Loading...
dk

8.0 irritationer | Tesla Forum

burns
burns Oct 10 '16
Ja, så kom 8.0 firmwaren og som frygtet så er autopiloten noget mere opmærksomhedssøgende idet man nu kun kan køre ca 60-80% af den gamle afstand gør man skal holde på rattet. Til gengæld er den grafiske henstilling nemmere at opdage. Først et lille med sort baggrund felt i bunden hvor den gamle besked var og somme tider samtidig med en hvid blinkende ramme omkring det hele. Den overser man ikke. Og man må tilsyneladende gerne have mere end 3 hvide blinkende rammer indenfor en time så det er nok kun lydsignalet der slår autopiloten helt fra (indtil navn har parkeret).

Jeg kan leve med det, men stadig trælst at det kræver så meget håndtering.

Grafikken er blevet lidt bedre da biler vises mere korrekt på displayet. Og der vises flere biler end tidligere. 

Centerdisplayet er dog blevet ringere synes jeg. Det er trælst at menuen i toppen forsvinder under kørsel. Man kan få den frem ved et tryk, men det tager 1-2 sekunder som nogle sikkert afventer aktivt. Det stjæler fokus fra kørslen. Og pænere synes jeg nu ikke det blev. 

Mht autopiloten så lagde jeg mærke til at kom der en lastbil i modkørende spor, så trak bilen lidt til højre efter man havde have passeret lastbilen. 

Så umiddelbart en firmware som for mit vedkommende føles lidt som en nedgradering selv on jeg ved der er gjort fremskridt i selve autopilot softwaren. Jeg håber det blot er tilvænning der mangler...
P85DK
P85DK Oct 10 '16

ok - er det kun hos mig at radioen og browseren kommer i nederste halvdel når man vælger dem, mens navigation og telefon kommer i det øverste på samme måde som det altid har været - sindsygt irriterende!

@bruns - hold kortet i nederste havldel og ikonerne bliver fremme. Jeg synes det er super fedt at ikonerne forsvinder og ville ønske at man kunne vælge det samme i bunden.

Mediaplayerens radio del med de fastestationer er lidt dumt UI mæssigt, hvor der står FM i centrum med store bogstaver på alle knapper, mens radiostationens navn står med småt nedenunder - ved sgu godt det er FM

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 10 '16
Kristian70k
Kristian70k Oct 10 '16

så læs da release nots.. det er fordi navi skal helt være i top på man slipper for de ikoner.. 

P85DK
P85DK Oct 10 '16

hvem var den til ? Og hvem fanden læser manualer / release notes?

burns
burns Oct 11 '16
De kunne jo godt have gjort den forsvindende menu til et valg. Jeg vil prøve det med at lægge kortet nederst og se om menuen så bliver fremme. Hvis den gør, så fint, men så 8.0 den modsatte virkning, nemlig at kortet er længere væk fra øjet hvis menuen ønskes vist hele tiden.

Og hvorfor har de på kortet sat N så langt væk? Det ikon kunne nemt være flyttet til venstre kant uden at genere nogen.
P85DK
P85DK Oct 11 '16

Kortet 'skal' være nederst, da man skal have browseren sat på fartkontrol.nu øverst. Navi kører jo fint i venstre side i det lille display.

Er jeg virkelig den eneste hvor radio og browser kommer i den nederste halvdel når man vælger dem fremfor i den øverste som hidtil?

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Oct 11 '16

P85DK

Citat fra P85DK

Kortet 'skal' være nederst, da man skal have browseren sat på fartkontrol.nu øverst. Navi kører jo fint i venstre side i det lille display.

Er jeg virkelig den eneste hvor radio og browser kommer i den nederste halvdel når man vælger dem fremfor i den øverste som hidtil?

Det gør det ved os alle, det er Teslas måde at lave det intuitivt på, de har prioriteret hvad de mener er vigtigst :-) det ville selvfølgelig være smart hvis vi selv kunne vælge 

burns
burns Oct 11 '16

Nu checkede jeg lige radioen i dag og det ser ud til at de har fjernet radio teksten. Det er den tekst der beskriver hvad der sendes i øjeblikket. Det er virkelig trælst for jeg fik på den måde kædet musikken sammen med kunsternavn og navn på musiknummeret. Eller er det en option et sted jeg ikke har fundet?

koden
koden Oct 11 '16

Jeg har det på samme måde... føler det lidt som en nedgradering. Ville ønske de havde lagt deres energi nogle andre steder.

Burns: Sig til hvis du finder ud af at få kunstner navn frem. det savner jeg også.

PeterE
PeterE Oct 11 '16

Ehm, I er klar over at I selv bestemmer hvilke funktioner der kommer i toppen hhv i bunden? Prøv at holde media-knappen nede når i trykker på den - og placer den så øverst eller nederst. Og det samme med de andre. Det er smart og virker. Og nåh ja, man kan altid bytte om på øverst og nederst ved at trykke på dobbeltpilene i højre side ca midtpå.

