Loading...
dk

Måske håb endnu | Tesla Forum

T3S7A
T3S7A Dec 7 '16
Salget af elbiler i 2016 er markant mindre end salget i 2015
Med den planlagte afgiftsstigning i 2017, vil salget i 2017 være næsten lig nul.
Partierne har snart statusmøde om fremtidens elbilmarked. Kunne man håbe på godt nyt der? Evt en kopi af den Norske model?
Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Dec 7 '16
mbk
mbk Dec 7 '16
Citat fra T3S7A Salget af elbiler i 2016 er markant mindre end salget i 2015
Med den planlagte afgiftsstigning i 2017, vil salget i 2017 være næsten lig nul.
Partierne har snart statusmøde om fremtidens elbilmarked. Kunne man håbe på godt nyt der? Evt en kopi af den Norske model?
Sæt forventningerne lavt. Vores politikere er ikke handle kraftige, de vil kun sætte pynt på en mødding. Gætter på de laver et eller andet åndssvagt symbolik som kontant fradrag på 20.000 til 1000 biler, noget hvor de reelt ikke gør noget ved problemet. 
koden
koden Dec 7 '16

nej det eneste vores politikere kan finde ud af, er at gøre markedet usikkert så ingen tør noget.

KimT
KimT Dec 7 '16

Jeg regner helt bestemt ikke der kommer en god løsning fra dem. De kan måske finde på at droppe/indfryse de kommende gradvise stigningerne et par år eller 3 - regner helt bestemt ikke med at de fjerner afgiften igen. Husk på - der bliver stadig solgt de små biler til kommuner og delebils ordninger.

De kikker på kr/øre, og skal finde finansering til løsningen. Og husk på at de har glemt ALT om de min. 750mio de årligt får ind i udligningsafgift på diesel som er beregnet til afgiftsfritagelse for elbiler. Og husk også på at de ikke kan forstå at de går glip af en momsindtægt af ikke-ubetydelig-størrelse på en Tesla.......

mbk
mbk Dec 7 '16

Jeg ved ikke helt om jeg æder den med ekstra momsindtægter på Tesla, for det er alligevel ikke så meget andet du kan bruge penge på uden at betale moms. Men det er fjollet at biler skal beskattes så hårdt generelt, og endnu mere åndssvagt at dyre/gode biler beskattes hårdere og vi favoriserer billigere/ringe/farlige Dacia etc. Især Tesla er dumt, lækker fremtidsagtig vogn der kan vise vejen, og specifikt denne model prøvede de at få fuld afgift indført på, men blev da i det mindste dømt ulovligt af EU. Men jeg gider snart ikke hidse mig op over det, der er så mange åndssvage afgifter som ikke nødvendigvis gavner og der bliver aldrig ryddet op.

mbk
mbk Dec 8 '16
Måske jeg skal trække i land, hvis de kommer igennem med det, så ser det vel kun knap så dystert ud. Ikke fantastisk eller noget, men knap så drabeligt.  
Johannelund
Johannelund Dec 8 '16

I Tyskland har tesla en markedsandel på 15-20% i Luksusbil segmenter, og hvis tesla kan have det i tyskland hvor de andre luksusbiler ikke har en registreringsafgift på 150% tror jeg ikke at det er pga prisen at der ikke bliver solgt elbiler I dk. Det er fordi el i danmark har en vanvittig elafgift, hvilket medfører at prisen pr. kørt km er ca det samme ligegyldigt om man er benzin diesel eller el-drevet,    

edge
edge Dec 8 '16
Citat fra mbk Måske jeg skal trække i land, hvis de kommer igennem med det, så ser det vel kun knap så dystert ud. Ikke fantastisk eller noget, men knap så drabeligt.     https:///...paa-elbiler-sat-bero   

Ja, så får vi afklaret om S og R har 90 mandater... 

Hilbert
Hilbert Dec 8 '16

@Johannelund

Det er grotesk at afgiften på el er højere end på benzin/diesel i DK, men selv med vores høje elafgifter, er elprisen (privat) i Tyskland nu ikke væsentlig lavere. Så det kan heller ikke være det som begrunder HVIS Tesla har så stor en markedsandel i Tyskland.

Jeg er sikker på at prisen på en elbil i forhold til en fossilbil, betyder meget for en evt. køber, men der er åbenbart også andre barrierer i DK.

