Har svært ved at se sammenligningen med Veyron kan bidrage.
Det er et andet koncept med andre failure scenarios.
Læs MOS indlæg igen om bremseskiverne. En Veyron motor og en 11kg elmotor har to meget forskellige kølebehov.
Kan ikke få skrevet en ordentlig passage der overhovedet starter med at omfavne de største problemer med en letvægts elmotor til bil-drift.
Efter devisen, skal man bruge for mange ord på at forklare noget må det være løgn, så jeg lader være.
Da jeg er ingeniør og mit job er at designe forbrændingsmotorer kan jeg ikke begrænse mig til korte sætninger på dette område, desværre.
- R
Du må gerne gå full-blown for min skyld. Er selv ingeniør og har haft et stunt med at designe el-motorer, inverter og styring heraf tidligere.
Men mediet har nok svært ved at bære diskussion, jeg er sikker på vi hurtig ville finde ud af hvad det er der driller os med et par figurerer.
Jeg har svært ved at se hvordan størrelsen af motoren indfluerer på behovet for aktiv køling. Passiv køling er selvfølgelig en hel anden boldgade, der er større motor lig større køling, men hvis du først har vandkøling kan jeg ikke se hvorfor kølebehovet bliver større med en mindre fysisk motor, hvis altså tabene er ens.
Veyron var bare et eksempel på en bil der har måske en faktor 20 mere behov for køling men ikke ligner dit billede.
Men hvis vi lige starter med et par ligninger, vi måske kan blive enige om for en el-motor. Hvis vi siger vi har en 100kW motor, så tænker jeg det er 100kW mekanisk effekt den kan levere, således at:
P_el = P_mek + P_tab
P_mek er mekansik energi på akslen, P_tab er mekanisk tab i lejer, elektrisk ohmsk tab i motor vindinger, magnetisk tab i hysterese i BH kurven. Jeg tænker for en god motor er P_tab måske 5% af P_el. P_tab bliver til varme og jeg antager at der er et fornuftigt vandbåret kølesystem der flytter dette eneten en køleribbe med ventilator, kabinevarme eller lign.
Jeg kan ikke se at P_tab har et fornuftigt forhold til den fysiske størrelse af motoren. Selvfølgelig sker der ting hvis effektiviteten/virkningsgraden af motoren er dårlig, men ellers kan jeg ikke se sammenhængen.