Loading...
dk

HJÆLP - P 85 kWh Performance eller 85 kWh? - hvad skal man vælge.... | Tesla Forum

Lasse
Lasse Aug 2 '14

I dag fik jeg bestilt min Tesla S - P 85 kWh Performance :-)

(jeg har 14 dage hvor jeg kan foretage så mange ændringer på min bestilling  som jeg ønsker.)

Er kommet MEGET i tvivl om to ting – håber I kan hjælpe mig med gode input og erfaringer!

- Jeg har bestilt  21" sølv Turbine-hjul – nogle der har erfaringer, om det er bedre med standard 19" hjul?

- Har bestilt en P 85 kWh, men der er jo hele 103.000 kr. at spare på en 85 kWh – HVAD vil I anbefale? (mon P 85 kWh vil holde prisen bedre på sigt?)

Min bestilling er;

21" sølv Turbine-hjul 85 kWh Performance Model S Alcantara-headliner Hattehylde Kulfiberspoiler Lakering med sort standardlak Panoramisk glastag Parkeringssensorer Pianosort decor Rød CEE Adapter Smart luftaffjedring Supercharger Sæder i brunt nappalæder Tech-pakke Tesla røde bremskalibre Type 2 ladekabel.

Håber der er nogle der har erfaringer med ovennævnte..

Nu er der ”kun” 125 dage til jeg får den:-)

Ps. Vil give de bedste anbefalinger til TESLA København og Mikkel Søndergaard, Senior Sales Advisor, for en professionel fremvisning og demo tur i bilen..

Vh Lasse

Forummets indlæg er redigeret af Lasse Aug 2 '14
brianmassesson
brianmassesson Aug 2 '14
Det er jo rigtig svært for det er altid et spørgsmål om hvad man prioritere, og synes er vigtigt. Det er det mest sindssyge man oplever folk bruger penge på, men det kan være super vigtigt for den enkelte. Jeg fik min i november og har prøvet et par forskellige låne biler fra Service centret. Ting som jeg ikke ville undvære er:
Luft
Panorama
Stort lydanlæg (ved godt der er mange der ikke kan høre forskel osv., men det kan jeg)
Parkeringssensorer
Twin lader (Du vil blive lidt træt når du står et sted og der faktisk er en 22kw lader men du kun lader med 11kw, men igen der er snart rigtig gode SC muligheder)
Tech

Jeg har ikke en Performance og jeg savner det faktisk ikk', kun når jeg møder Ken S. Man han kører også friskt. Men de fede ting der følger med 85P kunne jeg godt savne. Røde bremsekalibere, spoiler, det synes jeg faktisk er lidt lækkert.
Men 100k er også rigtig mange penge.
Kristian70k
Kristian70k Aug 2 '14

hvordan virker de støddæmpere der ikke er tilvalg? der står jeg nemlig lidt i stampe.. skal man lave det tilvalg?

Skaarup
Skaarup Aug 3 '14

Super svært at rådgive om, det er meget individuelt. Dem der har valgt luft vil ikke undvære, dem der ikke har valgt det, synes det er helt fint uden. Men jeg tænker det er lidt ligesom at få et barn, når barnet kommer, så er det jo bare perfekt - man tænker ikke "Skulle jeg have fået en dreng istedet? Ville hun have været pænere som blond?" :-) 

Spøg til side, i mine øjne er det helt nødvendigt med luftaffjedring hvis man kører på 21" - men det kan undværes hvis man kører på 19". Jeg er ikke fan af 21", jeg kører selv på 19", men har lånt 3 forskellige S'ere på 21" (både P og P+), så jeg har prøvet begge dele. 21" er noget hårdere (derfor mener jeg luft er obligatorisk med disse) og larmer en del mere - men de er pæne, om man vil lide for skønheden, er jo individuelt. Man har ikke bedre vejgreb da fladen er ens (245) på både 21" og 19" - men +'eren har lidt bredere bagdæk, der hjælper lidt med acceleration.

Angående om det skal være P eller ej, så lyder det voldsomt at en P'er har 50% mere moment (600Nm mod 400Nm i en alm. S), for SÅ meget hurtigere føles den heller ikke. Ja, en P'er er en del hurtigere (4,4s fra 0-100, testet til 3,9 på youtube), men end S85 er stadig ret kvik (5,4s fra 0-100 - testet til 4,9s på youtube). Om det er 103 tkr værd må være op til dig selv, men de ekstra Nm koster jo på rækkevidde og dæk når man træder på speederen :-)

Jeg tror man ved om man vil "kunne leve" med en non-Performance udgave - Hr. Seitzberg ville ikke, men mange andre kunne sagtens.

