Jeg glemte lige at nævne at jeg også fik en sporing pga skævt slid (samt bremse-rens)...... SÅ, beseret på jeres indlæg tror jeg at min "rumlelyd" (ved 50-90 km/t) vil forsvinde når jeg får nye dæk på:-)
..........................................................
~- Measured tire tread depth at (mm):
(Outer) (Center) (Inner)
LF: 4,5 6 5
RF: 4,5 6 5
LR: 4, 3, 2,5
RR: 4, 4, 3
- Adjusted tire pressures to B-pillar spec: 42psi Front, 42psi Rear
- Measured brake pad thickness (mm)
LF: RF: LR: RR: Park:
7, 7, 7, 7, 5
~Concern: Customer states: Tire has uneven tread wear (rear)
Pay Type: Goodwill
Corrections: Four Wheel Alignment - Adjust Only (Coil Suspension)
Four Wheel Alignment - Adjustment performed. The vehicle has normal performance
after this repair.
~Corrections: Replace LH and RH Lower Shock Absorber Bolts; Replace LH Fore Link
..........................................................
Hmm meget uvenlig tabel for dækslid, jeg har forsøgt at putte tal i regneark:
Outer Center Inner
LF O:4,5 C:6 I:5
RF O:4,5 C:6 I:5
LR O:4 C:3 I:2,5
RR O:4 C:4 I:3
Umiddelbart antyder slid:
- Forhjul har en anelse Toe-in (Outer mere slidt end Inner, men med kun 0,5 mm forskel marginalt og sikkert by design)
- Forhjuls dæktryk har været for lavt (Center er meget mindre slidt end outer/inner NB**)
- Baghjuls dæktryk har været ok (center slid omtrent lig outer/inner)
- Baghjul har ikke sporet super godt eller har stor negativ camper eller Tesla kører med Toe-out på baghjul (usandsynligt!). Specielt Venstre Bag (=LR) er slidt skævt.
Nu ved vi jo ikke om alle dæk har samme alder. I så fald ville højere dæktryk for, plus dækrotation have været en fordel, men sporingsfejl bag er jo lig ekstra slid!
Hvis sporingsfejl nu er fixet, KUNNE man overveje en dæktrimning bag, men med minimum på kun 2,5 mm OG ET ØNSKE OM AT HØVLE ENDNU LAVERE for at fjerne rumlen, er der vist ikke nok slidbane tilbage:-(
mvh
jens
**) Gælder kun for lav profil, ved en høj profil vil undertryk slide mindre i midten og overtryk slide EKSTREMT i midten)
Uanset hvad er LR slidt