Loading...
dk

Mislyd fra hjul eller.... | Tesla Forum

HKM
HKM Sep 12 '16

Jeg har en rumlende lyd, måske fra et hjulleje, men det er da for tidligt efter kun 60.000 km! Tesla kunne godt høre det da vi kørte en tur inden service, og de mente de havde fundet fejlen og skiftet nogle skruer til støddæmperen, men ak nej- lyden er der stadig :-(

Jeg har fået ny tid ved Tesla- 15 december(!)- men jeg skulle gerne en tur til Italien i efterårsferien. Så, er der nogle der har haft lignende problemer og måske har et bud på en årsag?

BrianG
BrianG Sep 13 '16
Hej HKM, jeg har også en rumlende lyd fra et eller flere hjul, forskellen fra dit problem er blot, at jeg kan høre lyden, men Kirstinehøj kan ikke. Min bil har lige været til 20.000 km service..... Jeg fik også skiftet nogle bolte ved 15.000 km. Men det var nu mest fordi bilen gav "klonk-lyd" ved kørsel over større vejbump med moderat fart..... Tænkte at vi kunne mødes og udveksle lyd, hvis du er bosat på sjælland (2670 Greve)
Michael84
Michael84 Sep 13 '16

Jeg har også en irriterende rumlende lyd, som Tesla Århus har været med ude at høre... De skiftede hjul højre bag og lyden var væk... Jeg har haft den med ned til den lokale dækmand og da jeg ikke har roteret mine dæk efter forskifterne, så har jeg udviklet hæl-tå slitage hvilket giver en rumlende lyd især fra 50-90 kmt... Nyere og tungere biler har tendens til at udvikle dette... Dækkene har kørt 30000 km og jeg er usikker på om de blev roteret over vinteren da dækmanden har skrevet hb hf vb og vr og jeg selv monterede igen... Men udover den ene eventuelle rotation har jeg ikke haft roteret dem... Det er de standard 19" Michellin der nu må rumle sig igennem til vinter for så at blive kasseret...

P85DK
P85DK Sep 13 '16

@Michael84 - 'Nyere og tungere biler har tendens til at udvikle dette' din dækmand har fyldt dig med BS :-) Har kørt +2,5t de sidste 12 år og dine dæk lider skade af nøjagtig de samme ting som dæk på en VW UP. De primære årsager er forkert dæktryk og forkert sporing. Rotation mellem for og bag er primært for ens slitage og dermed ens levetid.

jensk2
jensk2 Sep 13 '16

Jeg er desværre ikke enig. Nogle biler er sat op til bedste vejgreb og ikke minimalt slid og rullemodstand (gælder nok ikke en VW Up) Men hvis bilmodellen på tale ikke er kendt for hæl/tå bør undervognen opmåles. Kommer støjen på kun et hjul er der selvsagt næsten sikkert en sporingsfejl. Jeg antager selvfølgelig korrekt dæktryk!

Anekdote:
For mange år siden var jeg den lykkelige ejer af en Citroen Xantia Activa CT, som havde den specialitet, at affjedringen havde både automatisk højde justering og aktiv antikrængning, så bilen aldrig hældede over 0,6 grader i sving. Med alle fire hjul i næsten altid samme position, negativ camper og toe-in på baghulene, samt Michelin Pilot Sport dæk, med store klodser, udviklede den hæl/tå, i en grad, så vi i en sommerferie, måtte besøge Citroen Herning for udskiftning af de helt tydelig defekte hjullejer bag. Men det ville Citroen ikke, for alle lejer var ok og alle dæk slidt rimeligt ens. I stedet ringede de til et lokalt dækfirma og vi fik tid. Instruksen var at vi skulle stille blot 25 senere minutter med RIGTIG varme dæk. Da vi ankom til dækcentret blev alle fire hjul straks afmonteret (så de ikke blev urunde) og to mand gik i gang med at raspe/høvle hjulene på roterende høvl, medens de endnu var varme. Med ny afbalancering, blev resultatet en limousine og sportsvogn på samme tid!

