Loading...
dk

Batteri kapacitet | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 29 '15

Jeg ved faktisk ikke om den også findes til android. Jeg går ud fra at du mener projected range...?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 29 '15
JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Dec 29 '15

Det er taget fra Visible Tesla, 90% ladet, Rated 481 km, Estimated 245 km, Ideal 383 km

Det er også lidt det samme som jeg er vant til fra vores Roadster, der taler man også Ideal og Estimated og det er rent faktisk tal som man kan bruge modsat dem der vises i Tesla S :-)

Forummets indlæg er redigeret af JeppeB_HinnerupAuto Dec 30 '15
Kristian70k
Kristian70k Dec 30 '15

der har Ken lavet en test..... http://teslaforum.dk/...61-LadetiderP85D.png

Forummets indlæg er redigeret af Kristian70k Dec 30 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 2 '16

En nordmand har kørt begge sine teslaer tør for strøm og er nu i færd med at lade dem op igen...

http://www.elbilforum.no/forum/index.php/topic,18689.60.html

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 2 '16
Hookmaker
Hookmaker Jan 2 '16

Muffinman, yes og han gør det godt!...;-)

ODE90D
ODE90D Jan 3 '16

@Gustavfar1: Det siger jo lidt om hvor meget Tesla har "reserveret" til beskyttelse af batteriet, men vi ved jo stadig ikke hvad der reelt er tilbage på batteriet når den er kørt "tør" (også når den er kørt under nul), hvilket kunne være interessant at vide ift diskussionerne omkring ladestrategi. Kan forstå Tesla ikke er meget for at udtale sig om det, hvilket er ret ærgerligt.

Hookmaker
Hookmaker Jan 3 '16
I mit hoved er det som sagt uinteressant i forhold til ladestrstegi, det der er interessant er, at vide præcis hvor langt du kan køre og hvilke signaler bilen giver lige op til den stopper.
Gronhund
Gronhund Jan 5 '16

Om det er interessant eller ej for ladestrategi ved jeg ikke, men da jeg fik min udleveret, sagde Bjørn (som udleverede den), at når den står til 0 km er der stadig 4kWh på batteriet (jeg har dog ikke tænkt mig at teste det) ;-)

Ledsager
Ledsager Jan 5 '16

Rent praktisk har jeg kørt 5 km med 60 km/t under 0. Hvor mange kWh det svarer til ved jeg ikke.

Invisibletycoon
Invisibletycoon Jan 5 '16
Kørt 3842 km på 2,5 md i min 90D.
Opladning fra start 528-533 rated og efter 2 md 519 km rated.
Idag 545,5 rated 100%.
90 % 491 rated og typical 393.
Det skal lige siges at jeg har fået en softwareopdatering i forbindelse med dækskifte.
Jeg er en lille smule forvirret, idet jeg klagede over de manglede 6%, som forventet ifølge hjemmesiden var muligt i en 90D.

T3S7A
T3S7A Jan 5 '16

Tesla har jo nok bare ændret Rated og Typical værdien. Så i stedet for 205W/km som typical normalt er, så har de jo nok lavet en software, som så sætter typical værdien så det passer med de km som folk gerne vil have den viser. Ændre stadig ikke hvor langt du kan kører på en opladning. 

Morphar
Morphar Jan 5 '16

Diagnosen på batteriets ladeevne, ladekapacitet, holdbarhed, rækkeevne, 70KW overfor 85KW eller 90KW under forskellige temperaturforhold - over tid ved forskellige hastigheder og forhold som kørevaner og vejforhold mm., -  leder tanken hen på, hvorvidt mange af vi Tesla kørere i virkeligheden er problemet selv og lider af sygdommen "Målersyge".

Efter bedste overbevisning bør vi søge den nyeste viden omkring batteriernes levetid og degenerering via data opnået ved prøver under "testforhold"  (Tesla har dokumentation)  kombineret med den samlede erfaring, der opnås ved langtidsbrug.

