@Nikolaj - din historie viser desværre bare at det handler om at tale med dem der ved noget om problemet. Min mor havde i starten af nullerne sin nu ældre VW Beetle til service hvor de kom tilbage og sagde at den skulle have en ny motorstyring og den kostede 25.000 + moms.
Jeg ringede til dem og sagde at det jo var en 'computer', så med mindre den var fysisk brændt af, så måtte det være muligt at flashe den. De holdt hårdnakket fast på at sådan var det.
Jeg fandt via et VW forum en ung VW mekaniker som sagde at han gerne ville prøve at flashe den og hvis det virkede så kostede det 500 kr., hvis ikke, så kostede det intet.
Jeg ringede til værkstedet og sagde at den skulle hen til denne unge fyr. De nægtede at tro på det og insisterede på at sende deres mekaniker med. Helt fint med mig, sålænge at jeg ikke skulle betale for hans tid.
Afsted kom bilen, 20 minutter hos den unge mand og bilen var som ny.
Årsag, alle VW værksteder havde et par år tidligere fået opdateret deres værksted computere, og de nye var ikke kompatible med den ECU. Den unge fyr havde været så klog at spørge sin mester om han måtte få en af de computere de smed ud.
Det var VW's 2.0 115 hk motor som jo har været på en bunke af deres biler. Mekanikeren som var med ude fortalte at de skiftede minimum en ECU pr. uge, og at de sendte de gamle til VW i Tyskland og de 'nye' de fik var jo heller ikke nye - jeg har aldrig haft så undskyldende en mand i røret som da direktøren for det værksted vi brugte ringede dagen efter.