Loading...
dk

Autopilot ved split af vejbane | Tesla Forum

ElPeter
ElPeter Dec 31 '16
Hvad skal man gøre for at fortælle autopiloten hvilken vej man skal når den vejbane man kører i splitter i to 'ligeværdige' baner. Kan man mon se hvad den har tænkt sig at gøre på forhånd?
De par gange jeg har været i situationen har jeg overtager rattet og styret den rigtige vej, har lige forestillet mig at den ikke kunne beslutte sig og kørte midtimellem, men den er jo nok klogere end som så :-)
Johannelund
Johannelund Dec 31 '16
Autopilot, opreklameret gejl, så længe den vil tage afkørsler på motorvej istedet for at fortsætte ligeud, og så længe den ikke kan finde ud at afpasse/nedsætte hastigheden til det den har registreret på skiltene er det mere eller mindre at vanvittig at stole på den. Det er meget mere anstrengende at holde øje med hvornår de 5% fejlbeslutninger kommer, end at køre bilen 100%
Hookmaker
Hookmaker Dec 31 '16
Jeg er begyndt at blinke til venstre eller højre ved motorvejssplit, og det ser faktisk ud til at virke. Desuden har jeg aldrig oplevet, at AP tager en afkørsel og ikke fortsætter ligeud. Men den vil konsekvent ikke lade sig blinke ind på en afkørsel.
Sjovt nok oplever jeg at AP i Tyskland (ikke motorvej) automatisk sænker hastigheden til 10 km over skiltet hastighed ved kørsel på hovedvej, igennem små byer, etc. Det har den aldrig gjort i Danmark.

Det der irriterer mig mest er, at den er langsom til at reagere når man viser af til overhaling på motorvej. Jeg har lige kørt en "skoddiesel A4 S" og den gasser op med det samme hvis du viser af, når den kører på cruise og er kommet op bag i en der kører langsommere og hvor den har sænket farten.
MOS
MOS Dec 31 '16

@ElPeter

Jeg tror, man skal vente til næste OTA opdatering og så håbe på, Tesla har fået opgraderet navigationen og samspillet med AP, så den automatisk vælger den rigtige bane ved udfletning.

Når det er sagt, så har jeg et par gange (under stor overvågenhed) ladet AP vælge selv og hvis jeg ikke har grebet ind, så har den altid valgt én af banerne i sidste øjeblik, dog nogle gange med to hjul ind over spærrestriberne for en kort bemærkning, inden den selv rettede op og trak ind midt på vognbanen igen. Det virker dog ikke specielt overbevisende eller betryggende, så det er nok ikke noget, man skal binde an på.

Jeg har også prøvet at dreje svagt på rattet for ligesom at vise bilen, hvilken vej jeg vil. Det kræver, at man ikke tager for hårdt fat, da AP ellers slår fra, når bilen stritter imod og vil den anden vej. Det virker heller ikke altid særlig godt, men min fornemmelse er alligevel, at det er bedre end ingenting. Ved at dreje blidt på rattet i den rigtige retning kan man måske nudge bilen, hvis den selv er lidt i tvivl, men ikke altid. Måske 75% af gangene.

Det er samme problematik de steder, hvor motorvejen udvides fra 2 til 3 spor og hvor AP er i tvivl om, hvilken en de nye vognbaner, den skal placere sig i. Det virker også lidt tilfældigt. Den virker ikke som om, den f.eks. bare følger en forankørende bil eller konsekvent vælger den højre eller venstre vognbane. Men hvis man drejer blidt på rattet, så kan man i måske 75% af tilfældene nudge bilen til at vælge den rigtige vognbane.

Jeg går ud fra, at det er nogle af de ting, der vil blive forbedret ved kommende opdateringer.

@Johannelund

Jeg har ligesom Hookmaker heller aldrig oplevet, at AP tager afkørsler i stedet for at fortsætte ligeud. Men den laver nogle gange et (næsten umærkeligt) lille sving, når den kører forbi en afkørsel. Det er blevet væsentligt bedre med v8.0, men det er der stadig en lille smule.

