Jeg fik oplyst at ingen 85 modeller kan opgraderes til mere end 90 batteri pack.Tja, jeg ved ikke, wk057 siger det er plug and play og skifte to bytes i en konfigfil, men der er nok ikke nogen forretningsmodel i det. Det er som udgangspunkt samme motorer og invertere som P85D, men skal nok være model Q på den store bagpå. Se evt. wk057 der har moddet hans gule P85 til at tro den er en P85DL og har 0-100 på 3.5 s eller lign. helt uden front motor.
Så nej umiddelbart kan du ikke se frem til dette.
WK057 har så sat et 90 kWh batteri i nu, og lige kørt den på dyno. 553 hk på baghjulene ...
https://twitter.com/wk057/status/829481656457240576

Fisk at vide der var en fysisk begrænsning fra 85 til 100
Tror det er et røgslør, wk057 har sat batteriet fra smadret Model S P100D i en X, vist originalt X60D, kan også være X90D, han har flere X'er.
følg evt. med her:
https://twitter.com/wk057
Der er en fysisk begrænsning i et stik, som skal udskiftes for at koble batteriet til. Stikket er fastgjort med 4 skruer !!!
Telsa er ikke interesseret i at sælge et batteri alene, Tesla er interesseret i at du opgraderer hele bilen. Hvis Tesla var interesseret at sælge enkeltstående batterier, så havde de en mulighed for køb på deres hjemmeside med priser ...
85-90 ja, måske hvis du vil betale en overpris, men det er ikke noget de annoncerer med
85-100, nej
P85DL-100, nej
P90D-P90DL, ikke mere
90-100, nej
P90DL-100, meldt ud at man kan, men vist ikke rigtigt sat i værk
Konklusion, Tesla ser det ikke som særligt interessant at sælge batterierne som upgrade på allerede leverede biler.
Så hvad er forskellen fra en P85DL og P90D til en P90DL der gør at man fysisk kan opgradere en P90DL, men ikke en P85DL eller en P90D?
WK057 har kigget ind i et 100 batteri og hans konklusion er at forskellen på batterierne er måde de er 'pakket' på og et stik med 4 skruer.
Tesla er ikke interesseret i at folk opgradere deres batterier ...
Fordi det ikke er muligt!Ikke hos Tesla. Men selvfølgelig er der muligt at ombygge, spørgsmålet we selvfølgeligt om det giver økonomisk mening.
Hookmaker: Helt enig, og jeg tror så også der er mange der vil blive slemt overraskede når de skal have lavet noget på bilen uden for garanti, og regningen så viser 1300,- i timen.
Det kan godt være mange nord for København plejer at betale sådanne priser for at få lavet deres premium biler, men det er bare ikke det segment Tesla henvender sig til med model 3.
Teslas forspring med Superchargere, ja det vil Clever og EON i et samarbejde jo også lave om på ned igennem Europa. Og nu hvor både Audi og BMW har annonceret biler i samme størrelse i 2020 så bliver konkurrencen jo benhård for Tesla. Samtidigt med jeg ikke forventer en Model 3 i Europa før 2020 uanset hvad Elon har udtalt indtil videre.
Jeg må også sige, at da Elon i 2013 sagde at batteriopgraderinger i fremtiden ville øge rækkevidden, var jeg ikke af den tanke, at en opgradering betød udskift af hele bilen... Her er det så et super godt stykke arbejde wk057 laver. Der er jo næsten mere fremtid i de forbedringer han laver på bilen end dem Tesla selv laver.
/Martin
Musk har vel bare måtte sande at hans visioner ikke kan realiseres på alle niveauer. Han vælger så at satse på de parametre som han mener kan sikre succes på den lange bane.
Batteriopgraderinger var klart noget de slog på, Tesla talte også stort om 3. parts apps til centerskærmen, muligheden for at vælge mellem forskellige skins til instrumentbordet, lave vedligeholdelsesudgifter etc.
Realiteten er at de endnu ikke har fundet en forretningsmæssigt fornuftig (for Tesla) model for batteriopgraderingerne, at computeren er for svag til 3. parts apps og skins, at folk tolker lave vedligeholdelsesudgifter som ingen udgifter.
Når Tesla introducerer P100D, så er merprisen langt højere end merudgiften ved 100 kWh vs 90 kWh batteriet, så derfor vil de hellere have at man køber ny bil. Med tiden, når Tesla ikke er så afhængig af en kvartal stigning i leveringstal, så kommer batteriopgraderinger, men lige nu er antallet af leveret biler pr. kvartal prioritet nr. 1.
Husk at der er små 9 mia dollars som er shortet i aktien. Det er den mest shortet aktie p.t. og den nærmer sig all time high, så der er et stort pres på den korte bane.
@Nostromo - forskel på stikket

P85DK: Tesla er en amerikansk virksomhed som alle andre børsvirksomheder derovre lever fra kvartal til kvartal. Så den dag de ikke har brug for at vise vækst fra det ene kvartal til det andet, er nok den dag himmelen bliver lyserød :-)
Hvad angår forskel på stikket, så har Jason jo netop skrevet at det er relativt nemt at få de to stiktyper til at passe sammen.
Men ellers er jeg enig med dig.
/Martin
Jeg skriver jo præcis at stikket er nemt håndteret, så her er vi også enige :-)
De skal altid vise vækst, men pointen var at de på et eller andet tidspunkt måske når et punkt hvor det ikke kun er antal leveret biler som er det vigtigste KPI.
Er den teoretiske grænse for Model S acceleration nået?
Jeg mangler betydningen af AWD i hans beregninger, da begge hjulsæt teoretisk kan være på grænsen til greb hele vejen under acceleration, mens det ikke er tilfældet under den nedbremsnings måling han har. Bilen bremser jo markant mindre på baghjulene, ellers ville der være risiko for at den skrider ud.
Tilsvarende mangler betydningen af AWD i hans sammenligning med Roadsteren, men alligevel et interessant bud.