Jeg tror at det bl.a. betyder meget hvilke politiske signaler der sendes, og folks tiltro til disse. Indførsel af registreringsafgift på elbiler og samtidig reduktion af samme på selv de mest forurenende biler er gift for elbilerne.

En bred politisk aftale om forbud mod nye fossilbiler fra f.eks. 2025 og en aftale om forbud mod fossilbiler i større byer ville efter min mening få mange til at overveje elbil ved næste nyanskaffelse.

@edge

Det har Venstre, Dansk Folkeparti nu heller ikke.

Socialdemokratiet og Radikales betingelse for at stemme for afgifterne var netop, at det skulle laves om ifald det viste sig at elbilsalget ikke levede op til finansministeriets forventning (1.800 i 2016 til 8.300 i 2020).

Sidste nyt: Venstre siger også ja til at stoppe afgiftsindfasningen.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Dec 8 '16
DeaconWP
DeaconWP Dec 8 '16

Elbil salget vil da ikke blive større i 2017, hvis man blot fastholder de 20 % af fuld registreringsafgift, som i 2016.

Det er da stadig for dyre biler med den afgift. Salget vil være som i år.

 

P85DK
P85DK Dec 8 '16

@Johannelund - hvor har du en markedsandel på 20% af luksusbil segmentet i Tyskland? I 2015 solgte Tesla 1.582 Model S i Tyskland mod 7.320 MB S-Class, hertil kommer BMW 7-serie, Audi A8, Porsche Panamera etc etc.

At sælge 1.582 biler i Tyskland som har 80 millioner indbyggere er ikke meget

Hilbert
Hilbert Dec 8 '16

P85DK: +1

Efter Venstres tilslutning til S og R´s ønske om foreløbigt at stoppe afgiftsindfasningen, vil Tesla 3 (basis) sandsynligvis kunne købes for ca. 365.000 kr i 2018/19 (med 20% afgift). Så tror jeg faktisk på, at der kommer gang i salget.

mbk
mbk Dec 8 '16
Citat fra DeaconWP

Elbil salget vil da ikke blive større i 2017, hvis man blot fastholder de 20 % af fuld registreringsafgift, som i 2016.

Det er da stadig for dyre biler med den afgift. Salget vil være som i år.

 

Der kommer nye modeller i 17, 36kWh e-golf, 60 kWh Opel Ampera-E, 40kWh Zoe,Tesla Model S og X med AP v2.0. Jeg tror ikke salget stopper i 17 hvis afgifter  bliver som 16 og slet ikke 18 hvis Model 3 kommer, men hvis fe stiger som planlagt bliver det svært. 
P85DK
P85DK Dec 8 '16
Quote from Hilbert

P85DK: +1

Efter Venstres tilslutning til S og R´s ønske om foreløbigt at stoppe afgiftsindfasningen, vil Tesla 3 (basis) sandsynligvis kunne købes for ca. 365.000 kr i 2018/19 (med 20% afgift). Så tror jeg faktisk på, at der kommer gang i salget.

Det vil være et skridt på vejen kombineret med de forhåbentlig mange nye modeller de næste par år.

Nu mangler vi bare en ordenlig cabriolet og så gerne et par hothatch i golf størrelsen

jramskov
jramskov Dec 9 '16
Citat fra DeaconWP

Elbil salget vil da ikke blive større i 2017, hvis man blot fastholder de 20 % af fuld registreringsafgift, som i 2016.

Det er da stadig for dyre biler med den afgift. Salget vil være som i år.

20% afgift kan jeg godt leve med sålænge afgiften på ICE biler ikke sættes mere ned. Der skal betales for vores veje på en eller anden måde.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Dec 9 '16
jramskov
jramskov Dec 9 '16
Citat fra Hilbert

@Johannelund

Det er grotesk at afgiften på el er højere end på benzin/diesel i DK, men selv med vores høje elafgifter, er elprisen (privat) i Tyskland nu ikke væsentlig lavere. Så det kan heller ikke være det som begrunder HVIS Tesla har så stor en markedsandel i Tyskland.

Jeg er sikker på at prisen på en elbil i forhold til en fossilbil, betyder meget for en evt. køber, men der er åbenbart også andre barrierer i DK.

