Loading...
dk

Roadtrip som ny Teslaejer | Tesla Forum

Boomle
Boomle Sep 23 '16

Blev for 3 uger siden den nye ejer af en fantastisk 85D. 2 dage efter gik turen med en del spænding i maven mod Gardasøen.

Inden køb havde jeg læst en del om det at køre i en Tesla, så kursen blev sat med tanke på kun at bruge supercharger netværket. Dette blev overholdt uden problemer. 

Erfaringerne fra de nu første 3.000 km må være at man ikke skal have travlt i en Tesla. Det er umuligt at køre langt og have en deadline, for man kan ikke hente tid på strækningen. Hvis navigationen siger at man er der om 12 timer, så er man der i hvert fald ikke før. Jeg ved ikke om I andre har lignende oplevelser, eller det er mig der kører "forkert"? Vi lå med 125 hele vejen (de sidste 100 km til en supercharger satte jeg dog farten op, så det passede med at batteriet var næsten fladt), og kørte ca. 240 km mellem hver supercharger. 

Derudover er der kun at sige at bilen kører helt fantastisk, og jeg er sikker på at den til dagligdagskørsel er langt foran en brændstofbil - på langtur vil jeg dog foretrække en konventionel bil, såfremt man altså har en deadline (hvis ikke, er det jo blot at nyde turen i verdens bedste bil).

Et par spørgsmål er det dog blevet til:
- der er en lille hyletone lidt som en flyver når man accelererer, eller kører så langsomt at dæk / vindstøjen ikke overdøver dette. Er det bare normalt i en elbil, eller skal jeg have Tesla til at kontrollere dette? Har læst lidt om at folk har haft problemet, men ved ikke om dette er slemt nok til at være det. 
-  når man har fartpilot på synes jeg man skal trække ud i overhalingssporet meget lang tid før, for at den ikke sætter farten ned - selv når man har indstillet til 1. Har I også dette problem? 

Thor
Thor Sep 23 '16

Jeg plejer faktisk at trække 15-20 minutter fra GPS'ens ETA. Ofte så vælger den jo veje som slet ikke giver mening, og hvis jeg når at se det på den store skærm, så undgår jeg at vælge det. 

Jeg oplevede det også på Road trip til Tyskland, at jeg kom tidligere end beregnet, og det sker stort set hver gang.

fmm1000
fmm1000 Sep 23 '16
Hyletonen er helt normal fra Dmodeller. Det er forreste motor du hører.
Hvis der er meget generende så få Tesla til at undersøge det på garantien.
ElPeter
ElPeter Sep 23 '16

Jeg oplevede det samme med autopiloten da jeg havde den på prøve i en måned. Meget ofte begyndte den at bremse ned mens den/jeg var ved at skifte bane for at overhale, med mindre jeg gjorde det i MEGET god tid. Tilmed skete der som regel intet når jeg prøvede at benytte (semi-)automatisk baneskift. Så vi blev aldrig rigtig gode venner den og jeg. måske bliver det bedre med version 8.0...

MOS
MOS Sep 23 '16

Jeg har også en svag hyletone i min 85D. Har fået at vide, at det er normalt i D-udgaverne og at det er lyden fra den forreste motor.

Oplever det samme med, at den bremser ned i meget god tid. F.eks. hvis man nærmer sig bagfra med 130 km/h og skal overhale en lastbil. Autopiloten kan strengt taget ikke vide, om du har tænkt dig at skifte vognbane eller køre lige op bag i lastbilen, men antager åbenbart det sidste, medmindre man aktiverer blinklyset i god tid. For at undgå en påkørsel, tager den simpelthen farten af og det gør den så i meget god tid for at det ikke skal blive for abrupt, men en glidende, komfortabel deceleration. Hvis man så faktisk har tænkt sig at køre udenom, så bliver det desværre ofte en lidt abrupt oplevelse, hvor den bremser måske 5 km/h ned lige når man i gang med at skifte vognbane. Irriterende! Håber også, det bliver forbedret med v8.0. Men det er nok et svært kompromis mellem glidende overhaling uden nedbremsning, og en ikke alt for sen og for abrupt nedbremsning når man nærmer sig et langsommere køretøj bagfra.

Synes i øvrigt, det er lidt sjovt at fortælle folk, at jeg snart får v8 til min amerikanerbil. Ingen rigtig amerikanerbil uden v8... haha... ;-)

fmm1000
fmm1000 Sep 24 '16
Hyletonen kan reduceres lidt ved at slå Range Mode fra.

Man kan undgå bilen bremser ned hele tiden ved enten at følge en forankørende, som kører med omtrent samne hastighed som en selv eller sætte afstanden på radaren til mellem en og tre.
Thor
Thor Sep 24 '16

Jeg bemærker faktisk også hyletonen er højere når jeg kører i Range Mode. Hvis nogen har slået det til, så prøv at slå det fra. :)