Loading...
dk

Forventet pris på Model 3 | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Dec 4 '16

Flere medier har meldt ud med at Model 3 i 2018 (65% registreringsafgift) nok lander et stykke under 500.000 kr på gaden i DK. Jeg mener dog at beregningen bag er forkert (mangler fragtomkostninger og told (10%) - og så er dollarkursen vist steget lidt.

Selv med nyeste afgiftsregler (afgiftsknæk ved 106.600 kr), ser det for mig ud til at prisen nærmere bliver 550.000 kr.

Så mon ikke afgiftsindfasningen skulle være udskudt nogle år endnu, hvis vi skal sælge elbiler og nå vores CO2-mål på transportområdet.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Dec 4 '16
MS
MS Dec 4 '16

Jeg desværre helt enig. Uden at have undersøgt det kunne jeg godt forestille mig, at en Model 3 med alt det interessante ekstraudstyr, som vi kender det fra Model S, bliver så dyr, at den ikke som det ellers var tanken, bliver indenfor den almindelige pengepungs rækkevidde. Og det er rigtig ærgerligt.

Hookmaker
Hookmaker Dec 4 '16

Jaaa, lad os  nu se. Jeg tænker at Tesla Motors tænker sig godt om - det er masser af sjove muligheder mht. reg. afgift.;-) 

P85DK
P85DK Dec 4 '16

Auto Bild gætter på at en Opel Ampera-e kommer til at koste lige under en BMW i3, så vi kan jo håbe at den øget konkurrence vil hjælpe på prisniveauet.

jensk2
jensk2 Dec 4 '16

Ja, Tesla skal nok trimme prisniveauet!

Jeg har forsøgt et overslag, som ses nedenstående. Jeg har sat Læderstue i 3 til $2.000, fordi læderstue til S75 koster $2.500, AutoHardware har jeg OGSÅ reduceret prisen på, for mon ikke denne hardware bliver billigere om to år:

Model                      S75            3
Pris $                       66500        35000
Læder $                    2500          2000
Premium Interiør $   3000          2000
Autopilot $                5000          4000
Enhanced Auto $      3000          3000  

-----------------------------------------------------
Pris dKr                     560000    294028
Told                             56000     29403
Pris                            616000    323431

-------------------------------------------------------
Afgiftsdata: 6 x Airbag, ESP, 5 Selealarm, Radio, samt:   
Benzinøkonomi km/l           43            53
Afgitsreduktion           108.000    148000

Fodres disse tal ind i http://www.bilimp.dk/regafgift/default.aspx og reduceres afgift til 65% af den der beregnede benzin bil afgift, når jeg til at en S75D 'Med relevant udstyr'  i 2018 skal koste 1.355.000 kr og en Tesla 3 'Mit Alles' skal koste  592.000 dKr

Spares luksus væk (Læder + Premium) spares $4.000, som med Told (10%), Moms (25%) og afgift (65% af 150%)  sparer 76.000 dKr, Så buddet på 550.000 dKr er godt. (Skrabet model 500.000 dKr, luksus 600.000 dKr).

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Dec 4 '16
MartinPedersen
MartinPedersen Dec 4 '16

Er der ikke noget med at Tesla samler bilerne i Holland, for at spare momsen? Ligesom andre bilimportører har gjort i tidernes løb i andre lande.

mbk
mbk Dec 4 '16
Citat fra MartinPedersen

Er der ikke noget med at Tesla samler bilerne i Holland, for at spare momsen? Ligesom andre bilimportører har gjort i tidernes løb i andre lande.

Det er nok mere pga. told. Men det er sådan man undgår en del told, ved at lave en lille samlelinie i EU, US eller CN

KimT
KimT Dec 5 '16

De gør det for at undgå at betale en del Told. Toldsatsen på nye biler er ikke den samme som på "reservedele". Derfor bliver Tesla importeret som reservedel, og samlet i Holland.

Da Norge ikke er medlem af EU, får de f.eks deres biler direkte fra fabrikken.

Men det tyder på at prisen på en 3'er bliver høj - og det sammenholdt med de høje rep. priser man ser på Tesla'er, ender det nok med at den både bliver dyr i indkøb, drift (service), rep. og forsikring (de forskellige selskaber har vel efterhånden fået øjnene op for hvad Tasla tager for at udbedre skader på de nuværende)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 5 '16
mbk
mbk Dec 5 '16
Citat fra KimT

Men det tyder på at prisen på en 3'er bliver høj - og det sammenholdt med de høje rep. priser man ser på Tesla'er, ender det nok med at den både bliver dyr i indkøb, drift (service), rep. og forsikring (de forskellige selskaber har vel efterhånden fået øjnene op for hvad Tasla tager for at udbedre skader på de nuværende)

3'eren skulle gerne være bygget af billigere dele, paneler er sikkert stål, så den burde være billigere i pladearbejde etc.  Men det kan sikkert være at forsikringsselskaberne ikke opfanger dette.

Mon ikke der kommer en afgiftslettelse for elbiler i en eller anden form, inden det bliver for pinligt for regeringen.

jens2
jens2 Dec 5 '16
Oplen ruster det gør Model 3 ikke
jensk2
jensk2 Dec 5 '16

Hvis man faktisk kan købe en Tesla 3 helt uden Autopilot og andet udstyr, er den grundlæggende USA pris proforma blot $35.000. Chevrolet Bolts basis pris er $37.000. Så de danske priser bør være sammenlignelig. Men et godt bud er selvfølgelig at en Opel Ampera-E er bedre tilpasset Europa end en Tesla 3. 

henrik_dk
henrik_dk Dec 5 '16
Citat fra jens2 Oplen ruster det gør Model 3 ikke

Hvor ved du det fra?

Model 3 bliver da lavet i stål eller tager jeg fejl? Og US biler lavet i stål ruster da mindst lige så meget som andre biler...

https://evannex.com/blogs/news/112953413-tesla-model-s-vs-tesla-model-3-aluminum-vs-steel-infographic

https://electrek.co/2016/07/21/tesla-model-3-steel-from-south-korea-posco/

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Dec 5 '16
Twinauto
Twinauto Dec 5 '16
3 skulle blive bygget af både stål og aluminium
mbk
mbk Dec 5 '16
Citat fra Twinauto 3 skulle blive bygget af både stål og aluminium

Det er hvad de har udmeldt.

Der var en journalist der havde taget en magnet med til Model 3 unveil, og der var panelerne ikke magnetiske, så formenligt alu. Men det er jo netop en prototype, og de havde sikkert ikke bestilt maskiner til formgivning endnu, især ikke når Musk lover større trunk åbning. Måske de bare har nogle prototype byggere der godt kan lide alu.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 5 '16