Loading...
dk

Valg af sommerdæk | Tesla Forum

MOS
MOS Oct 11 '16

Jeg kører på de originale sommerdæk af mærket Michelin Pilot Sport 3 i størrelsen 245/45 R19. Jeg er meget godt tilfreds med dem, men tænker på alternativer, når de skal skiftes, da jeg synes, over 2000,- pr. dæk er ret mange penge. Det løber jo hurtigt op i over 10k for nyt gummi inkl. montering, afbalancering m.m.

Jeg tænker, at til en elbil, bør man vel køre på A-mærkede dæk (rullemodstand) for at optimere rækkevidden. Det undrer mig lidt, at de originale "kun" er C-mærkede og så vidt jeg kan se, findes der ikke A-mærkede dæk i den dimension. Kan det virkelig passe?

På Daekonline.dk har jeg fundet nogle Continental ContiSportContact 5, som har nøjagtig samme specs. som de originale Michelin dæk. Rullemodstand C-mærket. Vådt vejgreb A-mærket. Støj 71 dB. Michelin dækket koster 2.170,-, Continental dækket koster kun 1.394,-. Hvordan kan man retfærdiggøre så stor en prisforskel og hvad skulle få én til at vælge Michelin dæk til den pris, når man tilsyneladende kan få et fuldt ud lige så godt alternativt mærkevaredæk til en langt lavere pris?

Jeg bliver endnu mere forvirret, når den den samme dækfabrikant tilbyder et andet dæk (Michelin Primacy 3), som har bedre specs.: Rullemodstand B-mærket. Vådt vejgreb A-mærket. Støj 69 dB. Og dette dæk koster kun 1.999,-.

Endelig har jeg fundet et billigt dæk af mærket Event Potentem UHP. Det koster kun 642,- og altså under 1/3 af prisen for et originalt Michelin dæk. Event dækket har samme specs. bortset fra vådt vejgreb, som er B-mærket, men altså stadig en rigtig pæn karakter. Hvis man ikke kræver det ypperste vejgreb (er ikke nogen racerbilist), men fint kan nøjes med det næstbedste, lyder det nærmest som et røverkøb at kunne få et godt dæk til under 1/3 af prisen. Er der noget, jeg har overset?

Jeg er klar over, at de nævnte specs. ikke dækker over alle væsentlige egenskaber ved et dæk, som f.eks. slidstyrke vejgreb på tør vej, sne, is osv. Men det skal da godt være ekstremt ringe på disse parametre, hvis det ikke alligevel vil komme ud som en klar vinder alene pga. den lave pris.

Hvad siger I andre? Er der nogle, der har erfaringer, kommentarer eller ved, hvad man ellers skal gå efter, når man vælger dæk?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 11 '16
Super70
Super70 Oct 11 '16
Jeg kører på continental contisilent 245/35/21.
De kører perfekt, ingen støj.
Jeg har kørt på 19" en kort stund, jeg synes de støjede endnu mere end ovennævnte dæk.
koden
koden Oct 11 '16

Hvis nu Michelin dækket holder til 50% flere kilometer, så er det prisen værd.

Men om det gør det ved jeg ikke. 

Som før nævnt ved jeg bare at mine michelin vinterdæk stadig har 7mm tilbage efter 23.000 km.

Ja.. jeg har kørt med vinterdæk siden jeg fik bilen for snart et år siden.

(bliver der ændret på til sommer :-)

Forummets indlæg er redigeret af koden Oct 11 '16
jensk2
jensk2 Oct 11 '16

Iht.FDM/ADAC test er Michelin Pilot 3 et helt fantastisk dæk på alle andre parametre BORTSET fra slidstyrke:-)

http:///...-sport-3-22545-r17-y

/jens

 

jhan
jhan Oct 11 '16

Jeg har monteret Dunlop SportMaxx i 19". De har det laveste støjtal jeg kunne finde - 67dB.

De er monteret på OZ Superleggera fælge, og det kører super.

koden
koden Oct 11 '16
Citat fra jensk2

Iht.FDM/ADAC test er Michelin Pilot 3 et helt fantastisk dæk på alle andre parametre BORTSET fra slidstyrke:-)

http:///...-sport-3-22545-r17-y

/jens

 

Ja det ser jo ikke godt ud.

Mine er nu michelin pilot alpin fra i år eller sidste år måske.

Det var Tesla værksted der målte de 7 mm og det overraskede mig meget at det er muligt efter 23.000 km.

Det vil sige hvis jeg kørte på vinterhjul året rundt (hvad jeg pt. faktisk gør), så skal jeg først have nye dæk på i 2020 :-)

De bliver jo for gamle før de slides op... men dejligt for penge pungen :-)

De er oven i købet fuldstændig lydløse. 

Jeg har ikke så megen erfaring med andre dæktyper, da jeg typisk altid har købt Michelin på grund af slidstyrke og at de er støjsvage.

