Loading...
dk

Overvejelser om hjemmeopladning | Tesla Forum

Agon
Agon Feb 16 '17

Jeg er undervejs med at anskaffe mig en Tesla og har nogle spørgsmål om opladning som jeg håber jeg kan få lidt hjælp til her - jeg har læst den fine sticky men synes stadig det er lidt forvirrende.

Jeg bor på en villavej i omegnen af Kbh. og bilen skal indtil dette efterår stå på vejen - og fra efteråret kan den holde i min indkørsel (som indtil da er optaget af noget andet).

Der er ca. 6-7 m. til fortovet fra hjørnet af mit hus hvor der i forvejen sidder en udendørs stikkontakt.

Mit hus er fra 1972.

Spørgsmål:

1) Er der nogen der har erfaringer med om bilen kan stå og lade i et almindeligt villakvarter uden brok over ledning over fortovet eller evt. hærværk på ladeudstyr?

2) Jeg forestiller mig at jeg jeg til en start lader på den eksisterende kontakt med en forlængerledning - som vil være langsomt det er jeg med på. Men det vil vel virke eller er det noget med at jeg vil risikere at jordforbindelsen eller andre ting ikke er i orden?

3) Jeg vil derefter gerne benytte EOn's flatrate tilbud. Men det kræver vel 400V 16A - som jeg går ud fra er det man kalder et kraftstik? Jeg kan forstå at så godt som alle nyere huse har muligheden for at trække et sådant udtag fra eltavlen. Ledningen fra tavlen kan trækkes udenpå huset uden større problemer - måske ca. 20m ledning. Er der nogle mulige problemstillinger ved det? Kan jeg på nogen måde selv se om jeg har 400V 16A i eltavlen?

Giver det mening eller er jeg helt på vildspor?

Jeg vil meget nødig købe en Tesla og så konstatere at jeg har et større og dyrt arbejde med at få gjort klar til at hjemmeoplade.

Tak!

NCL
NCL Feb 16 '17
1. Tjaaa det kommer vel an på naboerne og klientellet i området :)
2-3. Du kan lige så godt få lavet en gruppe til bilen med det samme. Du kan kigge i din eltavle om der er plads til en gruppe mere. Hvis der ikke er, skal du bare have en større eller en ekstra tavle. Normalt skulle der ikke være problemer med at få sat en ekstra gruppe på, dog skal du nok lige undersøge hvor stor din sikring i vejen er, så du ved hvor meget du samlet kan tillade dig at trække på strømmen.... Det koster ikke alverden at få en elektriker til at sætte en gruppe op, trække 20 m kabel, samt sætte et cee stik op, og så har du en ordentlig installation fra start. Du vil blive træt af at lade med 1 fase 8-10 ampere :)
Og bare bestil din eon boks med det samme. Der er 2 måneders leveringstid på alligevel, og det er kun en begrænset perioede der er gratis oprettelse. Boksen er "mobil", så du kan bare have den i bagagerummet og så sætte den på din forlængerledning og ligge den under bilen. Altså indtil du kan få sat den op i indkørslen
Forummets indlæg er redigeret af NCL Feb 16 '17
Agon
Agon Feb 16 '17
Tak for svaret!

Hvordan undersøger jeg sikringen i vejen?

Er det ikke noget med at man ikke kan være 100 pct. sikker på at have 400v 16A ind til eltavlen?
Bianco
Bianco Feb 16 '17
Du ringer bare til dit elselskab. De har stående i deres system hvor kraftigt din stikledning er (hus til elmast), og hvor mange amperer du kan trække fra elmasten (mastesikring). Men det vil elektrikeren selv kunne checke når han er der, så jeg ville bare ringe rundt til tre lokale elektrikere og høre deres pris på at sætte en ekstra 16 A gruppe i tavlen inkl. trække 20 m kabel og montere udvendigt CEE stik.
DeaconWP
DeaconWP Feb 16 '17

Hej Agon.

Du har 400 volt i dit hus, hvis du kan se en sikrings afbryder, hvor der er 3 sikringer til den samme afbryder.

Prøv at google "3 faset sikring". Så kommer der på min pc nogle billeder, som du måske kan sammenligne med dine sikringer. Jeg kan ikke copy / paste fra internettet, når jeg skriver her på forum.

Har du en sådan sikringsboks, har du 400 volt ind i dit hus.

Du kan se, hvor store sikringerne i den "gruppe" er, ved at: se teksten udenpå, se hvilken farve der er på sikringens ende, inde bag glasset. Rød er lig med 10 ampere, grå er lig med 16 ampere.

Jeg har i mit hus 2 "kraft grupper". Den ene er til mit komfur, og den anden leverer strøm til vaskemaskine, opvaskemaskine og tørretumbler på en gang. De bruger alle kun en fase, og derfor deles de om det.