Jeg tror at det bl.a. betyder meget hvilke politiske signaler der sendes, og folks tiltro til disse. Indførsel af registreringsafgift på elbiler og samtidig reduktion af samme på selv de mest forurenende biler er gift for elbilerne.

En bred politisk aftale om forbud mod nye fossilbiler fra f.eks. 2025 og en aftale om forbud mod fossilbiler i større byer ville efter min mening få mange til at overveje elbil ved næste nyanskaffelse.

Det ville helt sikkert gøre en forskel hvis der var byer man ikke måtte køre i med visse biler. Det har lige været oppe at bla. Paris vil forbyde dieselbiler i 2025.

@edge

Det har Venstre, Dansk Folkeparti nu heller ikke.

Socialdemokratiet og Radikales betingelse for at stemme for afgifterne var netop, at det skulle laves om ifald det viste sig at elbilsalget ikke levede op til finansministeriets forventning (1.800 i 2016 til 8.300 i 2020).

Sidste nyt: Venstre siger også ja til at stoppe afgiftsindfasningen.

Link? Det ville være rigtig godt hvis de stoppede afgiftsindfasningen. Det andet forslag fra enten R eller S om at give et fradrag for de første 1000 biler der blev solgt er tåbelig.

 

 

mbk
mbk Dec 9 '16
Citat fra jramskov
Citat fra DeaconWP

Elbil salget vil da ikke blive større i 2017, hvis man blot fastholder de 20 % af fuld registreringsafgift, som i 2016.

Det er da stadig for dyre biler med den afgift. Salget vil være som i år.

20% afgift kan jeg godt leve med sålænge afgiften på ICE biler ikke sættes mere ned. Der skal betales for vores veje på en eller anden måde.

Det er vist dokumenteret mange gange at vores afgifter overstiger udgifter til veje etc flere gange. Generelt er afgifterne så høje at det hæmmer mobilitet og villighed til at tage arbejde man skal køre til, så samfundsøkonomiske er de på et så skadende niveau at det formentligt vil være selvfinansierende at sætte den med halvdelen. CO2 mæssigt er jo så en anden historie.

Jeg ved ikke hvad min egen holdning til punktet er, men generelt kender jeg til en familie der købte to mikrobiler istedet for en lidt større familie bil, det giver selvfølgelig noget fleksibilitet men kræver så også at de kører efter hinanden når de tre børn skal med, og to små biler udleder mere CO2 end en lidt større bil. Dette ville de nok ikke have gjort hvis afgiften ikke var så progressiv.
Hilbert
Hilbert Dec 9 '16

@jramskov

Beklager, jeg tog vist fejl - det var ikke Venstre men Socialdemokratiet, der ønskede pause i for afgiftsindfasningen - her

https:///...sen-2016-12-08-21-29

Men jeg håber da, at der bliver flertal for et stop.

Norge har vist og viser vejen: http://www.b.dk/...lbiler-frem-til-2020

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Dec 9 '16
P85DK
P85DK Dec 9 '16
Citat fra mbk
 
Generelt er afgifterne så høje at det hæmmer mobilitet og villighed til at tage arbejde man skal køre til, så samfundsøkonomiske er de på et så skadende niveau at det formentligt vil være selvfinansierende at sætte den med halvdelen. 

Den køber jeg sgu' ikke :-) Danskerne er helt rigtigt ekstremt immobile, men jeg vil ikke give bilafgifterne skylden for det. Danskerne ønsker generelt ikke at pendle og når hvis du har mere end 30 min til din arbejdsplads så er det langt og du ønsker ihverfald ikke at flytte efter arbejde. Senest udstillet ved udflytningen af statslige arbejdspladser (uanset hvor dumt det end er).

Bluecoffee
Bluecoffee Dec 10 '16

@Hilbert - pudsigt at der lidt inde i TV-avis-indslaget også er en historie om, at smog-forureningen i Paris er den værste i 10 år, men at folk blæser på en regel om at begrænse kørsel efter lige og ulige numre på nummerpladerne. Lidt senere, at Trump har udnævnt den mest indædte klimaskeptiker som leder af Miljøstyrelsen i USA. Indimellem kunne man ønske at flere fik blik for de store linjer!

Sider: 1 2 3 4 5 6 »