 

 

Forummets indlæg er redigeret af koden Oct 11 '16
Nikolaj
Nikolaj Oct 12 '16

Nu er det helt almindeligt at OEM dækproducenter (her Michelin) må sælge deres dæk til bilproducenten nærmest til kunstigt lave priser. Dvs. de har måske kun fået 1000 kr. pr. dæk hos Tesla. Til gengæld kan de så tjene godt, når mange af bilkøberne skal have skiftet dækkene, og ofte bare tager sammen model.

Det dæk jeg personligt skal have på bliver Bridgestone Potenza til p.t. 1538 kr. /stk. Det er et super godt dæk, som står godt fast, men også kan give efter og skride lidt i svingene uden at det bliver raspet i stykker af det. Det leveres i øvrigt originalt til BMW, Porsche og vidst også flere Ferrari-modeller. Det fåes i flere kvaliteter, hvor jeg har grundmodellen på min kones BMW 120D, og det kan virkeligt mærkes, at der er tale om et super godt dæk, når svingene tages i høj fart. Det er noget helt andet end den forrige dæktype, der sad på. 

Mht. at overveje at spare yderligere 800 kr. pr. dæk, så er det i mine øjne helt hjernedødt. Det vil nemlig begrænse Teslaens ekstremt gode køreegenskaber markant. Dækket vil simpelthen ikke kunne følge med i svingene. Det vil svare til at lade Messi spille i gummistøvler. 

 

Jabba
Jabba Oct 12 '16

"Sjovt" at der er folk der kører rundt på vinterdæk hele året rundt. Dækkene står ikke lige så godt fast i varme, hverken ved acceleration, nedbremsning eller jævn kørsel. 

Selvom bremselængdeforskellen ikke er lige så stor som hvis man kører på sommerdæk i koldt glatføre, så er der stadig en markant forskel ved brug af vinterdæk på varm asfalt. Derudover er der manglende stabilitet ved højere hastigheder, især ved katastrofemanøvrer.

Kør nu med optimale dæk ift. vejret. Hvis ikke for jer selv, så for andres skyld. Der er sgu ingen undskyldning for at køre med vinterdæk eller sommerdæk hele året rundt.

koden
koden Oct 12 '16

Jeg er enig..  har blot kørt på vinterdæk denne sommer da jeg solgte de fælge Tesla tvang mig til at tage med. har ikke fundet nogle nye endnu.

Man skal sørge for at ens dæk ikke er for gamle, har mindst 3 mm, passer til årstiden.

Samt at køre efter forholdene o.s.v.

 

kan vi alle skrive under på at vi overholder det..nej.

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af koden Oct 12 '16
Jabba
Jabba Oct 12 '16

Ja måske lød det lidt helligt. Men hvad angår sikkerhed er jeg anal. Mht. fælge synes jeg der er nogle gode alternativer. Hvilken størrelse/bredde kigger du efter?

Michael84
Michael84 Mar 2 '17

Er der nogen gode forslag til 19" sommersutter? Jeg har haft kig på Dunlop Sport Maxx RT2, men inden det bliver dem, ville jeg lige høre om der er nogen der har gode anbefalinger til andre? Støj har naturligvis en vigtig rolle her, men stadig er prisen ikke uvæsentlig...

 

Forummets indlæg er redigeret af Michael84 Mar 2 '17
webercarbmann
webercarbmann Mar 8 '17

Hej alle. 

Er også på udkig efter sommerdæk. Går efter rimelig kvalitet til fornuftig pris. Her i tråden taler Nikolaj godt om Bridgestone Potenza. Har fundet dækket i to udgaver med lidt forskellige data. ca.1300 pr. dæk er rimeligt. Regner med at de holder en sommer 30-40K km. De sommerdæk jeg har nu er dem bilen er født med og de er ikke slidt helt ned men der er ikke så meget tilbage at jeg gider sætte dem på. Hvordan er det nu med belastning. fungerer både "98" og "102" til TMS ?

https:///...45-45-r19-98y-426726

https:///...5-45-r19-102y-432954

Andre gode bud? 

LBeis
LBeis Mar 8 '17
Hej ... jeg har et nyt sæt Michelin Pilot Sport 3 i 245/45-19 liggende. De blev leveret på min Tesla i december måned 2015, og udskiftet med vinterdæk indenfor 300 km. Købte dog 21" fælge sidste sommer, så dækkene blev aldrig monteret igen. Kan købes for kr. 4.500,-. Hvis interesse - Send SMS på 20693729.
webercarbmann
webercarbmann Mar 14 '17

Hej alle. 

Bestilte disse fra Bridgestone. 

https:///...5-45-r19-102y-432954

5548 for 4 stk. incl levering. 

 

Nikolaj
Nikolaj Mar 14 '17

Jeg glæder mig til at høre, hvad du synes om dem. Jeg har stadig en sommer-sæson tilbage på de udleverede før behovet melder sig.