Loading...
dk

Takata airbag recall | Tesla Forum

PeterE
PeterE Jan 18 '17

Så kom den, og vi er vist mange der skal have skiftet airbags. Det bliver - spændende - er vel det rigtige ord...

Link her til dem som ikke har set nyheden endnu.

Dieselosaurus
Dieselosaurus Jan 18 '17

Det lader vist til at være en non-issue, så længe bilen kun er nogle få år gammel, og mon ikke at Tesla sørger for at få dækket alle deres udgifter fra leverandøren?

Kiefer
Kiefer Jan 18 '17

Og til at starte med kan det nok tælles på ganske få fingre hvor mange Model S der er bygget i 2012 der rent faktisk kører rundt i DK. Men det lyder til at vi alle med Model S skal have skiftet airbag på et eller andet tidspunkt.

/Martin

PeterE
PeterE Jan 19 '17

Enig, jeg er slet ikke bekymret over at vi alle - dvs de fleste af os - skal have udskiftet airbags. Jeg er kun bekymret for den service/værkstedkapacitet som det kommer til at tage. Vi taler vel om tæt på 4000 biler i DK?

Twinauto
Twinauto Jan 20 '17

~~Du bør være bekymret, det er et verdensomspændende problem for rigtig mange brands. Problemet er, at når/hvis airbag går af, så kan metaldele af airbag splintre og blive skudt ud i hovedet - dette har- så vidt jeg husker - allerede medført dødsfald i udlandet, så hvis 2012+ har samme type, så kan det kun gå for langsomt.  Har samme problem på min 2005 Mustang

MOS
MOS Jan 20 '17

@Twinauto

Åhr ja! Maler vi ikke fanden på væggen nu? Hvad er sandsynligheden for, at en passager i min Tesla bliver slået ihjel af en defekt airbag i morgen?

På Teslas hjemmeside skriver de:

I have a 2013-2016 Model S – is my vehicle safe to drive with a person in the front passenger seat?
Yes. If you own a Model S produced between 2013 and 2016, your airbags are safe and you do not need to take any action until you receive a recall notice.

Twinauto
Twinauto Jan 20 '17

Tesla 2012-2016!

~~While Toyota says there have been no related injuries or deaths involving its vehicles, a New York Times report in September found a total of at least 139 reported injuries across all automakers. In particular, there have been at least two deaths and 30 injuries in Honda vehicles (UPDATE 12/12/2016: These figures are now verified as 11 deaths and 184 injuries in the U.S., as detailed in the updates below). According to the Times, Honda and Takata allegedly have known about the faulty inflators since 2004 but failed to notify NHTSA in previous recall filings (which began in 2008) that the affected airbags had actually ruptured or were linked to injuries and deaths.

http://blog.caranddriver.com/massive-takata-airbag-recall-everything-you-need-to-know-including-full-list-of-affected-vehicles/#list

MOS
MOS Jan 20 '17

@Twinauto

Det lyder rigtig nok alvorligt, men kan vi blive enige om, at der stadig er større sandsynlighed for, at passagerairbaggen i min Tesla redder min passagers liv, end at den slår min passager ihjel?

PeterE
PeterE Jan 20 '17

MOS, du har selvfølgelig en fin pointe. MEN lad os så fastholde en sandsynlighedstankegang et øjeblik. Tror du ikke at der er større fare - dvs risiko for at yderligere dødsfald sker - som følge af erkendte fejl i airbags, end hvis de samme airbags var 100% hvad de burde være? Regnestykket er ikke reddede liv vs dræbte, men nærmere hvormange dræbte der burde være hvis de pågældende airbags fungerede. Uden at male fanden unødigt på væggen, så gennemfører Takata ikke så massiv en recall globalt hvis det var ligegyldigt.

MOS
MOS Jan 20 '17

@PeterE

Jeg siger heller ikke, det er ligegyldigt. Det er skam alvorligt! Men en airbag, der muligvis er defekt er alligevel bedre end ingen airbag. Så det er ikke sådan, at vi skal gå rundt og være bange for, at vi kører rundt i en dødsfælde. Når det er sagt, så er en velfungerende airbag naturligvis endnu bedre.

Men som jeg har forstået det, så er problemet med Takata airbagudløserne der kun, når de har nået en vis alder og specielt i meget fugtigt klima, som f.eks. i Florida. Dvs. så længe de stadig er nye, er der ingen grund til bekymring. Men når vores biler bliver nogle år gamle, så skal airbaggen skiftes for en sikkerheds skyld.