Loading...
dk

De typiske "fejl" som skal skiftes på en Tesla over tid | Tesla Forum

Bopkri
Bopkri Feb 5 '17

Hej Teslaforum

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer om hvilke dele der typisk går til over tid på en tesla, her mener jeg ikke bremser og dæk. Men andre ting der kan gå til? eks. dørhåndtag eller andet. og hvor lang tid der gik efter du havde købt en TMS?

Det er fordi jeg er lidt i tvivl om det virkelig er en fordel at have 4 års brugtvognsgaranti fra tesla køb, end at købe en ved en anden forhandler eller privat? som har brugt noget af garantien?.

Bopkri
Bopkri Feb 5 '17

Ok, er det muligt at jeg kunne få et link, kan ikke lige finde tråden

mvh

Bopkri
Bopkri Feb 6 '17

Mange tak for det

mbk
mbk Feb 6 '17

Her er også nogle:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4817

Bopkri
Bopkri Feb 7 '17

Mange tak for det mbk

mbk
mbk Feb 8 '17

@Bopkri

Altså, generelt tror jeg Tesla er en holdbar bil, og de fejl der kommer ville ikke være så slemme, hvis bare ikke det var fordi at Tesla er de eneste der kan servicerer dem, og pt. tager høje priser for reservedele og timeløn. Der er nogle amerikanere der selv vedligeholder deres biler, der er en el-ingeniør på teslamotorsclub.com (Ingineer) som istandsætter smadrede Model S'er uden Tesla's hjælp. Ham og en wk057 kan vist alt med dem, med tid bliver deres metoder måske kendte og der kommer flere der kan skifte dele uden Teslas service.

Men som det står til lige nu i DK, så bør du gå efter så lang service som muligt, for det er dyre reperationer i vente. Men hvis du kigger på Teslas egne brugte vogne, så får du alligevel 4år/80.000km. Hvis du kan undvære autopilot så ser det ud til at de kan anskaffes med rimeligt udstyr mellem 450-470. Der er en nu til denne pris. https://www.tesla.com/da_DK/preowned/5YJSA3H10EFP30021

Der er nogle der køber biler uden at de rammer deres hjemmeside, ala "Vi har lige fået en ind", det må være muligt at snakke med dem om deres priser, for nogle sætter de på til 450-500k, mens biler med samme konfiguration står til 550-640k. Nogle af deres brugte har stået i et år, så der må være luft. Tjek evt. ev-cpo.com hvor man kan sammenligne de brugte vogne og se hvornår de kom på Teslas side.

Bopkri
Bopkri Feb 8 '17

mbk*

Mange tak for svaret, det er super fedt med lidt perspektiv i overvejelserne om, hvilken TMS vi vil kigge efter. Vi har nemlig planer om at anskaffe os en inden for et halvt år maks, og så er det egentlig bare spørgsmålet om, hvor meget vi får for de penge vi vil skyde efter sådan en fin bil, og hvilket udstyr osv vi kan få med i hatten. 

Jeg har i et år fulgt med på bilbasen og andre steder, hvor TMS 2015 kommer til salg, fordi vi for et år siden ikke havde sparet op til sådan en fin bil.

Men der hvor min største tvivl kommer, er nu hvor jeg kigger på forhandlere som har TMS til salg kontra Tesla forhandler, der kan jeg godt se at man kan få "samme" bil i model og udstyr (måske lidt mere ved andre forhandlere end ved tesla) og forskellen kan godt være på alt mellem 30-90k. Så tvivlen fra min side er, hvis differencen for at købe er 90k er det så det værd at smide de ekstra ved tesla forhandleren, for at få en ny runde 4 års/80.000km brugtvognsgaranti, fremfor en 2015 ved anden forhandler, som har resterende 2 år eller km der mangler op til 80.000km. For hvis vi over det næste tid bare skal have differencen på bankbogen for at vente på en reparation uden for garanti i fremtiden. Det er under alle omstændigheder gætteri, hvornår en del går i stykker, hvad enten det er fra tesla forhandler eller anden side.

