Loading...
dk

Vedligehold udenfor garanti | Tesla Forum

mbk
mbk Jan 5 '17

Jeg bruger lige denne som en liste af ting der kommer til at dø på en Model S grundet hvad mest er design fejl og deres mulige løsninger.

Tesla fikser selvfølgelig disse på garanti.

12V batteri, Tesla cykler det 5x om dagen, det dør efter et par år. Vil mene de kører batteri ude af specs:

https://syonyk.blogspot.dk/2016/10/tesla-model-s-12v-battery-analysis.html

Switch i dør fejler:

https://www.youtube.com/watch?v=UZhDQkjPofA

eMMC i centerkonsol dør grundet for meget logning, community fix ikke lavet endnu. Da eMMC indeholder Linux OS og opsætning på bil, så er det nok svært at lave en DIY løsning. Ingenier arbejder på en løsning, måske lodde ny eMMC, måske en større kan holde til tæsk. Tesla vil ikke sælge reservedel med eMMC for sig:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/death-of-a-center-screen-touch-screen-after-warranty.82411/

Klaus_
Klaus_ Jan 5 '17

Hvad så når bilen er ude over garanti, så kan vi vel ikke forvente de stadig skifter 12v batteri, switch i dør osv?

mbk
mbk Jan 5 '17

Efter garanti perioden er det for egen regning.

Derfor jeg gik igang med listen. Jeg tror jeg kommer til at eje en S en dag, og så er det med at have forberedt sig med dele og metoder. Måske skifte 12V hvert år, inden man skal hentes på et fejeblad.

Den der centerkonsol er nok en hel del mere bøvlet at skifte end et 12V batteri :)

Der synes jeg måske man skulle prøve på at få Tesla til at agere, hvis de nedtuner logning kan levetiden kraftigt forøges. Alternativt kan de fikse centerkonsolen uden at det skal koste så meget, eller i det mindste sælge reservedele for sig.

Ang. 12V batteriet der dør, så tror jeg det er grundet at de aldrig fik bilen til at gå langt nok ned i standby, og brænder 30W i standby istedet for et par enkelte W. Det stammer fra en eller anden design fejl, måske keyless ikke virkede i standby mode eller lign. og så har man acceptered at bilen har et højt vampire drain og æder 12V batterier. Formenligt ikke et issue når Model 3 kommer, den har formenligt en redesignet center konsol med nyere ARM CPU.

De har vist redesignet håndtaget, så nyere har flere sensorer, men ved ikke om de også brækker.

Altså, stort set alting dør i en Tesla givet lang nok tid, det er bare en liste for at finde de mest sårbare ting, som formentlig er fejldimensioneret.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 5 '17
mbk
mbk Jan 5 '17

12V terminaler:

https://www.youtube.com/watch?v=DPUcUOd1r1w

part1 replacement:

https://www.youtube.com/watch?v=QGcqzepKTYA

part2 removal:

https://www.youtube.com/watch?v=fEIpBnHhLhE

ingen part3.. hmm..

PeterE
PeterE Jan 5 '17

mbk, jeg skal lige være sikker. Du ejer ikke en Tesla idag, og  du forbereder dig på at blive ejer ved at lave en liste over hvad der vil fejle pga tid eller slid?

Sådan er det jo ved alle biler. Jeg har haft lambasonde problemer på min Superb, software problemer på en Audi, en defekt lås på en Ford osv osv osv. 

mbk
mbk Jan 5 '17
Citat fra PeterE

mbk, jeg skal lige være sikker. Du ejer ikke en Tesla idag, og  du forbereder dig på at blive ejer ved at lave en liste over hvad der vil fejle pga tid eller slid?

Sådan er det jo ved alle biler. Jeg har haft lambasonde problemer på min Superb, software problemer på en Audi, en defekt lås på en Ford osv osv osv. 

Korrekt. Jeg gjorde det samme inden jeg købte min Mondeo, så sådan er jeg nok bare. Så når der er om 2-3 år der er en Tesla med død center konsol og ejeren ikke gider betale 35k for at få den fikset, kan jeg nappe den billigt og have en (næppe triviel) løsning der er billgere :)

Jeg havde (desværre) en Tesla til låns i 14 dage, og har været hooked lige siden, så hvis Tesla'en ikke lige var så meget over mit bilbudget havde jeg da købt en for et år siden.

