Blev for 3 uger siden den nye ejer af en fantastisk 85D. 2 dage efter gik turen med en del spænding i maven mod Gardasøen.
Inden køb havde jeg læst en del om det at køre i en Tesla, så kursen blev sat med tanke på kun at bruge supercharger netværket. Dette blev overholdt uden problemer.
Erfaringerne fra de nu første 3.000 km må være at man ikke skal have travlt i en Tesla. Det er umuligt at køre langt og have en deadline, for man kan ikke hente tid på strækningen. Hvis navigationen siger at man er der om 12 timer, så er man der i hvert fald ikke før. Jeg ved ikke om I andre har lignende oplevelser, eller det er mig der kører "forkert"? Vi lå med 125 hele vejen (de sidste 100 km til en supercharger satte jeg dog farten op, så det passede med at batteriet var næsten fladt), og kørte ca. 240 km mellem hver supercharger.
Derudover er der kun at sige at bilen kører helt fantastisk, og jeg er sikker på at den til dagligdagskørsel er langt foran en brændstofbil - på langtur vil jeg dog foretrække en konventionel bil, såfremt man altså har en deadline (hvis ikke, er det jo blot at nyde turen i verdens bedste bil).
Et par spørgsmål er det dog blevet til:
- der er en lille hyletone lidt som en flyver når man accelererer, eller kører så langsomt at dæk / vindstøjen ikke overdøver dette. Er det bare normalt i en elbil, eller skal jeg have Tesla til at kontrollere dette? Har læst lidt om at folk har haft problemet, men ved ikke om dette er slemt nok til at være det.
- når man har fartpilot på synes jeg man skal trække ud i overhalingssporet meget lang tid før, for at den ikke sætter farten ned - selv når man har indstillet til 1. Har I også dette problem?