mvh

mbk
mbk Feb 8 '17
Den vigtigste garanti er nok drivetrain og batteri, og den er fra første købsdato om den er fra bilbasen eller Tesla. Men Tesla giver en ny 4år/80.000km garanti. Hvis du kun kigger på biler fra december 15, så har de som regel nok nogle km. Tilbage. Sweet spot er måske også lidt afhængig af sit kørselsbehov. Kører du meget er det måske mindre vigtigt med årene. 

mbk
mbk Feb 8 '17
Der er skrevet lidt i denne også omkring brugt priser..   http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4392?&page=2

Men tror de bedste priser på bilbasen for december 15 biler med aktiveret AP Ca er 70:520k, 
70D:550k, 
85:600k, 
85D:650k

Udstyr varierer lidt, men km nok omkring 30.000km. Der er en rød 70 pt. til 490k, og der skal du så betale Tesla 30k eller lign for at aktivere AP. Der står i hvert fald ikke i teksten at det er aktiveret.

AP biler hos Tesla ligger, som du selv siger over bilbasen, mens deres pre-AP biler ligger lavere, især når man tager den nye garanti med, som nok har en rimelig værdi, måske 5-10k/år.

Men tag da en sludder med Tesla, og sig det som det er, du vil have en indenfor 6mdr. Det kan være de får en ind der matcher hvad du ønsker og prisen er fin. F. Eks. Har de en 70D til 599k med AP,  og den har nok reelt samme rækkevidde som en 85.
mbk
mbk Feb 8 '17
Indenfor 6 mdr har vi også en rimelig forventning om hvad Model 3 bliver for en bil. Mon ikke vi hører mere om den i de næste par Mdr. Måske politikerne ender med at lave lidt om i afgift systemet og en Model 3 70D ikke koster mere end det du vil give for en S 70D om et års tid. S er selvfølgelig større, men 3 kommer med nyeste teknologi. 
mbk
mbk Feb 9 '17

Lige meget hvad skal du undgå de to Model S importeret fra USA, men de er nok ikke aktuelle i dit tilfælde. 

Bopkri
Bopkri Feb 9 '17

mbk*

Mange tak for info, jeg var også kommet frem til de prislejer som du nævner for modellerne, så er spørgsmålet selvfølgelig, hvor lidt km jeg kan finde en bil med.
Vi havde enten tænkt en 70D eller ren 85, og det er mest pga. rækkevidden, i hverdagene kommer vi ikke til at have det store behov, det er mest i weekenderne, der nemt kan snige sig 130km på tælleren hver vej.og hvis jeg både skal tage hensyn til en buffer i top og bund af batteriet %, så kom jeg frem til at de to modeller nok kunne dække det behov.
BTW. det er en fin side ev-cpo du linker til.

Og lige præcis model S frem for 3 er grundet det store baggagerum til barnevogn osv. :)

Og jeg tager det til mig og undgår modeller importeret fra US.

mht til de politekere, så har jeg skrevet inde på venstres officielle fb side til karsten lauritzen, for at spørge om de ikke snart får fingeren ud, det kan ikke passe de ikke bare vil have lidt penge i kassen frem for ingen fra elbiler :)

artiklen her beskriver meget godt med 5 solgte biler i jan 2017 til IKKE private, hvor lidt handling der sker. http://www.dr.dk/...rlyser-oeget-stoette

P85DK
P85DK Feb 9 '17

@Bopkri - har lige smidt dig en PM

Bopkri
Bopkri Feb 11 '17

P85DK:

Mange tak for PM :)

mbk
mbk Feb 14 '17

Dette er vist en rimelig pris for en 85D 679k med ny 4års/80.000km garanti..

Titanium farve, AP, pano, next-gen sorte lædersæder, luftaffjedring. Nypris er nok omkring ~850k.

https://www.tesla.com/da_DK/preowned/5YJSA7H27FF095784?redirect=no

Første indregistrering 09/2015

http://www.nummerplade.net/soeg/?stelnr=5yjsa7h27ff095784

Billigste på bilbasen er pt. 660k, og den er lidt funky med sin krom indpakning.

skriver
skriver Feb 25 '19

Hej. Eksisterer den liste som bliver omtalt mon stadig?