Loading...
dk

Undervognsbehandling | Tesla Forum

gw
gw Aug 3 '15

Har haft fat i Tesla Århus i fredags og spurgte ind til undervognsbehandling. De gjorde mig opmærksom på at garantien ville bortfalde hvis jeg fik lavet undervognsbehandling, samt at det ikke var nødvendigt. Hvis der mod forventning skulle være noget, ville de dække det.

Jeg tænker jeg nok lige skal have den på skrift, næste gang jeg snakker med dem :)

Mugge
Mugge Aug 3 '15
Jeg har også spurgt i forbindelse med bestillingen af bilen. Her fik jeg svaret at det var op til mig selv om den skulle behandles, men hvis undervogns behandlingen ødelagde noget dækker Tesla det ikke. Men garantien på bilen bortfalder ikke. Når jeg sidst i Aug får bilen udleveret vil jeg rådfører mig med vores lokale Pava center, hvad der er nødvendigt at behandle
Skeel
Skeel Aug 4 '15
Karossen består udvendigt af aluminium og en titaniumplade der beskytter batteriet. Hvad er det i vil rustbehandle... Styrestænger og fjedre?!? Pava er i øvrigt noget skidt, hvis man endelig vil behandle sin vogn for neden skal man bruge varmvoks som fx Audi er født med og det har Pava ikke i sortimentet. Bottom line; hvorfor undervognsbehandle et karosseri der alligevel ikke kan ruste!
T3SLA
T3SLA Aug 4 '15

Nu har fly af Alu også korrosion behandling. Hvordan har Alu det med salt og luft?

Der ud over benytter Tesla en del stål, bla. til skruer og klipse. Jeg vil da helst ikke behandle min bil, og så gerne at Tesla så gav en garanti for korrosion påvirkning, fx 10år?

P85DK
P85DK Aug 4 '15

jeg fik dette svar fra Tesla da jeg forespurgte i maj:

'Det er ikke nødvendigt at rustbeskytte bilen, da undervognen består af aluminium, som er korrisionsafvisende.

Hvis du ønsker at rustbeskytte alligevel, er du velkommen til det.

Vi har desværre ingen anbefalinger af hverken værksted eller produkt.'

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 4 '15
Skeel
Skeel Aug 4 '15

Når aluminium korroderer, så dannes et lag der er endnu stærkere mod salt og vand. Titanium pladen tager det meste så tilbage er kun hvad der gemmer sig i hjulkasserne. At give titaniumpladen et gang tjære eller voks er tosset! My ten cents.

Forummets indlæg er redigeret af Skeel Aug 4 '15
DeaconWP
DeaconWP Aug 4 '15

Aluminium med overflade behandling er ret stækt og beskyttet.

Aluminium med overflade beskyttelsen "sandblæst" af efter nogle milometers slid under kørslen, er knap så stærkt.

På flyvepladser, hvor aluminumsfly lander og "taxier", bruger man ikke salt, men det meget dyrere Uhrea, som er et NPK gødnings granulat. Der virker som salt, bare uden saltens negative korroderende virkning.

Mugge
Mugge Aug 4 '15
@Skeel
På dette forum er der forskellige holdninger til undervognsbehandling. Respekt for det.
Jeg forventer at have bilen i mange år, så min kommende bil bliver rustbeskyttet, idet jeg hellere vil forebygge end helbrede.
Skeel
Skeel Aug 4 '15
Selvfølgelig kan folk have deres meninger, men uvidenhed er årsagen til de fleste forkerte beslutninger. Ved ikke hvor længe du har tænkt dig at beholde din Tesla, men jeg vil tro man kan parkere den på bunden af Øresund i 100 år, hive den op og stadig have et formfuldt og stabilt karosseri. Det stål der er i bilen er ikke monteret udvendigt men indvendigt. Smid du blot penge efter en gang tjære, så kan vi sammenligne om 7-8 år :-)

Model S er nok den mest rustfrie bil i verden næst efter en superbil lavet af kulfiber og titanium. Ser frem til at høre folks videnskabeligt understøttede forklaring på hvor en Model S skal sovses ind i tjære eller voks!
Skeel
Skeel Aug 4 '15

Deacon - det er fordi korroderet aluminium er mindre gnidningsfrit mod luft under flyvning, end det glatte ukorroderet, det har ikke andre formål.

