Loading...
dk

Tesla S Indbyggede laders virkningsgrad | Tesla Forum

jensk2
jensk2 Dec 17 '16

Hej,

Jeg har tidligere beregnet (og vist her) forholdet mellem EONs afregning og LinkMyTesla/Teslas oplyste energi mængde og nåede til at min lader har virkningsgrad på 93-94%. Ikke værst ved 11kW. Da der er lidt rigelige EON ladepladser, ved min arbejdsplads, i forhold til danske politikeres elbils-venlighed,. . . . har jeg frit kunne disponere over én plads hele arbejdsdagen her i december og det har jeg benyttet til at sætte ladehastigheden ned, så opladningen først slutter lige før jeg kører hjem (Kortere tid ved højeste SOC, lidt varmere batteri, lejlighedsvis var EON lader stadig aktiv når jeg startede forvarmning fra min telefon) Målinger svinger lidt, men virkningsgraden syntes højere ved lavere effekt (jeg forventede også et optimum, et sted mellem mindste og største effekt:-). Ovenstående viser bedste og dårligste ved ca 4kW og ca 6 kW. Så omkring 96% ved 4-6kW. ~~Alle målinger er til ca 63-70% SOC. Helst ville jeg kunne skrue op for ladestyrken fra min telefon, 1/2 time før jeg kørte, så godt den funktion er på Tesla App ønskelisten. Logikken kunne sagtens indbygges i Tesla's software - 'venligst optimer opladning, så jeg har 70% SOC kl 17 og 20 grader i kabinen'. Algoritme skal så starte konservativt tidligt med reduceret ladehastighed og skrue passende op noget før jeg kører (minimum tid ved høj SOC) og så tænde varmen så sent som muligt ifht ude temperatur:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Dec 17 '16
MOS
MOS Dec 17 '16

Dine virkningsgrader ser lidt underlige ud - hopper lidt op og ned. Kan ikke lige gennemskue, hvorfor der f.eks. er et tab på 2,8% ved 4 kW, mens tabet er 5,1% ved 4,3 kW.

Men hvis du vil optimere opladningen, hvorfor sætter du den så ikke til scheduled charging inde fra bilens skærm? Hvis du f.eks. skal bruge 30 kWh, så kan du sætte den til at starte opladningen ca. 3 timer før afgang, dvs. kl. 14. Det burde passe nogenlunde.

jensk2
jensk2 Dec 18 '16

@MOS

Tallene hopper ikke op og ned, tabellen viser som sagt laveste og højeste effektivitet /målt på 9 opladninge)r. Om en måned har jeg 20 opladninger at beregne gennemsnit fra. Scheduled charging kræver at jeg står ved standeren og præsenterer mit EON kort når opladningen faktisk starter:-( Og der sidder jeg jo langt væk eller i møde.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Dec 18 '16
DavidS90D
DavidS90D Dec 18 '16

Jeg gætter på du vil opnå langt bedre resultater og meget højere virkningsgrad, hvis du havde flere decimaler på effektiviteten "Eff".... :-) 

Spøg til side, så kan jeg fortælle at du ikke kan beregne laderens virkningsgrad, medmindre du afmonterer den fra bilen. Kedelig info, men sådan er det.

De tal du aflæser, kommer fra "tilfældige" upræcise målinger gjort af udstyr hvor man ikke kender målemetode, nøjagtighed (klasse) og målepunkt.

De oplyste værdier fra LinkMyTesla, hvor kommer de fra ? Hvis det er fra bilen (api), så kender vi jo troværdigheden allerede.

Mit gæt er at de virkningsgrader du oplyser, faktisk bare er forholdet mellem E.on og LinkMyTesla!

Laderens effektivitet er naturligvis vigtig, men som bruger af bilen er forholdet mellem elmåler (tavle) og hjulene mere anvendelig.

For at beregne laderens virkningsgrad skal du vide præcist hvor meget effekt du har på udgangen.

Vi kan kun skønne effekten ud fra en energimåling over tid, men den måling er upræcis og der skal tages højde for bilens egetforbrug samt den energi der anvendes til batterikøling/opvarmning.

jensk2
jensk2 Dec 19 '16

Tak @DavidS90D

Flot, negativt og bedrevidende indlæg!  Havde jeg afrundet effektivitet til to decimaler havde du skrevet at jeg havde tweaket data,

~~De tal du aflæser, kommer fra "tilfældige" upræcise målinger gjort af udstyr hvor man ikke kender målemetode, nøjagtighed (klasse) og målepunkt.

Det er jo ikke så godt, for EONs data er altså det man betaler sit elforbrug efter! Og Teslas data er det man satser sin rækkevidde på.

Du ignorerer totalt at forholdet mellem hvad jeg betaler og bilen oplyser syntes at være 93-94% ved 11kW og 96-97% ved 4-6kW. Måske er laderen faktisk mere effektiv ved lavere effekt.

Men bare rolig, når jeg har 20 målinger af hvert setup, skal jeg afholde mig fra at dele mine observationer/erfaringer!

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Dec 19 '16
DavidS90D
DavidS90D Dec 19 '16

@jensk2 - Du har selvfølgelig bemærket den lille "smiley" bagerst i den første linie.....