Mht. at tilpasse hastigheden til den gældende hastighedsbegrænsning, der er skiltet med, så forstår jeg heller ikke, at Tesla ikke for længst har implementeret det i AP. Den burde være lige til højrebenet.

Selvom AP ikke er 100% fejlfri og skal overvåges (det er jo ikke level 5 endnu), så synes jeg stadig det giver en afslappet kørsel, når man bruger AP efter hensigten. Nok skal man være opmærksom hele tiden, men man skal faktisk kun ganske sjældent gribe ind og foretage sig noget aktivt. Så for mig frigiver det i hvert fald noget mentalt overskud. I de tilfælde, hvor AP er til mere besvær end gavn, kan man jo bare slå den fra. F.eks. i tæt bytrafik, hvor den ikke er til megen hjælp.

@Hookmaker

Jeg har også oplevet problemer med, at den vil lade sig blinke ind på en afkørsel. Dog ikke konsekvent. Hvis afkørselssporet er parallelt med og følger vejen langt nok, inden den splitter, så kan den godt. Dog ofte først i allersidste øjeblik og alt for sent til, hvad jeg synes virker sikkert og komfortabelt, da andre trafikanter jo bliver usikre på, hvad ens hensigt er, når man blinker til højre, men fortsætter ligeud lige indtil sidste øjeblik og så nærmest drejer ind over spærrefladen, når det er for sent. Det er ikke godt nok!

En af mine irritationer er også, at den tager farten af længe før man nærmer sig et langsommere kørende køretøj bagfra, men hvor man egentlig havde tænkt sig at overhale. For at undgå dette, skal man altså skifte vognbane ud i overhalingssporet endog meget længe før, man skal overhale. Det kan jeg ikke rigtig vænne mig til og det ender næsten altid med, at jeg kommer for tæt på og så når AP at tage farten af, inden jeg får skiftet vognbane. Det giver lidt træls elastikkørsel. Men det er nok svært at programmere den til at køre mere smooth, for hvis den ikke tog farten af i meget god tid, så ville den jo være nødt til at lave en relativt hård opbremsning i sidste øjeblik i tilfælde af, at man så ikke vælger at skifte vognbane. Og det ville jo også være ukomfortabelt. For bedst mulige komfort er det nok nødvendigt for AP at kende ens intention længe før en evt. overhaling, så den ved, om den gradvist skal tage farten af, eller om den kan regne med at man vil overhale og dermed bare skal holde farten konstant.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 31 '16
ElPeter
ElPeter Dec 31 '16

Det med at blinke den vej man vil lyder jo som en oplagt måde at implementere det på, det vil jeg prøve næste gang. Altså et 'almindeligt' blink, ikke et auto-lane-change blink.

Jeres øvrige erfaringer kan jeg nikke genkendende til. Jeg prøvede  autopiloten i sommer, men var ikke særligt imponeret - jo jeg synes det er fantasktisk at det kan lade sig gøre, men jeg syntes også den var kluntet ved netop overhalinger hvor den ofte kunne finde på at tage farten af midt i overhalingen fordi den syntes vi var for tæt på. Desuden var den ofte ikke særlig interesseret i at lave vognbaneskift hvilket betød at jeg kørte rundt og blinkede til højre og venstre uden at der skete noget, det må have set ret tosset ud fra medtrafikanternes synspunkt.

Når jeg alligevel slog til og købte aktivering af Autopilot for nylig var det fordi jeg rigtig gerne ville have TACC (Traffic Aware Cruise Control). Jeg synes CC uden mulighed for automatisk at sænke hastigheden er begrænset brugbar når der er bare lidt trafik, så sidder jeg og stresser flere hundrede meter inden hvis jeg kan se at jeg kører bare 1 km/t hurtigere end en forankørende ;-). Godt nok en noget dyr TACC, men jeg tænker pengene går til et godt formål og min indre nørd kunne heller ikke helt slippe tanken om et nyt legetøj - der er jo mange der lader til at være rigtig glade for AP.

Tak for svarene :-)

PEB
PEB Jan 2 '17

Hvis bare en af sensorerne på siden af bilen registrerer noget (kan ses i instrumentet), så vil den ikke skifte vognbane, uanset man blinker.