Forummets indlæg er redigeret af Skeel Aug 4 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 4 '15

Til gengæld kan FrederikC her fra forum nok skrive under på at det langt fra er alt der er rustfrit på Teslaen jf. de billeder han postede herinde for nogle måneder siden. Ja man kan undre sig gevaldigt over at de ikke vælger at bruge rustfri skruer til at skrue den sammen med...

Skeel
Skeel Aug 4 '15
Gustavfar1 - det var hans crom liste langs dørpanelerne... Der rustbehandler man under alle omstændigheder ikke.
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 4 '15
Så vidt jeg husker var der også en række bolte og skruer som var ræverøde...
The_Stig
The_Stig Aug 4 '15

Jeg tænker at man selv kan beskytte de få komponenter der sidder udsatte steder og som ikke er fremstillet af korrosionsbestandigt materiale, brug f.eks. dette helt ufatteligt gode produkt som jeg bruger på alt fra plæneklipper via MC til garageportsbeslag og haveparasoller

http://weboil.dk/product/corrosionx-400-ml-aerosol-22/

eller

http://weboil.dk/product/corrosionx-heavy-duty-400-ml-aerosol-23/

Godkendt af det Amerikanske militær bl.a. til brug på fly http://weboil.dk/...SENSAMTPROCESSEN.pdf

//Stig  

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Aug 4 '15
Niels
Niels Aug 22 '15

Enig stig, jeg fik ikke gjort det på min først P85 og her kunne man efter 1 år godt se lidt røde pletter hist og her på bl.a. skruer og bremse skiver.

Min nye P85d fik en omgang klar dinitrol på specifikke steder lige da den var leveret. de 4 hjulophæng fik en tur, samt "motor rummet" under frunken - det kostede 2 flasker dinitrol - kan ikke lige huske hvad de kostede men det var ikke meget.

jeg har luft undervogn, så hævede blot bilen og kunne gøre det på ca. 1 time inkl adskillelse af frunk.

I dag står hjulophæng og bremseskiver stadig helt som bilen blev leveret - dvs. uden nogen former for rust pletter.

Klaus_
Klaus_ Aug 23 '15

@Niels, var det nok at hæve bilen, for at komme til stangen til styrtøjet, som du har kommenteret på over i "Bolte der ruster"-tråden?   Eller hvor meget arbejde skal der til, for at komme til den? JEg tænker den måske er god at give lidt klar dinitrol.

Niels
Niels Aug 23 '15
'motorrummet' oppe foran er anderledes i D modellen og muligvis også i nye uden D - den stang som på billedet ses med rust findes ikke længere da det hele er re-designet for at tilføje en ekstra motor.

jeg fjernede beklædningen i frunken for at komme til. det er noget alle kan gøre med et topnøglesæt. meget nemt da det blot er 4 bolte (eller var det 8...) og en gummiliste som holder den forstøbte plastskål på plads. derefter er der fri adgang til en masse rør, gummislanger, sikringer, bolte, og alt muligt godt.
en del kølerør er i alu og trods de ikke ruster, så kan de korridere - derfor formoder jeg at det også er godt at give disse et lag, det var svært at se om de havde klarlak, men tror det ikke.
helt sikkert et sted hvor teslaen har godt af en behandling.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Aug 23 '15
The_Stig
The_Stig Aug 23 '15

Det er I tilfælde som ovenstående helt eksemplariske indlæg der får en til flere gange dagligt at "smutte forbi teslaforum" - det er videndeling så det batter - Tak til Niels for brugbare og værdifulde svar og tak til Klaus for udfordringerne :-)

KAn vi en dag mødes og få noget gjort ved det? Måske til en bygge/hygge dag

Klaus_
Klaus_ Aug 23 '15

@Niels, super, tak for forklaringen. Der er ingen måde man kan komme til at sprøjte de vigtigste ting i frunken, fra under bilen? 

(Jeg har en ikke-D fra foråret 2015)

Klaus_
Klaus_ Aug 24 '15

Citat fra The_Stig

Jeg tænker at man selv kan beskytte de få komponenter der sidder udsatte steder og som ikke er fremstillet af korrosionsbestandigt materiale, brug f.eks. dette helt ufatteligt gode produkt som jeg bruger på alt fra plæneklipper via MC til garageportsbeslag og haveparasoller

http://weboil.dk/product/corrosionx-400-ml-aerosol-22/

Så er der bestilt et par stykker af ovenstående. Så er der lidt til Tesla'en og lidt til diverse. 

Sider: « 1 2 3 »