Loading...
dk

Vinterdæk med slidt rille | Tesla Forum

thomasbj
thomasbj Nov 13 '16

Hej

God råd og erfaringer søges.

Jeg har observeret en slidrille på mine Pirelli Winter 240 Sottozero 245/45 R19 102V cirka 0,5-1mm dyb og 7mm bredi rulleretningen. Den synes at være mere markant på nyere dæk end de mere slidte. Med til historien hører at jeg har skiftet 2 af dækkene over de tre vintre og at jeg ikke kan sige om det kun er for dæk der har siddet på hjul for eller bag.

Da jeg så skiftede til vinterdæk i år hos en dækmand i Hillerød og ville skifte de to dårligste, siger han at han reelt set mener at rillen er en skade som gør at de skal skiftes. Når jeg kigger i hjulkasserne bag på så kan jeg se møtrikkerne længst inde og bagest ikke er skruet så langt ind som dem længst ude og forrest. Det kunne potentielt være dem der slider rillen ved vejbump eller høj last. Det er blot en teori.

Forholdt situationen skriver Tesla:

~Du har været I dialog XXXX om den slid streg du ser på dine vinterdæk og det er helt normalt og er skabt bevidst af pirelli i deres dæk

Det er desværre ikke noget jeg kan linke dig til men jeg har kopieret teksten fra pirellis tekniske afdeling ind nederst i denne mail

See attached photo's to identify if issue is similar to images. If wear is constrained to a thin section somewhere near the centre line of the tyre it is caused by the differential wear of dissimilar materials. See information from Pirelli below...
"That wear strip you are seeing is a strip of carbon black in the tire to ensure grounding of the vehicle. Tire manufacturers have changed to silica in many applications for increased grip and rolling resistance, but it is not as conductive as previously used materials, so they leave carbon black in a strip so the tire remains grounded, and as such it wears differently."

Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal tro!

Er der andre der har lignende erfaringer?

Hilsen

Thomas

P85DK
P85DK Nov 16 '16

Har du et billede af dit eget dæk?