Da jeg for fire år siden anskaffede mig en Peugeot 406 Coupe V6, fik jeg den med vinterdæk på. Da jeg monterede sommerdækkene (Goodyear Eagle F1, ja, ja atter sportsdæk med næsten ingen riller) havde de samme problem, men i mellemtiden syntes dæk høvling at være gået af mode og udgået af dækcentrenes prislister. Men Super Dæk i Faxe havde afhøvling på prislisten, blot under navnet dæktrimning (på Regning DÆKAFRETNING INCL AFBALANCERING (DÆKTRIMNING).
Det var dyrt med 667,50 kroner for to hjul, men helt klart pengene værd. Indehaveren fortalte at om vinteren trimmede de rutinemæssigt Jaguar sommerhjul,

mvh

jens

PS: På Citroen'en kom problemet meget hurtigt igen, trods opmåling af korrekt hjulstilling, så inden jeg gav op og skiftede til dæktype med mindre klodser, byttede jeg simpelthen baghjulene fra side til side. Var ikke ok, fordi dækket jo var retningsbestemt, men kan anvendes med dæk der kun har en bestemt yderside.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Sep 13 '16
Michael84
Michael84 Sep 13 '16

Okay - tak for beretningen... Det efterlader mig lidt forvirret her da jeg netop har været ved Tesla og betale en tusse for køreture, skift af hjul, køretur og atter et skift for derefter at konkludere at bilen ikke fejlede noget... Hvem kan afgøre hva der er giver problemet? Jeg vil være ærgerlig over at smide nye dæk på for blot at få samme problem igen... Det er klart bilen ikke lød forkert på et helt nyt dæk der ikke har fået langvarig forkert slid...

Forummets indlæg er redigeret af Michael84 Sep 13 '16
Michael84
Michael84 Sep 13 '16

Dæktryk fra kold har været 3.0-3.1 altid...

FreePower
FreePower Sep 14 '16
Bremserne?
Michael84
Michael84 Sep 14 '16

Kan bremserne lave en rumlende lyd?

HKM
HKM Sep 14 '16

Jeg glemte lige at nævne at jeg også fik en sporing pga skævt slid (samt bremse-rens)...... SÅ, beseret på jeres indlæg tror jeg at min "rumlelyd" (ved 50-90 km/t) vil forsvinde når jeg får nye dæk på:-)

..........................................................

~- Measured tire tread depth at (mm):
(Outer) (Center) (Inner)
LF: 4,5 6 5
RF: 4,5 6 5
LR: 4, 3, 2,5
RR: 4, 4, 3
- Adjusted tire pressures to B-pillar spec: 42psi Front, 42psi Rear
- Measured brake pad thickness (mm)
LF: RF: LR: RR: Park:
7, 7, 7, 7, 5

~Concern: Customer states: Tire has uneven tread wear (rear)
Pay Type: Goodwill
Corrections: Four Wheel Alignment - Adjust Only (Coil Suspension)
Four Wheel Alignment - Adjustment performed. The vehicle has normal performance
after this repair.

~Corrections: Replace LH and RH Lower Shock Absorber Bolts; Replace LH Fore Link

griffel
griffel Sep 14 '16
Renser de normalt ikke bremserne ved et servicebesøg?! Snakkede med en i Silkeborg, der sagde, at det gør de ikke. De kigger bare på dem. Er det virkelig rigtigt?
Jeg troede det næsten var den vigtigste grund til at få lavet service...

