Så vidt jeg kan se fra produktblad så ramme de der yasa motorer max effekt ved 4500 RPM, ved en hjul diameter på 0.55m giver det 466km/t, de har halv power ved halv speed. Desuden er continious effekterne sat meget ned, så vidt jeg kan tyde er det ved 13kW ved 250km/t kontinuert. http://www.yasamotors.com/...00_Product_Sheet.pdf
0,55 m hjuldiameter? Er det 13" hjul?? Ku' se sjovt ud på en Tesla ;-)
Mine hjul er nok snarere 0,7 m i diameter, men det hjælper nok ikke ligefrem i dette tilfælde - tværtimod.
Jeg kan ikke se, hvor du får de 13 kW fra. Så vidt jeg kan se af produktarket for P400 S, at den kan levere continuous power på 60 kW i et bredt område fra omkring 4000-7000 rpm. Ved ikke lige, om jeg overser noget, men en sådan motor på hvert hjul giver 4*60 kW = rigeligt! Dog er den fulde effekt først til rådighed fra omkring 500-900 km/h, så det... hmm... tja...
Kan man ikke lave en motor, der performer bedre ved lavere omdrejninger, så den kan bruges direkte i hjulet uden brug af gear?
Okay, kan godt se nogle fejl fra min side. Jeg gik udfra 22", men der er jo noget dæk mm.
Jeg har vist aflæst forkert, korrekt, jeg fik i hovedet at det grønne areal var torque og regnede med den om til power, men det var jo power til at starte med.
Men igen igen igen, denne motor er ikke god til formålet, der skal vælges en motor der rammer peak power længe for max hastighed, måske ved 80km/t eller lign. og så køre feltsvækning på max power. Inductions maskiner kan køre 4-5x over nominel speed/peak power, men PM maskiner er ikke helt så glade for det, måske 1.8x. Generelt er PM maskiner mest energieffektive da man får rotor magnet feltet 'gratis', men det er svært at skrue ned for magnetfeltet da man skal tvinge det ned fra stator for at reducere momentet og jerntabet. I en inductions maskine inducerer man feltet, og det er så snedigt at man skruer og og ned for det alt efter hvordan maskinen køres. Det optimale ville nok være en eller anden form for servostyret magneter i rotoren, men det er nok ikke så robust :D Der er også IPM maskinen som er lidt en hybrid mellem PM og relucatans maskinen ... Jeg må vist hellere stoppe igen.
Well. Du kommer ikke rigtig udenom at magnetfeltet går i mætning, så skaleringslovede er:
Moment er funktion af diameter og længde.
Power er funktion af moment og RPM
Der er selfølgelig en del flere, så som antal af magnet poler etc. men hvis de skal være high power og lav vægt er de som regel aflange og lille diameter. I traction vil man have forholsvis lav RPM og højt moment, så der vokser diameter. Når man skal have relativ stor diameter kan man begynde at bytte rundt på rotor og stator, kaldet exterior rotor https://ae01.alicdn.com/...wing.jpg_640x640.jpg
Det fede ved dette, er at det mere eller mindre er det samme som et hjul på en bil :D
Så hvis man tager fælgen som en del af maskinen begynder man at finde plads til en motor med stort moment uden gearing. Men det kan godt ske det ikke er så snedigt at ramme en kantsten med sådan en. Motoren er også ret afhængig af at luftgabet er ret lille mellem rotor og stator, typisk 0.5mm