85D til 710k falder lidt udenfor

https://www.tesla.com/da_DK/preowned/5YJSA7H27FFP75359

Den har kørt lidt, men har ret fed udstyr.

NT_nofuel
NT_nofuel Oct 5 '16

Det må være brugte de får ind løbende, måske ejere der bytter ud eller opgradere til PxxD. Det endte også med at jeg fik byttet til en Titanium 85D fully loaded (dog uden hifi, dobbeltlader og barnesæder bag)

mbk
mbk Oct 5 '16

@NT_nogas

Tillykke med vognen! Så kommer der nok en S70 på snart :) Der er ikke så mange S70 til salg, jeg tror det er en ret eftertragtet vogn.

Ja, det har du sikkert ret i. Måske Tesla også bytter til Model S med ny front som service biler her inden nytår og sælger ud af dem der står. Måske de begynder at komme med APv2 inden nytår.

P85DK
P85DK Oct 5 '16

Tillykke med den nye bil! Hvor meget endte du med at betale for den nye?

DavidS90D
DavidS90D Oct 5 '16

Ret mig hvis det er helt forkert:

Den viste 85D,linket i #106 har ca. kostet 850.000 +/-.

Det giver en afskrivning på mindre end 3 kr pr. km. Det er da ikke så dumt.

Alle de biler TeslaDK har til salg står som firmabiler. Er det ikke biler fra selskaber som troede træerne groede ind i himlen?

mbk
mbk Oct 5 '16
Citat fra DavidS90D

Alle de biler TeslaDK har til salg står som firmabiler. Er det ikke biler fra selskaber som troede træerne groede ind i himlen?

Ja det er lille afskrivning, men jeg tror afgiften spiller ind. Hvis bilerne var afgift fritaget ville denne nok koste knap 600k, S60 ville så nok komme ned på 400k, men man sammenligner jo altid med hvad en ny koster.. Men deres S60 har stået til salg siden nytår, så super populær er den ikke. 
Der er en del tidligere Sixt biler, og man kan se at de stille og roligt sænker prisen på dem. De er nok ude på at reducere tabet så meget som muligt, men på et tidspunkt skal de jo sælges. 
Teslas brugt priser røg i vejret lige da Sixt bilerne kom til salg hos Tesla. 
Men det ser ikke ud til at gå vildt stærkt med at få dem solgt. 
MOS
MOS Oct 5 '16
Citat fra DavidS90D

Med alt det udstyr tror jeg nærmere, den har kostet omkring 910.000,- fra ny. 

NT_nofuel
NT_nofuel Oct 5 '16

Tak, glæder mig helt vildt til at overtage bilen, selvom jeg har kørt Tesla i 1års tid.. Den kom til at koste mig 750tkr og fik 570tkr for min "gamle" S70 

mbk
mbk Oct 5 '16
Citat fra MOS

Med alt det udstyr tror jeg nærmere, den har kostet omkring 910.000,- fra ny. 

Lidt svært at sige, måske de 910k  lige før nytår stemmer, men hvis den er fra f.eks. Marts før valuta stigning i priserne, som VIN vist er tættere på, så kan den måske have kostet op mod 20% mindre.. Og stort set være tabsfri ;)

P85DK
P85DK Oct 5 '16

Ingen tvivl om at dollarkursen/prisstigningen har hjulpet. Mit gæt er en nypris på omkring de 820k lidt under det meget realistiske bud som David kom med. Det passer med tidspunkt og udstyr.

Men den er rød ... ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, så koster det på salgbarheden på brugtmarkedet i DK, medmindre det er en Ferrari du prøver at sælge.

gronkjaer
gronkjaer Oct 5 '16

har en 85d fra dec 2015 med alt udstyr pånær vinterpakke. den gav jeg 850tdk. for.

mbk
mbk Oct 5 '16
Citat fra gronkjaer

har en 85d fra dec 2015 med alt udstyr pånær vinterpakke. den gav jeg 850tdk. for.

En du selv designede eller udstillingsmodel? 

gronkjaer
gronkjaer Oct 5 '16
Det var en af de få tilbage man kunne få, da jeg bestilte i oktober. Der var jo pludselig run på. Så nej jeg kunne ikke selv nå at designe den, og så samtidig få den leveret inden nytår.
Jabba
Jabba Oct 6 '16

850K kan jeg ikke få til at passe medmindre vi har forskellige definitioner af udstyr eller du fik en stor rabat.

Min 85D er også fra Dec 2015. Den er med alt udstyr/alle tilvalg undtagen klapsæder. Den kostede 903K efter referral rabatten. Hvis jeg fjernede min vinterpakke og lagde klapsæder til, ville prisen have ramt ca. 920K. Hvis jeg så fratrækker de 39K jeg gav for at 21" hjul, lander vi på 881K. Stadig 31K fra din pris på 850K.

Gætter på at din blev leveret med standard 19" hjul, med standardlak, uden vinterpakke og uden klapsæder eller andet udstyr der kostede omkring 25K?

Ellers kan jeg ikke få regnestykket til at gå op for en ny 85D leveret Dec 2015 - som så ellers burde have kostet mindst 875K i den spec du nævner.

Citat fra gronkjaer

Captiva
Captiva Oct 6 '16

Vores S90d kostede 903k,leveret i nov 15, valgt på liste af tilgængelige biler.

Den mangler klapsæder, vinterpakke og dobb. lader og har, som man ser i titel, batteri upgrade. Ellers har den alt inkl. carbon decor, 21" etc Vi sparede såvidt jeg husker ca 20k da den var prissat ud fra gamle priser (priser steg i slutningen af 2015 grundet dollarens optur).

Sjov detalje, da den var til 20k km service i Hamburg for nyligt, blev jeg informeret om at den oprindeligt var bestilt til Italien (forklarer manglende vinterpakke) og derfor har SIM kort fra italiensk udbyder - ingen praktisk betydning, stadig MEGA langsom web browser :-)

Ellers har jeg kun at sige:....fantastisk køretøj.....yderst tilfreds Tesla ejer som stadig undrer sig over ICE køretøjets +100 årige succes....det må skyldes olieseskabernes lobbyisme.

Disse kommentarer til trods for, at jeg et dedikeret 'motorhead' med en gammel Mustang i garagen, fortid som automekaniker og nu maskiningeniør....fatter stadig ikke at elbilens fortræffeligheder kunne holdes skjult i så lang tid, trods range anxiety issue.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »