Det er så heller ikke DONG Energy som skal stå til ansvar overfor SKAT, hvis SKAT finder ud af at du modtager større afgiftsrefusion end du har betalt afgift.
Du framelder den heller ikke hos DONG, men via BBR.
Tænkt eksempel; Du bruger 12.000 kWh og betaler derfor ca. 12.000 i afgift. Du får så reduktion for de 8.000 kWh via DONG. Af de 12.000 kWh har du brugt 5.000 kWh til ladning, så du også modtager 5.000 kr. i refusion fra eon.
Du vil så have modtaget mere i refusion end du er berettiget til.
Groft sagt, så er det dit ansvar at du foretager en dobbeltindberetning af samme tal til to forskellige virksomheder der så hver i sær søger afgiftsrefusion på baggund af dine indberetninger. Selvom det er automatisk aflæsning fra eon, så er det dig der sætter deres måler efter en anden måler og derfor dig der dobbeltindberetter.
Hvis jeg personligt skulle prøve den model, så ville jeg bede om et skrfitligt tilsagn fra SKAT på at det var ok.
Ja, det bliver hurtigt noget rod! Men det kan vel snart også være ligemeget.
Jeg forstår ikke helt hvordan regnestykket kan hænge sammen. Eksempel:
Du kører 12.000 km om året i din VW e-Up! - Skal du så vælge EON/CLEVER løsning til 7000 kr om året ?? Nej!
Du kører 60.000 km om året i din Tesla - Skal du så benytte "tilbuddet" med flat rate strøm til 7000 kr? JA!
60.000 km svarer til 15.000 kWh = 34.000 kr. Dem får du retur!! Hvem har betalt de sidste 27.000 kr ??
( +/- skat, told, afgifter, tillæg, gebyr, fradrag og moms)
@BrianG - Prøv at spørge ved Clever.dk. Jeg spurgte til deres "Unlimited" når man har solceller.
Jeg fik det svar at det ikke var nogen hindring! Eon oplyser at de endnu afventer svar fra SKAT.
Så noget tyder på der ikke er helt klare regler eftersom DONG heller ikke kunne se problematikken.
Som P85DK skriver; få det på skrift!
Hej..
jeg kiggede på dette for 12-18 måneder siden ifm. om jeg skulle have elvarme eller det var bedre at vente til ordningen med tilbagebetaling af elafgift ophørte. Vi venter til ordningen ophører blev planen. :)
Jeg mener at have læst tidligere i elafgiftsloven, at det er en betingelse for tilbagebetaling, at der er betalt fuld afgiften, men kan ikke lige finde det mere. Så proceduren er her i huset, at vi (desværre) fyrer el af for at balancere vores husstandsforbrug (forbrug udover elbil på ladestander) med det vi producerer på vores 6000w (7600w DC) solcelleanlæg, for at sikre vi har afgiftsbelagt strøm nok at få tilbagebetalt. Vi har 800-1600 kwh for meget vi skal "brænde" af og spare anden opvarmning i løbet af et år.
Fandt det her hvor der er tale om tilbagebetaling (og i mine ører kan man ikke få tilbagebetalt en afgift hvis den ikke er betalt i første omgang).
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=144737
~~§ 21
Stk. 1. Der ydes tilbagebetaling af afgiften af den af virksomheden forbrugte afgiftspligtige elektricitet anvendt til opladning af batterier til registrerede elbiler. Tilbagebetalingen omfatter elektricitet anvendt i ladestandere, herunder hurtigladere, der drives for virksomhedens regning og risiko, og elektricitet anvendt til opladning af batterier på batteriskiftestationer. Tilbagebetalingen ydes i øvrigt i overensstemmelse med de øvrige bestemmelser i lov om afgift af elektricitet §§ 11, 11 a og 11 c.
Stk. 2. Tilbagebetalingen ydes uanset betingelsen i lov om afgift af elektricitet § 11, stk. 16, om fradragsret i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for merværdiafgift for elektricitet og varme. Som dokumentation for tilbagebetalingsbeløbet skal virksomheden på anmodning fremlægge opgørelser af målinger af den forbrugte elektricitet i ladestandere, herunder hurtigladere, og på batteriskiftestationer. Der ydes tilbagebetaling med virkning fra og med den 27. april 2010 og til og med den 31. december 2015.
