Loading...
dk

8.0 irritationer | Tesla Forum

P85DK
P85DK Dec 23 '16

Politi citat? og uden kilde?

forbikørsel i en køkørsel er ikke en overhaling og forbikørsel er kun ved tæt køkørsel. Er der ikke tæt køkørsel, så er det per definition ikke en forbikørsel.

Dit 'citat' kan ikke blive mere vagt - hvis man tydeligt kan se, hvor den bil, man overhaler, vil hen. - hvis han drejer ind, så vil forsikring og en politimand med rette kunne sige at det ikke var tydeligt og så holder den jo ikke, vel :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 23 '16
P85DK
P85DK Dec 23 '16

Har du ringet til 114 og spurgt?

Jeg er da sikker på at du ikke får en bøde, på samme måde som du ikke får en bøde for at køre i midterbanen medmindre Politiet har en kampagne - men læser du færdselsloven, så er det ulovligt, medmindre der er tæt køkørsel

Asger
Asger Dec 23 '16

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158005#Kap2

§24 Foreskriver at man må passere højre om såfremt der er tæt færdsel. Definitionen på tæt færdsel er når der er mere end 4 biler i hver vognbane.

P85DK
P85DK Dec 23 '16
Citat fra Nostromo Sakset fra politi.dk

Svar: Der er tale om en forbikørsel og ikke en overhaling. Det er faktisk en lovlig overhaling til højre, såfremt køretøjet svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. Hvis man kun formoder, at køretøjerne skal til venstre, må man ikke. De skal tydeligt foretages eller forberedes venstresving.

Så lastbilen skal altså blinke til venstre før det er en lovlig forbikørsel, det er ikke nok at du tror, mener etc. at lastbilen skal til venstre. Hvilket jo så i realiteten er aldrig i Danmark :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 23 '16
HJJ
HJJ Dec 24 '16
Har i dag, efter opdatering, opdaget at den nu igen tillader at "overhale" indenom ved motorvejsdelingen ved Ishøj/Hundige.
MOS
MOS Dec 26 '16
Citat fra Asger

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158005#Kap2

§24 Foreskriver at man må passere højre om såfremt der er tæt færdsel. Definitionen på tæt færdsel er når der er mere end 4 biler i hver vognbane.

Den definition kan jeg altså ikke lige helt greje. Er det 4 biler ved siden af hinanden i hver vognbane? For så skal det godt nok være nogle meget smalle biler! Eller er det 4 biler i længderetningen? Jeg er da sikker på, at der til ethvert tidspunkt kan tælles væsentligt over 4 biler i hver vognbane på strækningen mellem Odense - Kolding, hvor jeg pendler. Eller skal det forstås som 4 biler inden for et nærmere afgrænset område? For så mangler der jo noget i definitionen, for at den giver mening...

griffel
griffel Dec 27 '16
Min 70RWD holder sig altså stadig pænt bagved en sidemand, også efter opdateringen.

/Jakob :-)
HJJ
HJJ Dec 27 '16
4 biler i hver vognbane lyder da meget enkelt
Sider: « 1 2 3 4 5 6