Loading...
dk

Tesla Motors afslører nyt produkt: AUTOmobilen (!) | Tesla Forum

DavidS90D
DavidS90D Oct 20 '16

Overskriften siger det hele. Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde.

Grine, fordi det er vildt hurtigt TM arbejder for at få selvkørende biler på vejen.

Og nu en realitet lang tid før de fleste havde regnet med. (HW+SW er klar nu....så må vi se om resten er klar).

Græde, fordi TM bruger 110% af tiden på nyskabelser istedet for at få eksisterende funktioner til at opføre sig optimalt. F.eks. navigation, FWD, GUI...you name it.

mbk
mbk Oct 20 '16
Citat fra DavidS90D

Græde, fordi TM bruger 110% af tiden på nyskabelser istedet for at få eksisterende funktioner til at opføre sig optimalt. F.eks. navigation, FWD, GUI...you name it.

Der sker mere på en Tesla på et år end på en smartphone/tablet, det er bare lidt vildt når det er en investering på lidt under en mio. Og der er nok ikke mange muligheder for at få dette kit som en upgrade pakke, det ser alt for vildt ud.

DavidS90D
DavidS90D Oct 20 '16

Personligt ville jeg ikke tilvælge denne pakke hvis jeg skulle købe bilen i dag. Den koster også 92.000,-

Jeg er ikke sikker på man får lov til at bruge den 100% i mange år endnu. Det er noget juridisk halløj.

Men for TM vil det være guld værd når folk kører rundt og opsamler data der kan anvendes til udvikling af systemerne, så de er 100% klar når lovgivningen giver grønt lys.

KimT
KimT Oct 20 '16

Hvor ser du en pris på 92.000 ?

Under bestilling står der 44.100,- - aktivering efter levering 53.000,- (tvivler stærkt på den kan eftermonteres......)

https://www.tesla.com/da_DK/autopilot?redirect=no

mbk
mbk Oct 20 '16

Det er ligesom AP, de flipper bare et flag i software, og så kører det.

Alt hardware er installeret.

DavidS90D
DavidS90D Oct 20 '16

Udvidet autopilot pakke koster 44.100,-

Selvkørende egenskaber koster 26.400,-

+ afgift.....

jramskov
jramskov Oct 20 '16

Gratis er det ikke...

Interessant at det fra starten vil have dårligere funktionalitet end eksisterende hardware. Man må håbe de hurtigt får det fikset ellers kunne de nok godt få nogle utilfredse kunder.

@ DavidS90D "Men for TM vil det være guld værd når folk kører rundt og opsamler data der kan anvendes til udvikling af systemerne, så de er 100% klar når lovgivningen giver grønt lys."

Jeg tænkte netop det samme. Tesla vil hurtigt få flere kørte km data med deres "hardware 2.0" end f.eks. Google har opsamlet med deres begrænsede antal biler og om et par år vil Tesla have en 500k biler med hardwaren kørende.

daniel
daniel Oct 20 '16

Efter monteringskittet vil være rart selv om det vil være en dyr fornøjelse men markant billigere end at købe ny bil hver eller hvert andet år. Men meget intersant måde at få folk til at skifte til en nyere version af TMS. 

mbk
mbk Oct 20 '16

@daniel

Jeg tror de har hoppet en planlagt revision af AP over, så jeg tror faktisk at deres AP hardware bliver stabilt i de næste par år.

Gad vide hvor meget man skal give bare for at få traffic aware cruise control..

mbk
mbk Oct 20 '16

Elon har tweetet:

"Should mention that retrofitting to full self-driving hardware is very difficult. Cost delta is more than buying a new car. Wish it weren't."

mbk
mbk Oct 20 '16

TeslaDKs konfigurator skriver levering i enden af januar pt. så det er nok ikke så mange af dem der kommer itl at køre i DK.