Og forlængelsen her: https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=185115
/U
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=173417
Jeg kan ikke se, at det ikke skulle være muligt at få tilbagebetalt den afgift man/kunden har betalt for strømmen til ladestanderen .. dog har man ved elopvarmning ikke betalt mere end 38 øre + moms i elafgift i 2016 (bilag 2), som må være det man kan få tilbage.
(Hvis du ikke har solceller på nettomålerordningen, hvor du jo ikke har betalt afgift af den strøm)
Mvh.
Ulrik
Står der nogen steder om man må medtage boksen til sommerhuset, nu når man bruger det i 6 måneder er det så ikke tilladt at opsætte boksen der i den periode ?
mvh
Jørn
Jeg har efter et par måneders ventetid fået min eon ladere.
Men - er der nogen som kan fortælle mig om det er muligt at sætte ladningen i gang fra appen, jeg
har tidligere brugt at lade til 90 % og så give den de sidste 10 % om morgenen før en lang tur, det kan
man tilsyneladende ikke med lade boksen fra eon???
E.ON kan konfigurere boksen så den understøtter forskudt opladning, og de kan også åbne boksen så den ikke kræver RFID'en - altså så du bare tager stikket ud.
Ring til dem.
mit nye hus har jord/elvarme og jeg er derfor el-afgift refusionsberettiget. Da jeg hellere vil udnytte afgiftrefusion via eon, bad jeg Dong om at framelde mig afgiftrefusion for el-varme, og fik dette svar:
"Hej Brian
Da boligens hovedvarmekilde er elektricitet, er du berettiget til at modtage reduktion for de kWh du bruger over 4000 kWh om året.
Hvis du har en aftale med eon om noget reduktion, fordi du har en el-bil, blander vi os ikke i dette.
Med venlig hilsen
Kundeservice DONG Energy"
Mit spørgsmål er, hvor står det, at hun ikke har ret, og at jeg kan modtage begge refusioner?
Jeg er ret sikker på at du risikerer at komme i klemme hvis du ikke har betalt fuld afgift at strømmen, men det er ikke DONG`s problem, det er dit problem. Vi har også elvarme og EON boks. Da boksen ankom med posten kontaktede jeg bare mit el selskab (www.nettopower.dk) og bad dem stoppe min rabat for elvarme med virkning d.d. Det var bare en formalitet, så jeg forstår ikke at DONG ikke kan gøre det samme. Den dag jeg ikke længere har boksen, kan rabatten bare startes op igen med en opringning. Nu betaler jeg fuld pris for strømmen og glæder mig til at få pege tilbage af EON her engang i januar. Vi nåede op på at køre 1059 KWh gennem boksen i November, foreløbig rekord. God deal med strøm til kr 0,55/Kwh. Vh Peter
Det her er jo næsten telebranchen og deres kunkurrence på priser om igen, du bruger ca. 1100 kWh på en måned, hvoraf EON betaler de ca. 1100,- og de får kun 579 kroner ind igen. Samtidig har de også givet dig en"gratis" ladestander.
Jeg kan nemt forestille mig der er mange der har et forbrug pr. måned over de 500kWh nu hvor det er blevet "gratis". Det må være ren tilsætning for EON i øjeblikket.
/Martin
Det her er jo næsten telebranchen og deres kunkurrence på priser om igen, du bruger ca. 1100 kWh på en måned, hvoraf EON betaler de ca. 11100,- og de får kun 579 kroner ind igen. Samtidig har de også givet dig en"gratis" ladestander.
Jeg kan nemt forestille mig der er mange der har et forbrug pr. måned over de 500kWh nu hvor det er blevet "gratis". Det må være ren tilsætning for EON i øjeblikket.
/Martin
Kiefer - jeg er helt enig i at almindelig logik tilsiger, at ordningen nok ikke fortsætter hvis den giver at stort underskud for EON. På den anden side så tror jeg at de betragter det som en investering. De få brugere af deres ladestandere rundt omkring i landet og de får deres ladebokse ud fra lageret. Jeg tror der vil komme reguleringer i vilkår/pris fremover. Vi tager det som det kommer og opsiger hvis det ophører med at være attraktivt. En ekstra gevinst er, at man ikke skal rode med UMCèn. MIn kone sætter stor pris på dette. Vh. Peter
Enig, og vi har da også herhjemme været tæt på at tage imod tilbuddet, men med to el-biler i husstanden bliver det bare for dyrt i forhold til hvor meget vi forbruger. Vi kommer aldrig op på et forbrug på over 1100 kWh om måneden selv med to biler.