Fandt alle typiske fejl på Mondeo og Passat, alle biler har fejl, jeg er heller ikke bange for dem, men det er fint at kende skønhedspletterne i detaljer inden man skal stå og høre på en mekaniker der digter en historie om hvad der er galt.

griffel
griffel Jan 5 '17
Jeg er da lidt bange for den dér centerskærm, der åbenbart dør af slitage på et tidspunkt. Ikke selve skærmen, men noget elektronik bagved, der ikke er til at skifte ud :-(
Det kan da ikke passe, at man skal have en bankkonto med flere 10.000 kr. stående for at være klar når f.eks. skærmen dør.
Der blev jo reklameret med, at der stort set ikke er noget vedligeholdelse på bilen, og at den dermed er billigere i drift, en end ICE-version. Det indgik endda i prisudregningen ("inklusiv besparelse bla bla") på et tidspunkt...!
mbk
mbk Jan 5 '17
Citat fra griffel Jeg er da lidt bange for den dér centerskærm, der åbenbart dør af slitage på et tidspunkt. Ikke selve skærmen, men noget elektronik bagved, der ikke er til at skifte ud :-(
Det kan da ikke passe, at man skal have en bankkonto med flere 10.000 kr. stående for at være klar når f.eks. skærmen dør.
Der blev jo reklameret med, at der stort set ikke er noget vedligeholdelse på bilen, og at den dermed er billigere i drift, en end ICE-version. Det indgik endda i prisudregningen ("inklusiv besparelse bla bla") på et tidspunkt...!

Jae.. Det ser desværre sådan ud.

Det er en lille memory chip til under en halvtredser der dør, men man ikke lige lodde en anden på. Man skal flytte OS etc. Men klag over det, gør opmærksom på at de kører en komponent udover specification, nok opmærksomhed og det kan måske komme ind under den 8 års garanti.

mbk
mbk Jan 5 '17

Tesla kan stort set helt afhjælpe problemet ved at sætte logging niveauet ned. Det kan være det sker på et tidspunkt. Ham Ingenier slår det meste fra i de biler han vedligeholder, det får levetiden til at gå væsenligt op.

Måske man kan bede Tesla om at gøre det samme på ens bil.

mbk
mbk Jan 5 '17

Men det ser ikke umiddelbart ud somom Tesla ikke tror på deres biler, når de tør at sælge en 2013 Signature med ny 4års garanti periode, den må da have alle de børnefejl der er, til 465k skal man da klart undgå en privat:

https://www.tesla.com/da_DK/preowned/5YJSA2DP4DFS15185

mbk
mbk Jan 5 '17

Der er en Signature P85+ på 'TESLA Owners World Wide' på Facebook, som har kørt 200.000 km, den kører på sit 5. drive unit. Det er jo alligevel også ret crazy. Og en ny batteri pakke, men den blev skiftet efter 1000km, så det kan næsten ikke tælles med.

Men hvis DU bliver skiftet hovedsageligt grundet hyle tone, kan det måske godt være man kan lære at leve med det udenfor garanti. Jeg har kørt i en P85+ der måtte hentes på fejeblad da DU døde mekanisk, det lød bare somom den børstede tænder, og kunne ikke flytte sig en meter.

fmm1000
fmm1000 Jan 5 '17

Hvis dette med at skærmen brænder af pga for meget logning, bør man vel slå fra, at man vil sende data til Tesla.

mbk
mbk Jan 5 '17
Citat fra fmm1000

Hvis dette med at skærmen brænder af pga for meget logning, bør man vel slå fra, at man vil sende data til Tesla.

Nope. Det er bare Linux OS'ets logning, det er ikke bilens position eller status på batteri eller hardware eller sådan noget. Formenligt noget ligesom disse: http://www.thegeekstuff.com/2011/08/linux-var-log-files/

De logs bliver sikkert aldrig nogensinde læst og har ikke meget debugging værdi.

Kiefer
Kiefer Jan 5 '17

I princippet, hvis du får en ældre Tesla uden for garanti og kan skaffe dig root adgang til konsollen, kan du jo blot disable al logging i OS'et. Hvilket er relativt simpelt på en Linux.

Det vil alt andet lige forlænge levetiden til noget nær det uendelige for en eMMC kreds, da det er skrivning der er problemet og ikke læsninger.

Men som jeg læser det, er det vel egentlig lige så meget NVIDIA der har et problem her, det er jo dem der har leveret et VCM kort til Tesla med denne integrerede kreds til lager for OS'et. Det er jo klart en designfejl fra deres side af, de må ganske simpelt have glemt at tænke sig om da de lavede dette kort...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 5 '17
mbk
mbk Jan 5 '17
Quote from Kiefer

I princippet, hvis du får en ældre Tesla uden for garanti og kan skaffe dig root adgang til konsollen, kan du jo blot disable al logging i OS'et. Hvilket er relativt simpelt på en Linux.

Det vil alt andet lige forlænge levetiden til noget nær det uendelige for en eMMC kreds, da det er skrivning der er problemet og ikke læsninger.

Men som jeg læser det, er det vel egentlig lige så meget NVIDIA der har et problem her, det er jo dem der har leveret et VCM kort til Tesla med denne integrerede kreds til lager for OS'et. Det er jo klart en designfejl fra deres side af, de må ganske simpelt have glemt at tænke sig om da de lavede dette kort...