Tidligere havde jeg koblet et udendørs stik på den gruppe, med de tre hårdehvidevarer. Men så kunne fruen næsten aldrig lade,  fordi alle tre maskiner skulle være uden brug, for at sikringen ikke skulle blive overbelastet.

Nu sidder det udendørs stik på samme sikringsgruppe som komfuret. Det giver ikke problemer, pånær at vi så skal huske at stoppe ladningen, hvis der skal laves pandekager om morgenen, hvis bilen står og bruger strøm endnu. (det gør den, hvis den sættes til at forvarme.)

Vi lader mest om natten, fra evt kl 00:00 eller 02:00, afhængig af, hvor meget strøm der mangler.

Vi lader nemlig så sent som muligt, for at batteriet kan udnytte spildvarmen fra ladningen til at være klar til at modtage regenerativ energi, lige fra start.

Så vi har ikke fået en ekstra sikringsgruppe med 3 gange 16 ampere til bilen, selvom jeg kan lave det meget billigt.

Grunden til det er, at jeg ikke vil risikere at trække så meget strøm samtidigt, at de sikringer der sidder før husets tilgangskabel springer. For dem kan (må) jeg ikke selv skifte, og det koster jo en del at få en vagt elektriker ud.

Der vil ude i tilgangen til dit hus sidde en sikring, der med stor sandsynlighed vil kunne holde til, at du trækker meget strøm på alle dine sikringer på en gang. Elektrikeren der har bygget din strømtavke har taget højde for, hvor stor sandsynligheden er for, at du trækker kams strøm på flere sikringer på en gang, og det er de beregninger, der bestemmer størrelsen på din tilgangs sikring.

Du har sikkert mindst 25 ampere derude, så at du trækker 16 ampere X 3, samtidigt med at du laver andre ting, går ikke ud over den sikring.

Da du har 7 meter ud til fortovet, vil jeg måske opsætte en "postkasse holder" så langt ude mod fortovet som  det kabel der kommer på E.ONs ladeboks tillader til den tid. For kablet er ikke for langt.

Men det kan du jo se til, når boksen kommer. Det kan jo også klares med en forlænger imellem stik og boks.

Det skal jo måske flyttes lidt ind igen, hvis lade boksen skal stå vej den fremtidige bil placerings venstre bagerste hjørne.

Hvis man kan google maps'e din adresse, og se de faktiske forhold fra luften, kan jeg kigge på det. Du kan sende en PB med din adresse, hvis du synes.

Så kan jeg se, hvad jeg har af ideer til dig.

JSH
JSH Feb 17 '17

Hej Agon, du kan rolig købe en Tesla :) 

Der er nogle ting du kan overveje, 380v er et must, så lader du ca. 50 Km/t med 220v ca 10Km/t :o)
Som standard har du 25A til dit hus, for at undgå at sikringen springer når du lader, laver mad og tørretumbleren kører, evt. varmepumpe mm. har jeg valgt at opgradere til 35A, det koster 1000 Kr/A +moms, dvs. 12500. :o) - dyrt men givet godt ud og er et engangsbeløb.
Husk GOD JORD evt. jordspyd ved CEE stikket og min. 2,5 cm2 kabel, hvis der er langt til hovedtavlen bør du overveje tykkere kabel. spørg elektrikeren.
Husk at hvis du tilkøber chargerboksen, så kan du lade dobbelt så hurtigt, Meeeen så skal det jo også flere Ampere til huse,t form 25A ekstra, så med boks løber ekstraudgiften op i ca. Kr.60000, for at kunne lade 3 timer hurtigere end normalt ca. 6,5 t., hjemme. ingen forskel når du supercharger.
Jeg overvejede løsningen, men frafaldt den, da jeg regnede på løsningen, jeg kan fint klare mig med den alm. løsning. ;o) 

fmm1000
fmm1000 Feb 17 '17
Jeg har haft Tesla i 1,5 år og har kun to gange haft brug for at lade med 22 kw hjemme. Da jeg ikke havde det betød det bare lidt længere ladetid væk fra huset de to dage. Det lever jeg gerne med og sparer de 60.000. Din bil skal også være udstyret med dobbeltlader for at kunne udnytte 22 kw fra din hjemmelader. Det er de færreste Teslaer.
Agon
Agon Feb 17 '17
Quote from DeaconWP

Hej Agon.

Du har 400 volt i dit hus, hvis du kan se en sikrings afbryder, hvor der er 3 sikringer til den samme afbryder.

Prøv at google "3 faset sikring". Så kommer der på min pc nogle billeder, som du måske kan sammenligne med dine sikringer. Jeg kan ikke copy / paste fra internettet, når jeg skriver her på forum.

Har du en sådan sikringsboks, har du 400 volt ind i dit hus.

Du kan se, hvor store sikringerne i den "gruppe" er, ved at: se teksten udenpå, se hvilken farve der er på sikringens ende, inde bag glasset. Rød er lig med 10 ampere, grå er lig med 16 ampere.

