Mener at statestikken siger at der tabes ca 6% indenfor de første 100.000 km og så tabes der stort set ikke mere de næste 100.000 and-counting :-)
@Bianco, det med de seks procent har jeg også læst, men jeg er lidt nysgerrig efter, om tabet kan aflæses direkte på displayet.
@Niels, jeg er hærdet:-) Kørte i tidernes morgen tør i Norge af alle steder, og det findes der en rørende historie om andetsteds på forummet. Så jeg ved af erfaring, at bilen begynder at råbe "Charge now", inden det er helt slut. Op ad et stejlt bjerg i snestorm får man ikke mange flere kilometer, men på flad vej i tørvejr går det, hvis man ikke kører alt for langt væk fra sit stik. Det med at sætte varme på dur selvfølgelig også, men det tager længere tid, og jeg var allerede på den forkerte side af midnat.
Tabet kan ikke aflæses på bilen. Uanset stand på et batteri, kan det altid lades 100% op af hvad dens kapacitet nu måtte være.
Gætter på i dit tilfælde er det fordi at du ladede fra et stykke under 0%, at så er udregningerne gået lidt galt. Dit batteri er helt sikkert fuldt. Næste gang du lader til 100% vil den rette op på regnefejlen.
Jeg har samme problem - jeg kunne ikke lade til mere en 99% selvom jeg forsøgte flere gange at sætte chargelimit ned og op igen... Hver gang forsøgte den kortvarigt at lade igen, men stoppe hver gang inden den var nået til 100%... Jeg ladede ikke fra noget der nærmer sig 0% - nok nærmere fra 60%...
Om det kan være Eons ladeboks der cutter forsyningen, nør bilen kun trækker 1A ved jeg ikke, men det burde vel give en "Charging interrupted" meddelelse?
Jeg har også oplevet det samme fornyelig. Jeg oplader til 100% jævnligt og har haft samme problem. Michael, din teori lyder meget sandsynlig da jeg er begyndt at bruge EON efter jeg har fået deres all-inclusive.
Måske det bare er noget software? Hvis det ikke er blevet fikset når den næste opdatering er kommet vil jeg spørge til det hos Tesla...
Softwaren er ikke dårlig, det er bare meget svært at beregne SoC - man skal bare tage det med et gran salt. Præcisionen af den viste SoC bliver bedre, hvis man kører batteriet helt ned og helt op et par gange.
@Bluecoffee: Jeg oplevede præcist det samme umiddelbart efter jeg kørte min helt tom og ladede den igen. http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4602
Det er helt sikkert en software fejl. Var efterfølgende på SuC for at lade den godt op og har derefter ikke haft problemet.
Tak for jeres input. Det lyder til, at det er softwaren, der er lidt upræcis, så det lever vi med. Jo et meget lille problem i betragtning af, hvad verden ellers slås med. Men tak!
Vores S90d er sat til at indikere km tilbage i 'tanken' - jeg har prøvet at køre helt ned til under 10km tilovers og sågar et par gange til kun 2-3 km tilbage.
For nyligt parkerede jeg den med 20 km tilbage på min arbejdsplads (har 9 km hjem) og satsede på at den ville forbuge ca 8 km i løbet af arb. dagen, Det var koldt den dag, og til til min store skræk, var jeg inde på app'en kort før fyraften og konstaterede at der var 0 km tilbage (!). Nede i bilen sagde den heldigvis 2 km (?). Jeg har ca 4 km til nærmeste Clever lader, dvs jeg kørte ca 2 km hvor den skrev 0 km. Det gav ingen ufrivillig pause, kun svedige håndflader og let øget puls.
Det kan ikke anbefales at køre den så langt ned. Hårdt for batteri og det giver en indre uro som er unødvendig...og tænk hvis man misser en afkørsel på motorvejen eller lignende. Min tommelfingerregel er nu, at den ikke skal under 30-40 km - så hellere lade lidt før eller afpasse hastighed i god tid.
Captiva, det først når der står "CHARGE NOW" med røde bogstaver at du er i fare for ikke at komme frem (som der også er nævnt tidligere i tråden). Der er "en del" under 0, det der svarer til en lille reservetank. Problemet du beskriver med at kilometerne forsvinder, er (udover vampire-drain som er begrænset på 7-8 timer) at batteriet bliver koldt. Triller du bilen indenfor i varmen - så får du en del af kilometerne igen. Det prøvede jeg sidste år, da jeg ville vokse bilen og det var for koldt udenfor. Der blev jeg inviteret ind i en varm hal - og her fik jeg 5 km mere på batteriet da jeg var færdig (og mit bud er at batteriet ikke nåede at blive gennemvarm på 1,5 time).
Bluecoffee, har du prøvet at aflade batteriet helt (ned til CHARGE NOW) og lade det helt op igen? Har du så stadig problemet?
Første gang jeg skulle lade til 100% efter sommerferien oplevede jeg også at den stoppede ved 97%.
Efter henvendelse til Tesla fik jeg den (tænkte jeg) noget søgte forklaring, at hvis mit kørselsmønster i ferien havde været meget anderledes end normalt, ville den ikke kunne regne SoC rigtigt, da den bruger kørselsmønstret fra de sidste mange tusinde kilometer i beregningen. Jeg var lige kommet hjem efter 4500 km på tyske, franske og italienske motorveje.
Løsningen skulle, ifølge Tesla, være et par gange at køre tæt på nul.
Men det virkede og efter kort tid kunne jeg lade til 100% igen og de 100% svarede til de forventede 433 km. (S90D)
Egentlig lidt en sjov - og måske lidt ligegyldig - snak, har I nogensinde målt om I kunne fylde 55 liter brændstof i jeres 55 liters tank på jeres tidligere bil?
Jeg havde en 20 liters tank på min gamle Audi A2. Hvis jeg kørte den helt ned til 0 på tankmåleren, så kunne der være ca. 20,5 liter i tanken (inkl. helt op i studsen indtil det løber over). Jeg er overbevist om, at hvis man tør køre den helt tør, så kan der være yderligere ca. 1 liter.
@Skaarup: Har overvejet den totale tomkørsel, som jeg også prøvede i Norge i sin tid. Måske har du ret i, at det er det, der skal til, for at nulstille udmålingen helt. Det kræver lige lidt planlægning.
@Peter E. - kan godt følge dig. Når det måske alligevel kan være en lille smule relevant at kalibrere batterierne engang imellem handler det for mig om langture. Selv om man aldrig kører batterierne helt tomme på en rejse gennem Europa, kan det være rart at vide, at restkapaciteten ikke angives alt for lavt. Det kan for eksempel handle om, at hvis man har 15-20 km mere, end det ser ud til på skærmen, kunne det være nok til, at springe et SuC-stop over og række til, at man kan nå den næste.
Efter tre år med bilen tænker jeg i det daglige lige så lidt på rækkevidde, som jeg gjorde med mine tidligere benzin- og dieselhakkere.