/Martin

Enig, hvis logning niveau sænkes væsentligt øges levetiden. 

Uenig i at det er Nvidias problem. De leveret en komponent som Tesla bruger udenfor specificationen, det er Teslas OS og deres indstillinger og deres ansvar. Nvidia vil sikkert gerne levere en med 64 GB eMMC hvis Tesla vil betale. 
Kiefer
Kiefer Jan 5 '17

mbk: Hvor ved vi fra at OS er brugt uden for den specifikation Nvidia har leveret?

Og om Nvidia leverer et 64GB eller et 8GB er egentlig ligegyldigt, så længe man laver mange skrivninger til kortene vil de holde op med at virke efter et givent tidspunkt.

Tesla har nok brugt et OS men vel ikke uden at Nvidia har leveret drivere til systemet, og derfor kan Tesla jo måske tænkes at være i god tro i forhold til det OS de installerer på det. Så vidt jeg kan læse mig frem til er det en udgave af Ubuntu de har brugt, sikkert stærkt modificeret. 

Man kan så sige, at det må være relativt nemt for Tesla i en opdatering at slå logning af i OS eller sætte den op til at logge på SD-kortet i stedet. 

Det er nogenlunde samme problem jeg har set på enkelte af vores kunders VMware ESXi installationer hvor de ved et uheld får konfigureret host'en op til at logge på det SD kort hvor OS også er på, og så holder de kort ikke ret længe...

Jeg tænker egentlig, om, nu hvor det er en kendt fejl om ikke det var en sag f.eks. FDM ville være i stand til at vinde over Tesla hvis det kom så langt. Tesla har været gjort bekendt med problemet længe, og indtil nu ikke gjort noget ved det. I hvert fald ikke noget vi ved de har gjort.

mbk
mbk Jan 5 '17
Quote from Kiefer

mbk: Hvor ved vi fra at OS er brugt uden for den specifikation Nvidia har leveret?

Og om Nvidia leverer et 64GB eller et 8GB er egentlig ligegyldigt, så længe man laver mange skrivninger til kortene vil de holde op med at virke efter et givent tidspunkt.

Tesla har nok brugt et OS men vel ikke uden at Nvidia har leveret drivere til systemet, og derfor kan Tesla jo måske tænkes at være i god tro i forhold til det OS de installerer på det. Så vidt jeg kan læse mig frem til er det en udgave af Ubuntu de har brugt, sikkert stærkt modificeret. 

Man kan så sige, at det må være relativt nemt for Tesla i en opdatering at slå logning af i OS eller sætte den op til at logge på SD-kortet i stedet. 

Det er nogenlunde samme problem jeg har set på enkelte af vores kunders VMware ESXi installationer hvor de ved et uheld får konfigureret host'en op til at logge på det SD kort hvor OS også er på, og så holder de kort ikke ret længe...

Jeg tænker egentlig, om, nu hvor det er en kendt fejl om ikke det var en sag f.eks. FDM ville være i stand til at vinde over Tesla hvis det kom så langt. Tesla har været gjort bekendt med problemet længe, og indtil nu ikke gjort noget ved det. I hvert fald ikke noget vi ved de har gjort.

Altså hvad Tesla og Nvidia har aftalt indbyrdes ved man jo aldrig. Men under alle omstændigheder burde slutbruger holdes udenfor det regnskab. 
Tesla kan løse problemet i en opdatering. Elon skriver der kommer ny Linux kerne og ny browser, så det lyder som en OS rulning, de kan sagtens fikse det der. 
Vil også mene at det var en nem sag at vinde for FDM, eller anden organisation, nu når problemet er lokaliseret så konkret. Jeg håber da Tesla løser det selv og ikke giver kunderne udgiften, som de så godt nok har gjort i et tilfælde. 
mbk
mbk Jan 5 '17

De 8 GB mod 64 GB er forresten ikke ligegyldigt. Hvis der på 8GB har 4 GB ledigt plads efter OS og Apps, så har 64 GB kortet 60 GB i overskud, og kan tage 60/4=15 gange så mange skrivninger, da 8 GB kortet holder i nogle år, så ville man formenligt ikke kunne splitte et 64 GB eMMC af med samme brug som 8 GB pt. har. Pris forskellen i BOM ville måske være 100 kr.

mbk
mbk Jan 5 '17

Fandt også denne, lim i skærmen går i opløsning:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/bubbles-on-touchscreen.55868/page-3#post-1549817

P85DK
P85DK Jan 5 '17

en skærm fra eller til - de er ved at være så billige at du bare køber en anden ;-)

P85D til 695: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/p85d-5d/3118365

Der er dog enkelte der holder fast i drømmen fra Dec 2015 om at have købt en investering (av, den gøre ondt):

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/p85d-7prs-5d/3033997

Sider: 1 2 3 »