Loading...
dk

Radar ser 2 biler frem - alarm! | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 14 '17

Jeg ville lige dele en oplevelse, jeg havde for nyligt i min Tesla. Den var meget lig det, man kan læse og se video af i denne artikel:

https://electrek.co/2016/12/27/tesla-autopilot-radar-technology-predict-accident-dashcam/

Jeg havde to andre biler kørende foran mig. Jeg bemærkede, at den forreste bil blinkede til højre, da den skulle dreje ned ad en sidevej, men et øjeblik efter var den ude af mit synsfelt - skjult bag ved bilen, der kørte imellem os. Jeg var dog opmærksom og havde foden klar lige over bremsepedalen.

Pludselig, og inden bilen foran mig nåede at bremse, begyndte Teslaen at bimle og bamle med sin advarselsalarm og med rødt i displayet. Teslaens radar havde registreret, at den forreste bil åbenbart havde fortrudt sit højresving og pludselig var stoppet helt op. Jeg stod på bremsen og kort efter bremsede bilen foran mig også.

Der skete heldigvis ikke noget, for vi nåede begge at bremse i tide. Men det er sgu imponerende, at det radar halløj virker og nærmest kan se igennem biler. I starten syntes jeg næsten, det lød for godt til at være sandt, men nu har jeg selv oplevet, at det virker. Respekt, Tesla!!

Jeg havde formentlig nået at bremse uanset hvad, også selvom Teslaen ikke havde advaret mig, fordi jeg allerede var opmærksom på den evt. højresvingenden bil længere fremme. Men havde jeg nu ikke lige været 100% opmærksom, så kunne det nemt være gået galt. Det er i sådanne tilfælde at Teslas sikkerhedsudstyr er med til at afværge trafikulykker.

Renedyhr
Renedyhr Jan 15 '17
Troede kun det virkede på biler med autopilot 2,0 hardware
Michael84
Michael84 Jan 15 '17

Det er sket for mig et par gange at radaren har set en kø på motorvejen før jeg selv har set nogen bremselygter grundet større køretøj foran. Første tanke er, "hvorfor h..... bremser du nu, Tess?", men sekunder efter ses køretøjet foran nødbremse... Det er ganske simpelt imponerende!

P85DK
P85DK Jan 15 '17
Quote from Renedyhr Troede kun det virkede på biler med autopilot 2,0 hardware

Nope - det var den seneste og store update på AP1 hvor Tesla gik meget mere over på radaren. Meget cool 

Lau
Lau Jan 15 '17

https://www.tesla.com/blog/upgrading-autopilot-seeing-world-radar

"
Taking this one step further, a Tesla will also be able to bounce the radar signal under a vehicle in front - using the radar pulse signature and photon time of flight to distinguish the signal - and still brake even when trailing a car that is opaque to both vision and radar. The car in front might hit the UFO in dense fog, but the Tesla will not."