Loading...
dk

Våde bremser (efter vask) | Tesla Forum

burns
burns Feb 25 '17

Efter at have kørt Citroen Xantia i mange år betød det at vaske bil med vanstråle direkte på bremserne intet for bremseevnen. Men på Tesla'en forsvinder bremseevnen næsten totalt!

Jeg har flere gange oplevet efter en vask, men også hvis bilen har været parkeret med regn ind mod siden, at bremserne ikke virkede de første ca. 50 meter hvor jeg bremsede (med bremsepedalen trykket i bund). Det er så særlig slemt der hvor jeg bor, da vejen ender ned ad bakke i et T-kryds. En enkelt gang ende jeg halvt ude i krydset selv om jeg bremsede i hvad der plejer at være rigelig god tid.

Er der noget man kan gøre (afskærming, andre klodser) for at sikre at dette ikke sker? Eller skal man blot leve med at bremserne er upålidelige?

MOS
MOS Feb 25 '17

Lav en provokeret opbremsning for at tørre skiverne, så snart du har startet din køretur og i hvert fald før du får brug for at bremse hårdt.

burns
burns Feb 25 '17

Jo tak, det ved jeg nu. Problemet er jo at det også kan ske blot det har regnet samtidig med det har blæst en del. Og det skal man så gå og huske på. :-/

henrik_dk
henrik_dk Feb 25 '17

Jeg kan heller ikke forstå, hvorfor Tesla bremserne ikke bremser ordentligt efter vask.

Har vasket bil selv siden 2010 og har aldrig haft samme problem før. Kan heller ikke være fordi, at bremserne er store, for både min BMW 135i og 535d havde store bremser. Min 135i havde endda større bremser end min P85D. 

Mistænker at Tesla bremserne bare er en dårligere kvalitet. Har ikke anden forklaring.  

SimonHN
SimonHN Feb 25 '17
Tesla bruger Brembo. Så næppe pga dårlig kvalitet.
henrik_dk
henrik_dk Feb 25 '17

Så Brembo kan ikke lave bremser af dårlig kvalitet?

Jeg får monteret uoriginale bremser fra Hinnerup auto, når mine skal skiftes. Så finder jeg da nemt ud af, om det er Bembo bremserne, der er problemet,

Dem her:

http:///...emse-reparation.aspx

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Feb 25 '17
P85DK
P85DK Feb 25 '17

@henrik_dk

Et par ting

1: BMW bruger Brembo, på samme måde som hovedparten af bilfabrikanternes perfomance modeller er monteret med Brembo. Jeg har altid kørt med Brembo og altid været meget tilfreds.

2: Der er en grund til at der står ud for alle vaskehaller at man skal passe på våde bremser efter vask - det er ikke kun et Tesla problem, det er på alle biler det kan ske.

3: Bremser skal bruges, specielt performance bremser, ellers fungerer de ikke optimalt (heller ikke ny viden)

4: Får du skiftet både bremse klodser og bremse skiver hos Hinnerup? Spørg ind til hvilket fabrikat det er. Jeg ville kun overveje at gå uoriginalt på bremserne, hvis jeg opgraderede bremserne. Men det har jeg ikke oplevet som nødvendigt på Tesla

henrik_dk
henrik_dk Feb 25 '17

Uanset om BMW bruger Brembo, så kan det da stadigvæk være en ringere kvalitet, som de leverer til Tesla.....

Nu skriver jeg ikke noget om vaskehaller, men om at vaske bilen selv. Det har jeg gjort i de sidste 7 år og det er kun min Tesla, der har haft problemet med manglende bremseevne og bremser, der sætter sig over natten.

Mine tidligere biler (BMW 135i, BMW 535d touring og Mercedes C200) har jeg kørt direkte i garage efter vask. Men da jeg gjorde det med min Tesla første gang, der var bremserne rustet fast henover natten. Efter den oplevelse så kører jeg altid en tur, når jeg har vasket bilen og bremser godt igennem. Men ofte er det ikke nok og de sætter sig alligevel...

Det er sgu aldrig sket for mine andre biler... Ikke en gang min kones Renault Clio fra 2009, der holder udenfor hele tiden har problemer med bremserne, efter at jeg vasker den.

Så er det ikke Tesla bremserne, der er noget galt med. Hvad er det så?????

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Feb 25 '17
Chris
Chris Feb 25 '17
Tror også når der noget specielt med Tesla bremserne.
Kørte over Sjælland til Nyborg afkørslen torsdag, hvor det sneede og var meget vådt. Da jeg kører af i Nyborg kan jeg slet ikke bremse for enden af afkørslen og ender halvt ude på den krydsende vej. Meget ubehageligt og farligt. Det har jeg aldrig oplevet i BMW. Vel sagtens fordi man bruger bremserne mere i ICE, men stadig et stort problem.
Jabba
Jabba Feb 25 '17
Det er korrekt at bremserne er mere følsomme overfor gennemblødning end de fleste biler. Efter grundig vask af hjul og bremser er det vigtigt at bremse bremserne tørre før man kører normalt. Især om vinteren hvor vandet ikke fordamper pga lave temperaturer.

Vil anbefale folk at påpege dette overfor Tesla så de forhåbentligt forbedrer deres bremser i fremtidige versioner. Derudover kunne man jo håbe de bliver mere forstående overfor eksisterende ejeres problemer.
Metguy2000
Metguy2000 Feb 25 '17
Jeg troede ærligt talt at det var lidt pjat når der er beskrevet at bremseevnen forsvinder. Træd dog igennem var min holdning. Har haft min i 2 år uden problemer.