Jeg har i mit hus 2 "kraft grupper". Den ene er til mit komfur, og den anden leverer strøm til vaskemaskine, opvaskemaskine og tørretumbler på en gang. De bruger alle kun en fase, og derfor deles de om det.

Tidligere havde jeg koblet et udendørs stik på den gruppe, med de tre hårdehvidevarer. Men så kunne fruen næsten aldrig lade,  fordi alle tre maskiner skulle være uden brug, for at sikringen ikke skulle blive overbelastet.

Nu sidder det udendørs stik på samme sikringsgruppe som komfuret. Det giver ikke problemer, pånær at vi så skal huske at stoppe ladningen, hvis der skal laves pandekager om morgenen, hvis bilen står og bruger strøm endnu. (det gør den, hvis den sættes til at forvarme.)

Vi lader mest om natten, fra evt kl 00:00 eller 02:00, afhængig af, hvor meget strøm der mangler.

Vi lader nemlig så sent som muligt, for at batteriet kan udnytte spildvarmen fra ladningen til at være klar til at modtage regenerativ energi, lige fra start.

Så vi har ikke fået en ekstra sikringsgruppe med 3 gange 16 ampere til bilen, selvom jeg kan lave det meget billigt.

Grunden til det er, at jeg ikke vil risikere at trække så meget strøm samtidigt, at de sikringer der sidder før husets tilgangskabel springer. For dem kan (må) jeg ikke selv skifte, og det koster jo en del at få en vagt elektriker ud.

Der vil ude i tilgangen til dit hus sidde en sikring, der med stor sandsynlighed vil kunne holde til, at du trækker meget strøm på alle dine sikringer på en gang. Elektrikeren der har bygget din strømtavke har taget højde for, hvor stor sandsynligheden er for, at du trækker kams strøm på flere sikringer på en gang, og det er de beregninger, der bestemmer størrelsen på din tilgangs sikring.

Du har sikkert mindst 25 ampere derude, så at du trækker 16 ampere X 3, samtidigt med at du laver andre ting, går ikke ud over den sikring.

Da du har 7 meter ud til fortovet, vil jeg måske opsætte en "postkasse holder" så langt ude mod fortovet som  det kabel der kommer på E.ONs ladeboks tillader til den tid. For kablet er ikke for langt.

Men det kan du jo se til, når boksen kommer. Det kan jo også klares med en forlænger imellem stik og boks.

Det skal jo måske flyttes lidt ind igen, hvis lade boksen skal stå vej den fremtidige bil placerings venstre bagerste hjørne.

Hvis man kan google maps'e din adresse, og se de faktiske forhold fra luften, kan jeg kigge på det. Du kan sende en PB med din adresse, hvis du synes.

Så kan jeg se, hvad jeg har af ideer til dig.

Hej DeaconWB, Jeg har sendt dig en PB!
Forummets indlæg er redigeret af Agon Feb 17 '17
Kiefer
Kiefer Feb 17 '17

Agon: Husk at alle biler i dag er leveret med en 11KW lader. Det var kun nogle af de første hvor man kunne tilkøbe en ekstra indbygget lader i bilen så man kunne lade med 22KW. Tesla kaldte dette for dobbeltlader.

I dag kan man tilkøbe 16,5KW lader i stedet for den 11KW lader der normalt er i bilen. Vores den ene bil har dette, men vi bruger det aldrig. Begge biler er sat til at lade med 11KW (3 faser 16A) normalt.

Min oplevelse er også at rigtig mange ældre huse er bygget med 3 faser og 35A. og i dag bygger man så huse med 25A i stedet. For så kan man hive lidt flere penge ud af forbrugerne når de skal have lidt flere A ind i huset...

Hvis du har en elektriker ude på et tidspunkt. Så få ham til at åbne din sikringsboks ude i vejen. Så kan du se hvor meget der er ind til huset.

/Martin 

Agon
Agon Feb 17 '17

Hmm. Jeg har nu kigget på min eltavle og kan se at jeg har flere 3 fasede sikringer - så det må jo så betyde at jeg har 400v ind - jf. DeaconWB. Faktisk kan jeg se at min nuværende udendørs kontakt, som jeg havde tænkt at starte med at bruge kører på sådan en gruppe med 3 faset sikring sammen med mit øvrige udendørs lys. Siger der noget der kan bruges til noget?

DeaconWP
DeaconWP Feb 18 '17

Martin, i gamle dage brugte husholdnings apparater mere strøm, end de gør i dag, grundet den teknologiske udviking.

Derfor er man gået ned i størrelse på mastesikringer.

DeaconWP
DeaconWP Feb 18 '17
Agon: Hvordan ser det stik ud, som du vil bruge til opladning, og som de ved sidder på samme sikringer, som dit udendørs lys?
Agon
Agon Feb 18 '17

Tak for svaret! Jeg har sendt PB DeaconWP!