P85DK
P85DK Oct 20 '16

Der kommer til at være en bunke model 3 på de danske veje og det er nok meget usandsynligt at systemet er live på model S og X før model 3 kommer på vejene. Bare se hvor lang tid det tog med AP, det var et fuldt år fra annoncering til live. Hertil kommer at lovgivningen med sikkerhed heller ikke er klar før model 3.

mbk
mbk Oct 20 '16

@P85DK

Det er svært at spå om hvor mange Model 3 der kommer. Atlså jeg stod i kø for at få en, så jeg håber da de kommer.

Men hvis jeg lige skal have nej hatten på, og ikke tro at afgifter bliver lavet om:

Basispris: 35k

Autopilot: ~6k

Batteriupgrade fra 45>60kWh (gætværk): 10k

Tågelyger, bedre interiør etc.: 5k

4-hjul træk: 4k

Lad os sige 60k, det er hvad en basis Model S60 skulle koste nu.

Direkte regnet med 60k giver en 18 pris på 840k og 19 pris på 955k, og så er der ikke lagt den straf ind ekstra pris ind der er at få den i DK. F.eks. giver min rå udregning af basis S60 ca. 620k i 16, men den starter ved 740k..

jramskov
jramskov Oct 20 '16

@MBK: Måske man kan spare afgift ved at få nogle af tingene "eftermonteret"?

Håber er heller ikke helt slukket mht. en afgiftsændring. Nogle af politikerne er ved at få øjnene op for at salget er gået helt i stå.

mbk
mbk Oct 20 '16

@jramskov

Lad os håbe du får ret. Generelt er bilafgifterne i Danmark en sær/grim ting. Men staten er jo afhængig af indtægten og har glemt alt om formålet. Det er nok relativt generelt for DK, garnet kan ikke strammes mere uden at gøre mere skade end gavn.

ElPeter
ElPeter Oct 20 '16
Den umiddelbart vigtigste effekt af dette er måske at de potentielle købere der har afventet netop pga rygterne om ny AP kan slå til nu og skabe omsætning for Tesla. Jeg tror det er derfor de introducerer det nu fremfor når deres SW er i stand til at udnytte det, det er jo lidt småkikset at funktionaliteten bliver ringere ift den nuværende AP i nogle måneder.

Og godt nok modigt at de tør love level 5 autonomi inden de har implementeret det, de kan jo komme i alvorlige problemer hvis de ikke kan levere.
DN
DN Oct 20 '16
Citat fra mbk

@P85DK

Det er svært at spå om hvor mange Model 3 der kommer. Atlså jeg stod i kø for at få en, så jeg håber da de kommer.

Men hvis jeg lige skal have nej hatten på, og ikke tro at afgifter bliver lavet om:

Basispris: 35k

Autopilot: ~6k

Batteriupgrade fra 45>60kWh (gætværk): 10k

Tågelyger, bedre interiør etc.: 5k

4-hjul træk: 4k

Lad os sige 60k, det er hvad en basis Model S60 skulle koste nu.

Direkte regnet med 60k giver en 18 pris på 840k og 19 pris på 955k, og så er der ikke lagt den straf ind ekstra pris ind der er at få den i DK. F.eks. giver min rå udregning af basis S60 ca. 620k i 16, men den starter ved 740k..

Den udregning gjorde lige mit liv unødvendigt kompliceret :-) Vi har købt en MB B250e og har en c220d på leasing der udløber til december. Jeg havde en plan om at købe en billig bil i stedet for c klassen ind til vi skulle have en model 3, men den ender godt nok en del uden for min rækkevidde med den udregning. Nu er jeg da nød til at overveje om jeg skal finde en to år gammel model s her til december i stedet for.

Jeg kunne så nok godt undvære batteriupgrade men det nok stadigvæk ikke nok til at blive realistisk i mit budget.

mbk
mbk Oct 20 '16

Gad vide hvad hele setupet tager i strøm..

Nvidia GPU ~100-150W

8 cameraer ~20 - 30W

Radar: 5W?

12 Sonar: 20W?

Ved 50km/t er det 4Wh/km.. Det er måske ikke så slemt.

jramskov
jramskov Oct 20 '16

Vild video!

Sider: 1 2 3 »