Niels
Niels Aug 3 '14

Jeg syntes dine valg ser fornuftige ud.

Jeg har selv en P85, og tror ærligt talt godt jeg kunne undvære det lille ekstra P - men det sjove ved Model S er jo netop accelerationen. jeg skifter ikke bil hver 3 år og set over bilens leve tid koster P'et ikke så meget ekstra. er dog glad for at jeg tog P med, da jeg ellers ville side med en mave fornemmelse af et den kunne have været bedre - nu ved jeg at jeg ikke kunne have fået mere.

Har du råd vil jeg anbefale P'et - hvis P'et koster så du f.eks. skal undvære sommerferier eller ligne - så undlad det.

Hvis du er typen som skifter bil hver 3-5 år så vil jeg tro at du ikke nødvendigvis får alle dine penge retur for det ekstra P - mit gæt er at P biler kun sælges for marginalt mere en en std. 85, men at de til gengæld bliver hurtigere solgt.

Jeg har efter hånden set rigtig mange som fortryder at de har bestilt 21" og derfor sælger for at bytte til andre (enten originale eller alternative) - overveje om det er noget som betyder noget for dig

årsagerne er eftersignende støj, komfort og slidtage(drift økonomi) hvor 19" er bedre (anslået dæk udgift med P85 og 19" er ca. 20-40 øre /km - med 21" bliver det mere).

Personligt ville jeg revurdere Pianosort decor - havde på et tidspunkt en låne bil med dette og syntes det virker billigt da det er lavet af blank plastik - det er ikke "lak"  - lidt samme slags som er på ungernes legetøj fra Kina (af den bedre hårde slags). 

vent evt. med at købe Type2 lade kabel til du ved om du får brug for det - hvis du planlægger ferie i udlandet, kan det tænkes du har brug for det - i DK får du næppe brug for det. jeg har købt en ekstra Tesla mobil lader (ca. 4500 kr) - så skal jeg ikke pakke den sammen hjemme i garagen hver dag, men har altid en med i bilen - det gør så at jeg kan lade fra et hvilket som helst normal stik hvis jeg en dag står i en nødsituation eller er i sommerhus.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Aug 4 '14
muller
muller Aug 3 '14

Super ide at bestille en TMS! Uanset hvad du ender op med så er det den fedeste bil, især i sort :-)

Inkluderet i P'et er der jo både Alcantara headliner, spoiler og røde bremsekalibre - altsammen for kun 103tkr! Jeg har tidligere været fortaler for at droppe P'et, hvis man skulle skære et eller andet væk, men må sige at efter at have haft en låne S85, sååååeh tror jeg næsten at jeg hælder mere til at anbefale P'et hvis man kan skrabe sammen til det. (beklager Brian ;-)) Uanset hvad de siger, så er der mærkbar(!) forskel på P85 og S85 acceleration. Så hvis du gerne vil have nær-superbils performance så er der ingen vej uden om P. (Jeg antager at det vil du gerne siden du overhoved overvejer P'et)

Vi har sparet på hjulene og kører på 19". Kun af økonomiske årsager. 21" turbine fælgene er for lækre. Hvis der var en nordmand der tilbød mig at bytte lige over 19" standard for 21" turbine ville jeg ikke kunne sige nej.

Hvis du/I har råd til både P og 21" så lyder det som om at det er den helt rigtige konfiguration. Hvis du med tiden bliver ked af 21" kan du altid gøre som Ken og bruge dem som vinterhjul :-) - og så købe nogle rigtige fælge til dine sommerdæk!

Og så vil jeg lige slå et slag for de bagudvendte barnesæder, hvis det overhovedet kommer på tale at transportere børn i alderne 3-11 år i bilen. Vi har lige været på ferie med barnevogn i bagagerummet og dermedfølgende autostolshelvede på bagsædet... Det bliver en fornøjelse med hverdag i morgen og børn i bagagerummet!

/johannes @

Sort/Sort P85, 19" standard fælge, manuelle spejle, ikke-røde bremsekalibre, ingen kopholdere bagi, gammel 5.9 software og bagudvendte barnesæder.