Forummet har gang på gang kunnet redegør for en fremragende viden opnået gennem daglig brug og erfaring i flere år - ja lige fra begyndelsen.

Der er selvfølgelig meget psykologi i det. "Hvem har den største", "hvem har den længste" eller "Min kan køre hurtigere end Din"? En hurtig analyse fortæller, at der måske er en vis bekymring i forhold til: "Hvad kan jeg gøre for at batteriet holder længere"? "Hvornår skal jeg skifte batteri og til hvilken pris"? Kort sagt, hvad kan gå galt? Her har man måske også brug for kompetente svar overfor benzin og diesel-ejere. Eller måske fruen?

Når det kommer til risikoanalyse må man somme tider tro på de gamle og deres erfaring. Måske skal nogle af os også opsøge en psykolog/psykiater.

Hvis du stadig læser med vil jeg anbefale en version "Light":  Aflæg et "Tesla Træf"  hos Cirkus Nemo næste gang og oplev: Målermanden og få noget at grine af.

Selv rækker min erfaring til sølle 3 måneder med min Tesla P85D og mange gode svar på spørgsmål fra videnbank og erfarne Tesla moderatorer i Forum.

Den viden vil jeg aldrig  have kunnet få så hurtigt i en autoforretning.

runeh
runeh Jan 5 '16
Tak, velskrevet Morphar
DavidS90D
DavidS90D Jan 5 '16

Køber du en dieselbil med en brændstoftank på 85 liter så skal man vel regne med man kan påfylde 85 liter hvis tanken er drænet 100%. Der er måske en reserve indlagt på 5 liter på brændstofmåleren. Så man tanker når lampen lyser og kan derved påfylde 80 liter diesel. Og BRUGE 80 liter diesel !

Du vælger istedet den noget dyrere dieselbil med en tank på 90 liter, ca. 6% mere en den anden bil. Denne bil skulle derfor kunne påfyldes ialt 90 liter og med samme reserve skulle du derfor kunne BRUGE 5 liter mere en den bil med den mindre tank. Og forventeligt også køre ca. 6% længere.

Ovenstående gælder uanset alle mulige (og umulige) tænkelige ydre faktorer på nær:

Defekter på tanken så den kan rumme mindre eller fejlinformation fra bilfabrikanten.

Et batteri med oplyst totalkapacitet på 85 eller 90 kWh skal under optimale forhold kunne forsvare sin benævnelse uanset hvad man tror på, har af politiske holdninger eller om man har en tung højrefod.

Det der driller her, er den store forskel i hvordan man afprøver hhv. dieseltankens og batteriets kapacitet 

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 5 '16

@DavidS90D. Du burde også kunne fylde 6% mere på din 90er end på en 85er. På en 85 kan du fylde lige omkring 79 kWh på fra 0-100% når bilen er ny. På 90eren burde du kunne fylde lige omkring 84 kWh på fra 0-100% når bilen er ny. Det giver en forøgelse af kapacitet (rækkevidde) på 6%.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 5 '16
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 5 '16

Her er en lidt længere udredning fra et af de amerikanske fora.

https://my.teslamotors.com/forum/forums/why-figuring-out-battery-capacity-hard-how-do-it

gw
gw Jan 5 '16
Kan ikke bruge linket umiddelbart
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 5 '16

Det burde virke nu...

DavidS90D
DavidS90D Jan 5 '16

@Gustavsfar! Ja, det er korrekt..eller det er det man regner med man kan. Jeg har ikke selv prøvet en "100-0 og derefter 0-100" test. Det jeg prøver at fortælle er at batteriet har (skal have) en bestemt kapacitet uanset hvad der står af teoretisk rækkevidde på displayet. 

Det er ikke i orden at tilfredsstille brugerne med lidt softwaregøjl som bare ændrer på angivet rækkevidde.  

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 5 '16

Det kan vi godt blive enige om men sikkert ikke gøre så meget ved....

Sider: « 1 2 3 4 5 »