ElPeter
ElPeter Jan 2 '17
Citat fra PEB

Hvis bare en af sensorerne på siden af bilen registrerer noget (kan ses i instrumentet), så vil den ikke skifte vognbane, uanset man blinker.

Når jeg kører på en helt almindelig flad vej uden andre køretøjer så er der nærmest konstant blinken i instrumentbrættet fra ultralyd-sensorerne, typisk med enten hvid eller lys gul farve - jeg har antaget at det var normalt med den slags støj. Har I andre også det?

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Jan 2 '17
MOS
MOS Jan 2 '17

@Elpeter

Jeg vil ikke kalde det støj, men jeg oplever det også en del af tiden. Dog ser det ud til, at det altid er i sammenhæng med, at der er objekter ved siden af bilen. Det kan f.eks. være en høj kantsten, skrånende jordvold, bevoksning, vejpæle, skilte osv. Men naturligvis også biler eller andre trafikanter.

Johannelund
Johannelund Jan 4 '17
Ap. Tjek fra Herning ad motorvej mod Århus
1. Fejl Ap tager afkørslen 38 med 130 i timen,
2. Fejl, Ap tager al hastighed af bil 3 gange på den nye motorvej ved Silkeborg, og der var ingen andre biler, bare noget kraftig autoværn på diverse broer.
henrik_dk
henrik_dk Jan 4 '17
Citat fra Johannelund Ap. Tjek fra Herning ad motorvej mod Århus
1. Fejl Ap tager afkørslen 38 med 130 i timen,
2. Fejl, Ap tager al hastighed af bil 3 gange på den nye motorvej ved Silkeborg, og der var ingen andre biler, bare noget kraftig autoværn på diverse broer.

Jeg prøvede det samme på den nye motorvej ved Silkeborg i fredags. Kørte 110 km/t med fartpilot (ikke Autosteer) og den bremsede meget ned 2 gange.... Vi var helt alene på vejen. 

MOS
MOS Jan 5 '17

I går morges kørte jeg på den fynske motorvej på AP med autosteer og det hele og havde sat den til 110 km/h. Da jeg passerede en tilkørsel, tog den pludselig farten af. Samtidig kom der en meddelelse i displayet: "Autosteer speed restricted to 80 km/h". Det blå symbol med hastigheden skråt øverst t.v. skiftede samtidig ned til "max. 80". Der var lidt alm. morgentrafik, de kørte alle omkring 110 km/h men ingen biler inden for de nærmest ca. 50 m foran eller bagved. Efter min vurdering var der umiddelbart ingen som helst grund til at sænke farten. Så jeg undrede mig også over, hvad AP nu havde gang i. Jeg trådte lidt på speederen for at holde farten, men hver gang jeg prøvede at slippe speederen, ville den ned på 80 km/h igen. Efter lidt tid resumerede den selv til "max. 110" og accelerede selv op til 110 km/h igen.

Kan det tænkes, at der har været andre Tesla'er, der i en periode forinden har bremset kraftigt op eller kørt i kø det pågældende sted og at AP har lært, at dette er et "farligt sted", hvor det er bedst at sænke farten for en sikkerheds skyld? Eller er der andre gode forklaringer?

Kiefer
Kiefer Jan 5 '17

Det virker til at hele Tesla "machine learning" system måske har nogle fejl der gør at de sender beskeder om farlige veje ud til alle bilerne hvis en eller flere på en given strækning har måtte sænke hastigheden markant?

/Martin

Erik45
Erik45 Jul 11 '17

Jeg har problemer med at få bilen til at trække ind efter en overhaling når jeg kører med AP, det er ikke konstant men meget ofte at den overhovedet ikke vil trække ind, selv efter 200 m med blinklys sat til.

Er der andre som kender til dette problem???

MS
MS Jul 11 '17

Det er det samme her. Men det er ikke altid det sker. Nogle gange hjælper det at skubbe lidt til rattet - andre gange ikke. Jeg tænker det måske har noget med dens "AI" at gøre. Fx oplever jeg, at den ved kørsel ved vejarbejde beder om at holde i rattet hvert 10 sekund, når AP er aktiveret. Er der ikke denne type forhindringer kan der gå op til 3 minutter. Den er lidt sig egen.