I fredagens trykte nummer af Ingeniøren, oplyses at Fenris Motorcycles lancerer en elektrisk super motorcykel i 2019, med 150kW elmotor der vejer ca. 11 kg. (Artiklen findes ikke på ing.dk endnu, men her er en anden reference til samme oplysning om vægt/effekt: http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/ny-dansk-elmotorcykel-gaar-over-300-km-t-vi-har-interviewet-bagmaendene ) Der er så kædetræk til baghjulet, som så uden øvrig ekstra vægt, tilvejebringer en 1/3 gearing til baghjulet. Jeg ved at Tesla i stedet må have en tung reduktionsgearkasse for at komme ned fra de 16.000-18.000RPM, som Deres motorer roterer.
Fire Fenris motorer i min Tesla vil både tilvejebringer mere motor-effekt end den har nu og samtidig sænke vægten betragteligt!
Jeg anslår nemlig og desværre, at selv Tesla's mindste motorer incl. reduktionsgear vejer over 100 kg!
Hvor har jeg det fra? Jo, hvis man sammenligner vægten af en 90D med en P90D, får man en ide om hvad den store bagmotor vejer mere end den lille (nemlig 48-52 kg) sammenligner man så en 70 med en 70D kan man anslå vægten af den lille frontmotor til 96-129 kg. Og det giver så 143-181 kg for den gamle store bagmotor. (At mine tal ikke er mere præcise skyldes Tesla's meget svingende oplysning af vægt, det mindste overslag er fra 20161020 manualen)
Jeg har vedhæftet et billede af front motor (og inverter), den ser altså også lidt stor ud og er i øvrigt monteret meget højt:-(
Men det er åbenbart rigtig tunge stumper, den tungeste større komponent i min ICE bil er en ZF Automatgearkasse på 90kg! Og den er altså kæmpestor og fyldt med tandhjul og aksler!
20161020 Manual:
Egenvægt* - 60/70/75 4469 lbs 2027 kg
Egenvægt* - 60D/70D/75D 4647 lbs 2108 kg
Egenvægt* – 90D 4736 lbs 2148 kg
Egenvægt* – P90D 4841 lbs 2196 kg
Egenvægt* - P100D 4941 lbs 2241 kg