Loading...
dk

App: oplad din Tesla når elproduktionen udleder mindst co2 | Tesla Forum

Niels
Niels Nov 4 '16
ja, jeg har måtte erkende at det bedste for mig, er at sætte den til at lade kl 11 om formiddagen - egentlig ville jeg hellere lade om natten da jeg ved det er bedste for samfundet - som reglerne er i dag giver det dog økonomisk bagslag.
jeg kan heldigvis selv vælge ladetidspunkt, da det ikke er alle dagen som jeg bruger bilen.

deres argument med at alle skal betale, og de mister afgifter holder ikke, eller rettere det gør det, men at angribe solceller er dissideret dumt og skævvridning.
skal man også forbyde a+++ køleskabe fordi man så ikke bruger nok strøm...? eller at dem med a+++ køleskabe skal betale ekstra nu hvor de ikke bruger så meget ?

solceller giver samme effekt som efterisolering, varmepumper, lavenergi pære, mindsket standby på elektronik, a+++ køleskabe m.m.
de gør nemlig alle at man netto bruger mindre strøm. hvilken politikker mener ovenstående eksempler skal modarbejdes via lovgivning og økonomiske sanktioner ?
fjern i øvrigt alle tilskud til solceller og salg af strøm, det er en forkert vej man er gået ud af med mere burokrati og øgede udgifter.

Niels
Niels Nov 5 '16
@jensk2
du sammenligner co2 mellem en tesla og en up på forkert grundlag.
dels bruger teslaen lidt mere per km da der også er spild/wampiredrain m.m. 250w/km er mere realistisk forbrug.
men hvad værre er, så tager du wv up tal ud fra teoretiske co2 værdier i benzinen.
istedet skal du også tage co2 med til fremstillingen og transport af benzin (da c02 tal i el jo også indeholder fremstilling og transport) - uden at kende fakta skal man vist gange co2 udledning med 2-3 fra en benzin bil, før man har det realle co2 udslip som kan sammenlignes med de tal du ser for el.
og så er der jo også det med at benzin biler ikke køre lige så langt i praksis som på papiret...
tager du disse ting med i regnestykkerne ender det op med at en tesla som er en stor famillie bil bruger det have af en mini bil som f.eks. vw up.

ud over co2 kommer der jo også mange andre skadelige stoffer ud af en bils udstødning...behøver jeg nævne dielsel gate.....når nu vi sammenligner tal
jensk2
jensk2 Nov 5 '16

Jamen, det er jo et af mine yndlingsemner:-)  Altså Well.to-wheel analyser!

Min pointe var at man burde lade når el-produktionens CO2 omkostning er lav, ellers når man helt op over HALVDELEN af en mikro benzin bil:-)

Produktionen af Diesel og Benzin koster ca. 21%, henholdsvis 18% af den energi der lagres i brændstoffet. Ses f.eks.i WTT APPENDIX 2 i denne europæiske Well-to-wheels' analyse: jec/files/documents/report_2014/wtt_appendix_2_v4a.pdf 

Officielle tal:

En VW Up, udleder officielt 95 g CO2/km men skal justeres 18% Up, så 95 x 1,18 = 112 g CO2/km

Officielle(Told&Skat) forbrug for min bil er 209 Wh/km. Med 301gCO2/kWh bliver udledningen 301 * 0,209 = 64 g CO2/km, hvad der jo netop er over halvdelen af en VW Up og stadig flot:-)

Jeg er selvsagt enig i at få benzin biler opnår de officielle tal, hvorimod min el-bil selv mener at være  spot on, men kun når jeg aflæser dens eget oplyste forbrug, som konsekvent er omkring 93% af hvad min EON Elregning oplyser.

Masser af detaljer her: http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/downloads ;

Der er f.eks. en 'Well-to-tank' analyse, men den er kilometer lang.

Johannelund
Johannelund Nov 6 '16

Er der nogen der ved, om det bedst kan betale sig at sætte bilen til opladning når man kommer hjem fra arbejde og batteriet er varmt, eller det bedre kan betale sig at udskyde opladningen så den er fuld opladet netop når man skal bruge bilen næste morgen, og dermed undgår at skulle anvende en masse strøm til at opvarme batteriet, eller skal man nedsætte opladningshastigheden, så opladningen tager hele natten,

Det er ikke et rækkevidde spørgsmål, men hvilken strategi der resulterer i mindst energispild til at er frembringe den optimale temperatur i batteriet, både til opladning og første tur næste morgen

Hilbert
Hilbert Nov 6 '16

Specielt i vinterhalvåret er det bedst at oplade og opvarme kabinen lige inden du skal køre, da du så får max. bremseeffekt (regenerering) fordi batteriet er opvarmet. Samtidig er det bedre at opvarme batteri og kabine med netstrøm frem for at "slide" unødigt på batteriets levetid. 

Tesla_guru
Tesla_guru Nov 6 '16

@Hilbert: Meget enig. Jeg har dog fundet ud af at ved temperatur under 3 grader så er det ikke nok at lade batteriet med 5 amp 3 faser, idet man stadig om morgenen, selv om den har ladet i 9 timer ikke er varm nok på batteriet og stadig ser en formindsket bremseeffekt. Derfor kære ejere så skal der minimum 7 amp når vi kommer under de 0 grader for at holde batteriet varmt.

Mit forbrug tillader at jeg lader bilen kl. 01.00 ved 7 amp (3 faser) og så lader den stadig om morgenen, men er tæt på de 90 %. Såfremt jeg så har brug for fuld opladning, sørger jeg for at sætte den på 16 amp når jeg står op (ville stadig ønske at man kunne gøre dette fra app, og ikke skulle ud i bilen for at sætte dette, F*cking koldt at vade ud i underhyller her om vinteren) 

JacobKbhS
JacobKbhS Nov 6 '16
Giver det mening at lade sit batteri med mindre strømstyrke end max? (Forudsat selvfølgelig, at ens installation er dimensioneret til 3x16 A). Jeg mener at have hørt, at strømspildet er større ved lavere strømstyrke og at det mest effektive forbrugsmæssigt er at give den fuld spade ved 11 kW.
Raymond
Raymond Nov 6 '16

JacobKbhS: Der er mindst strømspild i ledningerne ved lavest ampere - Men batteriet har bedst af at have så lav temperatur som muligt, når det ikke bliver brugt - ERGO, oplad for fuld drøn, så det passer med at du skal køre.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Nov 6 '16
JacobKbhS
JacobKbhS Nov 6 '16
Raymond: Forstår ikke din logik. Du skriver, at batteriet har bedst af at have lav temperatur, når det ikke bliver brugt... hvorefter du skriver, at man skal lade med fuld power. De to udsagn modarbejder lidt hinanden i mine ører ;-)
Sider: « 1 2