P85DK
P85DK Oct 11 '16

@PeterE - den har jeg fanget - meeen, det var nu smart når det default var således at når man valgte en ny 'app' så kom den øverst. Det er sgu' lidt omsonst at skulle sidde og rykke rundt på ting når bare man vil have en app øverst - og på ingen måde trafiksikkert ;-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 11 '16
Ledsager
Ledsager Oct 11 '16
En ny irritation: Min radio starter på at spille, når jeg åbner bilen og skal køre, selv om den var slukket, da jeg forlod bilen.

Nogen der ved hvordan man fixer det?

Ellers er Autosteer blevet bedre med opdateringen på trods af at det ikke er nok at have en hånd let på rattet, der skal klemmes eller drejes lidt.
jensk2
jensk2 Oct 11 '16

Ha, jeg har det modsatte, min radio er off/muted når jeg starter bilen. Til gengæld så jeg på Visible Tesla at mit klimaanlæg kørte videre under opladning, så bilen forblev 18 grader varm trods 7,5 grader udenfor.Jeg slukkede selvsagt, med det resultat at klime forblev off, da jeg otte timer senere skulle hjem fra arbejde:-) 

KimT
KimT Oct 11 '16

Jeg har også flere gange oplevet at DAB ikke spiller når jeg starter igen.

griffel
griffel Oct 11 '16

@Ledsager (og andre)

Der er altså ingen følere i selve rattet, det kan ikke mærke om du 'klemmer' om det. Til gengæld kan bilen mærke om du drejer ganske lidt i den ene eller anden retning (eller holder igen når den selv korrigerer), og dermed kontrollere at du har fat i rattet.

Den kontrollerer altså, om der er modstand i rattets bevægelse. Det er også derfor der var en der kunne 'hacke' en Mercedes (tror jeg det var) til at tro at han havde fat ved hjælp af en fyldt sodavandsflaske, som han tapede fast til rattet.

https://www.youtube.com/watch?v=Kv9JYqhFV-M

/Jakob :-)

Forummets indlæg er redigeret af griffel Oct 11 '16
Ledsager
Ledsager Oct 11 '16
Griffel: Enig. Jeg skulle have skrevet "holde fast", hvilket så havde givet den modstand du nævner.
Men ærgerligt at man ikke bare kan lade en hånd hvile på rattet, men rent faktisk skal styre lidt.
griffel
griffel Oct 11 '16

Jeg lader min hånd 'hænge' lidt (f.eks. med armen i vinduet), så er der nok 'træk' i rattet til at den ikke brokker sig :-)

Kristian70k
Kristian70k Oct 11 '16

Noget positivt? så som det er blevet toppet endnu mere på design.. eller det faktisk er super smart med kortet er øverst.. så det er stort og visuelt.. eller at stemme funktionen er blevet endnu bedre.. Man burde læse de opdateringer.. så slipper man for at undgå noget.. P85D hvis det sker i din bil sker det i dem alle.. 

jensk2
jensk2 Oct 11 '16

Jeg syntes autopilot og regenerering er VÆSENTLIGT forbedret.

Regenerering: Jeg forventede kraftigere regenerering, men oplever i stedet en meget mere komfortabel regenerering.  I min 70D kom opbremsningen lidt pludseligt når man helt slap speeder, fordi man vil træde på bremsen. Så jeg har længe ønsket at sluppet speeder max regenerer 50% og den sidste regenerering kom når man trådte blødt på bremsen. Så ville det hele blive lidt blødere. Jeg syntes at regenereringen nu kommer mere gradvist så overgang til rigtig opbremsning er blødere.

Autopilot: Denne morgen er den første gang jeg har anvendt autopilot på hele 70% af turen fra Birkerød til Glostrup. Tidligere har jeg tit overtaget for at undgår køresyge. Placeringen i vognbanen er forbedret og specielt er reaktionen når de forankørende reducerer hastighed meget blødere. Bilen venter lige et øjeblik før den reagerer, hvad der gør at mange mindre hastighedsændringer glattes ud, ligesom ved en menneskelig chauffør. Måske en anelse forøget risiko, (senere reaktion) men klart mere komfortabelt.

/jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Oct 11 '16
fmm1000
fmm1000 Oct 11 '16
Jeg bruger Tunein meget.
Je g har en Tunein konto på min iPhone som synces til Teslaen.
Før 8.0 lå radiostationerne i Teslaen i samme rækkefølge som på min iPhone.
Tillige var radiostationer og podcasts adskilt.
Med Tunein i 8.0 er radiostationer og podcasts blandet rundt i en stor pærevælling.
Er der nogen som har opdaget om de kan sorteres som før.
Sider: 1 2 3 4 5 6 »