Loading...
dk

STP BlackGold eller Dynamat fra Carsound - til lyddæmpning og varmeisolering - og hvad med skummet? | Tesla Forum

MarkC
MarkC Feb 16 '17

Kære alle, 

Det er mit mål at følgende skal udføres på min Tesla P90D. Enten selv, eller ved hjælp af professionelle:

Frunk: Lyddæmpning 
Hjulkasser: Lyddæmpning
Bagklap: Lyddæmpning

Alle døre: Lyddæmpning og varmeisolering 
Trunk: Lyddæmpning og varmeisolering (navnlig ved bagsæde)

Jeg vil gerne fylde så meget på, der overhovedet er nødvendigt, også gerne meget mere end både Autoskadestuen og Tesla-Shop gør. Jeg er ret lyd følsom.

Jeg er ved at gøre klar til Tesla dagen hos Autoskadestuen, og vil gerne høre andre om man valgte STP eller Dynmat produkter til ovenstående opgaver? Og hvilke? 

Tesla Shop reklamerer med, at de anvender skum til deres lydisolering. Er der nogen, der ved hvilket skum? 

Jeg forestiller mig at lære min bil rigtigt godt at kende, og at søge støtte fra Autoskadestuen eller Tesla Shop til at færdiggøre det, jeg ikke selv kan finde ud af. Er det en dårlig ide? 

På forhånd tak for jeres input - jeg ser frem til at høre fra jer!

Vh

​Mark 

Forummets indlæg er redigeret af MarkC Feb 16 '17
fmm1000
fmm1000 Feb 16 '17
Jeg købte stp skum og sådan noget tungt klæbende materiale til sidste træf. Vi nåede kun venstre fordør. Har en 85d fra sept 15. Da vi åbnede ind til døren kunne vi se der var lidt lydisolering fra Tesla. Det vil der næsten helt sikkert også være på din modsat de klassiske modeller. Min fyldte vi helt op med skum og det andet. Problemet er bare at panelet popper ud. Håber at kunne komme til næste træf og få gode tips. Bassen er blevet væsentlig bedre i musik, men kan ikke rigtig hører nogen forbedring fra udekommende støj.
NCL
NCL Feb 17 '17

Hej Mark

Det er mig der har tesla-shop.dk

Skummet er, som fmm1000 også siger, nogle selvklæbende skumplader, som man sætter ovenpå de andre STP plader. Det giver en hel del på lyden fra anlægget + det tager noget ekstra støj udefra. Jeg monterede selv skum i alle mine døre + i trunken til sidste træf. Jeg havde i forvejen isoleret med STP Black Gold, men jeg kunne høre tydeligt forskel da jeg kørte hjem efter skummet var monteret. 

STP er mindst lige så godt som Dynamat, og endda lidt billigere :)

Du kan evt skrive privat, hvis du har nogen spørgsmål eller vil bestille noget til næste træf. Jeg kommer selv, så jeg kan tage det med på dagen, så du sparer fragten.

PS: fmm1000 I puttede godt nok også meget STP på panelerne :) Synes jeg nævnte det skulle begrænses lidt ;)

Mvh.

Christian

MarkC
MarkC Feb 17 '17

@NCL Tak for afklaring på, hvad skummet gør :-) Jeg troede, der var tale om ekspanderende skum i en dåse!

Hvilke materialvalg er de rigtige (både produceret af STP og Dynmat) til hhv lydisolering (fjern vej- og dækstøj) og til varmeisolering (fjern træk og kulde både fra dørene og fra trunk) ?

Erfaringer og forslag modtages med kyshånd!

