Loading...
dk

Ski, TMS og tagboks til Sverige | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Feb 20 '17

Hej alle. 

Hermed lidt erfaringer i at køre med tagboks på skiferie om vinteren. Wispbars og Mont Blanc tagboks udlånt af venlig person her fra forum. Tak for det. Bilen er en 70D  på 19 tommer vinterdæk med 4 personer og alt skiudstyr. 

Vi kørte fra Holbæk kanten og til sælen over Oslo. Kørt ialt 2010 km med et gennemsnits forbrug på 284 wh/km. Det er incl. lidt småkørsel deroppe. 

- Pas på med at skifte bane med autopilot ude ved lufthanven, hvor der med store typer på asfalten står "Sweden" eller noget i den retning. Havde jeg ikke været vågen, var bilen kørt i autoværnet!

-Mod Løddekøpinge SUC blev der kørt friskt til med 130 km/t uden range mode. Jeg skal da godt nok love for at den bruger bruger strøm med sådan en tagboks. Pænt over 300 wh/km med 130 km/t.  Derfra blev farten sat ned til 120 km/t og range mode slået til. Det hjalp meget. Vil sige at den bruger 280/290 wh/km på den måde.  Vi nåede hurtigt frem til den regel, at der skulle lades 0,5% pr km for at have en forsvarlig buffer. Vi er lidt nogle kyllinger.... Turen fra Falkenberg SUC til Uddevalla SUC er 175 km - vi ladede til 90% og det passede fint med bufferen i behold ved ankomst. 

-Det er af og til skrevet, at range mode ikke skal bruges om vinteren, da batteriet så ikke varmes hurtigt op og ReGen derfor begrænses. Det er også delvist rigtigt, men jeg vil sige at det stadig virker på langture, hvor kabine og batteri er varmet godt igennem. Jeg målte ikke på forskellen, men jeg fornemmer den same fordel som om sommeren. Dette gælder nok mest for D modeller. 

-I Solli SUC prøvede vi for første gang at holde i kø for at lade. Vi var nr. 3 bil i køen da vi ankom og der gik vel 10 min før vi kom til. Solli trænger til udbygning.....

-Sjovt at prøve den nye "verdens største SUC" i Nebbenes. Der kører efterhånden rigtig mange TMS og TMX i Oslo og omegn og den er godt placeret. Fin plads på den. 

-Mulighed for gratis mormor opladning i Sælen. Ingen problemer. 

-Er ikke imponeret over skiforholdene i Sælen. Destinationen var et kompromis. De prøver, men det er altså kun bakker de har deroppe. Er dårlig nok tung i benene. Bliver reddet at en herretur til Østrig om 4 uger. Dog, fin sne og ret godt vejr det meste at uge 7. 

-Vi var tvunget til at køre gennem Norge for at komme til Sælen. Der er et "SUC hul" i området nord for Karlstad. Jeg ser på Teslas 2017 kort over udbygninger, at de planlægger en SUC lidt nord vest for Karlstad SUC. Gætter på Torsby hvor E16 og E45 mødes. Med en SUC der ville man kunne spare turen omkring Norge og en del km og tid. Turen vi tog tager 13,5-14 timer med normal ca. lovlig kørsel. (Husk altid at køre pænt i Norge, har hørt om en der har fået en bøde deroppe...)

-Er der nogen der har erfaringer med tagboks til ski, versus åben placering af ski? Hvad giver mindst vindmodstand? Jeg gætter på åben placering men er ikke sikker. Glæder mig til at få boksen af så bilen, der nu er en 55D bliver til en 70D igen.

Vh Peter. 

jens2
jens2 Feb 20 '17
Fantastisk beskrivelse, tja tagboks er nemt, men ikke gratis at køre med. vi havde skiene spændt på tværs bag bilen på et speciel lavet cykelstativ som var monteret på anhængertrækket. Derved lå skiene i bilens slipstrøm. På den måde tager de stort set ikke vindmodstand.
Anders
Anders Feb 20 '17

Vi er lige kommet hjem fra Branäs i Sverige i P85D med tagboks og den var godt nok tørstig! Der var dog også våde veje og lidt blæssende. Har de "originale" whispbars og så en godt nok stor Thule Motion 900 tagboks, som formentlig ikke er særlig aerodynamisk. Og så var jeg overrasket over vindstøjen fra tagboksen ved over 110 km/t.