/Jakob :-)
FreePower
FreePower Sep 14 '16
Mine bremser raslede og bamlede indtil jeg fik dem renset
jensk2
jensk2 Sep 14 '16
Citat fra HKM

Jeg glemte lige at nævne at jeg også fik en sporing pga skævt slid (samt bremse-rens)...... SÅ, beseret på jeres indlæg tror jeg at min "rumlelyd" (ved 50-90 km/t) vil forsvinde når jeg får nye dæk på:-)

~- Measured tire tread depth at (mm):
(Outer) (Center) (Inner)
LF: 4,5 6 5
RF: 4,5 6 5
LR: 4, 3, 2,5
RR: 4, 4, 3
- Adjusted tire pressures to B-pillar spec: 42psi Front, 42psi Rear
- Measured brake pad thickness (mm)
LF: RF: LR: RR: Park:
7, 7, 7, 7, 5

~Concern: Customer states: Tire has uneven tread wear (rear)
Pay Type: Goodwill
Corrections: Four Wheel Alignment - Adjust Only (Coil Suspension)
Four Wheel Alignment - Adjustment performed. The vehicle has normal performance
after this repair.

~Corrections: Replace LH and RH Lower Shock Absorber Bolts; Replace LH Fore Link

Hmm meget uvenlig tabel for dækslid, jeg har forsøgt at putte tal i regneark:

Outer Center Inner
LF O:4,5 C:6 I:5
RF O:4,5 C:6 I:5
LR O:4 C:3 I:2,5
RR O:4 C:4 I:3

Umiddelbart antyder slid:

- Forhjul har en anelse Toe-in (Outer mere slidt end Inner, men med kun 0,5 mm forskel marginalt og sikkert by design)

- Forhjuls dæktryk har været for lavt (Center er meget mindre slidt end outer/inner NB**)

- Baghjuls dæktryk har været ok (center slid omtrent lig outer/inner)

- Baghjul har ikke sporet super godt eller har stor negativ camper eller Tesla kører med Toe-out på baghjul (usandsynligt!). Specielt Venstre Bag (=LR) er slidt skævt.

Nu ved vi jo ikke om alle dæk har samme alder. I så fald ville højere dæktryk for, plus dækrotation have været en fordel, men sporingsfejl bag er jo lig ekstra slid!

Hvis sporingsfejl nu er fixet, KUNNE man overveje en dæktrimning bag, men med minimum på kun 2,5 mm OG ET ØNSKE OM AT HØVLE ENDNU LAVERE for at fjerne rumlen, er der vist ikke nok slidbane tilbage:-(

mvh

jens 

**) Gælder kun for lav profil, ved en høj profil vil undertryk slide mindre i midten og overtryk slide EKSTREMT i midten)

Uanset hvad er LR slidt

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Sep 14 '16
Michael84
Michael84 Jan 6 '17

Klog af skade vedr. mine sommerdæk, så har jeg været ved dækcenteret for at rotere mine vinterdæk efter 7000 km. Der sker så det uheldige at folkene der har stået for rotation og afbalanceringen ikke er informeret ordentligt eller har misforstået noget. De sætter dækkene på som de mente var mest hensigstmæssigt efter slidet, hvilket sagtens kunne være som de var placeret i forvejen.

Da jeg kører derfra registrerer sensorerne dækkenes træk efter 100m kørsel. Er der nogen af Jer der kan fortælle mig om det er en sikker indikation på at dækkene sidder som de sad før? Hvis jeg skifter fra sommerdæk til vinterdæk er det andre sensorer og derfor tager det en håndfuld kilometre før de bliver registreret. De sensorer der er i vinterdækkene - vil de tage lang tid om at blive registreret når de skifter position eller vil bilen genkende dem med det samme?

CanEl
CanEl Jan 6 '17

@Michael84

hvis du har de gamle sensorer, sidder føreren ude i hver hjulkasse.

hvis det er de nye sensorer, sidder der en føler midt i bilen. (den er ligeglad med dækkenes plasering) 

Michael84
Michael84 Jan 6 '17

Ja, godt spørgsmål. Den blev leveret september 2015. Kan du fortælle mig om de en nye eller gamle? :-)

Forummets indlæg er redigeret af Michael84 Jan 6 '17
Klaus_
Klaus_ Jan 6 '17

Det er de nye.

Michael84
Michael84 Jan 6 '17

Super - så kan det være de er flyttet rundt. :-)