Mark

fmm1000
fmm1000 Feb 17 '17
PS: fmm1000 I puttede godt nok også meget STP på panelerne :) Synes jeg nævnte det skulle begrænses lidt ;)<br /><br />
---<br /><br />
<br /><br />
Hehe. Korrekt. Vi har efterfølgende pillet skum trinvist ud, men panelet popper stadig ud. <br /><br />
Vi blev enige om ikke at pille mere ud og istedet rode videre til næste træf, så fedt at du kommer :-).<br />
<br />
Det med varmeisolering har jeg også tænkt på, men mener jeg fik at vide et eller andet sted, at det kunne man ikke. <br />
Har nu alligevel tænkt på, om man kunne smide noget rockwool i dørene. Det isolerer vel også lyd. <br />
Bare lidt træls hvis de der kløfibre begynder at sprede sig i kabinen :-))).

Forresten så giver det der skum den lækreste schlumpf-lyd, når døren lukkes :-).
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Feb 17 '17
Hilbert
Hilbert Feb 17 '17

Lige en lille påmindelse/advarsel.

Når det er koldt/køligt vil der kondenseres fugt i isoleringen, hvis denne ikke er 100% tæt (mineraluld ell. lign. bør derfor aldrig anvendes). Fugten vil have vanskeligt ved at komme ud igen og ophobes i isoleringen - som så forstærker problemet.

Fugt, der dannes på indersiden af karosseripladen skal også have mulighed for at fordampe igen, så pas også på med at lukke det hele inde med skumplade ell. lign. Kan sikkert også give et garantiproblem, hvis elektronik eller andet beskadiges af fugten.

NCL
NCL Feb 17 '17

Hilbert: Skumpladerne suger ikke vand, de er jo også specielt fremstillet til formålet..

Der er også stadig masser af "luft" og ikke noget elektronik der bliver pakket ind i noget...

ldplusse
ldplusse Dec 23 '18

Jeg vækker lige denne gamle tråd til live.
Jeg har lige fået min TMS P85D fra 2015.
Det første jeg lod mærke til var vibrations lyde fra dørbeklædningen, når der spilles musik.

Da jeg have nogle plader STP gold liggende, så prøvede jeg lige at montere det i førerdøren.
Det fjernede alt mislyd og gav døren den der dejlige lukke lyd.

Men jeg har fået lyst til mere. Især hvis det kan sænke støjniveau i bilen når man kører.
Vil især gerne fokusere på vejstøj.
Så vil nok købe STP Balck Gold, filt og de der 20mm skumplader.
Jeg vil montere selv.

Kan se billeder at STP monteret i hjulkasserne inde under skærmkassen. Men tænker om der ikke også må/kan monteres de 20mm skumplader også?

Hvad siger i til 20mm skumpader i hjulkasserne?

Forummets indlæg er redigeret af ldplusse Dec 23 '18
RobertJ
RobertJ Dec 23 '18
Pas på med vandabsorberende materialer i hjulkassen. En bil med noget monteret i skærmkassen, bitumen eller filt/skum ville få mig til at gå fra en handel.
ldplusse
ldplusse Dec 23 '18
Citat fra RobertJ Pas på med vandabsorberende materialer i hjulkassen. En bil med noget monteret i skærmkassen, bitumen eller filt/skum ville få mig til at gå fra en handel

De plader som jeg ville montere er vandtætte og suger derfor intet vand.
Kigger på disse: https://www.amazon.co.uk/dp/B07K6LVXPK/?coliid=I2M3DH2JF1UAIW&colid=EXP1JLR02FL6&psc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Forummets indlæg er redigeret af ldplusse Dec 23 '18
fmm1000
fmm1000 Dec 23 '18
Jeg har en del isoleringsmateriale til at ligge. Send en P>m hvis du er interesseret.
Doc2211
Doc2211 Nov 2 '19

Jeg overvejer at få lydisoleret min TMS P85D , specielt jeg syntes vej og dækstøj er meget generende.

Til I der har fået  det gjort ! Er I tilfredse , er det pengene værd ?

På forhånd tak  for feedback

mvh Gert  

Forummets indlæg er redigeret af Doc2211 Nov 2 '19