Jeg kom lidt hastigt afsted fra sommerhuset ved Silkeborg uden at have ladet min S85D. Der var 6% tilbage når jeg nåede Middelfart iflg bilens beregning. Modvind og regn og en udetemperatur på kun 6 grader gjorde mig lidt bekymret og ganske rigtigt - det varede ikke længe før displayet advarede om at der kun var 2% overskud og lidt senere slet ingen. Jeg begyndte at tænke lidt på overnatningsmuligheder og steder med 3fase stik.
OK - jeg skruede kabinetemperaturen ned på 18 grader og lagde mig bag en stor lastvogn med tømmer på hovedvej 13. Den drejede desværre fra ved Nr.Snede. Det sidste stykke vej til Tørring var lidt nervepirrende. Nogle gange var jeg nede på kun at have 20 km rækkevidde i beregnet overskud for at nå superchargeren.
Ude på motorvejen ved Vejle var det let at finde en stor lastbil og med en afstandsindstilling på 2 kunne jeg hypemile med et forbrug på 130 Wh/km. Facit blev at reserven voksede støt og jeg nåede Middelfart med hele 6% i batterikapacitet.
Konklusion: Det er klogt at have en 10-20% reserve for at imødegå dårligt vejr o.a., men hvis det svigter er der ingen panik. Fornuftig kørsel med reduceret hastighed kan nemt gøre en stor forskel.