Loading...
dk

Misbrug af offentlige ladestationer | Tesla Forum

jramskov
jramskov Sep 19 '16

Artiklen omhandler hvem der må bruge offentlige ladestandere, men det var denne der fangede mig:

"Ifølge Københavns Kommune forsøger nogle bilister nemlig at snyde sig til gratis parkering ved at trække et ladekabel mellem ladestanderen og en almindelig bil."

Link: https://ing.dk/...-ladestandere-186906

MOS
MOS Sep 19 '16

Et relevant spørgsmål for ligesom at afklare forudsætningerne...

Vil den gennemsnitligt begavede P-vagt kunne se forskel på om:

1. 1. Et evt. ladekabel er tilsluttet elbilens dertil indrettede ladestik, eller
  2. 2. Der er bare tale om en fossilbil, hvor ladekablet er sat i klemme mellem venstre baghjul og hjulskærmen eller hænger ind ad sideruden/soltaget? (Jeg antager her, at et standard ladekabel ikke passer ned i tankdækslet på gængse fossilbiler, medmindre man bruger en kombination af vold og en hel del gaffatape, hvilket i sig selv burde være afslørende).

Selvom P-vagter som gruppe ikke ligefrem er kendt for at dominere Mensas medlemsliste, så forekommer det mig alligevel, at deres intelligens undervurderes i nogen grad.

Der skrives om, at P-vagter ikke kan afgøre, om en hybridbil er en slags elbil - for den har jo et udstødningsrør! Mig bekendt er udstødningsrøret ikke en særlig pålidelig indikator. Mange fossilbiler har skjult udstødningsrør, som ikke umiddelbart er synligt, medmindre man kravler helt ind under bilen.

Der er også en del diskussion om, hvor nemt/svært det er at slå el- og hybridbiler op i diverse databaser, for at kontrollere, om der rent faktisk er tale om en el- eller hybridbil. Hvorfor gøre det mere kompliceret end højst nødvendigt? Kan enhver idiot ikke se, om ladekablet er tilsluttet ladestikket i bilen - og så er den diskussion ikke længere?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 19 '16
Bianco
Bianco Sep 19 '16
P-vagter kan slå op i div databaser. Enten skal de have adgang til at slå op i motorregister for at se reg. Som elbil eller ej, eller de i tvivlstilfælde skriver bøde m forbehold.
Temmelig banalt problem, hvis viljen er der.
jramskov
jramskov Sep 20 '16

Ja, det virker ikke som et uoverstigeligt problem. Jeg er måske bare en smule overrasket over at nogen forsøger at snyde sig til en gratis P-plads på den måde...og så alligevel ikke :)

KimT
KimT Sep 20 '16

For lige at afklare en misforståelse. En ladeplad til elbiler er som udgangspunkt ikke fritaget for  p-afgift, så man skal betale som alle andre.

PeterE
PeterE Sep 20 '16

Jeg kan slet ikke se problemet, p-vagterne kan slå en bil op i DMR ligesom vi selv kan. Det er banalt, men tager selvfølgelig lidt ekstra tid. Vi kunne i DK også have været så snedige at man kan se det på nummerpladen ligesom man fx kan det i Norge. Men ok, snedige er vi ikke. 

P85DK
P85DK Sep 20 '16

prøv at læs artiklen - pointen er at det ikke er alle p-vagter der har netadgang, hvilket må siges at besværliggøre et opslag i DMR

PeterE
PeterE Sep 20 '16

P85DK, du har ret - og p-vagter i Kbh som ikke har adgang til internettet lyder selvfølgelig tvivlsomt. Andre steder i andre kommuner er det bestemt et problem. Og uanset hvad så kunne p-vagterne have en replikeret liste over el- og hybridbiler på deres p-vagt app. Men det kræver lidt vilje og lidt arbejde.

P85DK
P85DK Sep 20 '16

enig - men den nemme løsning er kun at give rene elbiler denne fordel. Hybrid bilerne er fine, men den miljømæssige effekt er altså noget tvivlsom, med den ekstremt korte rækkevidde de har på ren el.

edge
edge Sep 20 '16
Men hybridbilerne skal da netop kunne lades op mange steder for at der er en miljøfordel, for ellers kører de jo på olie
Hilbert
Hilbert Sep 20 '16

Hybridbiler kan ikke lades, og kører derfor udelukkende på fossilt brændstof. Mon ikke I mener plug-in-hybrid.