Forummets indlæg er redigeret af muller Aug 3 '14
Aski
Aski Aug 4 '14
Er meget glad for min P85, som nu har kørt 15000 km på 4 mdr. Det eneste jeg har fortrudt er at jeg satte krydset i Performance. Det sekund til 100 er bare for dyrt. Jeg ville klart spare de penge.
sjensen
sjensen Aug 4 '14

S85 og er fuldt tilfreds med accelerationen. Har dog aldrig haft bil med mere end 200 hk før.

Ellers vil jeg gerne slå et slag for den røde farve som vi har. Til gengæld fik vi ikke fuldt læder-interiør (selv om vi troede vi fik det) og det ville vi gerne have haft. Lyden med Sound Package er jeg glad for, men prisen på den er fordoblet siden vi bestilte, såh...

Husk også at overveje "efterbehandling" med opti-coat.

Bjarni
Bjarni Aug 5 '14

Jeg har en S85 som lånebil indtil i morgen når min bil er færdig på værksted. Hvis jeg kom fra min gamle langsomme benzinbil ville jeg helt klart synes den havde god accelration osv. Men nu er jeg blevet vant til min P85+ og jeg synes bestemt jeg kan mærke forskel. Det er ikke så meget det med 0-100 på 4,4 sekunder, men også bare den daglige kørsel hvor den giver lidt mere power når man trykker på speederen.

Det er smag og behag. Og hvis man ikke er vant til den hurtige accelration, så er den "langsomme" også helt fin. Men personligt ville jeg bestille den samme bil igen, hvis jeg skulle genbestille i dag.

Forummets indlæg er redigeret af Bjarni Aug 5 '14
Lasse
Lasse Aug 5 '14

Hej alle,

Tusind tak for alle jeres gode råd, jeg har nu 8 dage tilbage, inden jeg skal bekræfte mit køb hos Tesla. Lige nu hælder jeg mest til en P85 med 19”….men, tager den endelige beslutning næste onsdag :-)

Jeg kan læse diverse steder på Tesla forum omkring;

- knirke lyd når man bremser?

- vindstøj, samt motor støj ved 150+ km/t

- man skal støjdæmpe en bil til 900.000,-

Kan dette virkelige passe?

kajakaj
kajakaj Aug 5 '14

@Lasse. Ingen knirkelyd eller andre problemer her. Har ikke været oppe på de hastigheder, så det har vi ikke oplevet. Sten i dæk der slår op i skærmkasserne høres dog mere end i vores forrige bil, så der burde mere dæmpning på. Ellers rigtig godt tilfreds med bilen.

Bjarni
Bjarni Aug 5 '14

@Lyn: Jeg tror ikke du kan finde én eneste bil i verden, hvor der ikke er et-eller-andet der ikke er perfekt. Og mange af os går rigtig meget op i vores Tesla, så vi går også op i små detaljer. Hvis du spørger alle dem der brokker sig over et-eller-andet (inkl. mig selv) om de igen ville købe en Tesla, så tror jeg du rammer meget tæt på 100% der ville det. Lad dig derfor ikke skræmme for meget af den slags ;-)

Mht de forskellige punkter, så er det min bil der knirker. Optimalt set knirkede den ikke. Men det er åbentbart normalt for high performance biler at bremser kan knirke en lille smule. Så det ville ikke nødvendigvis være anderledes om du købte en ferrari til 3 millioner.

Jeg ved ikke helt hvad folk mener med vindstøj. Jeg synes ikke det er noget problem med min i det tilfælde. Heller ikke når jeg kører 150-160 stykker.

Man _skal_ ikke støjdæmpe sin Tesla. Personligt gider jeg ikke gøre det. Men der er lidt mere vej/dækstøj end i en dyr tysk bil.

Der er plus og minus ved alle biler. En Tesla er ikke 100% perfekt, men efter min mening den der kommer tættest på ;-) Så lad være med at stirre blind på de detaljer der ikke er 100% perfekte og se alt det gode i stedet. Og den generelle tilfredshedsrate blandt Tesla-ejerne taler vist også for sig selv.

JF
JF Aug 5 '14

@Lyn: Fik min TMS (P85+) i marts 2014. Har netop rundet 10.000 km i dag. Ville uden at overveje 1 sekund bestille samme bil igen i morgen.

Alle biler kan støjdæmpes mere end, hvad er gjort fra fabrikken af. Jeg syntes det er et temperamentsspørgsmål. Personligt har jeg ikke støjdæmpet min TMS, men overvejede det en kort overgang efter jeg bankede lidt på kseitzberg’s sidedøre (som er fyldt med støjdæmpning). Den manglende motorstøj efterlader dæk- og vindstøj noget mere i fokus end i traditionelle biler.

