@greens1. Det lyder interessant... Når jeg får min, kunne jeg godt tænke mig at se resultatet. Vil det være muligt, hvis jeg skriver til dig via forum om en måneds tid?
Alu-undervogn: Som jeg forstår det, så "ruster" (oxiderer) alu og danner en overflade der forhindrer yderligere oxidering.
Nogen der har personlig erfaring med f.eks. Audi A4, som vist har været på de danske veje længe med delvis alu undervogn?
Ren aluminium korroderer. Men Aluoxid laget stopper sig selv, og lægger sig som et beskyttende lag på pladerne.
Rent aluminium er dog ikke stærkt i sig selv. Man kan opnå flere egenskaber i Aluminium, ved at tilsætte forskellige metaller til "legeringen", når man laver alu pladerne/klodserne. Så kan man opnå bedre bukke egenskaber, bedre svejseegenskaber, bedre sejhed, osv. Dog kan man ikke bibeholde den "selvkonserverende" effekt, som ren aluminium har. Af samme grund laver man flyvemaskiner af aluminiums der har den rigtige egenskab til formålet, samt er overfladebehandlet med et lag rent aluminium. De kaldes Al CLad plader. De koster ikke mindre af den grund...
Hvad en Tesla er lavet af, må så være flere forskellige alu legeringer, da der både er dele der skal svejses, der skal fræses, og skal bukkes. Der vil være god brug for de forskellige egenskaber, som desværre ikke alle kan opnås i fuld udstrækning på samme tid. Kompromiets kunst, må man sige.
I flyvemaskine industrien overfladebehandler man med "Aludine", tror jeg det hedder. Det er en væske man smører på, og vasker den af igen.Væsken ætser sig ned i overfladen, og laver den ugennemtrængelige aluoxid overflade. Men den er sårbar og skal igen overfladebeskyttes med et lag maling.
Sådan er det med aluminum. Hvordan det hele er sat sammen i en Tesla, aner jeg ikke en dyt om. Men vores kommende X model er da udsat for overvejelser om overflade behandling/beskyttelse. Hvilken, det har jeg ikke fundet frem til endnu.
MVH Deacon
@greens1: Jeg går fortsat og tumler med om jeg skal få min TMS dinitrol behandlet. Jeg kan ikke uddrage en konklusion af diskussionen om emnet her på siden, men lige i det her tilfælde hælder jeg imod "better safe than sorry", hvilket jeg så oversætter til en tur i dinitrol møllen.
Men, jeg har det meget svært med tanken om at dinitrol-behandlingen måske omfatter at der bores huller i bilen, fordi jeg tænker at det næppe hjælper ift. den overfladebehandling som bilen kommer med fra fabrikken.
Så, ved du om det dinitrol sprøjteskema der blev lavet til din bil omfatter at der bores huller? (Da Risskov er lidt en omvej for mig, vil min behandling i givet fald nok foregå i Hillerød. Håber ikke det i praksis gør nogen forskel...)
Det er klar tale :). Har selv været i Odense til opti-coating. Må se hvad jeg finder på. Tak for hurtigt svar!
Sorbra, husk lige at se mit indlæg mht. bagklappen, under punktet lyddæmpning. Jeg ved du har problemet med den lavfrekvente vibration.
Jeg er også meget I tvivl om en undervognsbehandling er nødvendig, så jeg spurgte Tesla hvilken ovefladebehandling undervognen får fra fabrikken. Her er svaret:
...........................................................................
"Først får aluminiums-skelettet et bad i et miljøvenligt middel, som fjerner alt skidt, olie osv.
Derefter bliver aluminiums-skelettet eCoated med den mest avancerede kemi, til at modstå korrosion og forbedre udseendet af de efterfølgende lag lak.
Der anvendes en strøm mellem køretøjet og en modelektrode; overtrækket virker som en magnet og er deponeret i hele kroppen (indefra og ud). Efter dette, får bilen en tur i ovnen, for at hærde malingen. Denne proces hjælper med til at sikre det overlegne udseende og levetiden af lak på Model S.
Model S modtager derefter et lag primer til at forberede overfladen til det endelige lag lak. Tesla primer sprøjtes ved hjælp af robotter. Disse robotter åbne alle døre og kølerhjelmen, og sprayer de indvendige områder. Efter primer, kommer bilen en tur i ovnen igen.
Efter basefarven er påført, bevæger køretøjet sig videre til et andet opvarmet område, for at fjerne vand i malingen, inden det fortsætter til området hvor det får en Clear-coat."
...........................................................................
Umiddelbart når man læser det lyder det jo som en behandling til karosseriet, men efterfølgende bekræftede Tesla at det også gælder undervognen!
Hvis det er tilfældet vil jeg ikke have foretaget ekstra undervognsbehandling, er der nogen af jer som har fået leveret der kan bekræfte det?
Vores mekaniker i familien har en idé om at der sikkert er nogle steder den kunne have godt af et tyndt lag beskyttelse, men det tykke slidlag er formentlig ikke nødvendigt - og formentlig heller ikke en god idé at smøre på batteriet, af hensyn til varme osv.
Nu er der laaaaang tid til jeg får min S'er, så har heldigvis tid til at læse lidt på nettet om undervognsbehandling inden, da jeg ikke har lyst til at køre gennem næste vinter uden at have en vis form for beskyttelse på de udsatte steder.
Vi bygger om i første uge i august og derefter får vi installeret 2 lifte (hvis firmaet kan levere) der kan løfte alle de teslaer vi arbejder på - når bilerne er løftet kan vi præcicere hvilke kemiske stoffer der skal til for at beskytte overfladerne på det pågældende metal. Vi arbejder pt sammen med at firma om mild undervogns behandling - det tykke slidlag er ikke altid godt når vi snakker batteribiler kombineret med alu, men mere kommer senere.- Vi har allerede undervognsbehandlet flere teslaer som del i noget forsøg. Der bores ikke huller bla derfor holdes prisen meget langt nede