Men så skete det for mig også efter en vask. Præcis samme problem. Virkeligt ubehageligt, heldigvis ingen trafik at tage hensyn til.

Jeg er virkelig i tvivl hvori problemet ligger. Bremsen var ikke hård, men kunne trykkes ganske meget ind, helt uden at være fjedrende. Lidt af det samme som når man har skiftet klodser og stemplet skal pumpes ind.
P85DK
P85DK Feb 25 '17

@henrikdk - det har ikke noget at gøre med om man vasker i vaskehal eller selv, det er vand på skiverne. Jeg brugte bare vaskehallen som et eksempel på steder hvor der direkte advares om bremsesvigt som konsekvens af vand på skiverne.

Når man kører afsted i en ICE så bruger man bremserne hele tiden også selvom det kun lige er ud af garagen eller ned til hjørnet, og der får man lige fjernet vandet fra skiverne - det gør man ikke i en el bil hvis regen er på. Derfor er det så meget en større forskrækkelse man får sig når man oplever det første gang. Der er intet unormalt i det og det er ikke dårlige bremser og det problem bliver hverken værre eller bedre af at sætte andre skiver eller klodser på, da det er ved kontakten at vandet fjernes.

'Låste bremser' kommer hurtigere på Tesla, da man ikke bruger bremserne og dermed kommer den til at stå med våde bremser. MEN du kan altså også få låste bremser på ICE biler, hvilkte min kone oplevede på sin med todelte brembo skiver så sent som for et par uger siden.

Hvis I oplever bremserne som et problem, så prøv at køre en eller to uger med regen på low og se hvad det gør ved jeres bremser.

Igen - bremser skal bruges, performance bremser skal bruges endnu mere ...

Konstruktionsfejl? Måske - men det ændre nye skiver og klodser stadig ikke ved, da de hverken forbygger vand eller fjerner mere vand fra skiverne uden aktiv brug end de bremser bilen kommer med.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 25 '17
IlTempoGigante
IlTempoGigante Feb 25 '17
@Metguy2000 har tænkt samme som dig men oplevede så problemet i sidste uge efter at bilen havde stået parkeret i regnen en hel dag. Hele vejen hjem havde jeg oplevelsen af at bremsen kunne trædes helt i bund med ekstremt nedsat bremseevne. Vel ankommet hjemme - længe leve regen - forsøgt jeg at pumpe bremsen men det kunne slet ikke lade sig gøre. Næste dag ingen problemer! Hvis der er tale om våde bremser/skiver så er det for mig uforståeligt at de ikke kan bremses "tørre".
IlTempoGigante
IlTempoGigante Feb 25 '17
@Metguy2000 har tænkt samme som dig men oplevede så problemet i sidste uge efter at bilen havde stået parkeret i regnen en hel dag. Hele vejen hjem havde jeg oplevelsen af at bremsen kunne trædes helt i bund med ekstremt nedsat bremseevne. Vel ankommet hjemme - længe leve regen - forsøgt jeg at pumpe bremsen men det kunne slet ikke lade sig gøre. Næste dag ingen problemer! Hvis der er tale om våde bremser/skiver så er det for mig uforståeligt at de ikke kan bremses "tørre".
MOS
MOS Feb 26 '17

@IlTempoGigante

Hvis du nemt kan træde bremsepedalen helt i bund og den føles blød uden den store modstand, så lyder det for mig som om, der er noget andet galt end bare vand på skiverne. Med vand på skiverne (som jeg også selv har oplevet) vil bremsepedalen føles helt normalt hård at træde på, men hvor bremsevirkningen er nedsat i starten (nogle få sekunder), indtil vandet er fjernet fra skiverne. Jeg er ikke ekspert, men måske er der luft i dit bremsesystem? Det lyder i hvert fald farligt, at den ikke kan bremse! Jeg ville bestemt søge råd hos en mekaniker.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 26 '17
DerHansi
DerHansi Feb 26 '17

Har selv samme problem med manglende bremseevne. Det bliver særligt hårrejsende når behovet opstår og så regen mangler, pga. den lave temperatur vi har i øjeblikket, Men det er rigtigt hvad der skrives ; problemet forsvinder ved aktiv bremsning over nogen tid, men særligt betryggende det er det sgu ikke.

Tricket med low regen lyder som en god måde at få en rettidig reminder på, tak for den P85DK :-)

KXR
KXR Feb 26 '17
Oplevede det samme i sidste uge for førstegang, dette også efter hjemmevask. 85D fra oktober 2015. Havnede med bilen midt på hovedfærdselsvejen, det var sgu uhyggeligt.
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 26 '17

Har også oplevet det et par gange, og har nævnt det for tesla som sidste år tjekkede bremserne, og ikke fandt nogen fejl. Der må være tale om en decideret konstruktionsfejl i bremserne. Er sgu ikke i orden at de ikke tager det seriøst, og får løst problemet helt generelt, da det er yderst kritisk!

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 26 '17
P85DK
P85DK Feb 26 '17

@Gustavsfar1 - ja, det er noget konstruktionsmæssigt. Bremserne er konstrueret som alle andre almindelige bremser, men der skulle måske nok være tænkt i en konstruktion der tager hensyn til at bremserne ikke benyttes særligt meget.

Det er dog stadig muligt at gøre en del rent softwaremæssigt. Således kan bremserne sættes til at 'rense' sig selv når viskerne er på eller 'rense' sig selv for hver x-antal kilometer man har kørt.

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 26 '17

Det er da en super ide at gøre noget rent softwaremæssigt. Er der nogen der har kontaktet tesla angående dette?

Sider: 1 2 3 »