Når du en dag har fået din TMS leveret, vil du fortryde at du ikke bekræftede købet 8 dage tidligere og fik bilen hurtigere leveret ;-)

KS
KS Aug 5 '14

@Lyn:

Som Bjarni, JF og Kajakaj er den eneste bil for mig også Model S - Der findes simpelthen ikke en bedre bil at køre i - slet ikke efter jeg har fyldt dørene med støjdæmpning, fået et par større fælge på, og gjort lidt andet..

kajakaj
kajakaj Aug 6 '14

Aldrig mere en fossilbil - el er bare fantastisk

Kiefer
Kiefer Aug 6 '14

@Lyn: Hvis man ser på knirkestøjen, er der en enkelt der har oplevet dette problem, og nok noget Tesla skal kigge på, det er ikke noget andre inkl. mig selv har oplevet.

Jeg selv sparede P'et til fordel for et S, og har ikke fortrudt dette,  det er mange penge for en efter min mening lidt bedre acceleration, er er jeg nok mere på linie med Brian Massesson. Min bil linier din på mange områder bortset fra P-tilføjelserne og så har vi også bagud vendte bagsæder grundet små børn i bilen.

Støj ved 150+ km/t, ja det tror jeg egentlig alle biler har i et eller andet omfang, også inkl. min egen tidligere Mercedes S-klasse, man hører bare en anden støj på en Tesla end man gør i andre biler grundet den manglende motorstøj.

Som Bjarni skriver er en Tesla ikke 100% perfekt, men det er der jo ingen biler der er, til gengæld opvejer de småting der er virkelig af den køreglæde jeg oplever ved at sætte mig ind i min bil hver morgen. Da jeg selv stod i din situation ventede jeg ikke de 14 dage med at lukke bestillingen, det betyder jo bare 14 dages ekstra ventetid på bilen ;-)

Har selv haft overvejet at gå i gang med et støjdæmpeprojekt, men har endnu ikke helt haft modet til at begynde og skille bilen ad...

Det eneste jeg måske ville vælge om, er at købe dobbeltlader i stedet for singlelader, jeg ved godt det er et måske unødvendigt gode som grundet flere og flere Superchargere nemt kan undværes, men det ville nu egentlig være rart de steder hvor der ikke lgie er en SC i nærheden at kunne lade bilen op på 2-3 timer i stedet for 6-7 timer. Ellers ville jeg ikke lave om på min bestilling, og jeg ville til en hver tid bestille en Tesla igen, og min hustru har også lagt en bestilling på en X uden at have set den...

/Martin

Lasse
Lasse Aug 26 '14

Så skal man "kun" sove 100 dage mere . Tesla har i dag skrevet; Order Confirmed
We have begun sourcing parts for your Model S

Da jeg bestilte bilen d. 5 august 2014, skrev Tesla til mig; Den forventede leveringstid for din Model S er ca. i anden halvdel af Oktober måned

Lad os håbe de kan holde det :-)

Lasse

Werge
Werge Aug 26 '14
Lyn: hvad endte du så med at bestille ?
Udfra din korte leveringstid gætter jeg på det blev en P85.
Lasse
Lasse Aug 29 '14

Hej Werge,

Ja, det endte med en P85 på standard 19" – jeg var meget i tvivl til det sidste, men efter en prøvetur i en S85, synes jeg der var mærkbar forskel på P85 og S85 acceleration. I sidste ende, vil jeg jo gerne have superbils performance, og det får jeg nu:-) -  Derudover er der både Alcantara headliner, spoiler og røde bremsekalibre Inkluderet i P'et – og der er ret fedt. Glæder mig nu til den bliver leveret til Aalborg, har i dag modtaget en god nyhed fra Tesla; ”Din Model S befinder sig nu i produktionskøen på vores fabrik i Fremont, Californien.”

Lars, hvornår forventer du din Tesla bliver leveret? – kan se du bestilte din samme tid som min (min står til levering slutningen af november)

Werge
Werge Aug 30 '14
@Lasse, tillykke, lyder dejligt. Min stod også til lev i slutningen af november, men har skiftet til december indenfor den seneste uge. Den har dog også ændret status i dag som din.
Tror dog godt du kan forvente din kommer først, da P'erne bliver prioriteret lidt op.
Vi må holde ud nogle måneder endnu, også få vores daglige fix her på siden og ved at "følge lidt efter" dem vi møder på vores vej.
Sider: 1 2 »