Resten er ikke kritik af dine målinger, men min erfaring med de værdier Tesla oplyser.

Jeg kan dog ikke se hvordan man præcist beregner laderens virkningsgrad ud fra de oplyste værdier.

Og de tal som kan aflæses i bilen kommer fra noget hokus pokus software - men det har jeg ikke noget begreb om.

Forummets indlæg er redigeret af DavidS90D Dec 19 '16
jensk2
jensk2 Dec 19 '16

Selvfølgelig har jeg set smiley inden mit indlæg. Men en venlig smiley har meget begrænset effekt i en meddelelse med yderligere seks sætninger, der stiller spørgsmålstegn skiftevis ved LinkMyTesla, Tesla, EON og undertegnede. Derfor mit indlæg.

RobertJ
RobertJ Dec 20 '16

Jeg mener det er højest interessant at se på hvad betaler man for en 1kWh på batteriet.
Det bliver endnu mere interessant når man har disse data og sammenligner med andre elbiler.

Måske man skal kalde det Lade-effektivivet, og ikke laderens effektivitet, da der er flere tab involveret i Plug to Battery konverteringen af AC strøm, som DavidS90D nævner.

En større fejlkilde til dine målinger må desværre nok være at du forvarmer bilen.
Det er strøm der ikke går i batteriet men i kabinen, det er nok også det der skævvrider dine tal lidt.
Er det mon derfor du kan lade med hhv 4 og 4,2kW effekt ,formoder du har taget stopurs data via Eon laderen her.

Hvad med at sammenholde Eon / LMT data med ladede % eller rated km eller charged kw fra bilens display.
Der er en snæver mulighed for at de 3-5% du ser er transmissionstab, og laderens output til batteri slet ikke er inkalkuleret i LinkMyTesla.

Til info, min Dec '14 vogn lader ~83kWh (Eon) på 0% batteri og gir mig ~76kWh (tesla display) som beskrevet i andre batteri relaterede tråde. Det er nærmere 10% tab

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Dec 20 '16
jensk2
jensk2 Dec 20 '16

Ja, det duer selvsagt ikke hvis jeg forvarmer:-) Forvarmning er derfor ikke med i de viste målinger, de viser kun bedste/dårligste rene opladning ved ca 4kW og ca 6kW.

Opladning ved lav effekt OG med forvarmning bliver jo grotesk lav, specielt når der kun lades få kWh, her er resultatet fra den ene gang jeg forvarmede:
               :      EON(kW)     LinkMy(kW)     Eff           kW
06-12-2016    29,72           24,89               0,837       6 4

Variationen i mine oprindelige målinger, fra 6,0 kW til 6,2 kW er ikke 8A versus 9A, som jo giver 5,52 kW versus 6,21 kW. Jeg har allerede korresponderet med EON, fordi min max ladning på arbejde svinger mellem 9,11 - 9,98 kW, hvad de ikke kan lide.

Min plan er at måle min daglige commute gentagne gange (ca 20 kWh fra SOC 35% til 65%) og så måle gentagne gange ved 4, 6, 8, 10 kW. Jeg vil godt undgå outliers målinger som i ovenstående, hvor én opladning lader 44kWH og én kun 15 kWh. Vil jeg forvarme, må jeg gå ud og genstarte med EON kortet og lidt højere target SOC.

Hvis tallene stadig flexer, får jeg om ikke andet, et bud på unøjagtigheden! Vedhæftede JPG viser tre målinger fra sidste uge, henholdsvis SOC og AddedKm/h for 6 henholdsvis 4 kW henholdsvis 6 kW.:

mvh

jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Dec 20 '16
CanEl
CanEl Dec 20 '16

der er lidt forvarmning af batteriet som du ikke kan kontrollere, der kan indgå i regnestykket, når det er meget koldt.

så hvis du skal sammenligne, bør du måske lade lige efter du kommer hjem med varmt batteri.

har VisibleTesla ikke samme koder som adgang med teslas egen app. 

jeg kan ikke konnekte til min bil med VisibleTesla. melder forkert pasword. noget jeg skal vide inden det virker?

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Dec 20 '16
jensk2
jensk2 Dec 20 '16

@canel: '~~noget jeg skal vide inden det virker?' 

Næææhh, jeg bruger samme login i Visible Tesla, LinkMyTesla, Tesla Connect og Tesla Companion, men alle mine 'Apps' er jo Windows eller Windows Phone Apps, så formelt ikke supporterede!

Mht. batteriopvarmning, jeg kan godt motionere mit batteri, så alle gule begrænsninger forsvinder, men om det eliminerer batteriopvarmning ved jeg selvsagt ikke. I dag f.eks. havde jeg ved start max Regen omkring 30kW og  da jeg havde kørt 25 km på motorvej med 80-100 km/t ved 4GraderC og SOC nåede ned på 25%, fik jeg så også max effekt begrænsning på 200kW. To gode accelerationer og to regens, fjernede alle gule begrænsninger.

CanEl
CanEl Dec 21 '16

jeg kører mac PC og ipad, og android tlf.

jeg har prøvet at copy paste ved loginn til både VisibleTesla og MY TESLA.

virker på den ene og ikke på den anden.

hvad kan det så være?

kan det være firewall e.lign.?

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Dec 21 '16