/Martin
Kiefer, du regner lidt forkert i dit indlæg nummer 12.
E.On betaler dig 1,10 plus 1,18 kr, altså 2,28 kr, for hver kWh, som du lader derhjemme.
Derudover betaler du ikke for de ladninger, som du foretager på E.Ons ladestandere ude i byen.
Og så er der vist også en komma fejl, med en gange 10 faktor for stort beløb tilbage.
Deacon: Ja jeg så godt jeg fik sat et 1-tal for meget :-)
Men det er vel ikke helt forkert. Du forbruger hjemme ca. 1100kWh det betaler du 579,- for.
Og her er det jo så ligegyldigt om du forbruger 100 eller 1100 kWh set fra forbrugerens side, prisen er den samme. EON er så måske ikke helt interesseret i at du bruger 1100 og ikke 100 kWh ;-)
/Martin
Der er jo selvfølgelig også folk der trækker den anden vej.
Kender en Leaf ejer,han kun pendler 70km, derfor er EON dyrere end bare at købe strømmen uden refusion etc. Men afaik bestilte han all-inclusive, for så kunne han bruge EON ude i byen og have adgang til CHAdeMO langs motorvejen.
mbk: Prøv og regn på det. Selv ved 70km om dagen giver det en besparelse ved at bruge EON's all inclusive abb.
Han bruger formodentligt et snit på 17-18kWh på at køre 70km. Det giver ca. 350kWh om måneden til en omkostning i omegnen af +750,- alt efter el-udbyder. Og så har han jo stadig fået en "gratis" ladestation til sin bil også.
Så der skal faktisk ikke køres ret mange kilometer om måneden før det giver mening at bruge EONs tilbud.
/Martin
@Kiefer
Jeg synes, du sætter tallene lidt højt. Hvis det er den Leaf ejer, som jeg tror, mbk henviser til, så har han vist kun knap 60 km på sin daglige pendler t/r - ad landeveje. En Leaf bruger officielt 146 Wh/km og i praksis er det nok ikke meget mere, hvis det kun er kørsel ad landeveje. Så vi kan nok regne med 8-9 kWh om dagen. Med lidt ladetab osv. kan vi runde op til 10 kWh om dagen. Det bliver ca. 200 kWh om måneden á 1,9 kr/kWh, hvilket giver ca. 380 kr. uden afgiftsrefusion. Med en lejet ladeboks og afgiftsrefusion lander man nok på ca. det samme. Men uanset hvad, så er det stadig billigere end EON's HOME-charge All Inclusive tilbud på 579,-/måned. Det er først, når man medregner opladning ude i byen og på langture, at det begynder at hænge sammen rent økonomisk.
Hvis en Leaf kører det samme som en eValia så vil jeg nok mene de 146wh/km er MEGET optimistisk. Det samme med en Tesla, dens tal er jo officielt 170 wh/km. Men da slet ikke på dette tidspunkt af året. Vi havde selv en (eValia) i slut 2015 og der kunne vi knap nok komme til Århus og retur fra Tinning uden at slå varme fra og høre på "charge now charge now" konstant. Det er en tur på ca. 30km hver vej.
Da bilen var leaset og vi kun skulle have den i 6 måneder ladede vi altid til 100% når den blev opladet, ellers kunne man jo ikke rigtig komme nogen vegne...
Min hustru kørte meget Tinning -> Vammen, en tur på ca. 65km og var nød til at blive i Vammen minimum 5 timer til opladning for at kunne komme hjem igen. De to biler har samme batteri på 24kWh,
Men vi gætter jo det kunne jo være interessant at høre hvad det reelle forbrug er. Og med det mener jeg det forbrug der bliver målt på el-måleren i installationen. Der er jo nok nogle kWh tab ved opladning på samme måde som på en Tesla. De 200 wh/km jeg regnede med var set over et gennemsnit over hele året.